Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 11:51

Bijles normaal op gymnasium?

Mijn kind zit in een gymnasiumbrugklas en heel veel medeleerlingen hebben betaalde bijles, sommigen zelfs vier dagen per week. Ze lijken dit ook volkomen normaal te vinden.

Ik vind het zelf helemaal niet normaal, dus ik peil hier graag even of het aan mij ligt ja of nee. 


Hannemeike schreef op 11-07-2021 om 21:04:

Uit de link van M. Lavell blijkt overigens dat het de Huiswekklas van het Stedelijk Gymnasium Arnhem een vestiging van studiekring is. Daar zal de winst dus wel heen gaan. Misschien krijgt de school een percentage.

Ik wist niet van het bestaan van die club. Een landelijke onderneming kennelijk, die open armen vindt bij scholen en haar dependances vestigt op de lokaties van de scholen.

Op de website vond ik een filmpje over de innige samenwerking tussen de school en de firma. Tot en met het uitwisselen van gegevens en adviezen tussen leerkrachten en firma.

Het is gewoon een verlengde school. Maar dan betaald. Alles wat niet aan bod komt in de les kan daar alsnog behandeld worden.

Ja, scholen hebben daar belang bij. Natuurlijk hebben ze daar belang bij. 

Ik stel me zo voor dat de bijles bij deze firma in het adviespakket van de betreffende scholen zit (als jantje bijles volgt dan zal mogelijk zittenblijven of afstromen vermeden kunnen worden).

Vreemd hè.

Iedereen op het gym op bijles, ja dat kan dus. Steeds meer leerlingen op schaduwschool, ja, dat is waar. En nee, dat ligt niet aan pushende ouders. 

Dat ligt aan een commerciele constructie waar binnen het gesubsidieerde onderwijs alle ruimte voor is. 

Wat gek eigenlijk dat over dat fenomeen de kranten niet vol staan en schande spreken.

@Wednesday: ik denk dat het nogal uit maakt of het om een grote stad gaat of een kleinere plaats. In de grote steden is meer overadvisering dan elders in Nederland. 

De Amsterdamse gymnasia geven aan dat ongeveer 1/3 van de kinderen volgens de eindtoets het niveau niet aan kan.

Het Barlaeus-gymnasium maakt de klassenindeling voor de brugklas obv de eindtoets-scores. Die school heeft dus eigenlijk brugklassen op twee niveau's. 

syboor schreef op 12-07-2021 om 10:35:

@Wednesday: ik denk dat het nogal uit maakt of het om een grote stad gaat of een kleinere plaats. In de grote steden is meer overadvisering dan elders in Nederland.

De Amsterdamse gymnasia geven aan dat ongeveer 1/3 van de kinderen volgens de eindtoets het niveau niet aan kan.

Het Barlaeus-gymnasium maakt de klassenindeling voor de brugklas obv de eindtoets-scores. Die school heeft dus eigenlijk brugklassen op twee niveau's.

Dat zegt vooral iets over kwaliteit basisscholen en over de angst van gymnasia dat ze niet meer een heterogeen type leerling krijgen maar meer variatie moeten aanbrengen in hun aanpak.

Gr Angela

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

12-07-2021 om 12:04

syboor schreef op 12-07-2021 om 10:35:


Het Barlaeus-gymnasium maakt de klassenindeling voor de brugklas obv de eindtoets-scores. Die school heeft dus eigenlijk brugklassen op twee niveau's.

Wat op zich wel raar is omdat in deze groep de Cito lang niet altijd reflecteert wat het kind aankan en al in huis heeft. Bij mijn kind werd nog de CBO-screening afgenomen aan het begin van de brugklas. Het nut daarvan is mij nooit helemaal duidelijk geworden. Maar goed, het is een heel raar schooljaar geweest, misschien was dat normaal gesproken anders gegaan. 

Wednesday schreef op 11-07-2021 om 15:20:

[..]


Terwijl je ook "gewoon" vwo of atheneum kunt doen. 


Natuurlijk, maar als je bijv. 3 gym niet haalt moet je naar 4 havo. In mijn omgeving ken ik geen vwo die deze kinderen toelaten. Tenzij het om Latijn of Grieks als probleemvak zou gaan.

Dit levert veel kinderen behoorlijk wat stress op.

Julali schreef op 12-07-2021 om 08:36:

Bijles voor 1 vak kan ik nog begrijpen, maar in mijn klas zaten leerlingen die duidelijk niet de intelligentie hadden en dan tegen heug en meug gepusht werden door de ouders. Ik vond dat erg zielig.

Van 8 tot 3 naar school, daarna direct door naar zo'n huiswerk/bijles instituut, tot 5 uur blokken. Thuis eten en dan 's avonds vaak nog met vader /moeder een paar uur door.

Die kinderen hadden geen leven verder, die waren alleen met school bezig en dan nog haalden ze het net wel, net niet. Als ze het net niet haalden, dan moesten ze naar een privéschool om toch maar het vwo te halen.

Meestal zag je ze vervolgens alsnog op de uni stuklopen.

Ik heb een dochter die al studeert en me van de week vertelde dat Pietje en Klaasje die het vwo hebben afgemaakt op het Luzac nu toch maar hbo gaan doen want het gaat helemaal niet goed aan de universiteit...

Angela1967 schreef op 12-07-2021 om 11:57:

[..]

Dat zegt vooral iets over kwaliteit basisscholen en over de angst van gymnasia dat ze niet meer een heterogeen type leerling krijgen maar meer variatie moeten aanbrengen in hun aanpak.

Gr Angela

In Amsterdam kan een kind dat atheneum wil doen ongevraagd op het categoraal gymnasium worden geplaatst. Heel raar systeem. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

15-07-2021 om 00:29

Alphalete schreef op 14-07-2021 om 19:31:

[..]

In Amsterdam kan een kind dat atheneum wil doen ongevraagd op het categoraal gymnasium worden geplaatst. Heel raar systeem.


Dat is inderdaad superraar. Leuk ook als je geen enkele interesse hebt in klassieke talen of geen zin hebt in de extra projecten. Mijn andere kind zou er niet passen.

Alphalete, dat kan in theorie, maar ik betwijfel of het werkelijk gebeurt. Je bent niet verplicht om daadwerkelijk naar de school te gaan die je door loting wordr aangewezen, tenzij het de school van je eerste keus is. Wie niet naar her gymnasium wil, zet geen gymnasium op zijn lijst. Maar stel: Pietje wil naar het Amsterdams lyceum, St Nicolaas op 2 en verder vult hij de lijst niet in. Hij wordt op beide scholen uitgeloot en geplaatst op het Vierde Gymnasium. Dan kan hij, als hij geen trek heeft in de klassieken, vriendelijk voor de eer bedanken en alsnog naar een andere school om daar gewoon vwo te doen.

Groeten,

Temet

Exact, theoretisch kan het. Maar in de praktijk zet je een categoraal gymnasium dan gewoon niet op je lijstje (een voordeel van Amsterdam: er zijn zoveel scholen dat dat ook niet hoeft). Daarbij is er in mijn observatie al zoveel animo voor de categorale gymnasia dat je daar echt niet zomaar binnenkomt als de school niet op je lijstje stond. 

Glamourlama schreef op 11-07-2021 om 12:01:

Als je zoveel bijles nodig hebt hoor je dan wel op een gymnasium thuis?

Zou het niet ook te maken kunnen hebben met leren leren? Ik denk dat er veel kinderen op het gymnasium met 2 vingers in de neus door de basisschool zijn gerold en dan ineens overmand worden door de hoeveelheid werk. Waarvan ze nog nooit eerder hebben geleerd hoe ze moeten leren, plannen, etc. Faalangst dat om de hoek komt kijken etc. Ik denk eerder dat structuur en coaching om te leren leren daar aan de orde is en niet zozeer om alle stof nog eens dunnetjes over te doen en uit te leggen.

Diyer schreef op 15-07-2021 om 09:10:

[..]

Zou het niet ook te maken kunnen hebben met leren leren? Ik denk dat er veel kinderen op het gymnasium met 2 vingers in de neus door de basisschool zijn gerold en dan ineens overmand worden door de hoeveelheid werk. Waarvan ze nog nooit eerder hebben geleerd hoe ze moeten leren, plannen, etc. Faalangst dat om de hoek komt kijken etc. Ik denk eerder dat structuur en coaching om te leren leren daar aan de orde is en niet zozeer om alle stof nog eens dunnetjes over te doen en uit te leggen.

Ja hoor. Dat denk ik ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.