Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Asociaal leenstelsel

Je hoort het vaak in het nieuws, we willen kinderen in ontwikkelingslanden een goede toekomst bieden. Ze moeten naar school zodat ze kunnen doorstuderen, arts, juf of sociaal werker kunnen worden. Wees eerlijk iedereen gunt deze kinderen een kans om wat van hun toekomst te kunnen maken! Zonder onderwijs heb je weinig kans op een goede toekomst niet waar?
Hier in Nederland hebben we het dus eigenlijk maar goed. We gaan naar de crèche, de kleuter- en peuterschool, de basisschool, uiteindelijk mogen we zelfs naar de middelbare school en dan is het logische om door te studeren. Je MBO, HBO of universiteit diploma te halen. Tenminste.. dit was altijd een logische keuze. Maar met de nieuwe bezuinigingsmaatregelen die de overheid wil doorvoeren is het helemaal niet meer zo’n logische keus om door te studeren. Ja voor de rijkere onder ons, daar is het nog wel een logische keus, maar voor de minder bedeelden word het erg lastig om straks verder te kunnen studeren.
Veel ouders van studenten hebben meerdere kinderen in het onderwijs zitten, dit moet allemaal betaald worden. Gelukkig krijgen studenten nu nog maandelijks een bijdrage van de overheid om college geld te betalen en boeken te kunnen kopen. Door deze bijdrage is het voor veel mensen nu nog mogelijk om te gaan studeren. Helaas wil het kabinet vanaf 2015 een leenstelsel in gaan voeren. Dit betekent dus geen studiefinanciering meer, maar je moet dus je college geld etc. gaan lenen. Dat betekent dat je na je studie een dikke schuld hebt opgebouwd. Reken maar na per jaar betaal je ongeveer 1800 euro aan college geld, daar komt per jaar nog ongeveer 500 euro aan boeken overheen. Je bent dus per jaar al ongeveer 2300 kwijt aan alleen je studie. Ga er van uit dat je minimaal 4 jaar over je opleiding doet, dan ben je dus 9200 euro verder. Je mag dan hopen dat je na je afgeronde opleiding direct een baan kan vinden om deze schuld af te betalen. Nou is het in deze tijd ook geen makkie meer om een baan te vinden, door de crisis zijn er veel banen verloren gegaan en nemen bedrijven en organisaties bijna geen mensen meer aan. Naast het feit dat je dus je schuld af moet gaan betalen heb je natuurlijk ook nog de verzekeringen die je moet betalen, je kunt dus wel nagaan dat je niet zo 1,2,3 van je schuld af bent. Met deze schuld begin je je carrière dus al lekker, bedankt kabinet! En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat je studie soms ver weg is en je op kamers moet wonen? Laten we daar ook maar niet aan beginnen, want dan is studeren en op kamers wonen al helemaal geen optie meer met die hoge bedragen.
Studeren is duur, het vraagt veel van studenten en van ouders. Maar dit betekent toch niet dat alleen de rijke mensen onder ons mogen studeren? Dat wanneer je ouders zelf niet gestudeerd hebben en dus een minder goed betaalde baan hebben hun kinderen dan ook niet kunnen studeren. Hierdoor wordt de ongelijkheid tussen arm en rijk toch alleen maar groter en meer benadrukt!?


Ja, dat is nu net waar dit kabinet op aanstuurt

Meer armen.

Huursubsidie/ zorgtoeslag grens van 34 naar 28 duizend.
Eigen bijdrage ziektekosten omhoog.
Leenstelsel aanpassen.
OV eruit.
enz.

Maar ja, Nederland heeft zelf massaal voor de VVD gestemd.
(Al in mijn kindertijd DE partij VóóR de rijken)

Katniss

Katniss

14-05-2014 om 19:20

Hoeveel?

Hoeveel stufi kun je nu maximaal krijgen (dus wat je nooit hoeft terug te betalen)?

Spaarder

Spaarder

14-05-2014 om 19:23

Oneerlijk maar

Ik vind dat leenstelsel ook niet in de haak. In een maatschappij die probeert het beste uit mensen te halen en mensen zo optimaal mogelijk te laten functioneren zou studeren algemener toegankelijk moeten zijn. Aan de andere kant stoort het mij vreselijk dat veel mensen niet sparen voor de studie van hun kinderen. Wel gaan ze elk jaar op vakantie, maar je zou dat geld ook opzij kunnen zetten. Toch? Als je je geld liever aan andere zaken uitgeeft, is dat toch wel een beetje je eigen keuze. Het kan toch niet geheel onverwacht komen dat je kind ooit 18 wordt en dan nog niet klaar is met z'n opleiding.

Katniss

Katniss

14-05-2014 om 19:32

Hmmm ja

Vervelend is het wel, maar gelukkig blijft het voor alle bevolkingsgroepen mogelijk om te studeren. Ik las net dat voor de laagste inkomens de basisbeurs nog wel een gift blijft (dat gaat dan zeker alleen om die 100 euro per maand?). Een stuk vervelender is dat de Ov-kaart verdwijnt, want dat gaat vaak om meer geld dan de basisbeurs.

@ Spaarder

Je generaliseert!

623.000 huishoudens leven op de armoede grens, 9,3 procent. 1,2 miljoen Nederlanders. 377.000 minderjarige kinderen (11 procent kinderen).
Cijfers die oplopen!

Menigeen gaat nooit op vakantie, en heeft zelfs de mogelijkheid tot sparen niet.
En hen wordt de mogelijkheid straks ontnomen om een betere toekomst te creëren voor henzelf en hun kinderen.

Tante Tiny

Tante Tiny

14-05-2014 om 20:18

Ik vind het een huilbericht

Als je na een hbo of wo-studie 10.000 euro schuld hebt, dan is dat goed te doen. Je hoeft pas te betalen als je geld verdient. De regeling is soepel genoeg.
Toen ik (lang geleden) ging studeren, was het heel normaal om geld te lenen. Dat gold voor heel veel studiegenoten maar ook voor mijn broers/zussen. En nee, we waren geen elite. Vader had alleen lagere school. Toch gingen alle kinderen (4) studeren en hadden daarna een flinke schuld (heel wat meer dan 10.000 euro).
Tegenwoordig lijkt het de gewoonte dat ouders zorgen dat kinderen zonder schulden kunnen studeren, tenminste als ze dat kunnen betalen. Ik vind het juist heel normaal dat jongeren hun eigen verantwoordelijkheid nemen en zelf zorgen voor een lening.
Als ouders geen geld hebben, heb je in Nederland nog voldoende kans om te studeren. Ja, je kunt als jongeren een betere toekomst creëren. Niets mis met geld lenen voor een studie. En bijwerken kan ook prima.

Als ouder zou ik heel blij zijn als de OV-jaarkaart gehandhaafd blijft. Dat gaat ons veel geld schelen. Basisbeurs is ook welkom.
Maar als dat niet gebeurt, dan gaan de studenten weer liften. Dat deden wij vroeger ook.

Cecile

Cecile

14-05-2014 om 23:23

Eens met Tante Tiny

Ik denk ook dat het niet erg is als studenten lenen voor hun studie. Ik zou het liever ook niet gedaan hebben (ik was nog van de ruime basisbeurstijd en ouders legden nog wat bij), maar als ik wel had moeten lenen had ik ook gewoon gestudeerd. Maar goed, misschien is dat makkelijk zeggen nu en met het feit dat mijn ouders mijn studie wel hadden kunnen betalen als er geen basisbeurs was geweest.

Toch hoop ik dat jongeren die een HBO of WO studie aankunnen het niet laten vanwege die 10 of 20.000 euro (of wellicht wel meer met reiskosten of met op kamers wonen). Dat soort bedragen kun je met een beetje baan (op HBO of WO niveau) in een aantal jaren (met zuinig leven) echt wel terugverdienen.

Het kan wel tot gevolg hebben dat studenten iets serieuzer nadenken over hun studiekeuze, niet teveel aanproberen (hoewel dat volgens mij nu al een stuk minder is dan in mijn tijd). En... dat ze nadenken of een studie ook nog werk op levert dat een beetje verdient.

Dus de echte creabea studies (beetje onaardig gezegd, niet zo bedoeld, want ik houd ook van kunst en cultuur, en het betreft niet alleen creabea studies) die weinig kans op een baan bieden zullen mogelijk wat minder populair worden.

En inderdaad: regeren is vooruitzien. Dus ouders kunnen sparen (zij die kunnen) en jongeren (middelbare school) kunnen sparen tijdens hun schooltijd (bijbaantjes) als ze willen gaan studeren. Niet alles, maar wel een deel. Daar lijkt me niets mis mee.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-05-2014 om 23:39

Torenhoge studieschuld?

Ik heb in mijn tijd maximale geleend en had uiteindelijk een studieschuld van 15.000 gulden. Dat was echt geen zware last. De terugbetalingsregeling is inderdaad zeer ruimhartig. Ik ben pas na een paar jaar begonnen met afbetalen en betaal nu nog geen 70 euro per maand aan rente en aflossing. Nou, daar lijden wij echt niet onder.... Wat mij betreft is het studeren de schuld zeker waard geweest.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-05-2014 om 23:50

beste investering

Gek is dat toch. Geld lenen (veel geld!) om een huis te kopen, vind iedereen volstrekt normaal. En geld lenen voor je studie wordt door sommigen als zeer onwenselijk aangemerkt. Ik snap dat eigenlijk niet goed. Studeren is een investering in je toekomst. Het is de beste investering die je kan doen. En dan is er ook nog een ruimhartige terugbetaalregeling. Wat is nu echt het probleem?
Toen ik ruim 20 jaar geleden afstudeerde, had ik ook een vette schuld. Bij de bank nog wel. Mijn ouders waren helemaal niet daadkrachtig, maar ik wilde graag een particuliere opleiding doen. Ik kreeg wel studiefinanciering, maar moest bij de bank (kon toen niet anders) geld lenen om de studie volledig te betalen. Natuurlijk baalde ik in de jaren erna daar wel eens van. Maar jeetje zeg: die studie heeft er wel voor gezorgd dat ik mij verder kon ontwikkelen. Een stuk belangrijker dus dan een vakantie of al eerder een grotere woning.

Groter probleem

Je hebt een groter probleem als je wel hebt gestudeerd maar geen diploma hebt gehaald. Dan is je studiefinanciering geen gift maar een lening. En zonder diploma is het doorgaans moeilijker een goed betaalde baan te vinden dan met.

Als je ouders een laag inkomen hebben krijg je een aanvullende beurs, die ook een gift is als je je diploma haalt. Dan krijg je als thuiswonende 100 basisbeurs + 237 aanvullend (hoogste aanvullende beurs bij het laagste inkomen, aflopend tot 17 euro als je ouders tot 85.000(!) per jaar verdienen) en als uitwonende 279 basisbeurs + 258 aanvullend, weer aflopend tot 38 euro.

Met een basis- + aanvullende beurs voor thuiswonenden kan je je collegegeld, je boeken en je zorgverzekering bekostigen. Zolang de OV kaart blijft kan je kostenneutraal studeren. Als uitwonende lukt dat vast niet omdat kamers meestal wel meer kosten dan 200 euro in de maand.

skik

Hombre

Hombre

15-05-2014 om 09:21

Zo slecht nog niet

Je dwingt de kinderen zelf om af te wegen welke studie ze gaan doen en of ze daar straks voldoende uit gaan halen. En daar is niks mis mee. Zo vroeg mogelijk mensen op hun eigen verantwoordelijkheid aanspreken.

Daarnaast zijn studenten (ongetwijfeld, al kan ik dat niet met onderzoek staven) beter gemotiveerd om hun studie af te maken als het ze geld kost. Ieder kind kan lenen voor een studie of zijn of haar ouders nou geld hebben of niet.

Het heet volgens mij ook een sociaal leenstelsel. Dat wil zeggen dat je niet hoeft terug te betalen als je het niet kunt. Maar als je het wel kunt, ja, dan kun je een auto minder kopen van de 10 a 20 mille die je terug moet betalen. Wat is daar zo erg aan?

Jasmijn

Jasmijn

15-05-2014 om 09:35

ov kaart blijft lees ik net

Hé dat is al fijn, ik lees dat de ov kaart blijft en dat nu zelfs mbo-ers er ook gebruik van mogen maken (had vorig jaar voor ons ook fijn geweest) http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2014/05/ov-studentenkaart-ook-voor-mboers

Dalarna

Dalarna

15-05-2014 om 09:53

Jasmijn

Wel grappig in het artikel wat je gaf: "De uitbreiding van de kaart voor mbo’ers kan grote gevolgen hebben voor de treinreizigers. Nu zijn de treinen in de spits al vaak overvol en daar komen straks extra scholieren bij. Studenten worden daarom geprikkeld om minder in de spits te reizen."

Wat doen die MBO'ers dan nu? Lopen? Fietsen? Mijn schoonzus zal hier niet blij mee zijn, die hebben al geen cent te makken en mijn neefje is dus nu al een jaar aan het treinen voor een flinke prijs. Eind november wordt hij 18 en krijgt hij ook die OV kaart.

Jasmijn

Jasmijn

15-05-2014 om 10:01

meer met de trein denk ik ja ;-0

Ik denk wel dat er meer met de trein zullen gaan als de ov gratis is. De drempel (je moet betalen) is dan weg. Dus de kortere ritjes (als het regent enzo) die worden denk ik dan wel gedaan door meer kinderen die normaal op die fiets naar school werden gestuurd.
Kijk degenen die sowieso al aangewezen waren op OV omdat het te ver was om te fietsen, die zitten er nu ook al (alleen betalen ze nu zelf) Jammer inderdaad voor je schoonzus dat het niet al eerder zo was, maar wel fijn voor andere mensen die geen cent te makken hebben en hun kinderen ver weg op school hebben.

Dalarna

Dalarna

15-05-2014 om 10:58

Jasmijn

Ik geloof er niet in dat ze, zoals ze zeggen, opeens 150.000 meer mensen verwachten in de trein. Mensen kiezen niet tussen trein en fiets. Je kunt de afstand fietsen of niet, daarvoor pak je niet opeens de trein. Het verschil tussen bus en fiets zou iets groter kunnen worden omdat je opeens gratis met de bus kan. Maar dan nog: 150.000 extra treinreizigers? Wat een onzin!

Hombre (ot)

"Het heet volgens mij ook een sociaal leenstelsel. Dat wil zeggen"

Hoe overheden een regeling of stelsel noemt wil alleen iets zeggen over hoe ze willen dat wij denken dat het werkt, het zegt niets over hoe het feitelijk werkt.

Rang is dan wel Rang als er Rang op staat, maar een dergelijke garantie geldt niet voor wet- en regelgeving.

Groeten,

Temet

Hombre

Hombre

15-05-2014 om 11:39

Temet

Er is desalniettemin een duidelijk verschil met een commerciele lening, die moet je nl. altijd terugbetalen. Dus in die zin is het soci(a)l(er).

Of het naar jouw zin sociaal genoeg is, dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

Asociaal

Door omstandigheden, psychische of lichamelijke ziekte, sociale of andere omstandigheden, blijkbaar onvermogen om het niveau uiteindelijk te halen, kun je je studie niet afmaken.
Dan daalt je kans op die goede baan aanmerkelijk en dan moet je juist geld gaan betalen voor het terugbetalen van de lening dat je niet hebt. Je moet je leven 'on hold' zetten om dan eerst, onder toch al verzwaarde omstandigheden, ook nog een lening terug te betalen.
Dat is wat er asociaal aan is.
Heb je je diploma wel gehaald, heb je meer kans op die goede baan, kun je ook die lening beter afbetalen. De rijken worden altijd rijker. lijkt me geen sociale strategie.

Hombre

Hombre

15-05-2014 om 11:58

AnneJ

"De overheid investeert ook na invoering van een sociaal leenstelsel gemiddeld €6200 per student per jaar in het onderwijs, bijna €25.000 voor een studie van 4 jaar. Het wettelijk collegegeld bedraagt €1771. Voor een uitwonende student betekent de invoering van het stelsel dat hij zelf €14.700 extra moet financieren, een thuiswonende student €5300. Een van de mogelijkheden daarvoor is het aangaan van een lening bij de overheid tegen een gunstige rente. De student hoeft de lening alleen terug te betalen als hij voldoende verdient. Hij mag er 15 jaar over doen om af te lossen en de terugbetaling ondertussen 5 jaar opschorten. Als hij na de aflosperiode nog een schuld heeft staan, wordt die kwijtgescholden. "

Nou, asociaal hoor...

- 15 mille
- alleen terugbetalen als je voldoende verdient
- 5 jaar opschorten
- kwijtschelden

Dat mensen die hard werken en hun studie afmaken meer verdienen lijkt mij in ieder geval een verstandige economische strategie. Of het ook sociaal is hangt af van je definitie van sociaal. Lenin en Marx zouden het er vast niet mee eens zijn.

Trouwens, ik heb mijn studie nooit afgemaakt maar verdien meer dan de meeste van mijn vrienden die hun studie wel afgemaakt hebben. Is dat dan sociaal?

15 mille

Mensen gaan voor minder in de schuldhulpverlening.
Het is een zaak van perspectief.
Als we hier, zoals de trend nu is, ook in de middenklasse afhankelijk worden van flexibele hamburgerbanen dan hoop ik dat de inkomensdrempel waarboven je af moet lossen hoger wordt.
De ervaring leert dat inkomensdrempels alleen maar lager worden om voor tegemoetkoming in aanmerking te komen.
Je vergroot de vermogenskloof en dat is niet sociaal. Kansrijke mensen starten zonder schulden kansarme mensen starten met een schuld. Dat is een dubbele achterstand.

Amerikaanse toestanden

Omdat Hombre zonder diploma meer verdient dan zijn vrienden moet iedereen dat kunnen?
En anders ben je een ......? Loser

Nadeel

Hombre:"Trouwens, ik heb mijn studie nooit afgemaakt maar verdien meer dan de meeste van mijn vrienden die hun studie wel afgemaakt hebben. Is dat dan sociaal?"
Zo is dat.
Het leenstelsel (stufie als geheel) gaat uit van de veronderstelling dat je meer verdient als je beter geschoold bent. Je kunt er sterk aan twijfelen of die vlieger in zijn algemeenheid nog wel op gaat.
Ongetwijfeld verdient een arts meer dan een verpleegster, maar een verpleegster vindt inmiddels wel makkelijker een baan.

Nog iets anders

Overigens is dat niet hoeven terug betalen, niet zo'n zegen als wel wordt beweerd.
Die lening telt wel mee in je kredietwaardigheid. Net zo lang tot je hem wel hebt terug betaald.

Jasmijn

Jasmijn

15-05-2014 om 12:24

Dalarna?

Uhh Dalarna, je doet net of ik die tekst heb geschreven in de spits rustig!
Of het er inderdaad 150.000 meer zijn lijkt me ook stug, maar het zou kunnen zijn dat er nu kinderen toch volgend jaar op een makkelijkere manier (lees gratis ov) gaan reizen dan dat ze nu doen. Wellicht gaan er minder op kamers, omdat heen en weer reizen (nu) goedkoper is bijv. Maar goed, dat zullen ze volgend jaar ondervinden, of het echt zo is. Ik vind het in ieder geval wel fijn dat ze ook deze groep gratis laten reizen, want ik heb hier op OO ook wel eens mensen gehoord die met hun handen in het haar zaten met kinderen die op een ver weg gelegen MBO aangewezen waren en met hoge kosten zaten.

Dalarna

Dalarna

15-05-2014 om 12:24

Annej

" 15 mille Mensen gaan voor minder in de schuldhulpverlening."

Die zijn dan ook na drie jaar klaar daarmee! Hier hoef je pas af te gaan lossen vanaf de derde keer dat het 1 januari is nadat je je diploma hebt gehaald. Dus als je in feb 2014 klaar was met je studie hoef je pas af te lossen vanaf 1 jan 2017 en dan dus over 15 jaar en dan dus met max 5 jaar opschorten en als je het niet kan betalen (en dat bewijst) hoeft het niet. Wat is je probleem? Moet het nóg makkelijker?

Limi

Limi

15-05-2014 om 12:31

AnneJ

Wat zou jij dan graag voor systeem zien?

Ik heb overigens mijn studieschuld (iets van 28.000) afgelost met mijn flexible hamburgerbaan (zoals jij dat noemt). 100 euro per maand en een paar keer een paar duizend tegelijk als ik wat opgespaard had.

Wat bedoel je trouwens met kansarme mensen die met een schuld starten? Hoezo ben je kansarm als je een WO-diploma hebt en een studieschuld?

Dalarna

"Die zijn dan ook na drie jaar klaar daarmee!" Ik dacht even dat je het met me eens zou zijn. Als je in de schuldhulpverlening zit ben je er tenminste in 3 jaar vanaf.
Een studieschuld hangt voor jaren als een molensteen om je nek.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

15-05-2014 om 12:33

Waar ik nu zo moe van word.....

En dan maar even heel kort door de bocht:

Als jij als leerling kunt en wilt studeren, dan is dat mogelijk. Punt uit.
ja, je moet er voor lenen, ja je loopt een schuld op, en ja het tast je kredietwaardigheid aan als je een huis wil kopen.

Maaaar..... als je wil kun je wel studeren.
Ongeacht je geloof, je sexe, of je klasse.

Ik bedoel maar even.

Limi

"Ik heb overigens mijn studieschuld (iets van 28.000) afgelost met mijn flexible hamburgerbaan (zoals jij dat noemt). 100 euro per maand en een paar keer een paar duizend tegelijk als ik wat opgespaard had."
Dat klinkt natuurlijk geweldig. Maar het lijkt me stug dat de meeste mensen met een flexibele hamburgerbaan een paar duizend kunnen sparen tenzij ze hun leven 'on hold' zetten. En met ziekte, verzwaarde sociale omstandigheden en andere tegenvallers lijkt het me alleen al een uitdaging die je niet moet wensen.

Vraag

Dalarna, ik zit met de vraag of studeren nog wel rendabel is.
Levert dat diploma gedurende al die afbetalings- en niet credietwaardige jaren daadwerkelijk die netto opbrengst en de verloren arbeidsjaren op?

Ik waag dat sterk te betwijfelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.