Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bosbes

Bosbes

02-07-2017 om 21:14

blijven zitten 4 gym: naar 4 Havo - moet dat?


die nieuwe school

...klinkt inderdaad erg prettig. Nou, als je dochter het ziet zitten en jullie staan erachter, dan is de keuze snel gemaakt.
En ik ben met je eens dat een jaar op een nieuwe school met nieuwe gewoontes en andere projecten en een nieuw vak minder lijkt op blijven zitten in de vierde.

Bosbes

Bosbes

11-07-2017 om 20:17

bedankt iedereen!

Iedereen hartelijk dank voor het vele reageren en de betrokken reacties!
Liefst zou ik nog wat vragen beantwoorden die er soms speelden maar de tijd ontbreekt.
Enige dat ik wel nu wil beantwoorden is af en toe een opmerking dat het toch heel normaal is c.q. dat wij naief waren, want kinderen stromen toch zeker wel vaker af, had ik daar nooit van gehoord? Natuurlijk wel. En het zal ook vast wel vaker voorkomen dat een kind bij blijven zitten in bijv. 4 vwo, naar 4 Havo moet. Maar meestal gaat het anders bij afstromen. Bijvoorbeeld: een kind dreigt te blijven zitten in 3vwo, maar het hangt erom. Uiteindelijk kan het kind wel door, maar moet dan wel naar 4 Havo. Soms mag kind kiezen: nogmaals 3vwo (wat dan vaak wel sterk afgeraden wordt) of naar 4 Havo. Het gaat hier dan om *in plaats van* blijven zitten.
Echt, zo gebruikelijk is het volgens mij echt niet, dat als een kind in 4 gym blijft zitten het direct naar 4 Havo wordt verwezen zodat het een beetje 'dubbel blijven zitten' is. Op de scholen waar mijn man heeft gewerkt (tientallen jaren in het onderwijs) mocht dit niet en bij navraag bij diverse collega's van zijn laatste school waren ze stuk voor stuk verbaasd en vroegen zich af of dit wel mocht. Ook collega's die recentelijk nog elders ervaring hadden.
Hoe dan ook, ik wil hierover nou niet per se een nieuwe discussie. Ik begrijp dat sommigen andere ervaring hebben en me nu nog steeds /alweer naief vinden, maar goed.

In ieder geval gaat mijn dochter 4 gym doen op een andere school (en ja, deze school was ook in hoge mate verbaasd dat ze dat dochters school dat zomaar had mogen doen).
Andere kind kan er ook terecht!
Het waren spannende dagen en veel heen-en-weer-bellen en -mailen. Maar toch was het uiteindelijk erg snel geregeld, dankzij snelle acties van de ontvangende school.
Ze hebben ook goed naar het verhaal van dochter geluisterd. Dat vond ik erg positief. Sowieso: de indruk van de 3 schoolleiders waarmee we contact hebben gehad was professioneel, zonder nou meteen zakelijk of afstandelijk te worden (integendeel zelfs). Vind ik een goede combinatie!
Dochter gaat CM doen en krijgt ook kunst, daar kon ze voor kiezen. In het algemeen zal ze veel minder vakken krijgen - deze school laat meteen vanaf de 4e kiezen namelijk.
We gaan haar huiswerk en leren veel scherper in de gaten houden. Ze weet dit en vindt het prima. Ze is er ontzettend gelukkig mee dat ze op een nieuwe school (ook nog dichter in de buurt) een nieuwe start kan maken. Ze zal enkele docenten wel missen van haar oude school maar verder zit ze niet echt met weggaan.
Ze is veel vrolijker en ontspannener de afgelopen dagen, maar dat zou ook door de zomervakantie kunnen komen

Nogmaals dank!

Vergeet je andere kind niet

Een overstap op het vo is geen kattenpis.
Het is opnieuw wennen, zoals dat in de brugklas was.
Bereid je beiden kinderen voor op verschillen de ze gaandeweg zullen ontdekken.
Help ze met plannen, agenda's, werk noteren, digitale berichten volgen, etc.
Die begeleiding hebben ze wel even nodig.

Fijn dat het gelukt is.

Bosbes

Bosbes

11-07-2017 om 20:57

goed dat je het zegt ja

Inderdaad, mijn dochter vindt ook dat het net lijkt of ze weer naar de brugklas gaat.
Ik heb zin om je te vertellen welke school mijn andere kind zal verlaten, want hier hebben wij ooit eens over gediscussieerd (als in: jij gaf mij tips). Hint: heeft iets met ouderbijdrage te maken.

Andere kind moeten wij ook zeker gaan begeleiden. Vorige school deed erg veel aan planning maar toch moeten we ook dat in de gaten houden, nu alles heel anders zou gaan.

Miriam, kan ik je tot slot nog vertellen dat ik je tekst in een vorige posting erg vaak overgelezen heb en erg waar en goed vind. Bedankt.

"In mijn beleving is het gevoel invloed te kunnen uitoefenen op je eigen schoolloopbaan, dus ook onderweg andere keuzes kunnen maken, het allerbelangrijkste.
Als je als wild vee tussen hekken van belemmeringen en risicomijden gedreven wordt, dan is er weinig plaats voor intrinsieke motivatie."

Amsterdamse

Amsterdamse

11-07-2017 om 21:03

Top!

Goed nieuws! Ik hoop dat je beide kinderen een fijne schooltijd tegemoet gaan. En eerst: lekker vakantie!

mirreke

mirreke

12-07-2017 om 18:23

Bosbes, ik ben blij voor jullie

en ik wens je beide kinderen veel succes. Het gaat vast lukken.
Ja overstappen is best een stap, maar zit er niet teveel mee. Ik ken inmiddels (met 5 pubers/jongvolwassenen in het gezin) echt veel jongeren, veel situaties, en veel scholen, en ik ken ook een flink aantal jongeren/pubers die gaandeweg van middelbare school wisselden en bij wie het goed is uitgepakt.
Mijn eigen jongste is dit jaar midden in de brugklas nog gewisseld... (hoewel dat natuurlijk niet de vierde is).

Wat opvalt, is dat er best veel gewisseld wordt, in elke klas wel meerdere kinderen...

Fijne vakantie gewenst!

Lusithania

Lusithania

12-07-2017 om 18:27

Komt vast goed

Mijn dochter zit op haar derde middelbare school en komend schooljaar betrekt de huidige school ook nog een nieuw gebouw.
Tip van mijn dochter is om mee te gaan met de flow, elke school heeft andere 'rare' dingen maar stel je er wel op in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.