Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Asociaal leenstelsel


gonniegans

gonniegans

10-08-2014 om 12:20

skik

Gelukkig is het voor lang niet elke opleiding nodig om om kamers te gaan. Vooral MBO'ers zullen meestal thuiswonend zijn. En bij de HBO'ers zal de trend ook steeds meer zijn om thuis te blijven wonen, hetzelfde zal gaan gelden voor randstedelijke WO'ers.De kosten zitten vooral in het op kamers gaan. Lenen voor je levensonderhoud is ook niet altijd nodig, je kan ook een bijbaan zoeken.

Hopelijk blijft het lenen van 30.000 euro een uitzondering. Mijn kinderen zouden het niet eens mogen, maar dat is dan ook de reden dat ik nu al aan het sparen ben.

Barvaux

Barvaux

10-08-2014 om 12:23

maar

Maar wat ben je kwijt voor HBO of universiteit zonder kost en inwoning? Dus wat ben je kwijt aan studiegeld, boeken etc? Waarom laat je een kind eerst 18 jaar thuis wonen met kost en inwoning en moet het kind het opeens helemaal zelf uitzoeken zonder een cent extra want dat is de enige reden hoe je op 30.000 schuld kan komen, zeker in de afgelopen tijd vind ik dat knap (met studiefinanciering).

Hortensia

Hortensia

10-08-2014 om 12:56

ik weet het...

Ik heb hier ook een MBO-er in huis, en ja, het kost een bak centen. Gelukkig nog via studiefinanciering, gelukkig kan hij erbij werken (al is hij net "between jobs"), en gelukkig woont hij nog thuis, en gelukkig heeft hij een OV-studentenkaart.
Het is me niet duidelijk of hij volgend jaar ook moet gaan lenen, of dat de mensen die nu studiefinanciering krijgen dit ook blijven houden. Maar hoe dan ook, hij zal het wel redden, al zal het knijpen, hard werken en zuinig leven zijn.

Er was een spaarpot sinds zijn geboorte. Helaas heeft zijn vader die "geroofd". We gaan dus héél erg het schip in, als mijn jongste zoon volgend jaar van school komt en mag gaan lenen. Bijkomend probleem: die heeft een handicap, het is de vraag of hij überhaupt ooit zelfstandig kan werken, maar voor de Wajong is hij tegenwoordig te goed.
Dit kind kan werken en studeren niet combineren vanwege zijn beperking, maar de tijd dat hij kon doorstromen naar de sociale werkplaats is helaas ook voorbij, al zou dat ideaal voor hem zijn geweest. Hij moet gewoon meedoen in de maatschappij, valt echter tussen wal en schip, en hoe ik dat financieel ga redden (want ja, je moet je kind financieel ondersteunen tot ze 21 zijn en vader ligt ergens uit beeld in een goot) is nog maar de vraag. We weten het even niet, en ook MEE weet het niet omdat er (en dit gaan veel verder dan alleen studiefinanciering) per 1 januari verschrikkelijk veel gaat veranderen en van mensen met een uitdaging wordt verwacht dat ze het allemaal zelf gaan opknappen, daar komt het op neer. Hoe, dat vertelt niemand er bij. Een uitkering (wat voor mij overigens het allerlaatste vangnet is) krijg je sowieso niet meer voor je 27e als je niet eerst een opleiding hebt gedaan.
Had ik dat spaargeld nog gehad, dan was het een zorg minder geweest. Dan kon hij in alle rust zijn opleiding doen (even los van het feit of hij überhaupt wordt toegelaten met zijn begeleidingsbehoefte) en was hij weer een stap verder, zonder duizenden euro's schuld die boven zijn hoofd bleef hangen.

Met mijn oudste zoon in gedachten, die wel in staat is werk en studie te combineren, later kans maakt op een baanwaarmee hij zijn schuld kan afbetalen, voorlopig thuis kan blijven wonen (als de OV-studentenkaart ook stopt is dat wel voorbij, maar dat zien we dan wel weer, ook wat dat betreft zien we nog mogelijkheden) zeg ik: onder normale omstandigheden is een lening helemaal niet zo'n gek idee. Ik zou wel pleiten voor het behoud van die OV-kaart, en eventueel extra bijdragen voor gezinnen met een laag inkomen. En ja, mijn nederige excuses dat ik ouder ben van zo'n gezin, maar de combinatie van succesvol carrière maken om een modaal inkomen te kunnen verdienen en een kind met een beperking verzorgen en begeleiden is me helaas niet gelukt.

Ook vind ik het niet meer dan normaal dat ouders een spaarrekening openen zodra er kinderen komen. Dat die van mijn kinderen na de scheiding leeggeklauwd is door hun vader was een keiharde slag in ons gezicht en helaas niet meer terug te draaien (want volledig verbrast). Anders had ik mijn kinderen de komende jaren wat makkelijker kunnen helpen. Spaargeld is voor mij ook een vorm van onafhankelijkheid, autonomie. Niet afhankelijk hoeven zijn van de grillen van bezuinigingen.

Onder normale omstandigheden vind ik lenen voor je studie een investering voor de toekomst. Terwijl ik op zich fel tegen lenen ben! Maar dat gaat om consumptielenen. Een studie is wat anders, een investering voor je leven, vind ik.
Maar ik vind wel dat er mogelijkheden moeten blijven voor bijvoorbeeld gezinnen met lage inkomens (en nee, dat zijn echt niet allemaal mensen die er maar wat op los leven!), vervoersvergoeding en dat soort dingen. En ook kijken naar jongeren met een beperking, ook als ze niet (meer) "erg genoeg" zijn voor de Wajong. Want die vallen nu echt tussen wal en schip en mogen het zelf allemaal oplossen.

Tihama

Tihama

10-08-2014 om 12:59

Kosten

Hij is niet zo moeilijk. 1 jaar studeren kost ongeveer 3000 euro, boeken en collegegeld.
Onze zoon gaat natuurkunde doen. De nominale studiebureau is 5 jaar. Gemiddeld doen studenten er 7 jaar over.
Dat is dus 21.000 euro.

We ontvangen nu 1000 euro kinderbijslag. Dat raak je dan kwijt. Dat is dus ook een verschil van 7000 in 7 jaar.

Samen dus 28.000. En dan heb je dus verder nog niets....

Barvaux

Barvaux

10-08-2014 om 13:06

Barvaux

Barvaux

10-08-2014 om 13:09

Tihama

Ja maar voor de mensen met een totaal inkomen van onder de 46000 is er nog steeds studiefinanciering.

Hortensia

Hortensia

10-08-2014 om 13:32

nou ja!

Dan ben ik heel erg verkeerd ingelicht door iemand die er beroepsmatig verstand van zou moeten hebben! Die zei me dat mijn jongste kind voor het MBO ook zal moeten gaan lenen, maar dat het voor mijn oudste kind niet zeker was omdat die al studiefinanciering heeft.

Blijft erbij dat ik het lenen een vorm van investeren vind, onder normale omstandigheden. Maar aan de andere kant: als het om echt hoge bedragen gaat, zoals Tihama voorrekent, vind ik een beetje staatssteun (wel afhankelijk van de draagkracht en omstandigheden binnen het gezin of van de zelfstandig wonende student) ook terecht. Ook dát is investeren. Iedereen draagt een beetje bij.

Het gaat net zoals de bezuinigingen in de zorg, AWBZ en zo: te ondoordacht, te zwartwit, de overheid trekt de handen er te makkelijk van af en zegt: zoek het maar uit.

gonniegans

gonniegans

10-08-2014 om 13:55

Maar Tihama

Het zou zomaar kunnen dat de gemiddelde studieduur, nu 7 jaar, daalt. Als de nood aan de man is, zijn mensen in staat net een stapje harder te lopen.

Ik denk ook dat de studiekeuze bewuster zal worden (lees: meer kans op een baan). Met een studie natuurkunde is het de investering natuurlijk wel waard.

Zijn jullie overigens helemaal niet in staat bij te dragen? Want daar zijn dan ook regelingen voor.

Barvaux

Barvaux

10-08-2014 om 14:17

Hortensia

" Maar aan de andere kant: als het om echt hoge bedragen gaat, zoals Tihama voorrekent, vind ik een beetje staatssteun (wel afhankelijk van de draagkracht en omstandigheden binnen het gezin of van de zelfstandig wonende student) ook terecht. Ook dát is investeren. Iedereen draagt een beetje bij. "

Dat is dus ook, net wat ik zei: onder de 46000...

Barvaux

Barvaux

10-08-2014 om 14:21

overigens

Ik weet niet in welk draadje het was maar Miriam was OOK niet op de hoogte dat het hele leenstelsel niet gaat gelden voor MBO.

Sowieso heb je al helemaal geen probleem met MBO 1 (en 2) dacht ik, dat is toch gratis als je binnen 10 jaar een diploma haalt ofzo? Kan daar even de regels nu niet voor opzoeken.

Ook lenen

Klopt Barvaux. Ik heb het verder niet uitgezocht maar volgens mij is het MBO er uit gerepareerd om politieke medestand te krijgen.
Maar ondertussen is het niet waar dat je voor MBO niet leent. De stufie blijft voor het MBO zoals die is. Dat betekent dat je leent maar dat je niet terug hoeft te betalen als je je diploma op tijd haalt. (dat is trouwens iets anders dan gratis. Je moet toch nog wel wat zelf betalen) Daar zit wel een adder onder het gras. Als je op MBO 3 begint en uitendelijk (omdat er geen stageplaatsen zijn bijvoorbeeld) na wat zoeken en switchen op MBO 2 eindigt, dan moet je je stufie terug betalen.

MBO 1 en 2 zijn 'gratis' totdat je 18 bent. Daarna gelden de gewone stufie regels.

Tihama

Tihama

10-08-2014 om 20:43

Voorbeeld

Gonniegans schreef:
"Zijn jullie overigens helemaal niet in staat bij te dragen? Want daar zijn dan ook regelingen voor."

Mijn reactie was een rekenvoorbeeld op de vraag van Barvaux hoe je aan 30k schuld komt. Zo dus.

Het heeft niets te maken met onze eigen situatie, want wij kunnen gelukkig onze kinderen schuldenvrij laten studeren. Onze ouders hebben dat ook bij ons gedaan (toen nog wel met hulp van stufi) en daar zijn we erg blij om.

gonniegans

gonniegans

10-08-2014 om 21:10

Ja nu

Dat rekenvoorbeeld klopt voor nieuwe studenten, maar ik snap niet dat de studenten van nu aan het eind van hun studie het zover hebben laten komen. Want daar had ik het over. Stagiaires op mijn werk leenden gewoon maximaal en trakteerden zichzelf op mooie zomervakanties in Bali of Brazilie. Die zijn dom en naïef geweest want zij verwachten als starter gelijk een supersalaris met een HBO/WO communicatie op zak. Nou ja, ze zullen ongetwijfeld snel een wake up call krijgen.

Barvaux

Barvaux

10-08-2014 om 22:48

Dat je ouders 7000 (in 7 jaar dus) minder krijgen gooit jouw schuld niet met 7000 omhoog. Vind ik een vreemde berekening. Zij kunnen 7000 minder meebetalen, dat klopt maar dat tel je dan niet op toch?

Ik kan weer gerust slapen, mijn zoon gaat er geen 7 jaar HBO over doen en die 3000 per jaar ligt er ook wel. Hij zal er alleen, net als ik, wel wat bij moeten werken, wij gaan niet alles betalen. Als hij niet kan werken of geen werk kan vinden is dat ook best maar ik ga geen 'leuk studentenleven' betalen.

Tihama

Tihama

11-08-2014 om 00:21

Natuurlijk wel

"Dat je ouders 7000 (in 7 jaar dus) minder krijgen gooit jouw schuld niet met 7000 omhoog. Vind ik een vreemde berekening. Zij kunnen 7000 minder meebetalen, dat klopt maar dat tel je dan niet op toch?"

Ik ga er vanuit dat die 1000 euro kinderbijslag nu bijv gebruikt worden voor kleding. Als dat geld er niet meer vanuit de SVB bijkomt, dan moet het ergens anders vandaan komen. Of je gaat in je nakie de deur uit.

Gewoon een balans van inkomsten en uitgaven.

Barvaux

Barvaux

11-08-2014 om 12:31

tihama

Ja daar ga je van uit maar dan nog hoef je dat er niet bij op te tellen. De jaren ervoor is die gebruikt voor kleding ivm een groeispurt die meestal wel klaar is als ze gaan studeren.

jemig

Waar ben je bang voor Barvaux? Waarom verzin je van die rare uitvluchten?

Tihama

Tihama

11-08-2014 om 22:09

Huh?

Eerst krijg je 1000 euro van de SVB. En dan moet je dat zelf ophoesten. Het maakt niet uit wáár je die 1000 euro aan uitgeeft: het is stomweg een gat van 1000 euro.

Dus óf de ouders betalen 1000 euro extra, of kind leent 1000 euro extra, of kind werkt 1000 euro extra. Er is gewoon een stukje staatsfinancien weggevallen.

Dus dat hoort op de balans bij de gemiste inkomsten.

Barvaux

Barvaux

11-08-2014 om 22:24

Aha

In mijn hoofd ging het om de LENING waarbij men zich afvroeg waarom die 30.000 kon worden, sorry. Die 7000 (al vind ik 7 jaar wat aan de lange kant) hoort natuurlijk wel bij de kosten waar ik zelf naar vroeg. Ik heb die twee een beetje door elkaar gegooid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.