Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Piep

Piep

10-08-2020 om 23:16

Corona en VO

En daar gaan we weer.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2343607-zorgen-bij-docenten-over-middelbare-scholieren-zonder-mondkapjes.html

Ik ben zo klaar met al die belangengroepen en 'deskundigen' die via de publieke opinie de regering tot maatregelen proberen te dwingen. Dit onderzoek is door 400 leerkrachten ingevuld, die ook nog bij eem actiebeweging zijn aangesloten. Waarom brengt de nos dit zo groot?


Maak me ook zorgen

Ik werk op een middelbare school en heb in de tijd van beperkt fysiek onderwijs , de examens en bij zomerschool gemerkt dat leerlingen helemaal niet aan social distancing doen. Ook niet ten opzichte van volwassenen dus. Echt helemaal niet. En waren het voor de zomer nog enkele tientallen leerlingen die ik tegenkwam, straks zijn het er weer 1400. Ik heb dus een mondkapje en zo'n doorzichtig gezichtsscherm gekocht en die ga ik ook zeker dragen als ik m'n kantoor uit moet de gang uit of de aula door.

Hoe ze het met ventilatie willen doen weet ik ook niet. Voor de zomer zaten er maximaal 6 leerlingen per lokaal, dan kan je prima de bovenlichtjes open doen en de deur naar de gang. Maar als er in elk lokaal 30 zitten kan je geen les geven als alle deuren open staan, da's teveel geluid om verstaanbaar te zijn voor docenten. En als het in de winter koud wordt zijn open ramen ook niet lekker. Er is verder geen ventilatiesysteem in het gebouw.

Piep, waar lees jij dat dit onderzoek door 400 leerkrachten is ingevuld? En waarom ben je klaar met belangengroepen die via de publieke opinie de regering tot maatregelen proberen te bewegen? Da's het hele eieren eten van belangengroepen. Of houd je niet van acties van belangengroepen die andere dan jouw belangen behartigen? En waarom noem jij deze vakbond een actiegroep?

skik

Jan

Jan

10-08-2020 om 23:53

Deze vakbond

Noemt zichzelf leraren in actie. Dan ben je dus een actiegroep. Overigens zijn alle vakbonden natuurlijk in zekere zin actiegroepen.

Dat 400 man hem heeft ingevuld staat onderaan.

Maar dit is natuurlijk gewoon nieuws, vooral ook omdat deskundigen (Kinderarts-epidemioloog, Europees RIVM) de mening van de docenten bevestigen. Gaat weer een hoop gedoe opleveren de komende dagen.

Maar dit blijft niet goed gaan. Ik voorspel dat binnen 6 weken de scholen weer (deels) dicht gaan. Als het kabinet niet al zwicht voor deze druk dan wel zodra er ergens een clustertje op een school op duikt. Dan krijg je gewoon hetzelfde als in maart en sluit de samenleving de scholen.

ElenaH

ElenaH

11-08-2020 om 06:38

Skik

'Er is verder geen ventilatiesysteem in het gebouw.'

Volgens mij had Omtzigt (CDA) daar al kamervragen over gesteld. Nog los van corona is het slecht dat 25 % van de scholen zo slecht geventileerd wordt.

Triva

Triva

11-08-2020 om 08:23

Piep

Dus omdat een bepaalde actiegroep een enquete uitzet waar 80% eensgezind is telt dat niet omdat het maar max 2200 leerkrachten betreft die lid zijn van die groep?

Je weet dat maar max 2000 mensen meedoen aan het onderzoek naar de kijkcijfers?

Wat ze zeggen en wat er naast de huidige kennis wordt gelegd heeft gewoon een punt, daar moet naar gekeken worden. Niet worden weggeveegd.

Beertje37

Beertje37

11-08-2020 om 08:27

Wel naar het strand niet naar school?

Toch heel vreemd dat er heel veel mensen zich niets van de regels aan trekken, en vervolgens daardoor een significante stijging van de besmettingen is en dat er dan weer naar de scholen gekeken wordt.
Kunnen we niet gewoon de kroegen en stranden sluiten en zorgen dat thuis iedereen zich ook aan de regels houdt?
Dan kunnen we in ieder geval de kinderen nog een beetje fijne jeugd geven.

Triva

Triva

11-08-2020 om 08:30

inderdaad

Waarom noem je een vakbond een actiegroep? Daar las ik gewoon overheen omdat ik aannam dat Piep dat correct had overgenomen. Dank je wel Skik!

ElenaH

ElenaH

11-08-2020 om 08:34

Triva

'Je weet dat maar max 2000 mensen meedoen aan het onderzoek naar de kijkcijfers?'

Maar daar wordt het beleid van de regering niet op gebaseerd.

Triva

Triva

11-08-2020 om 09:10

nee

het is een voorbeeld hoe dit soort dingen werken...

Waarom mag een vakbond dit niet signaleren? Waarom zouden de overige leerkrachten hier niet ook achter staan? Ze zijn lid van een vakbond, niet van een actiegroep!

Renate

Renate

11-08-2020 om 10:48

Hm ja

Maar ik vermoed dat Leraren in actie toch meer te vergelijken is met de Farmers Defense Force dan met de LTO. LIA heeft onder zijn 2200 leden een enquete uitgezet. 400 van zijn leden hebben binnen een dag gereageerd. Het zou me niet verbazen als dat de leden met een meer uitgesproken mening zijn. Van deze 400 vindt 80% het onveilig.

LIA vs FDF

Je kent LIA inderdaad ook uit het nieuws omtrent hun blokkades en bedreigingen aan het adres van politici en beroepsgenoten met een andere mening.

skik

Dees

Dees

11-08-2020 om 11:07

Triva

Die 2000 mensen zijn geselecteerd op hun goede afspiegeling van de samenleving dus zo divers mogelijk qua leeftijd, gezinssamenstelling, afkomst en interesses.

Deze 400 mensen zijn eenzijdig georiënteerd. Een enquête over iets invullen gebeurd meestal bij onvrede of tegenstand.

Piep

Piep

11-08-2020 om 11:08

Precies

Wat Renate zegt. Dit onderzoek heeft maar 1 doel. Als je echt wil weten hoe leerkrachten er breed in staan, kies dan een bredere doelgroep. Dit is paniekzaaierij en daar ben ik klaar mee. Bovendien zie ik nooit dit soort berichten vanuit verpleging, kinderopvang , horeca, supermarkten, etc. Maar deze club begint alweer te lobbyen voordat de scholen open zijn. We gaan op vakantie, uit eten, naar de bios, het strand, het terras, maar de scholen zouden dicht moeten blijven. Dat lijkt me toch de omgekeerde wereld. Als leerkracht voel je toch passie voor goed onderwijs?

Leerkrachten zouden zich moeten richten op het veilig naar school laten gaat van alle kinderen en leerkrachten. Dat vind ik ook echt en daar is nu al maanden de tijd voor geweest. Dus lobby bij je eigen school voor ventilatie, spatschermen, whatever. Maar ga geen paniek zaaien in de media.

Piep

Piep

11-08-2020 om 11:11

Niet

'Die 2000 mensen zijn geselecteerd op hun goede afspiegeling van de samenleving dus zo divers mogelijk qua leeftijd, gezinssamenstelling, afkomst en interesses.'

Dat klopt niet, deze groep is lid van lia en dus al op een bepaalde manier voorgeselecteerd. En daarvan zijn de 400 mensen die hebben gereageerd ongetwijfeld extra bezorgd.

Dees

Dees

11-08-2020 om 11:12

Hier

Ik heb wat docenten op Facebook, de ene dag een foto gezellig op een terrasje, de andere dag een foto met vrienden BBQ armen om.elkaars nek, en de dag erna een oproep om te gaan staken en vooral niet te gaan werken want het is veel te gevaarlijk.

Bertje

Ja, da's echt precies hetzelfde. Veel mensen buiten op het strand met een lekker zeebriesje of veel mensen binnen in een afgesloten ruimte.

skik

Ventilatie

ElenaH, ik heb een tijd op de afdeling huisvesting van een schoolbestuur gewerkt. Ventilatie is in bijna elk gebouw een probleem, of het nou nieuwbouw is met een state of the art systeem of een oud gebouw met alleen ramen die open kunnen. Het slechtst af zijn scholen van een paar decennia oud waar alle ramen van dichtgemaakt zijn en waar een halfbakken ventilatiesysteem in zit (was destijds het inzicht). Mechanische ventilatie is hartstikke duur om aan te leggen en vraagt maandelijks onderhoud wat ook weer geld kost. Nu even alle scholen voorzien van een goedwerkend ventilatiesysteem gaat hem helaas niet worden.

skik

ElenaH

ElenaH

11-08-2020 om 11:41

Skik

'Nu even alle scholen voorzien van een goedwerkend ventilatiesysteem gaat hem helaas niet worden.'

Ik weet het. En het stoort me. In 2011 meldde het RIVM al dat de luchtkwaliteit in 80 % van de klaslokalen onvoldoende was. Belachelijk vind ik dat.

Nouhou....

Ik ben docent, en ik ga volgende week weer aan het werk, en het lukt me tot nu toe heel aardig me niet te druk te maken.

Maar.

Afgelopen 2 maanden heb ik redelijk ‘normaal’ geleefd. Hier in t noorden was het natuurlijk ook behoorlijk Corona luw. Ik ga weer wat rustiger de hort op. Winkelen, een uitje her of der. Afspreken met vrienden, eens een keertje uit eten of een terrasje . Door t mooie weer speelt veel zich buiten af. Weekje vakantie in Limburg. Uitwonende kinderen + aanhang mee. voelt allemaal redelijk safe.

Voor de vakantie ben ik nog een paar weken op school geweest. In de 1.5 meter setting. Waarvan ik ( net als iemand hiervoor al ergens meldde) dat het voor geen meter (😀😀) werkte. De leerlingen hadden er toen al grote moeite mee zich aan de 1.5 m te houden...Toch voelde het wel ok eigenlijk, want er was hier amper Corona, en er liep maar een fractie van de leerlingen rond in lokalen en gangen. En idd alle deuren stonden open, en alle ramen..

Maar nu? Stijgende besmettingscijfers. En zometeen weer 1400 leerlingen in de gangen. Een lesuur of 5 per dag met 30 leerlingen in een lokaal. Deur moet dicht ( anders kun je echt geen lesgeven als alle lokalen gevuld zijn) en de ventilatie is ( al jaren bekend bij ons op school) bagger. We hebben in ons lokaal een CO2 meter hangen, en die geeft zelfs met de ramen open regelmatig waardes aan die ( veel) te hoog zijn. Is bekend bij schoolleiding. Maar ja. Geen geld? Geen prioriteit?

Ik ga gewoon hoor, en ik ga me niet al te veel opwinden.....maar qua mensenmassa‘s binnenshuis ’ op elkaar gepropt is een school echt niet vergelijkbaar met een supermarkt of zelfs met een ziekenhuis. Ik kan me eigenlijk weinig andere settings voorstellen waar je binnenshuis zo langdurig met zoveel mensen zo dicht op elkaar zit. Alles wat ik de afgelopen maanden gedaan heb qua socializen , winkelen, vakantie, en noem maar komt in de verste verte niet in de buurt bij wat ik volgende week ga doen tijdens mijn eerste dagje lesgeven.

Overigens heb ik ook serieuze vraagtekens over of en hoe t gaat lukken om de Geadviseerde hygienemaatregelen in zo’n volle school te handhaven ( tafeltjes desinfecteren bij leswissel? Iedereen handen wassen bij Binnenkomst klas? Toiletten?) ik denk dat de praktische haalbaarheid een probleem: is, en dat ook de discipline matig zal zijn.

Ik hoop dat het gaat meevallen allemaal, en dat de jongeren idd niet de ‘echte’ verspreiders blijken te zijn. Maar ik ben wel vreselijk benieuwd wat ons de komende weken/ maanden te wachten staat. Ik hoop zo dat het allemaal meevalt....want bij t idee dat we straks weer terug moeten naar online/ digitaal breekt het zweet me uit....ik ben zo toe aan even een aantal weken ‘gewoon’ doorbuffelen. . Achterstanden wegwerken, Ritme terugvinden..

We zullen het zien...

Piep

Piep

11-08-2020 om 12:15

Spannend

tuurlijk is het spannend. Maar van tevoren de handoek in de ring gooien vind ik geen recht doen aan het belang van onderwijs.

Bij de schoolgebouwen waar de ramen zijn dichtgemaakt vraag ik me af waarom ze in de afgelopen maanden niet zijn opengemaakt.

ElenaH

Onze gemeente had een fors bedrag beschikbaar gesteld om de luchtkwaliteit in scholen te verbeteren. Echt schokkend hoe weinig je met zoveel geld kan bereiken. Eigenlijk is een zonnescherm tegen de warmte en bovenlichtjes die je open kan zetten om te spuien en luchten nog het beste. Ouderwets en goedkoop.

skik

Mee eens piep.

Maar er werd hier gesuggereerd dat ( als docent) niet moet zeuren als de gedurende de zomer wel met vrienden ge bbqed hebt en op t strand geweest bent. En ik wilde even benadrukken dat dat qua social distancing werkelijk niet in verhouding staat tot een weekje lesgeven op t vo.
Ik denk zelfs dat het in t ziekenhuis ( en dan heb ik t natuurlijk niet over de ic perikelen van maart/ april, maar over een gemiddelde zorg of administratieve medewerker op de Kno poli nu in augustus) of in de supermarkt gemakkelijker is om je een beetje veilig te gedragen, dan als docent in die school met 1000+ jongeren.

En ik kan wel gaan lobbyen bij mijn eigen school om betere ventilatie/ spatschermen of weet ik wat allemaal, maar ik ben bang dat dat niet zoveel oplevert. Als de Landelijke regel is / blijft dat de klassen vol mogen, dan gaat dat gewoon gebeuren, en zijn alle andere maatregelen een beetje lapwerk ben ik bang. Behalve dat betere ventilatiesysteem, maar ik vrees dat dat een geld ding is, dus dat daar een actie vanuit de overheid nodig is om eea in gang te zetten/ af te dwingen. ( iets v een verplichting, en misschien ook wel iets van geld). En dan is het natuurlijk niet van de ene op de andere dag klaar...

Let wel: ik heb passie voor t onderwijs, en ik wil en ga heel graag aan de slag. Maar er is wel reden tot bezorgdheid denk ik. En msch toch wat meer regels ( al dan niet nadat we een paar weken hebben aangezien hoe t allemaal gaat de komende weken...

( praten met een mondkapje is echt heel lastig trouwens. Ze gaan altijd meebewegen / zakken af. Eventjes kan wel, maar een heel college geven... Maar msch wel de leerlingen idd? Maar ook daar denk ik dat dat iets isxwatvalkeen kan werken als t een ( landelijke) regel wordt. Niet iets wat een school zelf bedenkt/ invoert)

ElenaH

ElenaH

11-08-2020 om 12:50

Siki

'Eigenlijk is een zonnescherm tegen de warmte en bovenlichtjes die je open kan zetten om te spuien en luchten nog het beste. Ouderwets en goedkoop.'

En veel fijner. Thuis heb ik mechanische afzuiging, maar ik heb ook het liefst gewoon de ramen open. De lucht voelt dan minder droog en 'scherp' (?) aan.

Renate

Renate

11-08-2020 om 12:52

Ik weet het

Ik doe LIA onrecht aan. Maar ik vermoed dat LIA wel radicaler is dan de Aob. Overigens: https://theworldnews.net/nl-news/onderwijsstaking-serieuze-problemen-maar-ook-ludiek-met-speelgoedtractoren

Ik hoop dat als er een mondkapjesplicht komt, de klas van mijn slechthorende petekind van die face shields mag dragen. Anders hoort hij het niet.

Mijntje

Mijntje

11-08-2020 om 13:21

vrees

Het zijn niet alleen de docenten die ziek kunnen worden, ook alle ouders van deze pubers. Prima dat ik mijn ouders weer zie vanaf het balkon, ik bel wel extra vaak. Prima dat ik mijn schoonmoeder niet zie (geen enkel probleem mee ), maar wel vervelend als mijn andere kind weer wordt opgesloten in zijn woning voor gehandicapten,
Ik vrees ook met grote vreze. Ik hoop wel dat de scholen niet meer fulltime dicht gaan. Mijn puber kwijnde weg van eenzaamheid, bleef zitten, raakte nog meer schermverslaafd.

Dees

Dees

11-08-2020 om 14:11

Ingridt

Ik hoop dat school wat buiten de box denkt, sportlessen in het kader van corona annuleren of naar buiten verplaatsten en alleen bij noodweer annuleren. Sportzalen kunnen zodoende gebruikt worden als leslokalen.

Lang niet alle klassen op de middelbare bestaan uit 30 leerlingen. Daar wordt steeds mee geschermd maar als ik dan van de pubers om me heen hoor dat ze met 16 of 23 in een lokaal zitten dan denk ik.....apart alle leraren hebben alleen maar klassen van 30 terwijl de leerlingen in veel.kleinere klassen zitten.

Hangkous

Hangkous

11-08-2020 om 14:18

Out of the box denken

=====Geadviseerde hygienemaatregelen in zo’n volle school te handhaven ( tafeltjes desinfecteren bij leswissel? Iedereen handen wassen bij Binnenkomst klas? Toiletten?) ik denk dat de praktische haalbaarheid een probleem: is, en dat ook de discipline matig zal zijn.=====
De leerlingen, van in ieder geval de onderbouw, een eigen lokaal geven met een vaste plek waar de docenten dan van lokaal wisselen met hun spullen in een trolley.
Ik weet geen ideale situatie maar wel een van de veiligere opties. Dagen hoeft er niet bij iedere leswissel een groep schoonmakers uit te ruimen om alle lokalen te poetsen. Alleen praktijkvakken wel geven in de praktijklokalen.

Wat ik overigens echt niet snap is dat de veel instellingen/ bedrijven/ scholen niet in maart al zijn begonnen met nadenken over hoe het straks zou moeten na de lockdown. In maart was al duidelijk dat het virus en langdurig iets was.
Hier ging de bieb dicht en ook het reserveringssysteem voor boeken lag plat. De boekhandel had heel snel iets in elkaar geflanst om boeken thuis te bezorgen bij mensen die wilden lezen maar de bieb niet, terwijl zij de infrastructuur (Het perfect werkende reserveringssysteem) al in huis hadden.
Uiteindelijk mocht de bibliotheken weer open maar hier duurde dat nog meer dan een week want er moest nog gewerkt worden aan quarantaine maatregelen voor de boeken. Iets waar ze tijdens de verplichte sluiting al mee aan de slag hadden gekund.

In het onderwijs zie ik dat ook een beetje gebeuren, pas beginnen met nadenken en plannen maken als de scholen al bijna weer open moeten gaan. Waarom niet in de meivakantie alvast een brainstorm sessie gehouden over wat als dit lang gaat duren en de scholen toch nog met maatregelen open moeten na de zomervakantie?

Er zullen best scholen zijn waar dat gedaan is maar er zijn er ook genoeg waar dat niet is gedaan. Op de school van mijn dochter werd in de week voor de sluiting van de scholen al hard gewerkt aan online oplossingen voor als het zou komen tot sluiting van de scholen. Dinsdag waren hier de eerste echte online lessen en feit en de weektaken voor alle vakken stonden maandag al in magister. Heb hier op oo maar ook irl gelezen en gehoord dat het op veel scholen weken heeft geduurd voor er iets was van thuisonderwijs.

Hangkous

Hangkous

11-08-2020 om 14:20

Dees

Onderbouw vaak wel 30 in een klas. Als het profiel is gekozen vaak niet meer omdat het rooster-technisch dan niet meer te doen is om dat voor elkaar te krijgen.

ElenaH

ElenaH

11-08-2020 om 14:25

Dees

'Lang niet alle klassen op de middelbare bestaan uit 30 leerlingen. Daar wordt steeds mee geschermd maar als ik dan van de pubers om me heen hoor dat ze met 16 of 23 in een lokaal zitten dan denk ik.....apart alle leraren hebben alleen maar klassen van 30 terwijl de leerlingen in veel.kleinere klassen zitten.'

Mijn dochter begon in 1G met 33 leerlingen. Dat werden er de jaren daarna wat minder, maar in de 6e waren er toch nog 27 gymnasiasten over.

Ook de bieb

Ik denk vooral dat je veel verschil gaat zien tussen scholen. Gisteren op Nieuwsuur een school die toevallig net een prima ventilatiesysteem heeft aan laten leggen. Een systeem dat zelfs de concierge kon laten zien hoe dat werkt.

De bieb bij mij doet alles online of in dienstverlening, met vrijwilligers, terwijl het beperkt open is. Andere biebs hebben blijkbaar meer moeite om op gang te blijven. Hier ook al een reeds bestaande bezorgservice voor senioren die uitgebreid is.

Er is helaas sprake van bezuinigingen bij de bieb. In het najaar horen we hoeveel mensen er overblijven. Dat zal op veel plaatsen zo zijn. In plaats van die ongehoorde hoeveelheid 'jeugdbeschermingswerkers' gaat men op (basis)voorzieningen bezuinigen.

De wal en het schip. Als de overheid deze week, na overleg, niet doorpakt voor de scholen wordt het een 'wal keert schip' verhaal. Ik denk dan ook dat scholen bij besmetting weer lokaal tijdelijk gaan sluiten.
Ik ben blij dat zoon op de uni alles online doet. Hij gaat ook zoveel mogelijk andere vakken online volgen zegt hij.

En ik vraag me af, ook bij mijn vrijwilligerswerk, of je geen combinatie kunt maken dat een deel van de klas IRL aanwezig is en de rest doet hetzelfde uur digitaal mee.
Wel een dubbele taak voor de leerkracht, maar als je eenmaal opgestart bent lijkt het me toch niet zo moeilijk?
En dan flexibel met aanwezigheid omgaan, online mag altijd en aanwezigheid voor leerlingen die niet zonder kunnen, al is het deels. En iedereen op woensdag thuis zodat de leerkrachten goed kunnen voorbereiden of alleen online les geven.

Dat en andere flauwekul

Skik “ Ventilatie is in bijna elk gebouw een probleem, of het nou nieuwbouw is met een state of the art systeem of een oud gebouw met alleen ramen die open kunnen. ”

Precies. En dat is al meer dan dertig jaar bekend. Overigens ook dat het verbeteren van de ventilatie echt verschil kan maken in de schoolprestaties.
Maar scholen doen er niks mee.

Gisteren zak ik leerkracht economie van Haperen op tv. Die vindt dat van schoolleiders (dat zijn eigenlijk ook maar gewoon leerkrachten vond hij) verwacht kan worden dat zij een oplossing vinden.
Er moest iets landelijks komen, vond hij, want corona was een landelijk probleem.

Flauwekul natuurlijk. Scholen moeten zelf in hun eigen gebouw de ventilatie goed verzorgen. Voor Corona is een goede ventilatie goed genoeg. Er zijn geen uitzonderlijke maatregelen nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.