Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

En wat doet jullie school (niet)?


uni, al wekenlang uitsluitend online. Computer science aan de RUG is berucht vanwege de vele (huiswerk) opdrachten. Dus 6 dagen per week wordt er minstens 10 uur per dag gewerkt/gestudeerd door bloedserieus kind. Kijkt reikhalzend uit naar de kerstvakantie

Biscuitje schreef op 20-12-2021 om 00:00:

Hier 3 pubers op 2 verschillende middelbare scholen. Alledrie hebben ze volgende week geen les, ook niet online. De jongste moet dinsdag wel even naar school voor een instructie over online onderwijs en een afsluiting van dit jaar. De middelste heeft, ondanks dat ze in haar examenjaar zit, helemaal niks meer tot na de kerstvakantie. De oudste heeft donderdag online een afsluiting van dit jaar.

Eerlijk gezegd hadden ze dat van mij hier ook wel mogen doen; gewoon vrij geven. Het klinkt allemaal heel ijverig, online les maar het is weer een giga-aanpassing die gevraagd wordt. Online les betekent bij mijn kinderen volgens mij vooral het niet kunnen volgen, verveeld uit het raam kijken of tegelijkertijd andere dingen doen. Dochter is de vorige lockdown dan ook maar naar school gegaan om daar de online lessen te volgen. Zoon heeft al gezegd dat hij dat nu ook gaat doen, als de lockdown na de vakantie nog niet voorbij is. School kent z’n pappenheimers en staat daar gelukkig voor open. Maar ik hoop enorm dat het niet hoeft. Het is zo anders, vraagt zoveel energie en veroorzaakt een heleboel stress. Ik wil er gewoon nog niet aan dat het ook na de kerstvakantie nog nodig zou kunnen zijn dus ik weiger dat gewoon te geloven 😂. Het is maar een week!

Dorestad schreef op 20-12-2021 om 00:16:

uni, al wekenlang uitsluitend online. Computer science aan de RUG is berucht vanwege de vele (huiswerk) opdrachten. Dus 6 dagen per week wordt er minstens 10 uur per dag gewerkt/gestudeerd door bloedserieus kind. Kijkt reikhalzend uit naar de kerstvakantie

Zo, wat een harde werker! Knap hoor! 

Hier beide basisscholen van onze kinderen week eerder gesloten. De jongste zou naar de noodopvang mogen maar is nu niet nodig. Dus ze blijft thuis en we kijken wat kerstfilms, bakken koekjes, spelen spelletjes, spreekt een keer af, helpt wat met huishouden, zal mee de hond uitlaten enz. Ofwel, we houden vakantie en maken er een zo'n mooi mogelijke tijd van. Voor mezelf zal het pittiger zijn dan wanneer ze naar school gaan, maar kan daar nu (ook doordat ze ouder en zelfstandiger zijn) beter mee omgaan dan in de eerste lockdown. Ik besef me door dit soort topics en verhalen om me heen hoe dankbaar ik mag zijn met twee zelfstandige, helpende kinderen die zichzelf bovengemiddeld goed kunnen vermaken. Ik vind het alleen erg verdrietig voor hen dat ze weer dat sociale stuk moeten missen wat ik ze thuis natuurlijk niet kan bieden zoals op school. 

School 1 had proefwerkweek. Die gaat alleen door voor zover de toetsen deel zijn van de examens. Verder online mentorles om het jaar af te sluiten, ondersteuningslessen, gelegenheid om boeken op te halen voor het geval de school na de vakantie dicht blijft, voorbereiden op onlineles, opvang kwetsbare leerlingen.

School 2 onlineles voor examenleerlingen. Andere leerlingen online mentorles met instructies om dinsdag tot en met donderdag zelfstandig te werken, docenten online beschikbaar voor vragen. Afsluiten met online mentorles. Gelegenheid om boeken op te halen. Oplossing voor leerlingen die onmogelijk thuis kunnen blijven.

Bij alledrie online les. De uni was al deels online dus wordt voortgezet. Bij nr 2 is het vanaf vandaag tot en met donderdag online les (bovenbouw/voorexamenjaar) en bij nr 3 is is het vandaag de gymkleren redden uit de kluis indien van toepassing en vanaf morgen tot vrijdag volledig online les (2de klas). Nr 3 sprong een gat ik de lucht toen er aangekondigd werd dat de scholen dicht gingen. De concentratie is beter en minder afleiding. 

Hier basisschool de hele week dicht. Onze kinderen zijn erg moe, vooral de kleuter in groep 1. Dus onze jongste hadden we sowieso misschien wat dagen/dagdelen thuis moeten houden.

Bijtje82 schreef op 19-12-2021 om 22:56:

Hier bericht dat ze tm 10 januari dicht zijn. Verder nog weinig nieuws.

Ben dit hele gedoe flink beu.
Ik heb 2 jaar nog nooit zo snel voorbij zien gaan..

Zat vanmorgen eens de statistieken te bekijken, maar zoveel beter of slechter gaat het helemaal niet sinds vaccinatie. Dus die boosterprik kan me ook gestolen worden.

Dat krijg je dus als je van Dissel een niet te volgen wetenschappelijk praatje laat houden bij de persconferentie. Waarom niet een  logisch, voor iedereen begrijpelijk verhaal met visuele ondersteuning? Communicatie is een vak, dit was echt ruk. Ik lig er evengoed wakker van, en die pandemie is nog lang niet weg. Maar ik ben zeker niet tegen boosterprikken.

Ontopic: de po-scholen waar ik door werk mee te maken heb hebben noodopvang voor bepaalde kinderen en daar zijn ze selectiever in dan vorige lockdowns. De meeste scholen hebben geen online onderwijs. Ik heb nog niet gehoord van scholen waar ze dat nu moeten gaan voorbereiden voor na de kerst, ze zijn nu vooral overrompeld. VO weet ik niet.

Basisschool is dicht. Er is wel noodopvang maar ook dan is er geen echt programma. 
Thuis veel lezen werd er gezegd. 

Zoon zit op het MBO klas 1 en mag gewoon naar school. Praktijk, niveau 1 en 2 en VAVO gewoon naar school. Niveau 3 en 4 krijgen online les.  Mijn zoon is blij, hij vindt online les echt vreselijk. 

De school van zoon (4HAVO) gaf gisteren bericht volledig over te gaan op online onderwijs voor ma di wo. Eerder hadden we al bericht gekregen dat de school ivm de coronasituatie donderdag en vrijdag de geplande activiteiten zou schrappen.  Vrijdag was een kerstactiviteit wat er donderdag op het programma stond weet ik niet.
Zoon moet zo zijn presentatie online houden en dat heeft hij geen zin in.  Presentaties online zijn zo $@$ mam.

Maar goed de lesweek gaat niet helemaal verloren ik ben er blij mee.  Zeker na dit hele topic doorgelezen te hebben. Bij ons is in ieder geval nog iets van les. 
Tentamens van dochter op de uni gaan door op locatie ook daar blij mee. 

Jongste zit in groep 8 en heeft een weekje vrij. Oudste zit op VO 2e klas, di-wo-do online les en verder vrij. Vandaag hoort ze hoe en wat qua online les. Zal wel veel les worden morgen want ze heeft op dinsdag gym, tekenen en dan 1 theorievak… Wel kijkt ze graag Enzo Knol en gaat ze meedoen met de training die zijn vriendin voor de komende drie weken in elkaar gedraaid heeft voor iedereen die nu niet kan sporten. Vandaag een half uur wandelen en drie buikspieroefeningen. Ik ga meedoen met haar denk ik!

basisschool: geen les, vorige week laatje mee in een dichtgeknoopte tas voor na de vakantie met de uitdrukkelijke mededeling die tas pas open te maken áls de school na de vakantie dicht is. De noodopvang hebben we zelf kunnen regelen nu, maar alvast gereserveerd voor na de vakantie. 

Middelbare: pta-toetsen gaan door, praktische opdrachten, mentorafspraken en andere heel noodzakelijke afspraken en de examenklassen gaan door. Ouderavond was al online. In de overgebleven tijd ligt alles klaarleggen voor evt schoolsluiting na de vakantie. De noodopvang wordt verruimd. 

2 VO scholen: 1 alleen schoolexamens gaan door (kind baalt, want hij heeft er 1, heeft de hele zaterdag met een smile op zijn gezicht gelopen, omdat de hele week een toetsweek was, totdat de mail kwam dat de schoolexamens doorgingen) 1 moet zo het kluisje leeghalen, daarna begint de vakantie. En dat terwijl een paar weken geleden er binnen een uur overgegaan kon worden op online onderwijs (om 10.00 naar huis gestuurd en om 11.00 de hele klas online inclusief de leerlingen die al thuis zaten). School 1 selecteert vandaag de kwetsbare leerlingen, school 2 mag je zelf als ouder mailen voor opvang. 
De basisscholen om ons heen zijn veelal gesloten. Alleen kinderen met beide ouders in een essentieel beroep worden opgevangen. 

Dochter 1HavoVwo, mag vandaag 2 uurtjes naar school voor de mentor les, uitreiking rapport, kluisje leeghalen en ook even een soort van kertviering. Voor de rest vakantie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.