Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Asociaal leenstelsel


Lekker lenen

Dalarna:"Verder zijn er ook gewoon nog steeds kostwinnersgezinnen of situaties waarbij de vrouw maar een paar uurtjes werkt."
Dat is zo. Ik ontken het bestaan van weinig verdieners niet. Je hoeft je dus ook niet te vermoeien om ze te vinden. Mijn stelling is dat het er weinig zijn. Ik gaf eerder al een link om dat te onderbouwen.
- Er zijn maar weinig weinig verdieners
- de aanvullende beurs is niet zoveel meer dan ze al kregen
- ze mogen voortaan tot 900 per maand lenen.
Dat is meer dan menigeen zal kunnen verdienen per maand.

Dalarna

Dalarna

31-05-2014 om 17:54

maar miriam

Je krijgt al geld als je ouders onder de 43000 verdienen en dat is wel al snel hoor! Bruto modaal ligt op 32.500.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2014 om 18:57

Weinig

Wat is weinig? Ik vind het er behoorlijk wat. Ik vond hier wat cijfers over lage inkomens:
http://tinyurl.com/kgweloj

Als ik het goed heb uitgerekend zou zo'n 1,2 miljoen mensen een erg laag inkomen hebben (met alles wat daaronder verstaan kan worden dus ook armoede). Daar is natuurlijk een deel kinderloos. Daarom heen is een groep die een laag inkomen heeft, zonder meteen in armoede te vervallen als er ook maar iets gebeurt. Niet al die mensen hebben studerende kinderen, maar dat zijn er nog steeds genoeg om het hele beleid erop aan te passen.

Kaaskopje

Blijkbaar dus niet...

1.2 miljoen mensen is hoeveel % van de totale bevolking?

Het is niet voor niets een asociaal leenstelsel, omdat de regering van nu dat ook is!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2014 om 12:32

Marsy

1,2 is niet alles. Dat is de groep die echt onderaan bungelt. Daarboven heb je nog een hele groep die zich geen vakanties naar Australië kan veroorloven, maar wel naar een camping om de hoek tot een low-budget reisje naar Turkije, maar dat niet kan doen omdat er een bijdrage voor de studie van de kinderen betaald moet worden. Dat is een grote groep die nu ook al een beetje tussen de wal en het schip kan raken door hoe de overheid het inkomen beoordeeld. Ze kijken alleen naar wat er binnenkomt, maar niet naar wat de realiteit is voor een gezin. Dus als je bepaalde vaste verplichtingen hebt waardoor een bijdrage aan de studie van de kinderen wel erg in de knel komt, doet dan niet terzake. Voor al deze jongeren is het noodzakelijk dat ze een baan hebben naast hun studie en zal er nog jaren afbetaald moeten worden. Dat laatste wordt vanaf volgend jaar wel in een erg milde vorm gegoten vind ik. Maar of die jongeren allemaal een baan kunnen vinden, dat is nog maar de vraag.

Ach en of de regering asociaal is... ik moet ook wel eens zuchten van bepaalde plannen van deze regering en van wat er daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden. Hoe vervelend ik het ook vind dat de basisbeurs gaat verdwijnen (mijn dochters zijn een beetje traag en beginnen komend schooljaar allebei aan een nieuwe opleiding/studie), geloof ik dat ik de nieuwe plannen op het gebied van zorg veel rampzaliger vind. Met deze regering die bestaat uit 'geven en nemen' krijgt de een soms meer de zin dan de ander. Ik hoop dat de een na deze periode uit de regering wordt geknikkerd zodat de ander een socialer gezicht kan laten zien. Feit is dat 'we' zelf zoveel stemmen aan beide partijen hebben uitgebracht dat ze wel samen móesten werken. Waar ik onderhand wel ontzettend allergisch voor begin te raken zijn alle uitingen van grove verwensingen naar de huidige politici en partijen toe. Het zijn vaak niet de best geïnformeerde mensen die dat doen en het zijn ook vaak mensen die er geen moeite mee hebben bepaalde bevolkingsgroepen alles in de schoenen te schuiven. Ik heb daar werkelijk niets mee op, ik haal ze zelfs van mijn lijstje Facebook vrienden weg. Het is een kleine daad van verzet, ze zullen er niet wakker van liggen, maar het is iets.

*zucht*

"Als ik het goed heb uitgerekend zou zo'n 1,2 miljoen mensen een erg laag inkomen"
Ja, Kaaskopje. Maar zie eerdere link: kennelijk zijn er maar weinig die met een weinig verdienende (voormalige) partner kinderen hebben die 18 jaar of ouder zijn.

" maar dat zijn er nog steeds genoeg om het hele beleid erop aan te passen."

Hé, dat is een mooie draai. Knap hoor. Je kunt zo bij het CDA of de VVD aan de bak.
Maar je mist ondertussen wel de crux.

De definitie is niet ruim genoeg. Er vallen te weinig mensen onder.
Het klinkt ruimhartig, maar dat is het helemaal niet.

Dalarna

Dalarna

01-06-2014 om 12:42

miriam

Nog maals, het gaat al vanaf 43000, je krijgt het meeste als je onder de 30000 zit!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2014 om 12:42

Miriam

Ik zal me er nog eens verder in verdiepen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2014 om 12:45

.... waarmee

Ik overigens niet instem met wat je zegt

Zeker niet met je opmerking over het cda en de vvd.

Deze dan

Kennelijk wil de vorige link niet erg lukken.
Zie deze
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/inkomen-bestedingen/cijfers/extra/inkomensverdeling.htm

Het gaat hier om het besteedbaar inkomen. Dat is netto (+ toeslagen).
Het donkerblauwe vlak gaat over gezinnen met kinderen.
Je ziet meteen, hoop ik, dat het zwaartepunt boven de 40 duizend netto zit.

Nu terug in je hoofd en je dan voorstellen dat het niet over alle paren met kinderen gaat, maar alleen over paren met kinderen van 18 én over gescheiden stellen met kinderen van 18.

Is het nu nog steeds moeilijk om te bedenken dat dat maar een klein deel is?
Neeeee, niet te klein om iets voor te doen.
Wel te klein om onder de indruk te zijn van de belofte.

Katniss

Katniss

01-06-2014 om 12:55

Verwarrend

Ik begreep gisteren pas dat het alleen om de basisbeurs gaat en dat de aanvullende beurs een gift blijft bij voldoende studieresultaten. Gelukkig blijft de OV-kaart bestaan want dat gaat vaak om honderden euro's per maand voor thuiswonende studenten. Die missen dus 97 euro. Tja, jammer. Ook jammer dat je niet meer zoveel krijgt als uitwonende student. Misschien leidt het er wel toe dat jongeren beter gaan nadenken over de studiekeuze en komt er minder animo voor studies waar je vanuit loopbaanperspectief 'weinig' aan hebt.
Ik vind het wel beter dat die studieschuld nu afgelost moet gaan worden. In 15 jaar drie stuivers aflossen en de rest kwijtschelden vind ik ook niet heel sociaal naar de maatschappij. Het is dan ook weer niet zo dat je op een houtje moet bijten, 4% van je inkomen is te overzien, en sneller aflossen mag ook.

Duidelijker

zie http://www.duo.nl/particulieren/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/bedragen.asp

Ik vond dat wel een duidelijk overzicht.
Voortaan mag iedereen ruim duizend euro per maand lenen, als je maar op een opleiding staat ingeschreven. Voorheen was er een maximum aan het leenbedrag.

Ik ben benieuwd naar de uitvoering van de nieuwe aanvullende beurs en naar de geldigheid van de OV kaart.

ikke.

ikke.

01-06-2014 om 17:24

tja. moeiljk.

Ik vind wel dat er wel wat geinvesteerd mag worden door de studenten.
En je als kind een bijbaantje hebt en je verdient bijvoorbeeld 100 euro per maand (toch te doen?),kun je al weer wat meer besteden.

Aan de ene kant vind ik wel dat er veel in het onderwijs geinvesteerd moet worden (jeugd = toekomst), aan de andere kant kan er ook wel wat van de studenten gevraagd worden.
Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat bepaalde studies of bepaald werk hoger beloond moet worden. Een 'laag betaalde baan' (noem: in de verzorging bijvoorbeeld) moet je veel beter betaald kunnen worden.
Kortom, het is gewoon een zootje op de wereld.

interessant!

Interessant die CBS link van Miriam: volgens die link heeft de grootste groep ouders met kinderen een inkomen tussen de 38.000-40.000 euro. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar als het zo is dan kunnen ze allemaal profiteren. Dan is het toch helemaal prima verdedigbaar.

Voor de kinderen met ouders die meer verdienden: dat scheelt 97 euro per maand (x12x4 jaar). Sommigen zullen het vergoed krijgen door hun ouders en sommigen zullen moeten lenen. Dat is best te overzien. In alle berekeningen wordt ervan uit gegaan dat alle studenten MOETEN lenen, wat natuurlijk helemaal niet het geval is. Wel zullen minder studenten uitwonend zijn, of alleen op kamers gaan als het echt niet anders kan. Maar gelukkig hebben wij veel WO/HBO instellingen in NL zodat studenten veelal op reisafstand kunnen studeren. MBO'ers zitten vaak op nog veel kortere afstand op school.

ROTFL

" volgens die link heeft de grootste groep ouders met kinderen een inkomen tussen de 38.000-40.000 euro. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen"
LOL!

Ideale geval

In het ideale geval zouden kinderen en volwassenen kosteloos moeten kunnen studeren. Zouden ouderen in tehuizen veel 1 op 1 aandacht krijgen. Was er voldoende geld voor natuur, voor cultuur, voor ouders die zelf voor hun kinderen willen zorgen, voor echt goede kinderopvang, voor kleinere klassen enzovoort.

Dat is er niet. Praktisch iedereen vindt dat er best voor betaald kan worden: door anderen. Om precies te zijn: zij met meer inkomen dan jij.

Dus moeten er keuzes gemaakt worden, net zoals wij keuzes moeten maken. Samen meer uren werken ook als er kinderen zijn. Minder of niet op vakantie. Sparen voor de studie van later of je kind schulden laten maken. En voor wie op het minimum leeft, voor wie met z'n tweetjes zoveel verdient dat op vakantie gaan amoer of niet een optie is, is er een vangnet.

Of dat associaal is. Tja, het is niet optimaal. Dat geloof ik direct. Maar ik geloof niet dat er ontzettend veel ouders zijn die samen zoveel verdienen als ze maar kunnen, maar niks aan de studies kunnen geven ondanks dat ze boven de inkomensgrens vallen. En dat die kinderen dan allemaal net een studie doen waarbij ze echt op kamers moeten, echt geen tijd hebben voor een bijbaantje en later echt niet genoeg gaan verdienen om terug te gaan betalen.

Loes

creabea

creabea

02-06-2014 om 20:37

teveel hoogopgeleiden?

(ik heb niet alles van dat dit superlange draadje gelezen, dus misschien heeft iemand het al genoemd, ik zag AnneJ al iets zeggen over de VS waar universitair geschoolden de simpele baantjes inpikken)

Hoorde ik minister Bussemaker niet al iets laten doorschemeren dat er wel genoeg hoogopgeleiden zijn? Ik ben zelf iemand die aan het begin van de crisis is afgestudeerd, en heel veel van mijn vrienden en bekenden die rond die tijd aan hun loopbaan begonnen zijn blijven steken in baantjes als postbode, koerier, thuiszorg, medewerker studentenadministratie en dergelijke. Zelf heb ik uiteindelijk ook geen werk kunnen vinden op mijn vakgebied.

Vanuit dat oogpunt kan ik me voorstellen dat een gewenst bij-effect van het nieuwe leenstelsel is dat mensen heel goed nadenken of ze gaan studeren en wat dan.

bijefffect

Ja dat dacht ik ook. Dat de studenten die schulden maken ook meer kans maken op een baan omdat het aantal hoger opgeleiden wellicht zal dalen. Klinkt best redelijk. Alleen: volgens mij moeten wij het juist van de kenniseconomie hebben.

Dalarna

Dalarna

02-06-2014 om 21:22

gonniegans

"Alleen: volgens mij moeten wij het juist van de kenniseconomie hebben."

Volgens mij hebben we ook gewoon mensen nodig die huizen kunnen bouwen, elektra kunnen aanleggen, je auto repareren, een bus kunnen besturen, mensen kunnen verzorgen zodat ze lang thuis kunnen wonen etc.

Eens

Absoluut eens, alleen zie je toch steeds meer dat hiervoor goedkopere krachten uit het buitenland worden gehaald. Ik denk niet dat er snel een einde komt aan deze trend. Helaas.

Tegenwoordig worden er ook bejaardenverzorgers uit het Oostblok gehaald en facturen naar de financiële administratie in Polen.

studieschuldbubbel

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3714145/2014/08/06/Afgestudeerde-kan-studieschuld-steeds-vaker-niet-afbetalen.dhtml

"Een groeiende groep afgestudeerden heeft moeite met het afbetalen van de studieschuld. Vanwege het tekort aan goedbetaalde banen waren vorig jaar ruim 93 duizend van hen niet in staat af te lossen, een toename van 76 procent in vijf jaar tijd."

"Het veroorzaakt een enorme bubbel van studieschulden, die net als de hypotheekschulden, verantwoordelijk voor de huidige crisis, weleens oninbaar kan blijken."

Ook nog slecht voor de economie die bubbel.

Vooral nog meer van die anti Keynesiaanse neoliberale politiek op de Nederlandse samenleving loslaten.

nieuwe stelsel

Dit heeft overigens niets met het nieuwe leenstelsel te maken maar gaat over studenten die jaren geleden een lening aangingen.

Ik heb het eerder ook opgemerkt en in dit draadje genoemd: ik ben enorm geschrokken van de gigantische bedragen die studenten tegenwoordig lenen. HBO stagiaires op mijn werk die zonder blikken of blozen melden dat ze een studieschuld van 30.000 hebben. En vervolgens nog een Master in het buitenland willen doen???? Bevreemd mij enorm omdat ik zo niet ben opgevoed. Dit zijn overigens geen kinderen uit arme gezinnen hoor, eentje was zelf dochter van een burgemeester uit een middelgrote plaats.

Maar goed, wellicht denken die dat als je niet leent je een dief van je eigen portemonnee bent zoals sommigen denken.

Ik denk (en hoop) dat de nieuwe generatie studenten iets bewuster zal lenen.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-08-2014 om 10:58

Ach, dertig mille

Dat is tegenwoordig een middenklasse auto. Als je investeert in een studie waarmee je later geen middenklasse auto kunt kopen heb je toch iets verkeerd gedaan.

Wat niet wegneemt dat ik persoonlijk er ook wel voor gewaakt zou hebben om een dergelijke schuld op te bouwen, maar dat is meer een kwestie van persoonlijkheid. Je hebt leners en spaarders.

De volgende generatie studenten

Meisje Klein, sommige studenten denken dat die master in het buitenland hen zal helpen om wel die goedbetaalde baan te krijgen. De overheid zegt: je moet het zien als investering; dat doen ze dan ook. Ze zien het dus niet als schuld opbouwen.

Ik denk dat de volgende generatie studenten anders moet gaan denken: niet meer direct na de middelbare school gaan studeren, zeker niet als je niet zo goed weet wat je ermee wil gaan doen. De logica: middelbare school-diploma halen en dan verder studeren moet doorbroken worden. Het advies zou moeten zijn: ga pas studeren als je heel zeker weet wat je wil gaan studeren en wat je ermee wil gaan doen.

Daar zijn een paar redenen voor: zodra je een studiebeurs hebt aangevraagd gaat de teller lopen. Ook als je je studie tussentijds onderbreekt. Met andere woorden: stel dat moment zo lang mogelijk uit.

De opleidingen gaan steeds meer aan 'risisco-taxatie' doen, dat betekent dat ze studenten al vroeg in het begin gaan taxeren op hun motivatie en de mogelijkheid om de studie af te maken. Als er een risico is dat dat niet gaat lukken kom je niet verder. Het is dus belangrijk dat je goed weet wat je wil gaan doen. Zie het verhaal van In Holland en de frustratie van Doekla Terpstra over een min of meer mislukt experiment met voortijdige studiekeuze-advies. De remedie die in hun gedachtegang zou moeten helpen is: loopbaanoriëntatie nog eerder, al op de middelbare school. Daar kijk ik van op, want ik vond de beroepskeuzetesten voor 13/14-jarigen in het VMBO al veel te vroeg en eigenlijk ongepast. Zeker als je weet dat mensen nauwelijks nog veertig jaar in het zelfde beroep volmaken.

Dus de volgende generatie zou zuinig moeten zijn op hun studiemogelijkheden: liever eerst op de werkvloer gaan oriënteren, baantjes, vrijwilligerswerk etc. En pas als je een beetje uitgerijpt bent, gemotiveerd en doelbewust, dan pas gaan studeren.

Tsjor

Zo moet dat

Meisje Klein, onze overheid vindt juist dat de meeste studenten aan het hoger onderwijs te weinig lenen. De studenten die jij noemt zijn de trendsetters die gevolgd dienen te worden en om dat volgen een handje te helpen is dat leenstelsel gekomen. Lenen moet. Zonder lenen kan niet, tenzij paps en mams zelf voldoende geld hebben en alles willen betalen.

Ad Hombre, welke studie moet je doen en welke baan krijg je dan waarmee je én die middenklasser kunt betalen én nog eens je studie ter waarde van de middenklasser. Oh ja, en natuurlijk ook een huis (hypotheek of hoge huur, want je verdient zoveel).

Ik denk dat tsjor gelijk heeft. Jongeren zouden zich tien keer moeten bedenken voordat ze gaan studeren. Vooral die jongeren natuurlijk die moeten lenen. Die het niet van hun ouders krijgen. Al die anderen met geld zat (zijn dat er veel?) kunnen zich een slag in de rondte studeren natuurlijk.

Studeren of studeren

Niet alleen voor een hbo- of wo-studie met hopelijk een goedbetaalde baan moet geleend worden, ook voor een mbo-opleiding. Ad Hombre, hoeveel administratief medewerkers, bejaardenverzorgers en automonteurs ken jij die een fonkelnieuwe middenklasser van 30.000 kunnen kopen?

skik

Hortensia

Hortensia

09-08-2014 om 18:07

skik

Een MBO-opleiding kost geen 30.000 euro...

Klopt niet

Hortensia, ten eerste is het allerminst vanzelfspreken dat een MBO opleiding goedkoper is dan een HBO opleiding. Ten tweede gaat die studieschuld niet over de kosten voor de opleiding. Het gaat niet over het betalen van lesgeld. Het gaat over het totaal van geld dat een student nodig heeft om te kunnen studeren, boeken kopen, zich vervoeren, leven, eten, kleren kopen, etc.

Het is een uitkering - een lening voortaan dus - voor levensonderhoud.

Nu nog is de stufie een voorliggende voorziening. Wie een uitkering aanvraagt maar nog stufie-rechten heeft, die krijgt niks. Die moet zich op een opleiding inschrijven en de stufierechten op gebruiken. Ik ben benieuwd hoe dat in het leenstelsel gaat.

MBO

Hortensia, ik heb net voor de mbo-opleiding van mijn dochter bijna 1000 euro neergeteld voor boeken en werkkleding. Op de hogeschool en universiteit doe je dat anders: je kijkt eerst eens wat er op de lijst staat, gaat dan lenen en als het echt niet anders kan tweedehands kopen. Dat éne boek dat je echt nieuw aan moet schaffen wordt dan met veel tegengepruttel aangeschaft.
Verder zijn de kosten voor een kamer, eten en drinken etc. gelijk. Alleen het schoolgeld/collegegeld scheelt ongeveer 700 euro.
Het aantal jaren maakt niet veel verschil: uni bachelor kan in 3 jaar, MBO-3 ook. HBO kan in 4 jaar, MBO-4 ook.

De achterliggende gedachte van de VVD is, dat de studiebeurs geld voor onderwijs is en dus ook aan onderwijs besteed moet worden en niet aan het levensonderhoud van de studenten.

Vraag: hoe ziet onderwijs eruit als de studenten geen geld hebben om te eten en te drinken; en hoe ziet het er na drie maanden uit?

Nog een vraag: hoe ziet onderwijs eruit als de studenten ondertussen moeten werken voor hun levensonderhoud?

Nog een vraag: wordt het levensonderhoud van leerkrachten, ondersteunend personeel en managers wél uit de pot met onderwijsgelden betaald? En zo ja, waarom?

Tsjor

Hortensia

In deze column http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3677271/2014/06/23/Leenstelsel-werkt-de-verschillen-juist-weg.dhtml gaat de schrijver in de tweede alinea al de mist in door te stellen dat lenen voor je studie niet erg is omdat hoger opgeleiden (habo, wo) meer verdienen dan lager opgeleiden.

Een mbo studie kost ook een bak geld. Achttienplussers betalen ca. 1100 euro lesgeld op het mbo, collegegeld is voor hbo/wo rond de 1900 euro, dus dat is niet zoveel verschil. De rest van de kosten per jaar zijn vergelijkbaar. Kijk, als je op je 16e je vmbo-tl diploma hebt en meteen een in drie jaar je mbo-4 diploma haalt en die opleiding is toevallig op fietsafstand, dan heb je niet veel kosten. Maar als je op je 18e begint aan een vierjarige mbo-4 opleiding waarvoor je op kamers moet, dan verschillen je kosten nauwelijks van een hbo/wo-opleiding.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.