Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 11:51

Bijles normaal op gymnasium?

Mijn kind zit in een gymnasiumbrugklas en heel veel medeleerlingen hebben betaalde bijles, sommigen zelfs vier dagen per week. Ze lijken dit ook volkomen normaal te vinden.

Ik vind het zelf helemaal niet normaal, dus ik peil hier graag even of het aan mij ligt ja of nee. 


Huiswerkbegeleiding en bijles zijn twee verschillende dingen. Hier twee HB kinderen met ADD. Enerzijds fijn dat ze HB zijn: dat compenseert wat voor aandachtspunt-, structuur- en tempoproblemen. Anderzijds ook heel tegenstrijdig. Qua ADD zou je de lat liever lager leggen maar dat sluit weer totaal niet aan bij de intellectuele behoeften. En, ook ADD, als het niet uitdagend is, gaat het licht helemaal uit. Dus zitten ze allebei op het gymnasium. Een heeft hwb (geen bijles dus) en de ander heeft dat eigenlijk ook nodig maar wil per se niet. Het is dus niet in alle gevallen zo dat kinderen die hwb nodig hebben niet op het gymnasium thuishoren. Het is eerder zo dat er voor kinderen met zulke contrasterende kenmerken niet echt een passende plek is en je dus wat moet gaan proberen te redderen. Zoals hwb.

Dat gezegd hebbend: een meerderheid van de kinderen in de brugklas op hwb of bijles is niet normaal. Maar het afgelopen coronajaar is ook niet normaal. Mijn kinderen (in 3 & 5) hebben enorm geleden onder de maatregelen, het gebrek aan structuur, alleen les van een scherm, alles zelf doen, de hele dag op dezelfde plek etc. Als ik een brugklasser had gehad die hierin vastliep en had gedacht dat het mijn kind zou helpen om bijles of hwb te krijgen en ik had het geld ervoor zou ik dat zeker gedaan hebben. Het zou mij dan niet hebben kunnen schelen of het normaal was.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 13:01

Mija schreef op 11-07-2021 om 12:53:

Het is dus niet in alle gevallen zo dat kinderen die hwb nodig hebben niet op het gymnasium thuishoren. Het is eerder zo dat er voor kinderen met zulke contrasterende kenmerken niet echt een passende plek is en je dus wat moet gaan proberen te redderen.



Eens, dat is gewoon passend proberen te maken wat eigenlijk niet passend is omdat er geen andere mogelijkheden zijn. 


Geen idee of het normaal is, maar ik ben nogal van live and let live dus kan me er niet druk om maken. Als ouders het geld kunnen missen en kinderen het graag hebben of ok/normaal vinden waarom niet?

Ik heb in de eerste of tweede op een gegeven moment wel bijles gehad trouwens. Ik liep vast met de talen en bleek dyslectisch. Op de basisschool nooit uitgekomen doordat ik het kon compenseren met intelect maar met 6 talen lukte dat niet meer. uiteindelijk ook toch de overgestapt van 3 gym naar 4 havo gemaakt hierdoor. Oudste gaat naar de 5e nu en heeft nooit bijles of huiswerkbegeleiding gehad, maar ik zou dat graag willen en betalen. Die wil dat echter pertinent niet. Die redt het prima hoor op het oog, maar puur door intelect (H en leert nog steeds niet leren of doorzetten enz. Lijkt me voor de toekomst niet handig, maar ja..

Individueel kan het nuttig en gewenst zijn. Maatschappelijk kun je er wel vraagtekens bij zetten, kinderen uit rijke gezinnen hebben zowiezo al een voorsprong in het onderwijs, met betaalde bijlessen wordt die voorsprong alleen nog maar groter. Een voorsprong die in de rest van het leven niet meer ingelopen gaat worden.

Bijlessen prima, maar dan liever vanuit school, bij voorkeur gratis en voor iedereen die het nodig heeft. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 14:17

Tutjebelletje schreef op 11-07-2021 om 14:06:


Bijlessen prima, maar dan liever vanuit school, bij voorkeur gratis en voor iedereen die het nodig heeft.

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Dat is er volgens mij niet op deze school. Ik kan me dat uit mijn eigen brugklas wel herinneren. 

Ilselotte schreef op 11-07-2021 om 14:01:

Geen idee of het normaal is, maar ik ben nogal van live and let live dus kan me er niet druk om maken. Als ouders het geld kunnen missen en kinderen het graag hebben of ok/normaal vinden waarom niet?

Precies omdat niet alle ouders €1500 per maand kunnen neerleggen hiervoor. Persoonlijk raakt het me niet, omdat mijn kind het zonder bijles redt en zodra dat niet meer zo is, ik er geen probleem mee heb als ze afstroomt. Van mij hoeft ze namelijk geen gymnasium te doen. Het is haar eigen keuze die voor mij toen uit de lucht kwam vallen.


Tutjebelletje schreef op 11-07-2021 om 14:06:

...Maatschappelijk kun je er wel vraagtekens bij zetten, kinderen uit rijke gezinnen hebben zowiezo al een voorsprong in het onderwijs, met betaalde bijlessen wordt die voorsprong alleen nog maar groter. Een voorsprong die in de rest van het leven niet meer ingelopen gaat worden.


Precies, dat vind ik ook zo lastig. Hartstikke fijn natuurlijk als een kind met bijles daardoor zijn diploma kan halen. Maar als het om zo'n hoge bedragen gaat, dat kunnen de meesten toch niet betalen (laat staan als het om meerdere kinderen zou gaan in 1 gezin)? De ongelijkheid in het onderwijs wordt alleen maar groter. En daarmee de kloof tussen rijk en arm in dit land. Ik kan me hier echt zorgen om maken. 

Vlak bij waar ik woon worden in de vakanties en weekenden examentrainingen gegeven aan (voor)eindexamenleerlingen. Dit zijn ook echt dure trainingen (honderden euro's) Als ik daar nu langs wandel wanneer die kinderen opgehaald worden, dan zie ik echt bijna alleen maar hele dure auto's af en aan rijden. Tijdens mijn eigen studie heb ik een tijdje gewerkt bij zo'n organisatie als docent. Best veel ongeïnteresseerde leerlingen van wie pap en mam meerdere cursussen betaalden om ze door het eindexamen heen te loodsen. Ben snel gestopt met werken daar. Dit is toch ook gewoon niet eerlijk? Wat voor diploma je behaalt zou toch moeten afhangen van je talenten en je harde werken, niet van de grootte van de bankrekening van je ouders?

Bij kinderen die om redenen als ADD ed hulp nodig hebben zou er misschien iets van een inkomensafhankelijke bijdrage op zijn plaats zijn. Zodat iedereen die hulp zou kunnen krijgen. 

Wednesday schreef op 11-07-2021 om 13:01:

[..]


Eens, dat is gewoon passend proberen te maken wat eigenlijk niet passend is omdat er geen andere mogelijkheden zijn.


Dat is dus niet waar. Juist door de inzet van HWB wordt het wel passend.

Wednesday schreef op 11-07-2021 om 14:17:


Precies omdat niet alle ouders €1500 per maand kunnen neerleggen hiervoor. 

1500 lijkt me wel uitzonderlijk. Er zijn natuurlijk ook ouders die zelf kunnen helpen of die er goedkoper iemand voor regelen. 

Als ouders en kind zelf willen krijgen ze altijd meer voor elkaar dan ouders en kind die het weinig interesseert, maar wat doe je daar aan?

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 14:30

Dees * schreef op 11-07-2021 om 14:27:

[..]

Dat is dus niet waar. Juist door de inzet van HWB wordt het wel passend.

Ja, zo kun je het inderdaad ook zien. Maar dan moet die huiswerkbegeleiding niet afhangen van of je ouders dat kunnen betalen. Dan vind ik het niet passend meer. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 14:32

Valeria schreef op 11-07-2021 om 14:30:

[..]

1500 lijkt me wel uitzonderlijk. Er zijn natuurlijk ook ouders die zelf kunnen helpen of die er goedkoper iemand voor regelen.



Dit gaat over én huiswerkbegeleiding én bijles. Vooral de bijles heb ik bedenkingen bij. Maar ik lees graag de verschillende invalshoeken. 

Bijles of huiswerkbegeleiding? Das wel echt iets heel anders nl

Sorry had nog niet goed gelezen. Woon je in Amsterdam zuid ofzo?

5 dagen huiswerkbegeleiding kost rond de 450 euro. Een uur bijles via een instituut 40 euro. Dus je zegt dat er kinderen zijn die EN fulltime huiswerkbegeleiding hebben en daarbovenop nog ruim 6 uur bijles per week?...Ik vind het best ongeloofwaardig. Ik herken dat ook echt helemaal niet. Pushy ouders vanaf de basisschool?

Wednesday schreef op 11-07-2021 om 14:32:

[..]


Dit gaat over én huiswerkbegeleiding én bijles. Vooral de bijles heb ik bedenkingen bij. Maar ik lees graag de verschillende invalshoeken.

Voor zo'n kind lijkt het me minder prettig om aan zoveel verwachtingen te moeten voldoen en het eigenlijk niet waar te kunnen maken. (En het risico dat het kind later door de mand valt, natuurlijk.)

Ik zou er pas moeite mee hebben als ze hierdoor de plaats innemen van iemand die het op eigen kracht doet, maar volgens mij is dat nergens. In de zin van: er mogen maar 30 kinderen naar 3 gym. Nu krijg je hooguit dat er kinderen bij zijn die er verkeerd zitten, maar ze houden geen plek bezet van een ander kind.

zie https://www.studiekring.nl/huiswerkbegeleiding-bijles-stedelijk-gymnasium-arnhem

Dat is een huiswerkklas en bijles georganiseerd voor het SGA en gevestigd ín het SGA en het sluit aan bij het schoolrooster. Natuurlijk doet dan "iedereen" mee.


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 15:02

guera schreef op 11-07-2021 om 14:45:

Sorry had nog niet goed gelezen. Woon je in Amsterdam zuid ofzo?

5 dagen huiswerkbegeleiding kost rond de 450 euro. Een uur bijles via een instituut 40 euro. Dus je zegt dat er kinderen zijn die EN fulltime huiswerkbegeleiding hebben en daarbovenop nog ruim 6 uur bijles per week?...Ik vind het best ongeloofwaardig. Ik herken dat ook echt helemaal niet. Pushy ouders vanaf de basisschool?


Niet in A'dam zuid maar wel deels vergelijkbaar denk ik. Redelijk elitaire omgeving. De ouders ken ik niet, wel het instituut waar veel leerlingen de bijles afnemen. Verschillende vriendinnen van mijn dochter waren vier middagen onder de pannen daar.

Het is een scholengemeenschap met gymnasiumafdeling. Mijn eigen kind werd in eerste instantie aangetrokken door het plusprogramma van die scholengemeenschap. Pas heel laat besefte ze dat er ook een gymnasiumafdeling was en toen wilde ze dat gaan doen in plaats van atheneum.

Zelf hebben we helemaal geen elitaire achtergrond. Niemand uit mijn familie of die van mijn man of onze vriendenkring heeft gymnasium gedaan. Vandaar ook dat ik peil hoe anderen ertegen aankijken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.