Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 11:51

Bijles normaal op gymnasium?

Mijn kind zit in een gymnasiumbrugklas en heel veel medeleerlingen hebben betaalde bijles, sommigen zelfs vier dagen per week. Ze lijken dit ook volkomen normaal te vinden.

Ik vind het zelf helemaal niet normaal, dus ik peil hier graag even of het aan mij ligt ja of nee. 


M Lavell schreef op 11-07-2021 om 20:24:

[..]

omdat het mooie cjfers wil halen. Allmaal lln die zondervzittenblijven doorstromen. Ook als er een leerkracht is die niet zo goed is. Of ziek.

Bovendien zou het me niet verbazen als de winst van de huiswerkclub op de rekening van de school belandt.

omdat 'het' 'mooie cijfers' wil halen. 
wat bedoel je daar precies mee? 

(Dit is een impliciete:wat stel je dat lekker negatief!)

Uit de link van M. Lavell blijkt overigens dat het de Huiswekklas van het Stedelijk Gymnasium Arnhem een vestiging van studiekring is. Daar zal de winst dus wel heen gaan. Misschien krijgt de school een percentage.

@m lavell het gaat me niet perse om de definitie maar om het feit dat er gesteld werd dat ouders hieraan 1500 euro per maand kwijt zijn. Dat lijkt mij echt sterk zelfs met fulltime begeleiding ben je dat niet kwijt per maand tenzij je heeeeel veel uren bijles ook nog afneemt. Het leek me daarom een beetje sterk.....

guera schreef op 11-07-2021 om 21:36:

@m lavell het gaat me niet perse om de definitie maar om het feit dat er gesteld werd dat ouders hieraan 1500 euro per maand kwijt zijn. Dat lijkt mij echt sterk zelfs met fulltime begeleiding ben je dat niet kwijt per maand tenzij je heeeeel veel uren bijles ook nog afneemt. Het leek me daarom een beetje sterk.....

dat lijkt me ook sterk. 

Mevrouw75 schreef op 11-07-2021 om 20:45:

[..]

omdat 'het' 'mooie cijfers' wil halen.
wat bedoel je daar precies mee?

(Dit is een impliciete:wat stel je dat lekker negatief!)

het in de zin verwijst naar gymnasium. Dat is geen hij of zij maar een het. Dat je dat als negatief ervaart kan ik niet helpen.

Scholen hebben er belang bij dat leerlingen goed scoren. Daar komen mooie inspectierapporten van.

M Lavell schreef op 11-07-2021 om 21:48:

[..]

het in de zin verwijst naar gymnasium. Dat is geen hij of zij maar een het. Dat je dat als negatief ervaart kan ik niet helpen.

Scholen hebben er belang bij dat leerlingen goed scoren. Daar komen mooie inspectierapporten van.

ja, ik vind dat wel een beetje negatief gesteld. 

en het is natuurlijk commercieel gezien een geniaal idee van dat schoolbestuur dat de óuders betalen voor bijspijkeren en/of begeleiding ... Nu snap je waarom schoolbesturen vaak veel geld overhouden. If you pay peanuts you get monkeys, houd je geld over en betalen de ouders voor verbetering van de kwaliteit. 

gr Angela

Hier geen gymnasium maar 2x atheneum en er zouden wel wat klasgenootjes zitten op bijles. De een voor een probleemvak en de ander slechts voor een hogere kans op inloting bij de gewenste studie...

M Lavell schreef op 11-07-2021 om 15:53:

[..]

nee hoor. Het kan ook voor 28,50 per week.

https://www.studiekring.nl/huiswerkbegeleiding-bijles-stedelijk-gymnasium-arnhem

natuurlijk wil het gymnasium dat iedereen gaat.

Dat is dus meer dan 100 euro per maand. Voor dat geld kan ik alledrie de kinderen laten sporten of 1 kind op muziekles zetten. Ze gaan maar gewoon elke dag zelf thuis blokken, deden wij vroeger ook. 

Julali schreef op 11-07-2021 om 16:42:

Misschien is het veranderd, maar in mijn tijd kregen alleen de rijkeluiskinderen bijles en extra ondersteuning, omdat de ouders per se wilde dat hun kind op het gym bleef.

Alle andere kinderen kwamen of niet op het gym terecht, of zakten af.

Hier veel klasgenootjes die verdwijnen naar particulier onderwijs. Wordt dat tegenwoordig betaald door de werkgever of zo? Of is her aftrekbaar bij de belasting? Ik zag dat het bijna 30k per schooljaar kost

Of bijles nodig/ wenselijk is hangt toch ook af van de kwaliteit van lesgeven/ match tussen school/docent en leerling.

Dochter hier heeft alleen in 6 gym bijles genomen: wiskunde. Het liep niet meer, ongetwijfeld speelde coronagedoe daar een rol in. 
Haar bijlesdocent gaf aan het pijnlijk te geven dat hij op andere scholen ingehuurd werd door school terwijl wij en andere ouders flink mochten betalen. 

Onze eigen gymnasiast heeft geen bijles of huiswerkbegeleiding gehad. Er zijn wel vriendinnen die inmiddels (klas 4) bijles krijgen voor een probleemvak. Ik vind zelf niet dat die dan naar een ander niveau moeten, omdat ze met 1 vak moeite hebben. Het gaat overigens niet om Grieks of Latijn. 

Bijles voor 1 vak kan ik nog begrijpen, maar in mijn klas zaten leerlingen die duidelijk niet de intelligentie hadden en dan tegen heug en meug gepusht werden door de ouders. Ik vond dat erg zielig. 

Van 8 tot 3 naar school, daarna direct door naar zo'n huiswerk/bijles instituut, tot 5 uur blokken. Thuis eten en dan 's avonds vaak nog met vader /moeder een paar uur door. 

Die kinderen hadden geen leven verder, die waren alleen met school bezig en dan nog haalden ze het net wel, net niet. Als ze het net niet haalden, dan moesten ze naar een privéschool om toch maar het vwo te halen. 

Meestal zag je ze vervolgens alsnog op de uni stuklopen. 

Bijles voor één vak vind ik niet gek, zeker niet als het één van de kernavkken betreft waar je dus ook niet van afkomt. Vriendinnetje van mijn zusje heeft haar hele gymnasiumperiode bijles Engels gehad. Zij slaagde met een lijst met alleen maar negens en zelfs twee tienen voor de beta-vakken, een zes voor Nederlands en ondanks alle bijles, een vijf voor Engels. Zij had echt niets te zoeken gehad op een Havo en dankzij de bijles Engels kon ze op het gymnasium blijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.