Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-01-2015 om 17:21

Bekritiseerde rekentoets wordt niet aangepast


marie

marie

31-01-2015 om 12:13

nee hoor

Ik ben van 1968 en bij mij is de MVDWOA-regel er toch echt "ingestampt" en hebben wij (man en ik) ook geleerd aan dochters, omdat we dus niet wisten dat die regel niet meer gebruikt wordt.... Kwam ik dus hier op OOL achter.

1962

1962

31-01-2015 om 12:20

Hier ook erin gestampt

van 1962

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 12:36

toch hebben jullie het niet goed onthouden

Vroeger ging vermenigvuldigen wel voor delen maar waren optellen en aftrekken toch gelijk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde#Oudere_volgorde

De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:
De bewerkingsvolgorde kan stapsgewijs worden toegepast

haakjes
machtsverheffen en worteltrekken
vermenigvuldigen en delen
optellen en aftrekken

Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.

Een ezelsbruggetje voor deze volgorde exclusief aanwijzingen voor gelijkwaardigheid, is: Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen?. En een ezelsbruggetje inclusief aanwijzingen voor de gelijkwaardigheid is: Hé, Mw. v/d Aorta!.

Oude tijd

In de oude tijd was je als leerling op de bs nog niet zo kritisch naar de meester. Je rekende aan de hand van de volgorde van de letters, zoals dat erin gestampt was. Je twijfelde niet aan de juistheid van de volgorde. De O kwam voor A en sommen zoals 10+-20 of -20+10 kwamen niet in het boek voor.

Het is gemakkelijk om te roepen dat het nog van voor 1965 is. Of dat je het niet goed onthouden hebt. Waren jullie er dan bij als mijn meester de regel op het bord schreef? Ook nu nog kunnen zaken foutief aangeleerd worden omdat een leerkracht aanneemt dat wat in het antwoordenboek staat, waar is. Zo beweerde een leerkracht dat een duim 2 kootjes heeft omdat dat in het antwoordenboek staat. Een röntgenfoto moest erbij te pas komen dat het er wel 3 waren, gelijk aan de vingers.
40 jaar geleden moest je er niet aan denken de meester tegen te spreken. En je ouders, tja die wisten niet eens dat het fout was.
Mijn man en ik woonden in twee verschillende plaatsen, dus het lag niet alleen aan mijn meester of aan mij. Ik ben blij dat meer mensen dit probleem herkennen.

Daar is die rekentoets voor

#125 dat is dus het probleem. Slecht onderwijs. Juffen en meesters die onzin verkopen.

En er is nog een probleem. De vrijheid van onderwijs. Juffen en meesters mogen onzin verkopen.
De Nederlandse regering kan aan de inhoud van het onderwijs niets doen. Dat moeten scholen zelf doen. De regering kan alleen voorschriften over diploma's en examens geven en de uitkomsten van het onderwijs controleren.

Daarom is die rekentoets er.
Daarom zit ie in het examen.

Het is aan de scholen zelf om zich zo aan te passen - geen onzin verkopen, rekenles geven (al in de brugklas), etc. - zodat aan die eisen voldaan kan worden.

Gisteren was Staatsecretaris Dekker bij radio 1 Felix Meurders.
Luister het na.
Kun je horen hoe hij de bal bij ouders en scholen legt.

Het is de bedoeling dat wij het uitvechten met de school. Er de school op aanspreken. Boos worden. Dwang opleggen. Rekenles afdwingen, etc.
Het is een rare situatie, maar feit is nu eenmaal dat de overheid niks kan doen.

(De vrijheid van onderwijs bij scholen weghalen en aan ouders en leerlingen geven zou de oplossing zijn)

SamS

SamS

31-01-2015 om 13:35

Ehm..

Maar een duim heeft maar 2 kootjes... het derde bot is een middenhandsbeen

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 13:43

nou inderdaad

Google even en overal vind je toch echt maar twee botjes en vooral maar 1 gewricht waar de vingers er twee hebben. De derde hoort bij de middenhandsbeentjes. http://en.wikipedia.org/wiki/Phalanx_bone

Miriam: kun iets specifieker zijn naar die uitzending? Tijd bijvoorbeeld?

Google?

Middenhandsbeentje? Wat heb ik gemist?
Oh, kijk nou.

#126 40 jaar geleden hadden we geen google
Nu wel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hand

Het antwoordenboek had gelijk.

Angela67

Angela67

31-01-2015 om 13:48

de mail is verstuurd

Ik heb de rector van de school van oudste gemailed afgelopen donderdag. Nu de kogel door de kerk is m.b.t. rekentoets/diploma-relatie hoor ik graag wanneer de rekenlessen beginnen.
Ben benieuwd.
gr Angela

Even opgezocht

tussen 12 en 14 op 1:17

Maartje

Maartje

01-02-2015 om 19:30

Sorry

Beetje late reactie, Barveaux ik ben het juist met je eens en wilde jouw reactie juist bevestigen en aanvullen.

Ik wist niet dat als je iemands naam boven een reactie zet dat dat betekent dat je het met iemand niet eens bent. Sorry dus.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 19:34

Maartje

Nou zo strikt is het niet maar in dat geval zou ik zeggen 'eens met barvaux' of iets dergelijks. Ik zat echt te zoeken naar wat je bedoelde en vooral dat punt 1 kon ik niet plaatsen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-02-2015 om 13:56

Rekentoets

Inmiddels heeft zoon (3 VWO) de instaptoets rekenen 3f gedaan en ondanks de nodige zorgen heeft hij zowaar 85% gescoord! Ik ben zo trots op hem! Het was voor hem heel moeilijk om zich 2 uur lang te concentreren vanwege zijn ADHD en begrijpend lezen is niet zijn sterkste kant plus dat hij de neiging heeft om veel te snel en slordig te werk te gaan maar hij heeft het hem geflikt! Hij vond sommige opgaven heel makkelijk, sommige erg moeilijk en vooral onduidelijke vraagstelling, er zaten instinkers bij maar in het algemeen vond hij het goed te doen. Als je maar goed leest en kijkt wat er nu precies gevraagd wordt. Nu heeft hij prima rekenonderwijs gehad op de basisschool en rekenen op zich kon en kan hij uitstekend, met name automatiseren en hoofdrekenen dus dat helpt enorm. Hij hoeft nu niet mee te doen met de rekenlessen op school, alleen thuis oefenen met de dingen waar hij nog moeite mee heeft en tussentijds deeltoetsen maken. Overigens is hij niet de enige die goed gescoord heeft; 3/4 van zijn klas had een score van 80% of hoger. De anderen krijgen dus wel de rest van het jaar een uur rekenles per week. Prima geregeld van school. Maar hij hoeft zich dus niet meer druk te maken over de rekentoets. Hij is zo blij en opgelucht! Dat kunnen we weer afstrepen

tonny

tonny

04-02-2015 om 19:29

ach ja, dat rekenen

dat heb ik op de basisschool (heette nog lagere school) niet zo geweldig geleerd. Door veel wisseling van leerkrachten in het leerjaar waarin je tafels leert, bijvoorbeeld. En omdat we bij het zelfstandig werken overschreven uit de antwoordenboekjes.

Nou ja heel dramatisch zal het niet geweest zijn uiteindelijk, de cito was voldoende om naar de havo te gaan en na drie jaar heb ik wiskunde vaarwel gezegd (dat kon toen nog).

Op de PA (PABO) kreeg ik de herkansing. Vreselijk, weer al dat rekenen, maar nu moest ik er stevig tegenaan. Veel extra geoefend en dat had effect.

De basis is heel belangrijk. En bijleren kan best. Al is het wel vervelend als je aan een bepaald vak een negatieve herinnering hebt.

Meer kans

Mijn dochter vertelde vandaag dat ze niet twee, maar drie kansen krijgen om de toets te halen. Dat scheelt al weer ietsje.

skik

Kamerleden zakken voor rekentoets

"Vijf leden van de Vaste Kamercommissie Onderwijs hebben vanmiddag een paar opgaven van de omstreden rekentoets voor scholieren gemaakt en ze zijn volgens het LAKS alle vijf gezakt. De scholierenorganisatie had de Kamerleden gevraagd de opgaven te maken."

http://nos.nl/artikel/2018475-kamerleden-gezakt-voor-rekentoets.html

Lekker doorzetten die toets. Maak hem ook maar verplicht voor Kamerleden. Niet gehaald? Geef je zetel maar op. Zonder wachtgeldregeling.

skik

Wow

Geweldig dit, bedankt Skik.

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 08:29

beetje flauw

Ik heb nooit een hoge pet op gehad van het Laks, en dit is ook weer een flauwe actie geweest met een hoop afleiding, de moeilijkste vragen en procentueel zo dat ze langer dan 45% haalden (gokje).

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 08:30

overigens

Wie weet wel het antwoord op de vraag bovenin die link? Dat is toch geen rekenen meer, dat is natuurkunde!

Precies Barvaux

En dat is de kritiek op de toets, het meet geen rekenen!

Karen

Karen

11-02-2015 om 08:44

Vraag compleet?

Is deze vraag wel compleet? Bij de vragen die de kamerleden voorgeschoteld kregen zat deze er niet bij, volgens mij. Bij de 6 of 7 voorgeschotelde vragen die ik heb gezien stond er steeds nog een plaatje met uitleg én te gebruiken formules bij. Zoals bijvoorbeeld bij een vraag over omwentelingen van een trapper, een fietswiel en de afgelegde afstand. Daar stond de formule bij hoe je de omtrek van een cirkel berekend. Je zou dus bij deze vraag een tekeningetje verwachten met iemand op een wip en een toelichting.

De 6 rekenvragen

In link de 6 rekenvragen. De vragen betreffen geen natuurkunde vragen.

De kamerleden hadden 10 minuten voor de test. Maar het goed lezen en begrijpen wat er gevraagd wordt, neemt zoveel tijd in beslag dat ze geeneens tijd hebben om het uit te rekenen. Dat geldt ook voor leerlingen.

http://79.170.93.182/~laks2013/uploads/pdf/LAKS%20documenten/REKENTOETS%203F.pdf

Mikke

Mikke

11-02-2015 om 08:53

Niet

Deze vraag zat er inderdaad niet bij. De andere vragen waren voorzien van voldoende uitleg.

Wij hebben hem gisteren gedaan en de fouten (alledrie 1 fout) die we hadden waren (inderdaad) leesfouten. De berekeningen waren allemaal goed. De flauwste vond ik die van de trap. Als je alle waardes in mm geeft is het niet logisch om het antwoord in cm te vragen, daar ben ik dus ingetrapt (no pun intended). Bij de vraag over de luchtballon, die rekentechnisch eenvoudig was, waren we alledrie niet zeker wat ze nou precies als antwoord wilden.

Dit waren wel de ALLERmoeilijkste vragen die ik in het kader van de rekentoets ben tegengekomen.

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 09:11

maar

Hoe weet je wanneer je volgens het LAKS gezakt bent? Als je vier fouten hebt?

Punt gemaakt

Hier maakt het Laks een strategische fout.
Ten eerste wordt op het eerste gezicht vooral laten zien dat kamerleden op school onvoldoende hebben leren rekenen. Het zijn precies dit soort testjes geweest waardoor het idee ontstaan is om volgende generaties beter te leren rekenen.

Dat punt is noge eens extra gemaakt.

Ten tweede: wie de toets doet hoeft geen tien te halen. Vooralsnog is een 4,5 genoeg.

Ondertussen: ja, stomme toets. En flauw van die mm en centimeters.
Dat punt is ook gemaakt. Maar voordat de verplichte toets gemaakt moet worden, kan er nog aan de toets geredigeerd worden.

Yura

Yura

11-02-2015 om 09:23

Meneer van Dale

Bij mij (1968) is meneer van Dale er ook in gestampt. Ik kwam er ook pas een paar jaar geleden achter dat dat veranderd is, dus wij hadden een hele discussie daarover bij mijn schoonouders en geen van mijn zwagers en schoonzussen (allemaal rond mijn leeftijd) hadden iets anders geleerd dan Meneer van Dale. Ergens is dat ooit veranderd, maar dat is vergeten te communiceren naar heel Nederland, inclusief het onderwijsgevend personeel. Want wat schetste tijdens die discussie mijn verbazing: ook een neefje en nichtje uit 1989 en 1991 hadden nog steeds Meneer van Dale geleerd.
Dus ja inderdaad je kunt toetsen wat je wilt maar als het niet goed wordt aan geleerd, als zelfs onderwijzers de regels al niet kennen, dan ga je van toetsen doen het niet beter leren.
Dit geldt overigens ook voor spelling natuurlijk. Hoe vaak krijg je niet briefjes van de basisschool waarin de d's en t's niet kloppen. Ik heb mijn kind op de basisschool zelfs op prive-les gedaan voor spelling, omdat ze hem dat op de basisschool dat blijkbaar niet konden bij brengen.

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 09:23

miriam

Mij (in tegenstelling tot blijkbaar jou) is nog steeds niet duidelijk wanneer de kamerleden waren gezakt. Waar haal je vandaan dat ze alle zes de antwoorden goed moesten hebben? Als dat zo is ben ik helemaal klaar met het LAKS (al was ik dat eigenlijk al). Ik vind het een kleuterorganisatie.

mm vs cm

Met dat soort geintjes zitten de gewone citorekentoetsen toch ook vol? Een mix van breuken en kommagetallen of tienduizendtallen en miljoenen, meters en kilometers, centen en procenten. In taalcito's zitten ook van die opletleesdingetjes. Eerst vragen ze 10 opgaven lang 'wat betekent X', daarna gaan ze over op 'wat is het tegenovergestelde van'. Kinderen worden op meer afgerekend dan op de pure stof.

skik

Ho braaf

#148 Dat wist ik ook niet hoor. Maar gisteren middag kennelijk, zie dat artikel op NOS
Verder hebik nergens gezegd dat alle zes vragen goed hadden moeten zijn. Ik heb slechts impliciet gezegd dat deze zes vragen ( de moeilijkste van de toets kennelijk ) fout mogen zijn om toch geslaagd te zijn.

Inderdaad

Je kunt je zelfs afvragen of het wel zo expres een valkuil is, dat geswitch met eenheden en meer.
Ik denk dat de toetsen een redactieslag missen. Leesbaarheid.
Soms is een beetje andere typografie, andere spatiering of andere regelindeling zelfs genoeg om wel duidelijk te hebben dat het van deze som ook nog de bedoeling is dat je omrekent.

Aan de andere kant: het zou nog best wel eens kunnen dat de toetsmakers zo lang gewend zijn om het zo knullig te doen, dat men denkt dat die valkuilen expres moeten blijven zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.