Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 11:51

Bijles normaal op gymnasium?

Mijn kind zit in een gymnasiumbrugklas en heel veel medeleerlingen hebben betaalde bijles, sommigen zelfs vier dagen per week. Ze lijken dit ook volkomen normaal te vinden.

Ik vind het zelf helemaal niet normaal, dus ik peil hier graag even of het aan mij ligt ja of nee. 


Tutjebelletje schreef op 11-07-2021 om 14:06:

Individueel kan het nuttig en gewenst zijn. Maatschappelijk kun je er wel vraagtekens bij zetten, kinderen uit rijke gezinnen hebben zowiezo al een voorsprong in het onderwijs, met betaalde bijlessen wordt die voorsprong alleen nog maar groter. Een voorsprong die in de rest van het leven niet meer ingelopen gaat worden.

Bijlessen prima, maar dan liever vanuit school, bij voorkeur gratis en voor iedereen die het nodig heeft.

Dit dus.

Ik las een paar jaar geleden een artikel waarin een gymnasiumdocent vertelt dat bijles/huiswerkbegeleiding voor kinderen op zijn school eerder regel dan uitzondering is. Afstromen betekent van school en Havo is echt de hel voor de ouders en leerlingen.

Bizar...

Ik denk dat je die ongelijkheid idd hebt en dat dat nogal onoverkomelijk is. Als je alle bijles zou verbieden (als dat al zou kunnen) heb je nog steeds ongelijkheid want de ene ouder heeft wel tijd om te helpen en de ander niet, of de kennis om te helpen en de ander niet. En hoe eerlijk is aangeboren intelligentie of tegenwerkende factoren als ADHD, Dyslectie, racisme, ziektes of wat dan ook. Het leven is per definitie niet eerlijk. 

Wel vind ik dat de overheid er zorg voor moet dragen dat ze er in elk geval niet aan de ongelijkheid bijdragen. Door te zorgen dat studies voor iedereen toegankelijk zijn en te zorgen voor aanbod op school

Hier is dat ook. School heeft zeker nu met corona gratis bijspijkerlessen naar 'keuze' in kleine groepjes (en daarvoor wel iedere les met 5 minuten gekort), en had altijd al  in de onderbouw betaalbare huiswerkbegeleidingsklassen (100 euro per trimester voor 2 middagen in de week ofzo inclusief fruit/koek/drinken) en bemiddelen tussen onderbouwers en oudere jaars die behoorlijk betaalbaar bijles willen geven. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 15:20

Granola schreef op 11-07-2021 om 15:03:

[..]

Dit dus.

Ik las een paar jaar geleden een artikel waarin een gymnasiumdocent vertelt dat bijles/huiswerkbegeleiding voor kinderen op zijn school eerder regel dan uitzondering is. Afstromen betekent van school en Havo is echt de hel voor de ouders en leerlingen.

Bizar...


Terwijl je ook "gewoon" vwo of atheneum kunt doen. Pas nu mijn kind op gymnasium zit merk ik dat dat gewoon anders is dan atheneum, zelfs zonder de plusvariant die zij er nog bij doet. Het lesrooster ziet er heel anders uit, ze hebben minder lesuren voor de kernvakken NL, EN en WI om de extra uren Latijnse en Griekse taal en cultuur in te passen. Er zijn ook andere extra opdrachten, vaak nogal tijdrovend, waardoor de normale vakken worden gecompact. Bij een aantal vakken is het lesmateriaal bedoeld voor "vwo-plus", wat dat ook precies moge inhouden. Ik had dat helemaal niet beseft omdat ik altijd overal las dat er nauwelijks verschillen zijn. 

Zelf hebben we helemaal geen elitaire achtergrond. Niemand uit mijn familie of die van mijn man of onze vriendenkring heeft gymnasium gedaan. Vandaar ook dat ik peil hoe anderen ertegen aankijken.

Oo, nu je familie noemt realiseer ik me ineens dat ik familie heb die dit dus wél regelt  
Heel ironisch ben ik de enige die eindexamen Latijn heeft gedaan, de rest deed atheneum, maar die anderen gooien er dan bij hun kinderen wat meer ambities tegenaan dan ik. Particuliere school en zo. 

Het heeft niet echt een positieve uitwerking. 

guera schreef op 11-07-2021 om 14:45:

Sorry had nog niet goed gelezen. Woon je in Amsterdam zuid ofzo?

5 dagen huiswerkbegeleiding kost rond de 450 euro. Een uur bijles via een instituut 40 euro. Dus je zegt dat er kinderen zijn die EN fulltime huiswerkbegeleiding hebben en daarbovenop nog ruim 6 uur bijles per week?...Ik vind het best ongeloofwaardig. Ik herken dat ook echt helemaal niet. Pushy ouders vanaf de basisschool?

nee hoor. Het kan ook voor 28,50 per week.

https://www.studiekring.nl/huiswerkbegeleiding-bijles-stedelijk-gymnasium-arnhem

natuurlijk wil het gymnasium dat iedereen gaat. 

Glamourlama schreef op 11-07-2021 om 12:01:

Als je zoveel bijles nodig hebt hoor je dan wel op een gymnasium thuis?

je doet thuis je huiswerk of op een huiswerkinstituut. 

M Lavell schreef op 11-07-2021 om 15:53:

[..]

nee hoor. Het kan ook voor 28,50 per week.

https://www.studiekring.nl/huiswerkbegeleiding-bijles-stedelijk-gymnasium-arnhem

natuurlijk wil het gymnasium dat iedereen gaat.

waarom wil het gymnasium natuurlijk dat iedereen gaat? 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 16:19

Mevrouw75 schreef op 11-07-2021 om 15:56:

[..]

je doet thuis je huiswerk of op een huiswerkinstituut.


Ik zie zelf wel verschil tussen huiswerkbegeleiding omdat je (nog) niet genoeg studievaardigheden hebt, en bijles omdat je moeite hebt het niveau bij te benen.

"Ouders betalen een tarief van €28,50 per week en nemen deel aan een periode in het schooljaar."

Wat zou dat betekenen? Moeten de ouders toezicht houden?

Hannemeike schreef op 11-07-2021 om 16:23:

"Ouders betalen een tarief van €28,50 per week en nemen deel aan een periode in het schooljaar."

Wat zou dat betekenen? Moeten de ouders toezicht houden?

Ik denk dat je kind niet eenmalig mag sturen, maar dat je een periode moet afnemen?

Misschien is het veranderd, maar in mijn tijd kregen alleen de rijkeluiskinderen bijles en extra ondersteuning, omdat de ouders per se wilde dat hun kind op het gym bleef. 

Alle andere kinderen kwamen of niet op het gym terecht, of zakten af. 

Wednesday schreef op 11-07-2021 om 16:19:

[..]


Ik zie zelf wel verschil tussen huiswerkbegeleiding omdat je (nog) niet genoeg studievaardigheden hebt, en bijles omdat je moeite hebt het niveau bij te benen.

ja, maar ik heb het over huiswerkbegeleiding en niet over bijles. De poster ook geloof ik. 

M lavell dat is huiswerkklas! Dat is iets anders dan huiswerkbegeleiding.....bij begeleiding doen ze daadwerkelijk iets met kind ipv alleen een rustig lokaal faciliteren. 

Mevrouw75 schreef op 11-07-2021 om 15:58:

[..]

waarom wil het gymnasium natuurlijk dat iedereen gaat?

omdat het mooie cjfers wil halen. Allmaal lln die zondervzittenblijven doorstromen. Ook als er een leerkracht is die niet zo goed is. Of ziek.

Bovendien zou het me niet verbazen als de winst van de huiswerkclub op de rekening van de school belandt. 

guera schreef op 11-07-2021 om 19:29:

M lavell dat is huiswerkklas! Dat is iets anders dan huiswerkbegeleiding.....bij begeleiding doen ze daadwerkelijk iets met kind ipv alleen een rustig lokaal faciliteren.

deze huiswerkklas doet ook bijles. Maar los daarvan is het maar de vraag of iedereen de definties zo hanteert als jij. Ik geloof niet dat er regels voor zijn.

Als op een school (bijna) alle leerlingen aan bijles doen, dan ligt het voor de hand dat dat gaat over een door de school georganiseerde commerciele zijpoot in een soort van klassiekale vorm.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.