Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Piep

Piep

10-08-2020 om 23:16

Corona en VO


Nieuwe cijfers

Kijk vooral eens onderaan pagina 22:

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-08/COVID-19_WebSite_rapport_wekelijks_20200818_1224_1.pdf

Het aantal mensen dat getest werd, en het percentage daarvan dat een positieve uitslag hadden, afgelopen week:

Afgelopen week:
Getest ihkv Bron - en ContactOnderzoek 1735 13.7
Kinderen 0-6 jaar 538 1.3
Kinderen 7-12 jaar 2602 1.3
Kinderen 13-18 jaar 7172 2.5
Zorgmedewerkers 5347 2.6
Onderwijs/kinderopvang 1286 2.8
Mantelzorgers 182 2.7
Contactberoep 13804 3.0
Overig/onbekend 71204 3.7

Ten eerste het aantal testen:
Kinderen van 13-18 laten zich redelijk vaak testen. Dat lijkt in verhouding te staan tot het aandeel van de bevolking dat ze vormen. Goed zo!
Kinderen van 7-12 worden veel minder vaak getest. Dat is raar. Hoe komt dat?
Kinderen van 0-6 worden nog veel minder vaak getest. Dat is wel logisch gezien de regels.

'Overige volwassenen' zijn gemiddeld in 3.7% van de testen positief. Tieners zitten daar ongeveer 1/3 onder. Aangezien tieners zich 'naar verhouding' even vaak laten testen, lijkt het dus inderdaad alsof tieners wat minder vaak corona hebben. Daarbij twee kanttekeningen:
- tieners die zich laten testen ivm symptomen hebben minder vaak corona dan volwassenen die zich laten testen, namelijk 1/3 minder
- dat betekent dat symptomatische tieners inderdaad een IETS kleinere rol spelen bij de verspreiding dan symptomatische volwassenen. Maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat ze een 'kleine' rol spelen.
- dit zegt niets over de rol van asymptomatische tieners versus asymptomatische volwassenen. Deze groepen worden immers niet getest.

Met de percentages van de kinderen jonger dan 12 kunnen we niets. Deze kinderen worden veel minder vaak getest dan je obv hun aandeel in de bevolking zou verwachten. Waarschijnlijk zijn het de kinderen met lichte symptomen (neusverkoudheid, hoesten) die minder vaak getest worden, en zitten er onder degene die WEL getest worden meer kinderen met koorts dan bij volwassenen. Bij de kinderen van 0-6 is het gezien de regels logisch dat ze minder getest worden, bij de kinderen van 7-12 niet.

Dees

Dees

18-08-2020 om 15:31

Specht

Nou precies even vaart maken met de bouw vakantie zit er voor de meeste bouwvakkers nu toch niet in.

Syboor

"Tieners zitten daar ongeveer 1/3 onder. Aangezien tieners zich 'naar verhouding' even vaak laten testen, lijkt het dus inderdaad alsof tieners wat minder vaak corona hebben. Daarbij twee kanttekeningen:
- tieners die zich laten testen ivm symptomen hebben minder vaak corona dan volwassenen die zich laten testen, namelijk 1/3 minder
- dat betekent dat symptomatische tieners inderdaad een IETS kleinere rol spelen bij de verspreiding dan symptomatische volwassenen. Maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat ze een 'kleine' rol spelen."

Je weet niet of er misschien toch een verschil is in besmettelijkheid tussen symptomatische tieners en symptomatische volwassenen.

En vooral: we weten niet hoeveel tieners wel besmet, maar niet symptomatisch zijn, en hoe dit zich verhoudt tot de groep volwassenen (en hoe de besmettelijkheid tussen deze twee groepen eventueel verschilt)

Volgens mij is de consensus dat asymptomatische besmetting mogelijk is, maar dat besmetting meer en makkelijker plaatsvindt door mensen met symptomen (wat logisch is, want die hoesten en proesten meer).

Zouden er dus onder tieners veel meer asymptomatische besmettingen voorkomen, dan zijn tieners als groep gemiddeld dus wel degelijk minder besmettelijk dan volwassenen als groep. Dat zien we echter niet, omdat er nu eenmaal in de regel niet wordt getest zonder klachten.

Het enige wat het lijstje dat jij citeert laat zien, is dat als mensen klachten hebben en zich laten testen, de kans dat ze feitelijk besmet zijn met corona iets (maar niet veel) kleiner is bij tieners dan bij volwassenen.

Groeten,

Temet

oeps

Zie nu dat je zelf ook al hebt opgemerkt dat e.e.a. niks zegt over de asymptomatische besmettingen.

Piep

Piep

19-08-2020 om 19:09

Mag altijd

Het mag altijd, geen school zal zeggen dat het niet mag, behalve als daar echt zwaarwegende redenen voor zijn. Zo wil ik mijn leerlingen goed kunnen verstaan en kan ik me voorstellen dat het bij labvakken niet altijd veilig is.

Piep

Piep

20-08-2020 om 09:02

Ik bedoelde: er staat niet dat de school het niet mag opleggen.

Tabitha

Tabitha

22-08-2020 om 10:32

Praktische vakken

Voor degenen die alweer begonnen zijn: hoe zijn de praktische vakken geregeld? Zelf ben ik TOA op een VMBO. Ik assisteer bij de practica voor biologie, natuurkunde en scheikunde. Daarbij 1,5 meter afstand houden is echt een illusie. Hier hebben we nog een week vakantie, dus ik hoor graag ervaringen van scholen die al begonnen zijn.

Renate

Renate

22-08-2020 om 10:53

Nog niet begonnen

Maar hier is aangekondigd dat als afstand houden niet mogelijk is, zoals bij de praktijkvakken, de leraren een spatscherm of mondkapje zullen dragen.

Ook begint de school met om de dag fysiek en online les, met halve klassen, en wisselende les- en pauzetijden.

Tabitha

Zo’n transparant masker en handschoenen aan. Al was t maar om een soort v signaal af te geven aan de leerlingen en elkaar.

Ik ben nu een week op school. Realiteit? T werkt niet, de 1.5 m. Ik ben de hele week niet achter mijn ‘balie’ vandaan geweest ( natuurkunde) maar hoor vd leerlingen dat de meeste collega’s alweer ‘gewoon’ door de klas lopen. Of dat zo goedkomt? Ik weet het niet. Maar ik weet en snap wel dat het gebeurt. We staan voor volle klassen, en de kinderen mogen en doen alles. Als ik alleen maar bij t bord mag staan is het echt best raar lesgeven. Beter dan online, ok, maar lang niet wat t hoort te zijn. Ik kan de leerlingen achterin niet even met een fronsende blik of een kleinE gefluisterdE Opmerking corrigeren of bijsturen. Ik kan niet terloops in schriften kijken en in 3 minuten 8 kleine maar slimme tips uitdelen. Of complimentjes. Doorhebben wat er speelt op de achterste rij. Enzovoorts

Nou ja. Moeilijk, en dat komt volgens mij omdat alles er zo ‘gewoon’ uitziet. Dan ga je als je niet uitkijkt ook ‘gewoon’ doen. En wij missen dan een schoolleiding die echt heel helder uitstraalt wat ze wel en niet willen. Dat helpt ook niet.

Maar t is wel superfijn om weer les te geven. Vinden de leerlingen ook. Heerlijk.

Tabitha

Tabitha

23-08-2020 om 22:46

IngridT

Maar hoe doe jij je practica? Vanaf je bureau? Of loopt de TOA met beschermingsmiddelen rond? Of helemaal geen practica?

Deze week de eerste

Idee is dat toa en ik dan door de klas lopen. Met spatmasker en handschoenen. Geen 1.5 m meer.

Woensdag ga ik t voor het eerst uitproberen.

Wat mij opvalt in deze discussie

Is dat het gaat over de volwassenen en het beschermen van hun.

Ik mis i de discussie de leerling, get artikel dat piep geeft sluit daarbij aan.

Ik werk op het mbo, daar mogen we nog niet normaal les geven en dat is dramatisch voor de studenten, zowel op cognitief als op sociaal emotioneel vlak. De achterstanden, depressies, lethargie, nemen enorm toe en blijven ook nog bestaan. Let wel! Het aantal minderjarigen op het mbo is heel hoog! Zij zitten allemaal verplicht thuis terwijl dezelfde leerling op het vo een boete krijgt als ze thuis blijven uit angst voor corona....

Ik kan mij niet voorstellen datbhet voor vo leerlingen niet anders is. De insteek moet volgens mij echt zijn: iedereen naar school, dat is gezond. Zij die het nodig hebben (en dat is een heel klein groepje op het totaal) kunnen op afstand o derwijs krijgen. Dat is waar we over na moeten denken, hoe kunnen we de leerling/student zo goed mogelijk onderwijs geven, zonder verbod en regels, maar met gezond verstand, en met elkaar kijken naar wat wel kan

Jome

Jome

24-08-2020 om 12:55

Eens met MarSy

Zie titel, ik ben het helemaal eens met MarSy.

vlinder72

vlinder72

24-08-2020 om 13:12

Jongeren

Mijn schoonmoeder en andere oudere mensen die wij kennen vinden ook vooral dat jongeren niet zo moeten zeuren. Zo erg is het missen van feestjes niet.

Maar als wij het dan uitleggen dat het gaat niet om feestjes, vakantie en festivals maar vooral om opleiding dan begrijpt ze het wel.

Opleidingen zijn niet gratis. Wat doen wij met de kosten voor de studie en de studievertraging die studenten ongetwijfeld gaan oplopen? Mijn overbuurmeisje heeft ook allemaal problemen met haar MBO stage. De corona problematiek gaat haar een jaar extra kosten.

Mijn zoon begint volgende week op het HBO. Tenminste dat denken wij. Er is geen introductie. Hij kan nergens informatie vinden over zijn opleiding. Er is volledige radiostilte van die kant. Op de intranetsite staat iets over rooster toevoegen maar hoe en wat staat nergens uitgelegd. Hij gaat niet bellen want ze zouden hem toch mailen? Ik vind het zo slecht geregeld allemaal. Hoe moet hij nou straks zijn studie gaan starten als hij geen enkele informatie krijgt?

Als wij dat mijn schoonmoeder uitleggen vindt ze ook belachelijk en snapt ze ook wel waar studenten mee zitten maar zonder uitleg vindt ze ook dat jongeren niet zo moeten klagen en gewoon dit uit moeten zingen net zoals zij dat moet.

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 13:25

Euh

'Hij gaat niet bellen want ze zouden hem toch mailen? '

Tja ...

Piep

Piep

24-08-2020 om 13:29

Intro

Mijn kind heeft nu intro. Het is echt triest om te zien wat een slap aftreksel dat is geworden. En die mentoren maar hun best doen om hun groepje online te informeren en enthousiasmeren. Zo sneu, niemand vindt dit leuk zo. Mijn zoon is afgehaakt, hartstikke jammer, maar ik begrijp het wel.

En nee, het gaat niet om het feesten, dat doen ze wel met zes in de tuin. Vakantie omgezet naar Nederland, ook geen probleem. Maar het gaat om de ontwikkeling, en nieuwe fase kunnen starten waar ze zo klaar voor zijn, de binding en motivatie voor je studie. En de kwaliteit ook. Die is online echt niet hetzelfde.

Bovendien heeft deze groep zich al bijzonder flexibel moeten opstellen de afgelopen periode. Examen wel/niet, schoolexamens die onzeker waren en werden verzet, diplomauitreiking wel of niet en natuurlijk alle leuke dingen die werden gecanceld. Ook deze intro zag er tot 6 augustus nog best leuk uit. Goed geregeld, drie dagen fysiek, volgens alle richtlijnen. En omdat in twee steden een handjevol studenten besmet raakte tijdens de vakantie ging overal een streep door, ook hier aan de andere kant van het land, met nauwelijks besmettingen. Waarom? Op een gegeven moment is de rek er wel uit, zelfs bij deze zeer flexibele groep.

enigszins opbeurend bericht vanuit het Amsterdamse VO

Ik vond dit een naar omstandigheden opbeurend bericht uit het Amsterdamse VO:

https://www.parool.nl/amsterdam/acht-leerlingen-spinoza-in-quarantaine-na-positieve-test-medeleerling~b31ff2f2/

Een leerling volgt lessen op woensdag (hoewel het schooljaar officieel vorige week maandag begon, begonnen veel VO's feitelijk pas woensdag). Voelt zich donderdag niet lekker, wordt getest, hoort dat hij corona heeft, en nu zijn er een aantal medeleerlingen verzocht in quarantaine te gaan.

Wat is hier opbeurend aan? 1: die leerling is op donderdagavond ziek geworden en kon kennelijk meteen de volgende dag terecht voor een test,
2. daar kreeg hij een dag later - hoewel het weekend was - de uitslag al van
en vooral
3: een deel van de klas is verzocht in quarantaine te gaan, namelijk de leerlingen die om die jongen heen zaten. Niet de hele klas, en vooral: niet de hele school.

Want daar was ik dus doodsbenauwd voor, dat bij de eerste de beste besmetting een school weer op slot zou gaan. Mijn beide vo-ers zitten op de grootste scholengemeenschap van de hoofdstad, met zo'n 1800 leerlingen, dus dan kan je er wel vanuit gaan dat het grootste deel van het jaar minimaal een leerling besmet is.

Als op iedere geconstateerde besmetting in het VO zo snel en zo in verhouding gereageerd wordt, dan durf ik gematigd optimistisch te zijn over het komende schooljaar.

Voor het VO dan. Want inderdaad, wat er u gebeurt in MBO, HBO en WO (of beter: niet gebeurt) is diep treurig.

Groeten,

Temet

Pennestreek

Pennestreek

24-08-2020 om 14:18

MBO

Van de NOS:
https://nos.nl/artikel/2345216-mbo-s-beginnen-weer-zorgen-bij-studenten-om-te-weinig-praktijklessen.html

Ik weet, MBO is geen VO, maar toch. Ik maak me zorgen. Dochter begint volgende week in het tweede leerjaar. Meer dan dat ze volgende week dinsdag naar school moet weet ze nog niet. Dan krijgt ze meer te horen. Ik houd mijn hart vast. Nu deed zij het nog best aardig vorig schooljaar, na een maand of 2. En ze stond er al erg goed voor, dat scheelt. Maar haar stage heeft ze maar half kunnen doen, en de laatste praktijkweek is vervallen. Hoe het dit jaar moet met de culturele week in het buitenland is niet helder. Dat snap ik op zich, maar daar had ze zich wel enorm op verheugd. In jaar 3 zouden de leerlingen een buitenlandstage moeten doen. Die gaat niet door. Ik zie aankomen dat dat volgend jaar ook nog niet lukt. Dat is echt wel balen.

vlinder72

vlinder72

24-08-2020 om 14:26

ElenaH

Geen zorgen. Hij zegt wel vaker iets. Hij gaat donderdag bellen als hij nog niks gehoord heeft. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat ze zitten te wachten op 8000 eerstejaars die allemaal gaan bellen om informatie te krijgen.

Echt waanzin. Wat een ongelooflijke slechte vorm van communicatie.

Volgende week start het nieuwe jaar en hij heeft nog helemaal niks gehoord. Behalve dan dat zijn studentenkaart onderweg is en er eind september geïncasseerd wordt. En hij is niet de enige. Zijn vrienden op andere HBO's en Universiteiten horen ook nauwelijks iets.

Het lijkt erop dat scholen totaal niks hebben voorbereid qua communicatie. Wellicht wel al een heel plan gemaakt maar er is niet over nagedacht hoe en wanneer ze dat moeten brengen bij de studenten.

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 14:41

Balen Vlinder72

Dat is echt balen. Ik ben erg onder de indruk van hoe het in Leiden is opgepakt, en ook uit Delft en Utrecht hoor ik positieve geluiden. Wel deels online, maar ook op locatie. Zowel de gezelligheids- en sportverenigingen als de inhoudelijke studie.

op locatie in Leiden

Op mijn werk is een collega/stagiaire die ook studeert in Leiden. Zij mag ook weer fysiek komen. Nou, wat een feest .Bijeenkomst waar aanwezigheid verplicht is, je moet er zijn om 8.30 uur, anders mag je er niet meer in (dan maar hopen dat de NS wil meewerken), en dan duurt de bijeenkomst tot ik geloof 12.30, en al die tijd moeten de studenten in dat lokaal blijven.

Dat is gekkenwerk. Je kan niet van mensen verwachten dat ze 3,5 uur geconcentreerd blijven, zonder pauzes en zonder - kennelijk - de mogelijkheid van toiletbezoek.

Ik snap dat er enige aanpassingen wenselijk zijn ivm corona, maar mensen urenlang in éen ruimte opgesloten houden lijkt me niet de bedoeling, nog even los van de bedenkingen ivm ventilatie.

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 14:51

Temet

Wat raar. Hier duren de bijeenkomsten 2 uur, zowel online als op de faculteit.

ElenaH

Ik vond het ook raar. Ik hoop dat die collega het verkeerd heeft begrepen, maar ze is niet op haar achterhoofd gevallen dus ik ga er vooralsnog vanuit dat het klopt wat ze zegt.

Twee uur is nog te doen. Als mensen twee uur in de bioscoop naar een film kunnen kijken, kunnen ze ook twee uur in een lokaal een bijeenkomst bijwonen. Maar dan is voor de meeste mensen het eind van de spanningsboog ook wel ongeveer bereikt (ik heb ooit korte tijd lesgegeven aan het HBO en daar was de twee uur niet eens haalbaar, maar dat kan aan mijn manier van lesgeven hebben gelegen...)

Groeten,

Temet

Zus

Zus

24-08-2020 om 17:59

een positief geluid

Universiteit Wageningen heeft 4 dagen ontzettend leuke, fysieke (in kleine groepen) introductie georganiseerd. Alles in de openlucht. Rooster bekend, app groepen met medestudenten gemaakt door de begeleiders, boeken geregeld, goede communicatie. Kortom, het is dus wel mogelijk als je als universiteit moeite wilt doen. Overigens hebben sommige opleidingen van de hogeschool van Amsterdam ook fysieke introductie activiteiten georganiseerd.

Marinade

Marinade

24-08-2020 om 18:13

Klopt, Zus

Mijn jongste is vandaag naar de live-introductie (in de buitenlucht). Eind van de week nog een online-introductie. Verder de afgelopen weken een welkomst-kaartje en pakketje. Moeite gedaan dus om de nieuw studenten welkom te heten en zo werd dat hier ook ervaren.

Maike

Maike

24-08-2020 om 19:34

Met elkaar, maar dan wel echt samen

"Ik kan mij niet voorstellen datbhet voor vo leerlingen niet anders is. De insteek moet volgens mij echt zijn: iedereen naar school, dat is gezond. Zij die het nodig hebben (en dat is een heel klein groepje op het totaal) kunnen op afstand o derwijs krijgen. Dat is waar we over na moeten denken, hoe kunnen we de leerling/student zo goed mogelijk onderwijs geven, zonder verbod en regels, maar met gezond verstand, en met elkaar kijken naar wat wel kan"

Met Elkaar, inderdaad. Samen. Kinderen met ouders/brusjes met een kwetsbare gezondheid inclusief. Want die hebben het net zo moeilijk als alle andere kinderen. En zullen het nog moeilijker krijgen als zij worden buitengesloten (oh nee, 'afgeschermd' heet dat keurig netjes), iedereen maar zien doen wat ze willen zonder regels, en zij kunnen daardoor niets, niet eens naar school (en voelen al de zware druk om huisgenoten niet te besmetten).

Kunnen we dit niet ècht samen doen? Iedereen een beetje water bij de wijn, zodat we niet allerlei groepen uitsluiten van deelname aan het leven en de maatschappij? Afstand op scholen, kleine groepen. Wèl regels. Die groep is namelijk helemaal niet zo klein - er zijn 9.9 miljoen mensen in NL met een chronische aandoening.

Bij ons is het al raak. Ik zie nog steeds niemand, blijf thuis behalve noodzakelijke (dokters-)afspraken. Kind moest weer naar school en vond het fantastisch (eerste jaar vo). Echter vol stress want niemand hield ook maar een beetje afstand, gebruikte de handgel bij de ingang van het lokaal, of de doekjes voor de tafels. Gisteren, ik keelpijn, hoesten. Neusverkouden. Vanmorgen, kind ook.
Allebei inmiddels getest en we wachten af. Maar ondertussen zit kind alweer thuis, zijn de beloofde live verbindingen met de klaslokalen er niet, en zie je de stress van "o jee ik heb misschien m'n moeder ziek gemaakt" (ook al hebben we daar uitgebreide gesprekken over gehad - het virus is de schuldige, niet kind).

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 20:05

Temet

'Ik hoop dat die collega het verkeerd heeft begrepen, maar ze is niet op haar achterhoofd gevallen dus ik ga er vooralsnog vanuit dat het klopt wat ze zegt.'

Ik hoop dat de docent snel doorkrijgt dat 3,5 uur zonder pauze en toiletstop echt te lang is. Pff, dan zit je de 2e helft alleen maar de wachten tot je weg mag.

Amsterdammer

Amsterdammer

24-08-2020 om 20:06

Temet: testen in Amsterdam

Temet, mijn VO-kind kreeg vrijdagochtend keelpijn en hoesten. Niet naar school en meteen gebeld voor een test. Dat zou pas zondagmiddag in Amsterdam kunnen, en dat zou betekenen dat kind nog twee dagen school zou missen, want onze ervaring is dat de uitslag na ruim 48 uur komt. We hebben toen online (met DigiD) naar andere mogelijkheden gezocht en een plekje gevonden voor vrijdagmiddag in Houten. (Haarlem etc zat ook allemaal vol.) Met de auto daarheen gegaan (dat moet je wel kunnen regelen, veel Amsterdammers hebben geen auto) en zaterdagochtend kwam de uitslag al! Negatief dus kind kon vandaag weer naar school.

Ander Amsterdams familielid werd zaterdagochtend ziek en kon pas maandagochtend testen in Amsterdam.

Hoe het zo snel geregeld is met die leerling van het Spinoza is onduidelijk, misschien ook elders getest?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.