Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Piep

Piep

10-08-2020 om 23:16

Corona en VO


Petitie

https://zorgplichtbovenleerplicht.petities.nl/

"en verzoeken
Een vrije keuze van de ouders/ verzorgers voor afstandsonderwijs, fysiek onderwijs of thuisonderwijs.
Geen boetes, geen dwang
Een veilig klimaat is het pas als het virus volledig weg is, als het besmettingsgetal op 0 staat
Het recht en de plicht als ouders om onze kinderen veilig te houden, zorgplicht gaat voor leerplicht!
Aanpassingen op scholen."

ElenaH

ElenaH

16-08-2020 om 14:38

Raar

'Een veilig klimaat is het pas als het virus volledig weg is, als het besmettingsgetal op 0 staat'

Het is nooit ergens 100 % veilig, ook los van corona.

Stapsgewijs

Je krijgt klachten.
Je blijft thuis behalve om je te laten testen.
In afwachting van de testuitslag blijf je thuis.
Test positief? Thuisblijven tot 24 uur na einde klachten. Dit geldt dus nog steeds. Al snap ik ook best dat je liever aanhoudt “7 dagen na begin klachten.”
Test negatief? Je mag met klachten en al de deur uit. Ben wel benieuwd hoe we dat als scholen gaan handhaven. We mogen niet naar medische gegevens vragen dus we zijn en blijven afhankelijk van de verantwoordelijkheid van ouders en leerlingen. De kans dat je iemand tegenkomt die corona heeft is zeker buiten de Randstad nog steeds erg klein. Dat willen we graag zo houden natuurlijk.

Piep

Piep

16-08-2020 om 14:59

Handhaven

je kunt dat denk ik niet handhaven als school. Ik denk dat het helpt als kinderen thuis niet teveel missen en er wat makkelijker om wordt gegaan met het inhalen van toetsen. Ik heb een kind dat normaal best vaak ziek is en dat is echt heel onhandig. Het is een drama om een inhaalmoment voor toetsen te regelen (en dan hoor je opeens een dag van tevoren dat je de toets moet inhalen of je hebt er ineens vier op een dag, of je krijgt nooit antwoord en moet een half jaar later ineens de toets maken en alles dus opnieuw leren. opdrachten of andere belangrijke info worden gemist.

Als je dat als school goed organiseert zullen ouders hun kinderen minder snel naar school laten gaan bij klachten, denk ik.

Ja precies alison.

Wat jij schrijft. Ik ben ook heel benieuwd hoe school dat wil gaan handhaven, en t is misschien ik wel aardig als daar wat algemene richtlijnen voor komen.

Overigens denk ik dat het helemaal niet zo’n slecht idee zou zijn als iedere leerling die snottert sowieso thuisblijft, Corona of niet. Want als je Corona-vrij maar wel snotterend op school komt steek je geheid minimaal 5 andere leerlingen aan die dan ook stuk voor stuk weer naar huis moeten, getest, etc. Levert een lawine van gemiste schooldagen op. En een hele hoop extra getest.

Als je ten allen tijde zo veel mogelijk kinderen op school wilt hebben kun je beter die ene Corona loze stotteraar toch verzoeken een paar dagen langer thuis te blijven. Of verplicht een mondkapje te dragen. Of is dat een heel bizar idee?

😀

Stotteraar = snotteraar....

Piep

Piep

16-08-2020 om 15:08

Hmm

mijn kinderen hebben allergieen en snotteren en kuchen het hele jaar. Ook astma dus een mondkapje is niet te doen. Ik zou het toch wel een groot probleem vinden als ze een groot deel van de tijd niet naar school zouden kunnen.

Piep,

In t hypothetische geval dat deze aanpak grootschalig gaat wordEn ingezet lijkt me dat voor aangetoonde allergieën en astma etc ( die voor zover ik weet niet besmettelijk zijn) een uitzondering wordt gemaakt....

Renate

Renate

16-08-2020 om 15:17

Thuisonderwijs kan al

als er geen boete wordt gegeven. Ik betwijfel of naar keuze onderwijs op afstand of fysiek onderwijs haalbaar is. Het lijkt me lastig genoeg om wat te regelen voor degenen die verplicht thuis moeten blijven in verband met quarantaine.

Ik vermoed eerlijk gezegd

Dat er maar weinig geregeld gaat worden voor quarantaine leerlingen. 10 dagen wordt t toch? Dat is 1 1/2 week. Ik vermoed dat dat zelfstudie wordt. Met misschien de mogelijkheid om af en toe in te bellen op een video vragen uurtje. .

Piep

Piep

16-08-2020 om 15:25

Temperatuur

Ja in denk ik dat ze daarvoor een uitzondering zullen maken, maar ze zullen ook wel wat achterdochtig worden bekeken

Ik zag een artikel in De volkskrant waarin een directeur graag van alle leerlingen s ochtends de temperatuur wilde opnemen met zo'n thermometer die je voor het hoofd houdt. Dat leek mij nou handig, maar hij zei dat het niet mag volgens de avg.

Of alle kinderen 1 keer per week testen?

Maar ik denk...

Dat iedere snotterende leerling in een volle klas sowieso argwanend bekeken wordt.
Daarom ben ik zo nieuwsgierig of mijn school daar over heeft nagedacht en hoe ze daar mee om willen gaan. Kan me ook zo voorstellen dat er binnenkort vanuit de vo raad wat meer richtlijnen gaan komen over dat stukje van t hele Corona gedoe. Focus ligt nu vooral op de 1.5 m voir docenten, desinfectieregels, ventilatie gedoe. Maar hoe om te gaan met de snotterende leerling en de quarantainegevallen is denk ik de volgende stap.

Renate

Renate

16-08-2020 om 15:40

Maar

met een beetje pech - je schetst het zelf - moet een kind om de haverklap in quarantaine. Mijn VWO'er redt het dan wel, maar of dat voor mijn VMBO'er ook geldt... Net brugklasser af, maar heeft maar een kort jaar gehad, natuurlijk. En is een snotterende stotteraar, dus die moet om allerlei redenen thuisblijven, nog los van het contactonderzoek.

ElenaH

ElenaH

16-08-2020 om 15:54

Maar IngridT

'Dat iedere snotterende leerling in een volle klas sowieso argwanend bekeken wordt.'

Dat snap ik niet. Je hebt toch elk jaar snotterende en hoestende kinderen in de klas? Als er dan nu eentje snottert, is corona toch niet het eerste waar je aan denkt?

Kinderachtig

Syboor “ Die regel dat je na 24 uur klachtenvrij weer naar buiten mag, die is nooit expliciet ingetrokken door de regering. ”
Waarom zou dat moeten dan (overigens is dat geen overheidsregel maar een RIVM advies)
Syboor “ Het is niet zo dat als de klachten verdwijnen, dat je dan niet meer besmettelijk bent.”
Misschien wel. Het werkelijke antwoord is dat we het niet weten.

Syboor “ Dus iemand met corona is besmettelijk tot 7 dagen na het BEGIN van de klachten, ook als de klachten dan al lang verdwenen zijn (en als de klachten nog niet verdwenen zijn, dan nog wat langer).”
Zo kun je het interpreteren, zeker als je niet naar school wilt, maar sta niet verbaasd dat je eigen GGD toch de nadruk legt op die 24 uur klachtenvrij. Dit alles in het belang van het naar school gaan.

De LCI meldt duizend keer op de site dat het moment waarop besmettelijkheid 100% zeker is gestopt, gewoon niet bekend is. Die 24- uurs regel is er om het bestaan mogelijk te houden.

Syboor “ Kennelijk denkt onze overheid dat "nooit toegeven dat je fout zat tenzij het echt niet anders kan"
Mijn hemel wat een kinderachtige kijk op het geheel. Alsof iemand zich druk zou maken om die 24 uur.

Nee. Klopt

Maar iedere snotterende en hoestende leerling moet volgens de regels wel naar huis. Zich laten testen. Op de uitslag wachten. Dat duurt gemiddeld genomen wel een paar dagen als ik de media mag geloven. Dat levert dus veel lesuitval op.

Als iedere snotterende puber op school weer 3 ( of meer) andere pubers aansteekt dan gaat dat behoorlijk hard. Als een ‘Gewoon’ snotterende puber een paar dagen extra thuisblijft kan ik mij voorstellen dat dat over de hele leerling populatie heen minder lesuitval oplevert. En er wordt minder getest. Ook best fijn.

Maar t Is maar een idee hoor....Met in mij achterhoofd alleen de gedachte dat ik liefst zo lang mogelijk aan zo veel mogelijk leerlingen les wil geven. Op school. In een echt lokaal. Het gaat me niet om paniek zaaien of gezondheidsrisico’s of wat dan ook.

Piep

Piep

16-08-2020 om 16:15

ik denk dat dat sowieso wel gebeurt, dat snotterende kinderen thuis blijven. Of ze zich allemaal laten testen is een tweede, maar ik verwacht echt niet dat pubers zich ziek op school willen vertonen nu. Sowiesi zijn die van mijn blij met elke reden om thuis te mogen blijven.

Dat moet de gemeente regelen

Ingrid “ Wat jij schrijft. Ik ben ook heel benieuwd hoe school dat wil gaan handhaven, en t is misschien ik wel aardig als daar wat algemene richtlijnen voor komen.
Hm, dat is er toch al.
Wie klachten heeft moet zich laten testen. Dus, leerlingen die thuis willen Blijven met klachten moeten aangeven wanneer ze zich laten testen. Ik denk dat school dat mag vragen.
Het zou ondertussen wel aardig zijn als leerplicht op een andere manier dan via schoolplicht gehandhaafd wordt. Maar dat is een kwestie die bij de gemeenten ligt. Niet bij de school.

De school moet verzuim wel melden aan de gemeente, maar dat is nu al zo.

specht

specht

16-08-2020 om 16:24

Testen kan snel gaan

Hier in de Randstad werd zoon op maandag met keelpijn wakker.
Maandagmiddag getest dinsdagmiddag al de uitslag.
Zoon was wel bereid naar een andere dan de dichtstbijzijnde teststraat te rijden.
Zijn 2 peuters konden mee in de auto, want wij mochten niet oppassen.

Ja. Miriam. Maar dat soort algemene richtlijnen bedoel ik dus

Dat er idd aan scholen geadviseerd wordt om bv absente leerlingen te vragen of/ wanneer ze getest worden. Maar laat je ze dan niet toe tot de uitslag er is? En moeten ze die uitslag dan met school delen? En gaat dat allemaal op basis van vertrouwen? Of moet je de uitslag laten zien? Mag je dat vragen?

En als alles op basis van vertrouwen gaat...dan hoef je eigenlijk ook niet te vragen of / wanneer een leerling zich laat testen? Dan mag je er toch vanuit gaan dat iedereen dat keurig zelf doet?

Hm....

Dat kan de school toch zelf wel bedenken?

Het lijkt me dat een beetje overleg met LPA en GGD antwoord moet geven op alle vragen. Maar wel overal een beetje anders want het is nu eenmaal gemeentelijk geregeld.

“ En moeten ze die uitslag dan met school delen?”
Nee.

School hoeft niet te weten wat een leerling heeft. Alleen dat ie niet naar school komt
Buitenkantinformatie heet dat in privacy termen.
Ggd zou een briefje mee kunnen geven.

Als school mag je aan (de ouders van) een hoestende leerling vragen om ‘ thuis te houden en te laten testen. Maar ook als de test negatief is hoeft de school de leerling niet per se toe te laten. De school mag het risico te groot vinden. De GGD of de LPA gaan daar nietover. De school moet wel voor onderwijs zorgen.

ElenaH

ElenaH

16-08-2020 om 20:17

Tja

https://images.app.goo.gl/KiNhdKfUkr4DC5zJA

Als zelfs kamerleden geen 1,5 meter houden ...

Wat dan Elena?

Je suggereert maar wat je suggereert is mij niet duidelijk.

ElenaH

ElenaH

16-08-2020 om 21:51

AnneJ

Rutte met zijn commentaar op de jongeren, terwijl zijn coalitiegenoten zich zelf niet aan de maatregelen houden.

Piep

Piep

18-08-2020 om 11:28

en deze

https://www.ad.nl/binnenland/openen-van-middelbare-scholen-russische-roulette-verplicht-meter-afstand~acd2f1cd/

Los van het feit dat ik het heel onverstandig vind dat leden van het OMT naar buiten treden voordat een besluit is genomen, denk ik toch echt dat dit ook een wassen neus is.

Kinderartsen

Ik vind dat de kinderartsen hier een heel goed punt hebben, door niet te focussen op of de kinderen zelf ziek worden (want dat worden ze niet of nauwelijks) maar hoeveel last ze er van hebben als onder druk van de maatschappij de scholen dicht moeten. Die situatie moet echt koste wat kost voorkomen worden, en als maatregelen als een meter afstand (wel met buddy's zodat elke leerling niet alleen zit) en mondkapjes bij verplaatsingen kunnen zorgen dat dit niet hoeft, dan zou dat ze zoveel opleveren. Je kunt dit desnoods alleen voor bovenbouwklassen doen, want het risico op doorgeven van de besmetting loopt pas op vanaf vijftien jaar. En laat ze gewoon sporten. Maandenlang alleen maar achter die schermen hangen is ook heel slecht.
Verder zeggen de kinderartsen heel terecht dat het tijd wordt om meer in te zetten op het zorgen dat kwetsbare ouderen echt minder in aanraking komen met jongeren.

ElenaH

ElenaH

18-08-2020 om 15:02

Nee toch?

'Verder zeggen de kinderartsen heel terecht dat het tijd wordt om meer in te zetten op het zorgen dat kwetsbare ouderen echt minder in aanraking komen met jongeren.'

Nou, dat zou ik een hele slechte zaak vinden. Nog los van de eigen kleinkinderen die dan dus niet meer langs mogen komen, is het volstrekt onmogelijk om ouderen te verzorgen zonder vakantiekrachten, vrijwilligers en andere functies waarin jongeren werken. Bovendien schijnt het heel slecht te zijn voor ouderen om zo geisoleerd van de rest van de maatschappij te leven.

Dees

Dees

18-08-2020 om 15:04

Ramen

Ik hoorde gisteren van een middelbare school die op de eerste schooldag aankondigde dat ze niet open gingen omdat de ramen niet open kunnen.

Dat melden ze dus op de eerste schooldag dat ze open moeten. Als ik op die school zou werken had ik dit dus een maand of 3 geleden geroepen en wekelijks herhalen tot de druk bij mensen met geld zo groot wordt dat ze er iets aan gaan doen.

specht

specht

18-08-2020 om 15:18

Dees

Is inderdaad bijzonder wat jij zegt, maar over 4 maanden is de nieuwbouw van die school klaar, dure aanpassingen zijn dus niet zo zinvol
Begrijp zelf niet waarom er niet gekeken is of de nieuwbouw niet sneller kon, bouw ligt op schema.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.