Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Piep

Piep

10-08-2020 om 23:16

Corona en VO


Dees

Dees

12-08-2020 om 10:47

Hier

In mijn omgeving ouderen zien aftakelen in de vorige lovkdown.met aftakelen bedoel ik mensen die normaal.gesproken nog klussen, huishouden deden, boodschappen en anderen in staat waren te helpen en in 3 maanden tijd achter een rollator met een luier om rondliepen.

Deze groep

Deze groep houdt al veel langer geen afstand tot elkaar dan de groep tussen 20-40 en dat heeft op de besmettingsgraad nauwelijks invloed. Ook niet bij hun ouders trouwens. Er is echt geen aanleiding om nu allerlei maatregelen in te voeren die het onderwijs van de jeugd nog verder ondermijnen.
Zeker niet landelijk. Een lokale schoolsluiting bij uitbraken zie ik nog wel gebeuren, dus een van de eerste dingen die ik heb gedaan is een goede planner maken en allerlei uitlegfilmpjes en PowerPoints gemaakt. Al is het maar voor die leerlingen die tijdelijk niet naar school mogen komen omdat ze Corona-gerelateerde klachten hebben.

Zus

Zus

12-08-2020 om 12:53

Eens met Alison

Ik zie iedereen weer in dezelfde irrationele kramp schieten als toen ik maart geroepen werd om scholen te sluiten. Zoals Alison zegt, er zijn genoeg aanwijzingen dat zij nou net niet het probleem vormen. Vandaag iemand artikel im de Volkskrant gelezen van de journaliste die beschrijft wat er in gang wordt gezet als je positief test? Tenenkrommend, want zij gaat gewoon lekker naar café’s met vrienden die ze, want ja, dqt kon ze echt niet laten, omhelst. Dáár ontstaan de problemen, dat zijn de mensen die elkaar en ouderen besmetten.

Pennestreek

Pennestreek

12-08-2020 om 12:58

Zus

Dat artikel is alleen voor abonnees en dat ben ik niet. Maar het lijkt me wel een interessant artikel. Zie jij kans het hier te plaatsen?

Zus

Ik heb het gelezen. Tenenkrommend. Als je dan al een nieuwe maatregel wil die misschien zelfs werkt weet ik er ook nog wel één: verdriedubbel tijdelijk de prijs van alcohol. Zou veel “ik kon het echt niet laten” schelen. Niet altijd en bij iedereen natuurlijk, maat wel vaak.

Zus

Zus

12-08-2020 om 13:43

Pennestreek

Ik ga het proberen!

Zus

Zus

12-08-2020 om 13:47

Alison

Of een toegangskaart voor café's, lekker duur! Maar ja, gaat de horeca demonstreren

locale sluiting

AlisonH: " Een lokale schoolsluiting bij uitbraken zie ik nog wel gebeuren"

Ineens breekt het zweet me niet alleen meer uit vanwege de hittegolf.

Mijn kinderen zitten op de grootste scholengemeenschap van Amsterdam. In totaal meen ik rond de 1800 leerlingen, en maar 1 locatie (het is een stuk minder erg dan het klinkt).
Ik weet niet waar de grens ligt voor "uitbraak", maar als die school elke keer geheel dicht zou gaan als er 1 persoon in de staf of de leerlingenpopulatie positief test, dan vrees ik dat mijn bloedjes het schooljaar grotendeels bankhangend achter de laptop zullen moeten doorbrengen.

Ik ga denk ik even in een hoekje zitten huilen.

Nou ja, vanaf volgende week woensdag mogen ze goddank weer naar school (jongste begint nu in de brugklas, die was dus voor de zomervakantie ook wel naar school geweest). En dan trakteer ik mijzelf die dag op een dagje op kantoor. Daar moet ik dan maar flink van genieten, want het kan weer afgelopen zijn voor je het weet...

Groeten,

Temet

Geloof

https://www.ad.nl/formule-1/verstappen-bewijst-dat-mercedes-te-verslaan-is-alles-verliep-vlekkeloos-dan-is-het-mogelijk~a970e627/174511514/

Het lijkt wel een kwestie van geloof. Hebben we een gevaarlijk virus of niet? Hebben de maatregelen zin of niet?

Je ziet zulke rare dingen. Met mondkapje op maar wel een kluwen knuffelaars bij de Grand Prix omdat Max Verstappen gewonnen heeft.

Heel simpel. Houd 1,5 meter afstand!
Inderdaad dwang zoals voorgesteld nu bij testen en quarantaine is niet de vraag, hoewel het daar ook niet goed zit, maar zorg eerst dat iedereen zich toch steeds beter aan de reeds bestaande basisregels houdt.

14.40 uur gaat het debat in de 2e kamer weer verder. Ze zien er allemaal wel heet uit, ik heb met ze te doen.

Hilde

Hilde

12-08-2020 om 14:23

Artikel ook gelezen

"Tenenkrommend, want zij gaat gewoon lekker naar café’s met vrienden die ze, want ja, dqt kon ze echt niet laten, omhelst"

Ja echt om te huilen. Naast dat: de GGD die het niet aankan, het naïeve geloof dat iedereen die gebeld wordt onmiddellijk maatregelen treft en in quarantaine gaat, geen gegevens delen, meteen met je bsn-nummer
Ik heb ook niet de oplossing, maar ik begrijp die "intelligente lockdown" en het kabinet steeds minder.
Ik hou mijn hart vast.

ElenaH

ElenaH

12-08-2020 om 14:41

Het duurt te lang en het is te tegenstrijdig

En dan bedoel ik in relatie tot (het gebrek aan) sterfgevallen en overbelaste IC's. Het is niet uit te leggen dat je wel mag vliegen, maar niet mag zingen. Wel in een verpleeghuis moet werken met ziekteverschijnselen, maar niet naar het park mag. Wel met elkaar mag voetballen, maar in de kleedkamer ineens 1,5 meter afstand moet houden. De lokale bedrijven steunen, maar niet met een groep naar de horeca. En of we vooral niet naar drukke winkelstraten of stranden willen gaan.

Bovendien is steeds gezegd dat het doel van de maatregelen was om de overloop op de IC's terug te dringen. Het doel is bereikt. En toch moeten we nog steeds van alles. Sterker nog, via omwegen probeert Hugo de Jonge nog steeds allerlei verplichtingen op te leggen die in strijd zijn met onze grondwet.

Ik snap heel goed dat mensen afhaken.

Piep

Piep

12-08-2020 om 14:58

Simpel

Ik vind het helemaal niet ingewikkeld. Houd gewoon 1,5 meter afstand, was je handen en vermijd drukte. Dat geldt in 99 procent van de tijd. En dan zijn er wat uitzonderingen, voor sport, voor kinderen en voor het openbaar vervoer. Simpel toch?

Renate

Renate

12-08-2020 om 14:58

Ik snap het best

en doe mijn best me aan de maatregelen te houden.

Ja Elena

Blijkbaar moeten we eerst nog wat kalven in de put verdrinken voor er weer voldoende gedempt gaat worden. Zolang mensen het virus niet kunnen zien en niet zien wat het mogelijk weer gaat aanrichten, krijg je dit blijkbaar, verzet tegen de maatregelen, aangemoedigd door paniekzaaiers en complotdenkers.

Die sterfgevallen en overbelaste IC's kun je zo weer terug krijgen nu er een aanzienlijk grotere groep mensen besmet blijkt te zijn. Het is nu nog aan het smeulen zodat je er nu, preventief nog iets mee kunt.

Geloof je dat niet, dan gaan we dat weer zien, zie Amerika, blijf tegenwerken en dat verdedigen.

Het is toch helder dat vliegtuigen scherp op de ventilatie zitten en dat dat de reden is dat het vliegen weer kan? Natuurlijk kun je dan nog kleine uitbraken houden, maar het principe is toch niet onduidelijk? Zaten scholen en verpleeghuizen maar zo scherp op de ventilatie, waarom kan dat alleen als het commercieel interessant is?

Voetballen doe je buiten, in de kleedkamer ben je binnen. Niet zo gek dat je binnen meer afstand moet houden en zonodig zelfs mondkapjes geadviseerd krijgt. Niet door iedereen want die kapjes kunnen ook tegen je werken. Omdat mensen dan de andere maatregelen geneigd zijn te gaan verslappen en de afstand niet meer houden en bovendien ben je geneigd om er vaker aan te zitten als je een mondkapje op hebt en daarmee de kans op verspreiding, van je handen naar oppervlakken of in je gezicht enzovoort, kunt vergroten.

Tegelijk, het is heel moeilijk om allerlei onderzoek waterdicht te krijgen, dus ja, voor een deel zal dat een kwestie van aannames en geloof zijn. Kan dat dan svp via de gebruikelijke adviesorganen en de overheid? Becommentarieerd door heel Nederland, dat wel, uiteraard bemoeit eenieder zich er mee.

Er is onzekerheid, er zijn wat tegenstrijdige meningen, ook onder deskundigen. Dat kan toch niet de reden zijn om het er maar bij te laten zitten?

Ik snap heus dat mensen afhaken, vooral als ze zelf niet zo kwetsbaar zijn. Het is echter niet sociaal en onredelijk, kortzichtig en een 'beetje dom'.

Tja die Hugo de Jonge. Gelukkig zijn er ook redelijker kamerleden met betere voorstellen. En dat moet lijsttrekker zijn van het CDA. Nou ja, sommigen willen wel wat dwang in de samenleving blijkbaar. En misschien wordt het nog wel nodig omdat teveel mensen zich onverantwoordelijk gaan gedragen.

Piep

Piep

12-08-2020 om 15:19

Roep

Het is de roep van al die bemoeiallen die via de media paniek zaaien, die zorgt voor de rare sprongen van De Jonge. Het kabinet zie ik daar geen voorstander van zijn. Daarom ben ik ook zo klaar met al die roeptoeters in de media. Laten we gewoon met zijn allen koers houden. Geen paniek, wel 1,5 meter afstand en drukte vermijden. Hier en daar een lokale ingreep. En zo nog een half jaartje door.

ElenaH

ElenaH

12-08-2020 om 15:30

AnneJ

'Die sterfgevallen en overbelaste IC's kun je zo weer terug krijgen nu er een aanzienlijk grotere groep mensen besmet blijkt te zijn. Het is nu nog aan het smeulen zodat je er nu, preventief nog iets mee kunt.'

Ik ben het met je eens, ik beschrijf alleen wat ik om me heen zie en hoor.

'Tegelijk, het is heel moeilijk om allerlei onderzoek waterdicht te krijgen, dus ja, voor een deel zal dat een kwestie van aannames en geloof zijn. Kan dat dan svp via de gebruikelijke adviesorganen en de overheid? Becommentarieerd door heel Nederland, dat wel, uiteraard bemoeit eenieder zich er mee.'

Tja, de afgelopen decennia heeft de regering/overheid zich steeds meer teruggetrokken uit het openbare leven en veel belangrijke beslissingen overgelaten aan de markt en de burgers zelf. Niets verbieden of voorschrijven, maar 'samen komen we er wel uit'. Zelfs de milieuwetgeving wordt vanaf 2022 zo vormgegeven. Minder harde normen maar overleg met de buren. Dan is het niet gek dat burgers en belangengroeperingen ook over de corona-aanpak willen meepraten én meebeslissen.

Meedoen

Blijkbaar moeten we blijvend leren hoe samen te werken. Dat valt ook niet mee.

De afstand tussen de burger en de politiek is spreekwoordelijk. En dat, terwijl we in Nederland nog van mening zijn dat de rechtstaat een eerste voorwaarde is voor de relatie tussen burgers en overheid en daar doe je een redelijk beroep op.

Toch is het niet zo moeilijk. De overheid is niet almachtig en burgers niet onmachtig, dus dat daar naar een balans gezocht wordt lijkt me vrij normaal ook al kun je dat vanuit diverse politieke stromingen becommentarieren. Je gaat er wel samen je schouders onderzetten.

En eerlijk gezegd begrijp ik dat dus niet zo goed dat er hele groepen mensen zijn die afhaken en zich gedragen alsof we terug zijn naar normaal. Inderdaad, aangejaagd door roeptoeters.

Verder snap ik de paniek wel. Mensen gaan zich toch paniekeriger gedragen omdat het ook niet niets is, het is een pandemie. Dat kan wat spanningen met zich meebrengen. En tegenstellingen wat op scherp zetten. Hopelijk houden we het hoofd koel.

ElenaH

ElenaH

12-08-2020 om 16:10

AnneJ

'En dat, terwijl we in Nederland nog van mening zijn dat de rechtstaat een eerste voorwaarde is voor de relatie tussen burgers en overheid en daar doe je een redelijk beroep op.'

Maar dat is toch ook zo? Zonder rechtstaat is er niemand die zorgt dat jij de deur uit kunt zonder bang te hoeven zijn dat er 's middags iemand anders in jouw huis woont. Niemand die jouw bezittingen, spaargeld en grenzen beschermd. Niemand die boeven vangt, ze berecht en straf geeft. Dat geldt het recht van de sterkste, de rijkste, de brutaalste.

Twijfel

Waar het mij omgaat is dat je, met reden, kunt twijfelen aan de inzet van de overheid. Zie de schandalen bij de belastingdienst en andere zaken waar je als burger nou niet blij van wordt. Zo heb ik er ook nog wel een paar.

Dat laat onverlet dat je in tijden van crisis je over de geschillen heenzet en er samen je schouders onder zet. Alles in het transparante en redelijke uiteraard. Je gaat er niet a priori vanuit dat de overheid je met deze coronamaatregelen op uit is om de samenleving te duperen, maar om ons zo goed mogelijk door de pandemie te loodsen.

En dat blijkt niet bij iedere burger vanzelf te spreken. Kritiek prima, maar houdt je aan de afspraken en wees pro actief. We zitten er samen in.

ElenaH

ElenaH

12-08-2020 om 16:35

AnneJ

Tja, er zijn blijkbaar mensen die, vanwege de aanhoudende schandalen, niet langer geloven dat 'de overheid' het beste voorheeft met de burgers. Ik kan ze dat niet kwalijk nemen. Want op grond waarvan zou je de overheid nu met de corona ineens wel vertrouwen?

Transparantie en redelijkheid Elena

Er is veel minder mogelijk aan manipulatie omdat de zaak zo actueel en dringend is. Er is veel controle, juist ook van de kamers, de politiek, en betrokkenheid van diverse organisaties en gemeentelijke netwerken.
Je ziet waar het naar toe gaat.

Er is uiteraard geen kruid gewassen tegen mensen die er vanuit gaan dat als het virus uit een laboratorium ontsnapt is dat je dan verder ook niet meer mee moet doen met het bestrijden van de gevolgen.

Renate

Renate

12-08-2020 om 16:43

Waarom niet?

Waarom zou je de overheid niet vertrouwen?

Elementen van een rechtsstaat zijn overigens: overheidsoptreden dient te berusten op een wettelijke grondslag. Bij belastend optreden moet dat een voorafgaande regel zijn. Regelgeving en uitvoering moeten niet in één hand liggen. Democratie. Onafhankelijke rechtspraak. Grondrechten.

ElenaH

ElenaH

12-08-2020 om 16:45

Onzin

'Er is veel controle, juist ook van de kamers, de politiek, en betrokkenheid van diverse organisaties en gemeentelijke netwerken.'

Onzin. Om te beginnen was de controle vanuit de Eerste en Tweede Kamer net zo groot (of klein) bij alle belastingdienstschandalen (er zijn niet ineens mogelijkheden bij gekomen), ten tweede probeert iedereen, ook op dit forum, de betrokkenheid van organisaties juist te beperken. Viruswaanzin is ook een organisatie!

Kijk Elena

Als je al een redelijke aanname, tot 'onzin' verklaart kom je in de schimmige manier terecht waarop organisaties als Viruswaanzin argumenteren.

'Er is veel minder mogelijk aan manipulatie omdat de zaak zo actueel en dringend is. ' Je kunt wel al te letterlijk het tweede deel van mijn argumentatie apart zetten, maar dat is onzuiver redeneren. Bij de schandalen door de belastingdienst kunnen mensen nog wegkijken, omdat het om een wel grote groep maar toch beperkte groep ouders gaat.
Van dit virus hebben we allemaal last. Die urgentie zorgt dat het probleem in de actualiteit blijft en niet er doorgejast in een achterafkamertje of genegeerd, wachtend op de notulen, of op andere manieren niet verantwoord afgehandeld wordt. De politieke molens malen traag.

En dat valt me op als je naar zo iemand als Willem Engel luistert. Redeneren met een eigen logica die paranoia is naar sleutelpersonen en organisaties van overheid, maatschappelijk middenveld en wetenschap, en escalerend de weg kwijtraakt richting grootspraak over strafrecht en volksopstand.

De vraag is terecht hoe je organisaties als Viruswaanzin mee krijgt en niet steeds verder laat radicaliseren. Of mensen hoe dan ook opzet tegen een goed plan van maatregelen.

Misschien alleen maar blijven uitleggen, zoals nu in de 2e kamer. En dat verder uitdragen in weer wekelijkse persconferenties.

Piep

Piep

12-08-2020 om 17:07

Viruswaanzin

De mensen achter viruswaanzin hebben al eerder op allerlei manieren geprobeerd om de rechtsstaat te ondermijnen. Corona is voor hen gewoon een middel waardoor ze met mensen kunnen mobiliseren. Die niet beseffen met wat voor club ze in zee gaan.

Ik heb wel vertrouwen in de overheid. Er worden zeker fouten gemaakt, maar ik zie ook consequenties.

Handhaving leerplicht

De vraag: hoe gaat het met handhaven van de leerplicht, zeker gezien de twijfels over de ventilatie? Even zo snel niet gezien wie dat nu vroeg.

De Jonge:
Scholen trekken ouders over de streep. Want kinderen willen wel naar school. De afspraken met Slob zijn nog van kracht, of zoiets.

Hmmmmm..

Jammer dat de 2e Kamer hier niet doorvraagt. Het antwoord is er dus niet.

Helaas kan ik het niet meer volgen.

ElenaH

ElenaH

12-08-2020 om 18:50

Piep

'Ik heb wel vertrouwen in de overheid.'

Maar het gaat niet om jou (persoonlijk). Het gaat om de grote groepen mensen die zich niet (meer) aan de maatregelen houden. Om die te bereiken, moet je je verdiepen in hún overtuigingen en ervaringen. Het wijsvingertje van Rutte of de 'we doen dit samen' mantra van AnneJ werken averechts. Dáár gaat het om.

Je rug recht

Wiehet weet mag het zeggen maar ik mag hopen dat de organisaties en de overheid hun rug recht houden en wat ze nu al doen, zo goed mogelijk, onder verkeerde verwachtingen te wekken, of grootspraak, duidelijkheid te geven over complexe processen.

En verder is het op de blaren zitten en hopen dat men daarvan leert. Je weet het niet.
Je kunt je best in de motieven verdiepen maar ik zie daar nog geen mogelijke bruikbaarheid.

Boze burgers best, maar zand in de machine strooien gaat te ver. We zijn hier toch niet in Libanon of Polen?

ElenaH

ElenaH

12-08-2020 om 18:57

Grappig

' We zijn hier toch niet in Libanon of Polen?'

Dat is wat Viruswaanzin ook zegt.

Piep

Piep

12-08-2020 om 19:24

Libanon of Polen

Dan lijkt het mij prima als Viruswaanzin daar een tijdje ervaring op gaat doen. Zo'n club kan daar echt niet bestaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.