Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Piep

Piep

10-08-2020 om 23:16

Corona en VO


Piep

Piep

24-08-2020 om 22:22

Ook

Wij wonen aan de andere kant van het land, hier nauwelijks besmettingen, maar ook wij moesten twee dagen wachten of anderhalf uur rijden. Hebben we het laatste maar gedaan, want een week thuis bijven is wel veel gevraagd (tweede keer al voor deze puber).

Maike

Wat vervelend voor jullie, veel sterkte

Dees

Dees

25-08-2020 om 07:14

Aansteken

Ja maar dit maakt toch het aantal testen weer groter? Jouw kind gaat weer naar school en steekt met zijn/haar verkoudheid de halve klas aan die vervolgens weer moet testen.

In het basisonderwijs is het nog vervelender daar komen alle kinderen samen op de BSO/het schoolplein maar kinderen onder de 6 kunnen zonder problemen stront verkouden naar school komen en de kinderen van boven de 6 aansteken waardoor die kids boven de 6 school missen en getest moeten worden. Mijn kind heeft al 2 keer 2 weken thuis gezeten door stront verkouden kleuters die hem aangestoken hebben.

Angela67

Angela67

25-08-2020 om 19:46

@IngridT, artikel NRC

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/20/school-moet-streng-zijn-en-snel-testen-a4009386
met onderin o.a. interview met docente uit Sneek.
gr Angela

Kleuters

Het lijkt me nu verstandig als scholen de kinderen onder de 6, die inderdaad verkouden naar school mogen komen, zo veel mogelijk weg houden bij de ouderen, die meteen bij elke verkoudheid weer een paar dagen thuis moeten blijven. Pauzes en start- en eindtijden op andere momenten zou al heel erg helpen.
Ik heb mijn mentorleerlingen gisteren ook al op het hart gedrukt dat het echt belangrijk is dat ze zich goed aan het handenwassen en thuisblijven bij klachten houden, anders zit om de haverklap de halve klas thuis met wat waarschijnlijk gewoon een verkoudheid is, maar waarmee je toch het risico niet kunt nemen.
Anderhalve meter aanhouden naar je leerlingen valt niet mee, maar we doen ons best!

Maike

Maike

30-08-2020 om 19:54

MarSy

Dank je! Onze tests kwamen gelukkig negatief terug. Wat een stress zeg. Gelukkig vindt kind het fantastisch op het vo, dus we doen het wel ergens voor.

Maike

Fijn dat de testen negatief waren. Zal waarschijnlijk nog wel vaker gebeuren, dit gedoe en de stress. Gelukkig voor het goede doel: je kind

ver weg

Manlief had op woensdagochtend symptomen en heeft met Digid een afspraak gemaakt. Hij moest ook meer dan een uur rijden voor een afspraak die dag, of een half uur voor een afspraak de volgende dag. Verder vooruit plannen kon niet met de Digid inlog. Hij had wel die avond meteen de uitslag.

180.000 tests per week = 0,5 tests per Nederlander per jaar

Ben eens gaan rekenen...

We zijn met een gezin van 4, en in de afgelopen 4 maanden (sind juni) hebben 2 mensen uit ons gezin zich getest. Dat is heel weinig. Sterker nog, dat is TE weinig. Oudste kind had vorige week opnieuw getest moeten worden tegelijk met papa, maar zonder Digid was er geen doorkomen aan.

Maar goed, omgerekend naar 'per persoon per jaar' hebben we als gezin 1,5 tests per persoon per jaar gedaan.

De testcapaciteit in Nederland is 180.000 per week. Dat is 9 miljoen tests per jaar.
9 miljoen tests per jaar is 0,5 tests PER NEDERLANDER per jaar. Met de huidige testcapaciteit kan elke Nederlander zich eenmaal in de twee jaar laten testen.

vlinder72

vlinder72

07-09-2020 om 18:42

Syboor

Waarom is dat te weinig?

Wij zijn met 6 personen in huis. Bij ons is nog niemand getest. Waarom zouden wij? Er heeft hier nog niemand ergens last van gehad waarvoor wij zouden moeten testen Geen hoesten , geen verkoudheid. Geen koorts etc.

Testen

Ik heb hier diverse momenten gehad dat ik mogelijk had kunnen gaan testen. Maar in het begin vroeg ik me af hoe betrouwbaar zo'n test is. Bovendien was het voor mij te ver weg om er te komen.

En nu denk ik: testen zal wel, maar het gaat om wat je dan doet. Eerst om besmetting te voorkomen en dan om een eventuele besmetting uit te zieken door afzondering.

En dan is zo'n test ook een momentopname. Je test negatief maar dat bleek te vroeg en de dag erna had je positief getest.

Je test positief maar je weet niet hoe lang dat al zo is en hoe lang dat nog zo zal zijn.

Klachten geeft iets meer redelijke indicatie om te testen. Maar klachten geven je an sich al de aanwijzing om je te isoleren en nog iets stricter met de maatregelen om te gaan om anderen niet te besmetten.

Je zou het nog voor de statistiek kunnen doen?

Piep

Piep

07-09-2020 om 20:00

Vier

wij hebben in ons gezin al vier testen laten doen. Telkens met klachten.

Guera

Guera

07-09-2020 om 20:23

Anne j

Klopt vast wat je zegt maar laat jij je gezin zich ook isoleren als jij klachten hebt en niet test?

Op school

Zoals verwacht houden de leerlingen inderdaad totaal geen afstand tot ons. Aangezien we alle deuren open moeten hebben lopen ze zo m'n kamer binnen om wat te vragen en komen dan rustig pal bij me staan. De eerste dagen zo'n 40% van de leerlingen ook, nu nauwelijks iemand meer. Mondkapjes zijn niet verplicht maar worden wel sterk aangeraden. Het personeel draagt mondkapjes in de verkeersruimten. Een aantal docenten draagt in de les zo'n doorzichtig spatscherm. Op hun bureau hebben ze een plexiglasscherm en de ruimte om het bureau kan afgezet worden met lint of tape als ze dat prettig vinden.

De continuïteit van het onderwijs loopt wel lekker, docenten die niet naar school kunnen komen geven vanuit huis les en voor de klas staat een student die orde houdt. Leerlingen die niet naar school kunnen of durven komen kunnen de streaming van de les thuis volgen. Omdat zij op dat moment geen vragen kunnen stellen is er aan het eind van de dag een speciaal vragenhalfuurtje.

skik

Nu al Guera

Zelfs thuis houden we nu al afstand en wassen handen en poetsen waterkoker en toiletvoorzieningen continu.

Boodschappen gaan online en anders kan het uitgesteld.

Eigenlijk hebben we al heel lang geen snotterige hoestjes meer.

Ik had vannacht een hoestje, maar ik moet nodig mijn slaapkamer stofzuigen. Een allergietabletje helpt tegen hooikoorts en huisstofmijt.

De eerste maand had ik nog een maandlang opgezette halsklieren en wat snotterig. Dat duurde wel lang en toen heb ik wel getwijfeld. Misschien heb ik het virus al gehad.

Er kan best veel als je voorzichtig bent. Vandaag visite op het balkon. Ik doe de deuren open naar het balkon en reik de koffie aan. We zitten op afstand. Dan is het weer handen wassen.

Dochter is de enige met (deeltijd) werk dat niet thuis kan en zonodig zou zij thuis moeten blijven.
Echter op haar werk staat permanent de deur open en wordt goed afstand gehouden. Dus veel risico zit ook daar niet.

Ik fiets buiten en ga op afstand in de tuin op bezoek of haal een keer een boodschap. Maar bij twijfel kan ik daar direct mee stoppen. Ik doe mijn vrijwilligerswerk permanent online.

Guera

Guera

07-09-2020 om 20:46

Anne j

Aha. Afstand houden met eigen gezin doen we niet. Dus als ik klachten zou hebben dan zou ik wel testen om zeker te weten of kinderen naar school mogen. Bezoek etc doen we niet behalve buiten of alleen de kinderen . Zoon werkt in restaurant en kinderen gaan naar achool. In die zin wel risico. Maar ook hier denk ik al ruim een jaar geen verkoudheid of andere ziektes. Voor corona al niet. Nu nog steeds niet. Afkloppen.

Watervrouw

Watervrouw

07-09-2020 om 21:57

Hier vandaag volop

Ik heb vanaf dag 1 in de Coronatijd door kunnen werken in de zorg tot en met 31 augustus zonder ook maar iets te mankeren. Wel altijd heel voorzichtig geweest en veel gemeden. Per 1 september nieuwe baan waar ik 1 dag op kantoor mag werken en de rest thuis, wat een hele uitdaging is om erin te komen, letterlijk en figuurlijk. Morgen week 2 en vandaag rond 12 werd ik van het ene op het andere moment beroerd, rillerig en verkouden. Paar uur laten bezinken en toen natuurlijk afspraak voor test gemaakt en dat kan pas dondermiddag met de uitslag zaterdag! Dat wordt een vervelend telefoontje morgen.
Dochter, 4 VWO, kreeg ook vandaag te horen dat klasgenote/vriendin positief getest is en er zijn veel kinderen die wachten op een test, en ze moet net als de rest van de klas in ieder geval tot en met woensdag thuisblijven. Kind was zaterdag niet lekker en zou uur heen en uur terug met andere ouder meerijden naar wedstrijd, gelukkig hebben we dat afgezegd. Mijn andere kinderen, basisschool, mogen wel naar school omdat ik verhoging heb en geen koorts. Vreemd. Hopelijk loopt alles met een sisser af en word ik morgen weer fit wakker en kan ik iig online proberen wat in te werken. Wish me luck!

Negatieve test maar niet naar school mogen

Mijn 2 kinderen (basisschool) zitten al sinds vrijdag thuis omdat ze verkouden zijn. Mogen niet komen van school, ondanks negatieve corona test. Want ze kunnen anderen besmetten met hun verkoudheid zegt school. Dit kost mij dus al 4 vrije dagen! Terwijl ze geen corona hebben.
Hoorde dat er dagelijks aardig wat kinderen naar huis worden gestuurd, zelfs om een paar keer niezen.

Meer ouders dit probleem?

Melanie

Heb hier aan de mentor laten weten dat we hopen op een snelle negatieve uitslag zodat dochter zsm weer naar school kan, heb gelukkig niet het bericht teruggekregen dat ze pas weer mag komen als het snotteren ophoudt. We zouden de uitslag vandaag of morgen moeten krijgen, als die negatief is ga ik ervan uit dat ze gewoon maandag weer naar school kan, snotneus of niet.

Watervrouw, hoe is het met jou intussen?

Groeten,

Temet

Zonnehoed

Zonnehoed

10-09-2020 om 10:09

Geen gekke gedachte

Ik vind het op zich geen gekke gedachte dat je ook met verkoudheid thuis moet blijven. Hoe meer mensen verkouden, hoe meer ze er aansteken... dan zit uiteindelijk iedereen thuis en wordt de GGD nog veel meer belast. Wel vervelend natuurlijk.

Geen VO maar MBO

Dochter net begonnen op MBO. Flink verkouden dus thuis en getest. Gelukkig negatief. Ze mag echter pas weer naar school als ze niet meer verkouden is (minimaal 24 uur)
Het meeste les is online dus ze heeft nog tot volgende week woensdag om te herstellen. Dat is de eerste dag dat er weer les is op locatie

Watervrouw

Watervrouw

10-09-2020 om 12:48

#200 Temet

In de klas kind nu meerderen positief. Kind is maandag al gemeld als nauw contact maar we hebben nooit iets vernomen van ggd. Ik heb zelf maar even gebeld en we doen het goed, 10 dagen thuisblijven na laatste contact met positief getest persoon. Ik wilde kind ook laten testen maar omdat ze nu geen klachten meer heeft zegt ggd dat dat niet hoeft en dat volg ik dan braaf, alleen ex is het daar nu niet mee eens.
Ik ben ziek maar niet doodziek of benauwd of zo, gewoon erg lamlendig en wil slapen, lang slapen. Vanmiddag eindelijk de test waar ik maandag voor gebeld heb. Kinderen gaan weekend niet naar ex en dat begrijp ik maar heb een weekend uitzieken en slapen heel erg nodig, dus baal en moet schakelen. Boodschappen online kan pas maandag.
Ben er behoorlijk door van slag was al zo'n struggle om de laatste maanden schooljaar door te komen wegens andere problemen en ik had ook echt niet verwacht dat er geen problemen meer zouden zijn maar dit is heftig. Verwacht dat kind tot en met volgende week thuiszit want er zijn er meer in afwachting test en uitslag. Laatste contacten waren maandag.

Watervrouw

"Ik wilde kind ook laten testen maar omdat ze nu geen klachten meer heeft zegt ggd dat dat niet hoeft en dat volg ik dan braaf,"

Vziw ben je niet meer besmettelijk als je een corona-infectie hebt doorgemaakt en wel symptomem had, maar daarvan bent hersteld. Dus of dochter had geen corona, of dochter had het wel maar is er inmiddels overheen, in beide gevallen komt die test dan negatief terug. Als je dat van tevoren weet, kan je je dat stokje in je neus besparen

Groeten,

Temet

Yaron

Yaron

11-09-2020 om 09:52

Weer een raar jaar

Ik ben er wel een beetje klaar mee, alle vier kinderen meerdere dagen thuis gehouden deze twee weken, pas weer naar school als ze niet meer verkouden zijn. Nu dochter weer thuis, vorige week verkouden, was weer beter, dus naar school, maar negatief geteste kinderen die nog verkouden zijn mogen wel naar school, dus dochter weer verkouden. Testen heeft geen zin, kan pas woensdag en ik ga ervan uit dat zij dan wel weer beter is, maar dan zal er wel een volgend kind thuis moeten blijven.

Als dit zo doorgaat wordt het een erger jaar als vorig jaar, toen was alles met online lessen goed geregeld, nu kunnen ze een livestream van de lessen volgen, maar het is blijkbaar een heel gedoe, waardoor veel leraren dat niet doen. Dus zelf huiswerk bijhouden, toetsen inhalen. Ben bang dat dit voor veel kinderen (nog) een gemist jaar wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.