Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bosbes

Bosbes

02-07-2017 om 21:14

blijven zitten 4 gym: naar 4 Havo - moet dat?

== sorry, lang geworden! ==
Dag allen, onze dochter is 15 en heeft net gehoord dat ze is blijven zitten. We wisten al dat er veel kans was.

Haar schoolloopbaan: heel goed op de basisschool (nooit anders dan de -toen nog- A voor cito's), uiteindelijk eind groep 6 doorgetoetst, ze bleef A's halen ook voor groep-8-cito's. Een jaar te vroeg de entreetoets gemaakt en toch een 93 gescoord (VWO-niveau). Ze mocht toen groep 7 overslaan. Ook omdat ze zo uitkeek naar het leren op de middelbare school: ze wilde er zo gauw mogelijk naartoe.
Ze zat in een 7/8-combinatie dus ze kon van beide groepen nog wat meepikken.

In 1 gym (scholengemeenschap, vanwege uitloting bij het plaatselijk zelfstandig gym) ging het redelijk, maar ook niet fantastisch. Ze zat ook wel in een heel goede klas maar het viel iets tegen. Ze haalde wel eens tienen, maar ook wel eens onvoldoendes.
Daarna is het altijd grillig gegaan (dus heel anders dan de basisschool): alle soorten cijfers en iedere klas in totaal steeds wat minder goed. In de derde dachten we dat ze misschien kon blijven zitten maar dat kwam uiteindelijk toch goed.

Dit jaar: 4 gym (en dus nog altijd een jaar 'te jong') met NG/NT-pakket plus als extra vak Latijn (naast Grieks) omdat ze veel van de oude talen houdt en de mythen. De eerste toetsweek was rampzalig. Wij gingen dus in november met de mentor praten. We praatten over leerstijlen, hebben met dochter en mentor nagedacht over hoe we het tij nog konden keren. En we vroegen of de school (of zij) nu aan Havo dacht wellicht. Maar nee, absoluut niet, daar was echt geen sprake van en daarover hoefden we het niet meer te hebben.

Sindsdien weinig meer van school gehoord (niets meer in feite), alleen dochter kreeg af en toe informatie over de overstap naar Havo (?), maar dat wilde ze helemaal niet. Ze is ook niet naar de informatie-avond geweest verder.
Er kwam nog wat opleving, maar met name de B-vakken waren slecht. Ze eindigt met vier vijven en een vier. Ze is niet eens een bespreekgeval, zal nu zeker blijven zitten.
Jammer. Kan gebeuren. En nu maar hopen dat het volgend jaar wel beter gaat. Ze stapt dan graag helemaal over naar een CM/EM-profiel, wel met de 2 oude talen.
Maar wat schetst mijn verbazing: ik werd door de mentor gebeld dat de vergadering dinsdag een besluit over haar gaat nemen. Ze zullen wellicht adviseren dat ze naar 4 Havo zou moeten.
Dat wil dochter niet. Ze wil naar de universiteit en ze wil niet een extra jaar missen. En zo graag die oude talen houden.
Nu nog grotere verbazing: de vergadering zou ook met een *bindend* advies Havo kunnen komen.
Ik viel van mijn stoel. Waarom mag een kind van 15 niet gewoon een keer in de vierde blijven zitten? 'Dat wil de regering niet meer' (ze bedoelt de school zelf natuurlijk - gaat over geld en/of reputatie).
Mijn man, die in het onderwijs zit, dacht niet dat dit mocht. Ten slotte heeft ze een overgangsbewijs van 3 gym naar 4 gym (van vorig jaar).
Er staat wel in de schoolgids: "Bij doubleren. Als een leerling niet bevorderd kan worden, beslist de docenten-
vergadering over doubleren of over verwijzen naar een andere afdeling/school."
Dus de school heeft dat zo misschien toch afgedekt.

Wat denken jullie? Mijn allerbelangrijkste vraag is: mag de school dat echt doen?
Zo ja, denken jullie dat er kans is dat een andere school haar dan op zou nemen in 4 gym (gezien het overgangsbewijs van vorig jaar)?
Ik vind het raar. Alsof ze een soort van dubbel zou blijven zitten.
Het is overigens nog niet zeker dat het een bindend advies wordt, maar als dat zo is moet ik dinsdag snel besluiten nemen en handelen. Dus input welkom!


V@@s

V@@s

02-07-2017 om 21:20

ja dat mag

Helaas. Maar het staat jullie vrij om een andere school te zoeken die haar wel wil plaatsen in 4 gym of 4 atheneum.

MK

MK

02-07-2017 om 21:38

Als het vorig jaar was gebeurt was ze ongetwijfeld naar 4 Havo gegaan, maar vanaf 4 Gym kan je niet naar 5 Havo dus dan blijft ze inderdaad dubbel zitten. Zuur, maar ze haalt de basis van het VWO niet met te veel onvoldoendes.

Heeft ze ook compensatiepunten? Waarschijnlijk was haar met iets minder tekorten wel het voordeel van de twijfel gegund. Ook zal meespelen dat ze vorig jaar ook een zwakke leerling was. Ze is een risicoleerling geworden en er zijn te veel twijfels dat ze haar diploma zal halen.

O ja, zeg in gesprek niet dat ze wil blijven zitten omdat ze naar de universiteit wil. Kulargument. Dat vegen ze direct van tafel omdat ze daar via de Havo/VWO route ook kan komen. Noem valide argumenten. Haar leeftijd kan bijv. wel in haar voordeel werken. Bij ons op school geven ze juist jonge leerlingen sneller het voordeel van de twijfel. Stel ze is erg sterk in de klassieke talen: dat kan ook helpen. Maar dat weet ik niet.

Bosbes

Bosbes

02-07-2017 om 21:47

jeetje, wat erg

Nee, ze heeft natuurlijk niet genoeg compensatiepunten anders zou ze niet blijven zitten. Ze is wel goed in Engels en prima in geschiedenis en Nederlands. Latijn is oké, Grieks staat maar een 5,3.

Ik had die zin eerder over het hoofd gezien en vind het buiten proportie. Waarom mag ze niet gewoon het jaar overdoen?

Nee, die universiteit noem ik gewoon aan jullie. Er komt geen gesprek meer, alleen een beslissing. Mail is al verstuurd en daarin noemen wij alleen dat ze veel van de oude talen houdt en dat ze jong is en dat wij denken dat ze met een ander pakket en huiswerkbegeleiding er volgend jaar wel komt dus dat wij haar komend jaar heel graag die herkansing zouden willen geven.
Mentor zei wel in het telefoongesprek afgelopen week: 'ik denk dat ze beter eerst een Havodiploma kan halen en daarna naar VWO'.
Misschien is dat om me zand in de ogen te strooien, want als ze echt zou denken dat dochter dus VWO zou kunnen, kan dat net zo goed meteen.
Ik wist wel dat tijden veranderd zijn, maar jeetje zeg, is er dan helemaal geen vertrouwen meer in kinderen? Ik ken behoorlijk wat mensen die zijn blijven zitten en daarna kwam het goed.

Bosbes

Bosbes

02-07-2017 om 21:50

toevallig vandaag..

..vandaag kwamen we heel toevallig haar docente Latijn tegen. Die vond het heel rot dat ze zou blijven zitten (wist ze nog niet - Latijn is oké) en vertelde dat dochter (ondanks nu geen prachtige cijfers) in bepaalde onderdelen van Latijn steengoed is.
Het leek mij dat zij wel voor gymnasium wilde stemmen. Maar ja, die scheikundedocent en veel anderen natuurlijk niet. En haar mentor kennelijk ook niet.

Dochter is echt in zak en as.

Triva

Triva

02-07-2017 om 21:58

hmm

Waarom zou de scheikundedocent mogen stemmen als ze volgend jaar dat vak niet kiest?

MK

MK

02-07-2017 om 22:11

vraag

Waarom zijn die oogkleppen bij jullie niet iets eerder afgegaan? Dit klinkt heel onaardig en ik bedoel het niet zo, maar het lijkt alsof je de realiteit niet onder ogen wilde zien. Jij ziet haar nog steeds als die slimme basisscholiere terwijl dat eigenlijk ook niet relevant meer is. Waarom niet eerder huiswerkbegeleiding?

Blijven zitten gebeurt nog steeds hoor, maar wel bij leerlingen in wie het vertrouwen er nog is. Dus die goede begeleiding vanuit huis krijgen of die ook een aantal vakken hebben waar ze WEL goed in zijn. Heeft ze uberhaupt compensatiepunten? Dat die niet genoeg zijn snap ik, maar heeft ze ook cijfers op haar rapport die > 7 zijn? Anders is ze over de gehele linie een zwakke leerling.

Andere moeder

Andere moeder

02-07-2017 om 22:12

Leerlingdossier

Vraag misschien morgenochtend even het leerlingdossier van je dochter op.

Het kan zijn dat je daar nog dingen leest en "haakjes" vindt die je in het voordeel van dochter kunt gebruiken.

En soms helpt alleen al het opvragen van het leerlingdossier, waardoor ze zorgvuldiger/voorzichtiger beslissen (dus minder snel iets wat leerling/ouders niet willen.

Ik neem aan dat dochter/jullie al schriftelijk hebben aangegeven dat ze volgend jaar graag gym doet met CM/EM-profiel?

Bosbes

Bosbes

02-07-2017 om 22:43

oogkleppen

Ja, oogkleppen: een beetje misschien. Nou ja, ook weer niet: we hebben natuurlijk van alles overwogen. Dat ze misschien werkelijk Havo-niveau heeft. Dat ze misschien huiswerkbegeleiding moest: toen is ze vaker naar een handig familielid gegaan voor huiswerk met hulp.
Bijles hebben we nauwelijks overwogen omdat wij thuis en met familie echt alle hulp (en op niveau) kunnen bieden. Dat is misschien niet slim geweest. Met name thuis neemt ze minder aan, en hulp aannemen is toch al niet haar grootste talent.

Compensatiepunten: een 8 voor Engels, een 7 voor Nederlands en geschiedenis. Veel preciezer is lastig uitrekenen want (heel irritant) de kolom met gemiddeldes mogen ouders nu niet meer zien, na de toetsweek. Geen flauw idee wat daar de diepere gedachte achter is. Ik kan het uitrekenen natuurlijk, nog geen tijd gehad.

Ja, Andere Moeder, we hebben schriftelijk aangegeven dat ze volgend jaar gym wil doen met CM/EM-profiel. Met de argumenten van * nog jong * kennelijk het verkeerde profiel gekozen. Mentor schreef terug dat ze de argumenten mee zou nemen naar de vergadering (ja Triva, alle huidige docenten mogen meestemmen, dat is normaal - in ons geval helaas!) maar dat de vergadering een beslissing zou nemen.
Klonk niet echt prettig.

hayley

hayley

02-07-2017 om 23:13

Ja, dat mag en wij hebben het zelfs meegemaakt. Zoon had 3 vijven, dat mocht, maar hij had geen geen compensatie die bij die 3 vijven nodig was en dat betekende dus doubleren. De vergadering besloot daarop dat ze het niet zagen zitten met hem op havo en dus stroomde hij af. We hebben nog geprotesteerd, pro forma luisterde de coordinator naar ons maar het antwoord bleef nee. Later begrepen wij dat we sowieso te laat waren met protesteren en dat we voor de vergadering al met de mentor hadden moeten praten. Verder zagen we dat leerlingen (met name meisjes) met slechtere cijfers wel dat jaar over mochten doen want de leraren zagen het wel met hen zitten, blijkbaar. Voelde en voelt nog steeds niet fijn.
Wat ik in jullie geval zou doen? Zo snel mogelijk een mailtje naar de mentor met argumenten waarom dochter beter kan doubleren ipv afstromen. Aangeven dat ze van profiel wil veranderen en dat je contact hierover morgen met de dekaan zult opnemen en dat je die dag ook telefonisch contact opneemt met de mentor (mede naar aanleiding van gesprek dekaan). In dat gesprek licht je je antwoorden toe en geef je aan dat je verwacht van de mentor dat hij die argumenten ook in de vergadering inbrengt.
En heel erg persoonlijk, ondanks het feit dat je dochter erg van de klassieke talen houdt, kosten die erg veel tijd en dan bedoel ik ook echt, erg veel tijd. Ik zou eens goed nagaan of je dochter deze tijd wel heeft. Misschien verstandiger om in te zetten op een zeker diploma dan op klassieke talen omdat ze die zo leuk vindt. Tenzij ze van plan is klassieke talen te gaan studeren. Maar dan zou ik inzetten op een zo gemakkelijk mogelijk pakket waarmee de slagingskans het hoogst is. Als ze niets met de klassieke talen gaat doen dan zou ik die tijd ergens anders insteken. Volgens mij heeft ze die extra tijd niet.

Jackie

Jackie

02-07-2017 om 23:18

opvallend hoor

Ja vervelend dit. Vooral omdat ik het idee krijg dat school dan toch ook een beetje bezig is met de reputatie. Ze neigen dan sneller naar een negatief advies. Zodat ze tegen de lokale krant kunnen vertellen dat hun slagingspercentage 99% is. Ja vind je het gek als de helft van de havisten van het vwo af komt. En een hele hoop hebben gedoubleerd.

Bij mij op school was het echt héél opvallend hoeveel er in de 4e klas bleven zitten (bij elkaar 16 leerlingen, havo en vwo) en hoeveel er allemaal verplicht naar de havo moesten, waaronder een vriendin van mij. Dat vond ik toen echt zo zonde. Zij heeft toen via een omweg toch op de universiteit gestudeerd en zelfs een honours-programma gevolgd.
Maargoed dat was destijds mijn ervaring, jullie school hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Maar inderdaad, ze kunnen je kind dit verplichten en dat is helemaal niet eerlijk. Het vierde jaar is vrij lastig vond ik zelf, alle andere jaren ben ik stukken gemakkelijker over gegaan, zelfs de 6e viel me mee. Het kan zijn dat dat ook voor jouw dochter geldt. En dan is het zonde als je de 4e wel wilt, maar niet mág overdoen omdat je perse naar de havo moet. Ik zou snel naar een andere school kijken als je dochter dat ook wil. Zeker met het argument om van profiel te veranderen kan je ze best overtuigen dat ze het gymnasium aankan. Succes!

Jackie

Jackie

02-07-2017 om 23:28

te laat

hayley:"Later begrepen wij dat we sowieso te laat waren met protesteren en dat we voor de vergadering al met de mentor hadden moeten praten."

Zo ging dat dus ook bij mijn vriendin. Je krijgt het te horen maar hebt vervolgens geen tijd meer om er iets tegen in te brengen. En dan zijn ze opeens allemaal op vakantie. Nouja zo is het bij haar gegaan i.i.g.

Bosbes: is het ook een idee voor je dochter om 1 klassieke taal te doen in plaats van 2? Dat kon vroeger op sommige scholen.

Bosbes

Bosbes

03-07-2017 om 08:24

leerlingdossier: niet averechts?

Vannacht nagedacht over het opvragen van het leerlingdossier. Wilde ik meteen gaan doen (gericht aan mentor + afdelingsleider) maar ik bedacht dat het misschien averechts kan werken.
Zo van: daar heb je weer zo'n pushende ouder die straks alles op alles gaat zetten omdat ze haar oogappeltje niet naar een niveau'tje lager wil.
Is natuurlijk ook wel zo, maar echt omdat ik denk dat het moet kunnen en omdat ik denk dat vertrouwen in haar uitspreken juist prima kan helpen.

Natuurlijk ga ik vandaag ook een andere school bellen. Zou ze helemaal niet mee zitten.
Ik vind het gewoon zo vervelend, dat een school eigenlijk alleen maar een bedrijfje is dat voor eigen belangen opkomt. Ik was daar niet naief in maar nu het ons misschien treft, wel extra boos over. Waar blijft het positief stimuleren van kinderen, waarom niet vertrouwen uitspreken in een meisje dat 9+ haalt voor boekverslagen Engels en dol is op lezen en op de klassieke talen?

Iemand nog een idee of ik wel of niet het leerlingdossier op zou moeten vragen?

hayley

hayley

03-07-2017 om 08:36

nee

Nee, ik zou het leerlingendossier niet opvragen. Ik zou een andere weg bewandelen, de weg die ik al geschetst heb. En helaas heeft de vergadering het laatste woord. Daarom is het van belang de mentor te overtuigen van jullie mening. En dan ben je nog afhankelijk van zijn/haar opstelling en de mening van de individuele leraar in de vergadering.
En inderdaad, kijken bij een andere school. Dat hebben wij ook gedaan toen oudste zou doubleren, ook in atheneum 4. Maar om andere redenen dan jij. Dochter mocht doubleren, dat was al bekend vanaf pasen. Dochter is de overstap prima bevallen.
En nogmaals de vraag, welke plannen heeft jouw dochter met de klassieke talen wat betreft vervolgstudie? Is het verstandig om zoveel tijd in 2 klassieke talen te steken, mocht ze niks doen met de klassieke talen na de middelbare school, ook al vindt ze de talen leuk? Kan ze de tijd missen die ze in een klassieke taal extra steekt?

Triva

Triva

03-07-2017 om 08:37

tja

Beetje naïef wel ook al begrijp ik het ook gezien het gesprek eerder dit jaar. Ze kijken niet naar het verleden van jouw kind, ze kijken niet naar negens voor boekverslagen, ze kijken naar hoe een kind zo snel mogelijk een startkwalificatie kan halen. De stap van VWO naar HAVO is dan een hele snelle. Dat ligt echt niet alleen aan de school maar komt ook door de regels van de overheid. Ze schatten de kans dat jouw dochter een VWO diploma haalt dan te klein in (even vooroplopend op inderdaad een havo-advies). Dat heeft dus niets te maken met haar IQ of verleden.

Ik hoop dat verandering van profiel en haar leeftijd de doorslag geeft ook al begrijp ik niet waarom de scheikundedocent tegen zou gaan stemmen als ze dat vak niet meer heeft.

Bosbes

Bosbes

03-07-2017 om 08:54

niet gedreigd, en nee

Die klassieke taal: als dochter dat niet meer als *extra* vak doet zoals afgelopen jaar, maar gewoon in plaats van Duits, zie ik niet in waarom ze dat zou moeten laten vallen. Inderdaad, ze denkt dat ze misschien klassieke talen zou kunnen studeren. Of iets anders taligs. Of iets met politiek.
Ze had zich bij het blijven zitten neergelegd (wel even pijnlijk) en had enorm veel zin om dan komend jaar met een nieuwe kans 4 gym te doen en dan een heel ander pakket. Ze zou weer meer tijd hebben voor lezen en dat meer gebruiken bij de talen.

Als ze moet kiezen tussen Havo doen of toch nog 4 gym maar 1 van de klassieke talen laten vallen, ja dan toch op die manier gym. Ze wil die concessie dan wel eventueel doen, misschien moet ik dat nog na-mailen.

Maar dan nog iets. Waarom zijn we hier nooit voor gewaarschuwd? We zijn er in november nota bene zelf over begonnen maar daar hoefden we echt niet meer over te spreken. Daarna kwam er nog wel informatie over als in: dat kan ook een route zijn.
En nu wordt het ineens misschien verplicht. Staat wel een klein zinnetje in een hoekje van de schoolgids maar nou niet echt een waarschuwing gekregen dat als je niet nét blijft zitten maar zonder twijfel, je meteen een niveau lager moet. 6 tekortpunten, vooral voor vakken die ze laat vallen (en 2 of 3 compensatiepunten).

Hayley

Hayley

03-07-2017 om 09:03

weet school dat?

Ok, ze wil misschien klassieke talen studeren. Voor iets met politiek studeren, heeft ze geen 2 klassieke talen nodig, zelfs geen een. Dan zou ik eerder voor Duits gaan. Ook voor iets taligs is 2 niet nodig en 1 kan behulpzaam zijn maar ook geen must. Dit ter geruststelling. Ik zou inderdaad aangeven dat als dochter daardoor verder kan, ze bereid is tot het laten vallen van 1 van de klassieken. Wie weet helpt dat. Weet school dat dochter van pakket wil veranderen en zo ja, wat haar nieuwe pakket zal zijn en staan ze daar achter? Daarom was mijn advies vandaag de dekaan bellen en de mentor op de hoogte brengen van het resultaat.

V@@s

V@@s

03-07-2017 om 09:08

klassieke taal

Die tweede klassieke taal blijft extra, ook al laat ze Duits vallen. Voor het eindexamen gymnasium is Engels + 1 klassieke taal voldoende.

MK

MK

03-07-2017 om 09:32

Precies

Wat V@@s zegt, in de 4e zijn de klassieke talen nog extra. Kan zijn dat school gelooft dat ze die 4e niet door gaat komen. Is atheneum geen optie?

Soms moet je vakken laten vallen die je heel lief zijn, maar dat is dan gewoon verstandiger. Zo sterk is ze blijkbaar niet in de klassieken en ze zou dan nog steeds gewoon een VWO diploma halen.

Niet zomaar

Dat mag, als het duidelijk beschreven is.
De tekst uit de schoolgids kan je met terugwerkende kracht wel het idee geven dat er zelfs verwijzing naar havo 4 mee bedoeld kan worden, maar dat telt niet. Je er vooruit uit kunnen begrijpen dat dat óók tot de mogelijkheden behoort.
Het staat er niet ""Bij doubleren. Als een leerling niet bevorderd kan worden, beslist de docenten-
vergadering over doubleren of over verwijzen naar een andere afdeling/school."
Het kan eigenlijk alles betekenen. Als men havo had bedoeld, had men havo moeten zeggen.

Je man, ook in het onderwijs, moet bij zichzelf nagaan waarom hij meent dat het niet mag. Zijn redenatie is beslist ook een gangbare in het onderwijs en daarom net zo geldig.
Dat klinkt een beetje ingewikkeld, maar de kern is dat scholen dit soort dingen in hoge mate zelf mogen weten. De enige plicht die ze hebben is dat ze glashelder zijn naar ouders en leerllingen over hun werkwijze en dat ze zich aan hun werkwijze houden.

Ouders/leerlingen moeten kunnen weten met welke stijl ze te maken hebben.

Zittenblijven mag wel. De wet verbiedt dat helemaal niet. Het is ook niet heel erg nadelig voor de school. Zakken voor het eindexamen of lage eindresultaten halen wel, maar zittenblijven niet.
zie ook https://www.onderwijsconsument.nl/zittenblijven-het-voortgezet-onderwijs/

Hier vind je aanwijzingen over de procedure die je kunt volgen en uitspraken die gedaan zijn over bezwaar tegen dit soort beslissingen.
https://onderwijsgeschillen.nl/thema/bevordering-doubleren-en-doorstromen-het-voortgezet-onderwijs

In jullie geval zou een klacht overigens te lang duren. Je zou een kort geding aan moeten spannen. De kortgeding rechter zal bij de uitspraak rekening houden met wat er zoal door de klachtencommissie is uitgesproken in dit soort gevallen.

Dit begrijp ik niet "Ze had zich bij het blijven zitten neergelegd (wel even pijnlijk) en had enorm veel zin om dan komend jaar met een nieuwe kans 4 gym te doen en dan een heel ander pakket."
Is haar dan op geen enkel moment duidelijk gemaakt dat op haar de verwijzing naar havo van toepassing kan zijn? Wat er ook in de schoolgids staat, als dat in de praktijk een dode letter lijkt, dan houdt de leerling er nog geen rekening mee. Wat er wel staat is bovendien zo multi- interpretabel dat niet gezegd is dat dit op jou van toepassing is.

Hebben leerkrachten en de mentor het er helemaal niet over gehad? Heeft zij met hen of een van hen wel gesprekjes gehad over het overdoen van het jaar? Kortom: is bij haar de verwachting gewekt dat ZIJ wel het jaar over zou kunnen doen?

Zo ja, dan mag de school er geen verwijzing naar havo van maken.

Zij moet dat wel kunnen bewijzen. Heeft ze aantekeningen, briefjes, opmerkingen van leerkrachten?

Van vwo-4 naar havo-4

Meer in het algemeen en hier helemaal los van, is het verwijzen van vwo-4 naar havo-4 gewoon sinds de invoering van de 2e fase in het onderwijs (1998)
Door het invoeren van de 2e fase worden er in de 4e klas van het havo al examenonderdelen afgerond en of tellen cijfers uit dat 4e jaar mee voor het examen. Als je die onderdelen niet gedaan hebt, kun je geen examen doen.

Vandaar dat een verwijzing van vwo (gymnasium) naar havo in het 4e jaar (bijna) altijd samen gaat met zittenblijven.

Uitzondering daarop is doorstromen naar een havo waar ook in de 5e nog alle examenonderdelen gedaan kunnen worden.

Li

Li

03-07-2017 om 10:11

klacht

niks klacht, ik ben vorig jaar zonder afspraak bij de teamleider naar binnen gestormd om voor dochter te pleiten. Ook een jinge leerling, vallende kwartjes en zo.

Tot mijn stomme verbazing heeft het geholpen. De mentor was tegen haar, maar de teamleider heeft toch naar me geluisted. Nu haalt ze na een jaar studiebegeleiding voor alles achten en negens.

Nee heb je, ja kun je krijgen.

Lente

Lente

03-07-2017 om 10:28

School heeft het eerder over de Havo gehad

"Sindsdien weinig meer van school gehoord (niets meer in feite), alleen dochter kreeg af en toe informatie over de overstap naar Havo (?), maar dat wilde ze helemaal niet. Ze is ook niet naar de informatie-avond geweest verder."

Als je informatie krijgt over de overstap naar Havo en als je uitgenodigd wordt voor een informatieavond, dan wordt toch duidelijk dat het wel een optie is.
Weet je zeker dat jullie als ouders niet zijn geinformeerd of een uitnodiging gekregen hebben voor de informatieavond. Want dat hoort wel zo te zijn, zeker voor een 15-jarige.

O jee

O kijk, daar had ik overheen gelezen.

Bedankt voor dat citaat Lente. Ik had het gemist.
Inderdaad, kennelijk heeft school het er al over gehad.

uit "maar dat wilde ze helemaal niet" maak ik bovendien op dat ze het er ook met jullie over gehad heeft, maar dat ook bij jullie de gedachte bestond dat de keuze aan haar zou zijn.

Hoe dan ook: ik vrees dat het er somber uit ziet.
Nou ja, natuurlijk is altijd te proberen wat Li ook gedaan heeft.
Nee heb je, ja kun je krijgen inderdaad.

Het is een beetje een zijpad, maar als je als ouders waarvan er één zelf in het onderwijs zit al in verbijsterende verwarring kunt raken van de wijze waarop het onderwijs is georganiseerd, dan is het verschijnsel 'eisende ouders' ineens toch zo gek niet.
Verbijsterende verwarring is kennelijk eerder norm dan uitzondering.

Als je op de hoogte bent van het feit dat de school het in beginsel voor het zeggen heeft op grond van eigen gezag en eigen regels, in theorie kan zelfs aan lln die voldoende staan het bindende advies te vertrekken gegeven worden, dan neem je de kleinste informatie over een overstap naar het Havo bloedserieus.

Een moeder

Een moeder

03-07-2017 om 11:45

alles

Ik zou alles doen: Mail en gesprek aanvragen (of gewoon binnenlopen!) EN leerlingdossier opvragen!

Sterkte.

Bosbes

Bosbes

03-07-2017 om 13:30

geen concrete informatie naar mijn idee

Bedankt weer voor alle nieuwe reacties, ook Miriam. Binnenlopen: lastig, nog afgezien dat ik eigenlijk vandaag gewoon op mijn werk moet zijn -daar is misschien nog wel een mouw aan te passen- die man die coordinator is zit natuurlijk telkens in vergadering en zo.
Morgenochtend is de vergadering en de stemming.

Waar ik eerst dacht dat ik niet al te naief over scholen dacht, alleen al omdat ik hier al lang meelees en soms meeschrijf onder mijn eerdere nick, krijg ik door dat ik toch naief was. Maar daar is nu niet veel meer aan te doen.

Wat wisten we over een mogelijke gedwongen overstap naar Havo en wat hebben we allemaal genegeerd?

Mijn man heeft tientallen jaren op een Havo/vwo-school gewerkt en nee, daar mocht dat niet. Wel als je bijvoorbeeld voor de tweede keer zou blijven zitten in 4-ath: dan van school (of eventueel naar Havo, dat weet ik niet meer), maar je mocht echt gewoon blijven zitten, ook op het laatst. Ze mochten wel 'sterk adviseren' maar een kind had wel recht op een jaar blijven zitten.
Momenteel werkt hij op een zelfstandig gymnasium in de Randstad. Daar mag je ook gewoon blijven zitten.

Ik had eerder van deze Havo/vwo-school (die van dochter dus) wel de overgangsnormen goed bekeken. Maar dan vooral het deel waar de cijfers staan per klas, hoe je wel of niet in de volgende klas komt. Er is ook nog een eerste bladzijde met een 'algemeen deel' waarin dat zinnetje staat dat ik eerder nooit tot mij had laten doordringen.

In november begonnen wij dus zelf over 'of denkt u misschien dat zij beter Havo kan doen?' en was daar geen sprake van. Mentor wilde er niets van weten en heeft ons ook niet verteld dat als de cijfers zo zouden blijven, dochter misschien niet alleen zou blijven zitten maar ook wel degelijk naar Havo zou kunnen worden verwezen.
Inmiddels herinner ik me dat ik in ±maart zelf nog een keer de mentor gemaild had en zij me daarop gebeld heeft. Daarin vroeg ze ook of wij nog eens over Havo 4 na wilden denken voor dochter. Ik zei dat als het zitten blijven zou gaan worden, dochter echt liever het jaar over zou gaan willen doen met een ander pakket.
Weer geen woord over 'maar daar zal ze dan misschien geen keus in hebben'.
Dochter vertelde thuis op een dag dat er briefjes rond werden gedeeld over een informatie-avond voor een overstap van 4-V naar 4-H. Zij had dat niet willen aanpakken, omdat ze dat toch niet wilde. Mentor had toen iets gezegd als: 'maar het is misschien toch handig om te weten en het toch te overwegen, je kunt toch met je ouders altijd naar die informatie-avond gaan?'.
Het briefje kregen wij verder niet per mail of zo.

Dus ja, wij waren in de veronderstelling dat dat slechts een optie was en dat dochter ook gewoon kon blijven zitten.

Angela67

Angela67

03-07-2017 om 13:43

ik vinlijkd dit een duidelijk verhaal

ik zou in korte vorm deze overwegingen hierboven in een mailtje zetten, met een lief begin waarbij je de 'schuld' helemaal bij jullie zelf legt. . . Zorg ervoor dat er niets in doorklinkt dat je er enorm van baalt dat ze zo onduidelijk zijn geweest. En dan zo snel mogelijk to the point komen dat jullie heel graag dit eerder hadden willen bespreken en dat je hoopt dat etc.

En dan erachteraan bellen en de leesoptie anavinken als je mailt. . . Bij concierge oid navragen wanneer persoon bereikbaar is etc. . . .

Succes!
Groet,
Angela

Niet onterecht

Ik denk dat die veronderstelling niet onterecht is.
Ik denk dat de school niet duidelijk genoeg is geweest.

De wet verbiedt zitten blijven niet.
Als zitten blijven op deze school geen optie is, dan moet dat ergens staan.
Staat dat nergens, dan is het wel een optie.

Je hoeft bovendien de schuld niet helemaal naar je toe te trekken.
De mentor heeft te vrijblijvend geopereerd.

Ik vind het idee van Angela een goed idee.

Verder weet je nog niet wat er besloten gaat worden.
Als het besluit eenmaal gevallen is, dan kun je nog bezwaar maken

Hayley

Hayley

03-07-2017 om 14:15

Kop op

Kop op, Bosbes, het is nog niet zo ver. Niet de moed laten zakken. Wie weet, valt het mee, ben je gewaarschuwd voor het geval dat ...
Ik zou ook niet zomaar binnenlopen bij een coordinator om precies dezelfde redenen als jij, hoor.
Heb je in de tussentijd nog iets gehoord? Of contact gehad met de dekaan (proactief, dan weet school dat je er serieus over bent etc)?

Angela67

Angela67

03-07-2017 om 14:17

eerst stroop smeren

en ook je dochter zelf een mailtje laten sturen naar een aantal docenten (niet tegelijk, maar apart van elkaar). Als zij haar eigen woorden kan vinden om het netjes en oprecht uit te leggen zal dat zeker helpen bij het bespreken. Dan komt het niet alleen van jullie als ouders.
gr Angela

Bosbes

Bosbes

03-07-2017 om 14:23

mail aan afdelingsleider cc mentor al verstuurd...

En net voordat ik Angela's reactie had gezien...ik voel heel veel urgentie, dat begrijpen jullie: ik heb nog maar een paar uur om mensen van gedachten te laten veranderen.

Mail was niet zo lief als Angela voorstelt, maar hopelijk ook niet al te verwijtend.
Ik ben van nature wat lang van stof.

Miriam, vind je deze zin in de schoolgids wel of niet *dat het ergens staat*?:
"Bij doubleren. Als een leerling niet bevorderd kan worden, beslist de docentenvergadering over doubleren of over verwijzen naar een andere afdeling/school."

Het voelt een beetje als 'heb je de kleine lettertjes niet gelezen'?
En ik vind echt dat de school niet duidelijk genoeg is geweest.
Maar inderdaad: het is nog niet zo ver. Misschien komt dat Havo-advies er zelfs niet, laat staan dwingend! Dan is dit draadje bijna voor niets en in dat geval alvast excuses.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.