Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

En wat doet jullie school (niet)?


Bij mijn jongste op de praktijkschool lopen de stages van bedrijven die open zijn door. Ook worden de theorielessen thuis deze week nog opgepakt. Voor de praktijklessen op school voor onderbouw weet ik het niet, maar er is voor praktijkonderwijs een uitzondering gemaakt, die natuurlijk voor de schoolleiders tot een flinke puzzel leidt. 
De oudste zit op het hbo, loopt stage op het mbo en die heeft nu gewoon kerstvakantie, maar natuurlijk werk genoeg te doen aan opdrachten/portfolio's etc. 

Hier twee eindexamenkandidaten op verschillende scholen. De een moet de hele week gewoon naar school, de ander alleen vandaag en morgen en dan woensdag en donderdag vrij. Of zijn stage vrijdag door gaat, weten we nog niet.

JtM

JtM

20-12-2021 om 09:39

Zoon zit in groep 1 en heeft vanaf vandaag kerstvakantie. Vanaf vandaag zou er noodopvang vanuit school beschikbaar zijn terwijl vandaag de BSO nog wel de normale tijd geopend is. Vanaf morgen ook noodopvang op de BSO mogelijk.

Voor ons is het deze 3 weken geen probleem om zoon thuis te hebben, maar vind het vooral sneu voor zoon. Hij is enigkind en vind school en de BSO echt heel leuk, voor hem echt een gemis dus om daar niet naartoe te mogen.

Hulde aan de VO school van dochter.
Uur na de persconferentie hadden we al een mail.
Lessen gaan gewoon vanaf vandaag al door volgens rooster. Maar wel online. Alleen eerste uur is bij iedereen vervangen door een mentoruur. De kerstactiviteit van vrijdag is vervangen door een online escaperoomspel per klas. Alle tentamens gaan gewoon door op school zelf 
En voor proefwerk gepland deze week, zouden we voor zondag 11 uur (ochtends) van de desbetreffende docent bericht krijgen. Netjes ontvangen, wordt gewoon proefwerk online. 
En een rooster ontvangen voor leeghalen kluisje.
Heb hier dus een puber die zit te mopperen dat iedereen vrij is, maar zij natuurlijk weer niet

Dochter zit in groep 3 en heeft afgelopen vrijdag werkjes meegekregen voor deze week. Een pakket met opdrachten en dat is per dag gesorteerd. Ook is er elke dag nog een korte online meeting met de klas om te praten en voor instructie. Vrijdag heeft ze wel vrij.
De VO-school waar mijn man werkt zou proefwerkweek hebben. Voor de onderbouw gaat dat niet door (wordt uitgesteld), die hebben nu al vakantie. Voor de bovenbouw gaan alleen de schoolexamens door. Vandaag kunnen er wel nog spullen uit het kluisje worden opgehaald.
Mijn man hoeft dus een stuk minder te surveilleren. Zijn toetsen gaan door, de onderbouw heeft al eerder hun opdrachten moeten inleveren ter beoordeling.

Siobhan schrijftZe draaide met de ogen en zei onze leraren zijn vast weer zooo moe




Ja we zijn moe (leraren). Sowieso net voor de Kerst is het moeilijk om de leerlingen bij de les te betrekken (want ze zijn ook toe aan vakantie) maar online.. We zaten erop te wachten en zijn klaar, vandaag boeken ophalen en contact met mentorleerlingen, morgen tot donderdag online les. We hebben er inmiddels wel ruime ervaring mee. Maar het is niet leuk en de meeste leerlingen (Ik heb het natuurlijk niet over jullie eigen kinderen moet je met twee handen erbij trekken dat ze nog iets van de uitleg volgen en vervolgens aan de slag gaan via Lessonup of wat voor middel we kunnen gebruiken. 
Ik overweeg serieus om een tussenjaar te nemen van het onderwijs als het in het schooljaar 2022-23 nog deels online moet. En ik ben nog een van de redelijk "technisch capabele" docente op mijn school. 
Sini

Sinilind schreef op 20-12-2021 om 10:24:

erbij trekken dat ze nog iets van de uitleg volgen en vervolgens aan de slag gaan via Lessonup of wat voor middel we kunnen gebruiken.


Dat vind ik nu het grote voordeel van de school van zoon, alle lesmaterialen waren al digitaal, en dus kunnen de docenten heel makkelijk controleren of het huiswerk gedaan is, met welk resultaat en waar elke leerling bijgespijkerd moet worden. 

Te vaak je huiswerk niet gedaan of niet voldoende gemaakt betekend gewoon naar school komen. 

En de CKV docenten zijn uiterst creatief geworden met de opdrachten, zo heeft zoon vorig jaar toen hij echt geen zin had om die les online te volgen (hij had zijn opdracht al ingeleverd en al een cijfer) tijdens de les een taart gebakken. Moest hij dat proces laten zien en de decoratie aanpassen. Ik vond dat erg grappig en goed inzicht van de docent. 

Groep 6 en brugklas, beiden hebben deze hele week vakantie. Van wat ik begreep hebben de leerkrachten géén vrij/vakantie deze week, die gebruiken de extra rust om alvast de eerste thuisonderwijsweek voor te bereiden. Lijkt me een prima idee eigenlijk.

Beide scholen hadden afgelopen week al preventief een kerstviering.

Kind 1, school 1, 3e leerjaar: vandaag niks behalve evt. spullen ophalen in de ochtend (niet het geval hier), morgen om 9 uur een verplicht mentormoment met de klas. Daarna worden er individuele afspraken gemaakt en ingeroosterd waar nodig, dat weten ze uiterlijk morgen eind van de dag. Ik ga er vanuit dat kind na dinsdag vakantie heeft. 

Kind 2, school 2, 1e leerjaar: vandaag eind van de middag een mentormoment met de hele klas. Di, woe, do in de ochtend (tot 12.15) volgens een nieuw te maken rooster online lesmomenten (half uur per les), zodat elke klas voor elk vak nog een lesmoment heeft. Daarnaast wordt er per leerling een 1-op-1 online mentormoment afgesproken. 

Voor deze week allebei prima, ik hoop dat ze na de vakantie weer echt mogen, lockdown is niet echt besteed aan mijn kinderen, die worden daar behoorlijk neerslachtig van. En om nu (oudste) 3 dagen per week van 8 tot kwart voor 4 online les te hebben...pffff. 

Tess

Ik ben de vermoeide leraren zat. Zal wel aan mijn werk in het ziekenhuis liggen...wij hebben geen vrij, wij moeten extra diensten draaien, wij worden continue gebeld om toch de cohort afdeling in de lucht te kunnen houden. Mijn vakantie is ingetrokken....en ja we staan er. WIJ zijn moe. Het zou zo fijn zijn als de leraren die vermoeidheidskaart niet iedere keer trekken. Geef eens energie af en laat de mensen waar het echt om eens moe zijn...horeca, winkeliers, zorg. Ondersteun ze door de energie te geven en de schouders er onder te gooien. Gooi die positiviteitsvlag eens uit.

Siobhan schreef op 20-12-2021 om 11:52:

Ik ben de vermoeide leraren zat. Zal wel aan mijn werk in het ziekenhuis liggen...wij hebben geen vrij, wij moeten extra diensten draaien, wij worden continue gebeld om toch de cohort afdeling in de lucht te kunnen houden. Mijn vakantie is ingetrokken....en ja we staan er. WIJ zijn moe.

Andermans leed wordt niet minder erg doordat jij het zwaarder hebt. 

yette schreef op 20-12-2021 om 12:06:

[..]

Andermans leed wordt niet minder erg doordat jij het zwaarder hebt.

Nee maar je hoeft als groep toch ook niet iedere keer de aandacht te pakken? 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 12:13

yette schreef op 20-12-2021 om 12:06:

[..]

Andermans leed wordt niet minder erg doordat jij het zwaarder hebt.


Dat klopt, maar het niet mogen vergelijken van situaties omdat iedereen het zwaar zou hebben, hangt me inmiddels ook enorm de keel uit. Reken maar dat er mensen zijn die extra zwaar worden getroffen door de pandemie. Zij hebben de sores die iedereen heeft na bijna twee jaar pandemie PLUS extra sores. Waarom wordt dat hier toch steeds de mond gesnoerd? Je zegt toch ook niet tegen een kankerpatiënt dat hij zich niet mag storen aan het geklaag van iemand met een ingegroeide teennagel?

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 12:15

On topic: kinderen op twee verschillende middelbare scholen. Geen lessen deze week. De ene school doet nog een online bijeenkomst met de mentor, de andere school niets. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.