Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 11:51

Bijles normaal op gymnasium?

Mijn kind zit in een gymnasiumbrugklas en heel veel medeleerlingen hebben betaalde bijles, sommigen zelfs vier dagen per week. Ze lijken dit ook volkomen normaal te vinden.

Ik vind het zelf helemaal niet normaal, dus ik peil hier graag even of het aan mij ligt ja of nee. 


Zeker niet normaal, wel ken ik mensen die fulltime werken en dit voor hun kind hebben geregeld opdat hun kind niet de hele middag alleen thuis zit. Veel huiswerkbegeleidingsinstituten hebben het best leuk voor elkaar met een keukentje waar leerlingen wat kunnen drinken en eten.

Edit: onze dochter gaat sinds een paar maanden een keer per week, omdat ze zo inzakte tijdens corona, ze vindt het erg fijn daar en heeft gevraagd of ze volgens schooljaar weer mag. Ze kijkt ook op welke dagen ze erheen kan gaan zodat ze er zo lang mogelijk kan blijven.

In de brugklas kijk ik er wel van op eigenlijk. 

Ik heb zelf een paar jaar op huiswerkbegeleiding gezeten omdat ik me niet kon concentreren. Daar heb ik ook echt trucjes geleerd om me te focussen en ik kan me nog steeds heel goed concentreren. Ben uiteindelijk zelf ook huiswerkbegeleider geweest als bijbaan, en het viel me op dat de meeste leerlingen daar vooral zaten omdat ze thuis moeite hadden met focussen. 

Bijles is dan wel weer een ander verhaal. Je zou toch niet zo vaak bijles nodig moeten hebben, zeker als je pas net begint. Maar ik ken dus vooral verhalen van huiswerkbegeleiding en vind het lastig oordelen als het om bijles gaat.

Als je zoveel bijles nodig hebt hoor je dan wel op een gymnasium thuis?

Bijles of huiswerkbegeleiding? Ik ken maar weinig kinderen met bijles en mijn zoon zit ook op het gymnasium. Ik ken wel kinderen met huiswerkbegeleiding. Mijn eigen zoon heeft dat ook een half jaar gehad. Drie middagen per week. Hij wist zelf niet hoe hij moest leren en wat hij moest doen. Wij zijn niet zelf iedere middag thuis en bovendien naar ons luisterde hij niet. Na een half jaar begeleiding en veel tips kon hij het prima zelf. Hij gaat nu naar de zesde. Bijles heeft hij nooit gehad. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 12:09

Glamourlama schreef op 11-07-2021 om 12:01:

Als je zoveel bijles nodig hebt hoor je dan wel op een gymnasium thuis?


Dat was ook mijn eerste reactie. Nu is het wel zo dat vwo-leerlingen niet altijd even veel hebben hoeven uitvoeren op de basisschool. Ze moeten nog "leren leren". 

Maar in de brugklas van mijn dochter was het letterlijk zo dat kinderen na de eerste onvoldoende door hun ouders op bijles werden gedaan. Dat weet ik zo goed, omdat mijn kind toen verbijsterd thuis kwam met die verhalen. Ik dacht bij die eerste onvoldoende juist: mooi zo, die heeft nu door dat ze af en toe aan de bak moet. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 12:09

Plantenbak schreef op 11-07-2021 om 12:01:

Bijles of huiswerkbegeleiding? Ik ken maar weinig kinderen met bijles en mijn zoon zit ook op het gymnasium. Ik ken wel kinderen met huiswerkbegeleiding. 


Allebei!! Het gaat echt om bedragen van €1500 per maand. Ik vind dat absurd.

Misschien is het met dit rare jaar anders, dat er meer bijles nodig is om door te kunnen?  Niet alle kinderen kunnen met thuisonderwijs even goed overweg. Normaal gezien lijkt t me niet nodig. 

Wednesday schreef op 11-07-2021 om 12:09:

[..]


Dat was ook mijn eerste reactie. Nu is het wel zo dat vwo-leerlingen niet altijd even veel hebben hoeven uitvoeren op de basisschool. Ze moeten nog "leren leren".

Maar in de brugklas van mijn dochter was het letterlijk zo dat kinderen na de eerste onvoldoende door hun ouders op bijles werden gedaan. Dat weet ik zo goed, omdat mijn kind toen verbijsterd thuis kwam met die verhalen. Ik dacht bij die eerste onvoldoende juist: mooi zo, die heeft nu door dat ze af en toe aan de bak moet.

Helemaal mee eens! In de brugklas heb ik een keer een 1 gehaald voor Engels. Had niks gedaan want dat hoefde op de basisschool niet. Dat ben ik nooit vergeten, ik vond dat dus zo erg haha! Was gelijk gemotiveerd. Maar bijles was toen echt nog niet nodig. Dan krijg je de kans niet om te leren van je fouten.

Voor veel vlotte leerlingen is de basisschool zo'n eitje dat ze tijdens de uitleg aan 1 woord genoeg hebben. En nooit hebben leren leren.  Als ze dan in gymnasiumbrugklas op een rijdende trein stappen moeten ze zich die vaardigheid nog zien eigen te maken en eraan wennen dat ze de les niet half slapend door kunnen brengen.

De bijlesklant van man vroeger vond ik een ander verhaal. Die jongen zat op een prestigieus gymnasium in een 4 betaklas en kreeg bijles in alle exacte vakken. En dan waren de resultaten nog maar erg mager. We gingen er lekker van uit eten, maar eigenlijk had ik wel met die jongen te doen. 

Bij mijn zoon op school geeft de school een soort bijlessen voor een paar vakken. De leerlingen konden daarvoor kiezen - en soms door de leraar geadviseeerd worden dat te doen, volgens mij. Mijn zoon heeft vrijwillig het vak gekozen waar de eerste twee proefwerken erg slecht gemaakt waren door iedereen (niet geadviseerd door een leraar, alleen door zijn ouders). Ik heb geen idee of hij klasgenoten heeft die externe bijles hebben. Hij zit in 2 gym. Ik zou me inderdaad afvragen of je er wel thuis hoort als je bijles nodig hebt. Het lijkt me ook goedkoper om je er als ouder even mee te bemoeien door uit te leggen of te overhoren of zo.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 12:20

kenfan schreef op 11-07-2021 om 12:15:

Voor veel vlotte leerlingen is de basisschool zo'n eitje dat ze tijdens de uitleg aan 1 woord genoeg hebben. En nooit hebben leren leren. Als ze dan in gymnasiumbrugklas op een rijdende trein stappen moeten ze zich die vaardigheid nog zien eigen te maken en eraan wennen dat ze de les niet half slapend door kunnen brengen.

De bijlesklant van man vroeger vond ik een ander verhaal. Die jongen zat op een prestigieus gymnasium in een 4 betaklas en kreeg bijles in alle exacte vakken. En dan waren de resultaten nog maar erg mager. We gingen er lekker van uit eten, maar eigenlijk had ik wel met die jongen te doen.


Dat is het precies ja. Als je je kind zelf niet kunt begeleiden met het huiswerk (plannen, indelen, herhalen, keertje overhoren) dan kun je je kind inderdaad maar beter op huiswerkbegeleiding doen. Want de kinderen zijn niet helderziend en weten niet altijd uit zichzelf wat er van ze wordt verwacht. 

Maar structurele inhoudelijke bijles per vak? Nee, dan gaat ze maar naar atheneum of havo. 

Mij lijkt het niet normaal eerlijk gezegd. Mijn kind heeft dit niet in ieder geval, het gaat inderdaad wel eens mis. Maar daar leren ze juist van. Het plannen is ook wel eens de soep in gelopen: toen moest er morgen ineens een boekverslag af en was er een proefwerk. Tsja, dat was toen stressen maar dat gebeurde daarna niet meer.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

11-07-2021 om 12:33

Hommel schreef op 11-07-2021 om 12:26:

Mij lijkt het niet normaal eerlijk gezegd. Mijn kind heeft dit niet in ieder geval, het gaat inderdaad wel eens mis. Maar daar leren ze juist van. Het plannen is ook wel eens de soep in gelopen: toen moest er morgen ineens een boekverslag af en was er een proefwerk. Tsja, dat was toen stressen maar dat gebeurde daarna niet meer.


Naar mijn gevoel is dat ook juist waar een gymnasiumbrugklas om draait. Naar mijn idee moeten ze het niveau makkelijk aankunnen (zitten niet voor niets op in dit geval een gymnasium-plus) maar is het juist alles daaromheen waar ze moeite mee hebben. Als je je kind de verantwoordelijkheid geheel uit handen neemt lijkt me dat niet werken. Als het echt inhoudelijk te hoog gegrepen is hoor je gewoon niet thuis op een gymnasium, lijkt me. 

Dochter zit in 4 gym en heeft nooit betaalde bijles gehad. Vanuit school kunnen ze wel 1 uur per week steunles krijgen voor een een vak waar ze minder goed in zijn. Zoon zit in 3 atheneum en kreeg het eerste jaar vanuit school huiswerkbegeleiding. Hij had moeite met leren leren en plannen maar na de brugklas was dat gelukkig geen probleem meer.

Hommel schreef op 11-07-2021 om 12:26:

Mij lijkt het niet normaal eerlijk gezegd. Mijn kind heeft dit niet in ieder geval, het gaat inderdaad wel eens mis. Maar daar leren ze juist van. Het plannen is ook wel eens de soep in gelopen: toen moest er morgen ineens een boekverslag af en was er een proefwerk. Tsja, dat was toen stressen maar dat gebeurde daarna niet meer.

Het mag idd wel eens mis gaan. Hier vooral het op tijd beginnen met leren voor een proefwerkweek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.