Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Asociaal leenstelsel


Katniss

Katniss

29-05-2014 om 11:23

Miriam

Ja, 30.000 is net iets meer dan 1 minimumloon. Maar die gezinnen zijn er best wel, al zullen de meeste zo rond de 40-60.000 zitten. Die missen in de praktijk misschien hooguit die 100 euro 'echte' basisbeurs voor thuiswonende en ca. 200 voor uitwonende studenten.

Krijgen?

Dalarna:"dat MBO'ers onder de 18 wel een ov kaart krijgen is nieuw"
Maar krijg je 'm of is het ook een voorschot?
Het was altijd een voorschot. Je moest 'm terug betalen. Tenzij je je diploma haalde.

Hooguit?

"Die missen in de praktijk misschien hooguit die 100 euro 'echte' basisbeurs voor thuiswonende en ca. 200 voor uitwonende studenten."
per maand (het is overigens ca 300 € voor uitwonenden)
Het klinkt alsof je het weinig geld vindt.

Maar wat ik niet zo goed begrijp is dat je het over gezinnen hebt. Stufi is een studenten inkomen. Het wordt ook een studenten schuld.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 12:15

miriam

Je bent nooit verplicht geweest om je studentenreisproduct (want zo heet dat ding) op te halen en dan hoef je hem ook nooit terug te betalen als je niet binnen 10 jaar (MBO) een diploma haalde. Dus als je met de fiets kan dan neem je dat ding niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2014 om 13:08

Dalarna

Een gratis kaart (zo zien ze dat toch) werkt 'hoppen' in de hand. Op de trein springen als dat een half uur fietsen scheelt. Wij wonen in een stad met regiofunctie en dat zie je op de stations. Bosjes jongeren die bij school uitstappen of bij de bushalte voor school staan (voor een stukje van 10 minuten lopen). Die jongeren komen deels uit plaatsen die echt te ver weg liggen om met de fiets te komen, deels ook uit plaatsen die op fietsafstand liggen. Nu moet dat nog door de ouders betaald worden. Straks, gelukkig voor de ouders die dat eigenlijk niet kunnen missen, niet meer. Het zal dus in de hand werken dat kinderen die nu gewoon moeten fietsen als de afstand dat toelaat, omdat dat geld uitspaart, de vrije hand krijgen en daar dankbaar gebruik van maken. Ik verwacht dus zeker dat de trein voller zal raken en de bussen ook.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 14:14

kaaskopje

Natuurlijk raakt het ov voller dan nu maar jij had het over de trein. Die trein komt vooral voller doordat MBO'ers de kans krijgen om elders hun opleiding te gaan doen, iets waar je echt met de trein moet komen. Nu zullen ze eerder een opleiding dichterbij kiezen.

Ik reageerde op jou omdat ik denk dat er veel meer gebust gaat worden daar waar jij het alleen over de trein had. Overigens denk ik dat de meeste mbo'ers een scooter hebben om op school te komen.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 14:15

vergat een zin

Overigens denk ik dat de meeste mbo'ers een scooter hebben om op school te komen als de afstand aan de lange kant is om te fietsen.

aanvullende beurs

"Het is namelijk maar zeer de vraag hoeveel ouders een gezamenlijk inkomen hebben van 30.000€. "

Ouders in een uitkeringssituatie, traditionele allochtone ouders, ouders uit achterstandswijken. Het zijn er echt wel meer dan je denkt.

"Kun je dat dan ook krijgen als je kunt aantonen dat je ouders niets voor je willen betalen? Dat zou dan wel zo eerlijk zijn."

Hmmm.. dan zijn er ineens veel ouders die niet willen betalen.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 16:22

gonniegans

De grens ligt al bij 43000....

Wij, net onder de 30000 belastbaar bruto inkomen

ouders waarvan de man op latere leeftijd werkloos is geworden doordat het bedrijf het buitenland leuker vond, en een baan aangeboden kreeg voor het minimum loon voor 23 jaar en ouder, net voordat hij uit de WW de bijstand in geknikkerd zou worden.
Volledig autochtoon, geen uitkering, en geen achterstandswijk.

Precies

Ik noemde dan wel de stereotypes, maar zoals ik ook zei: het zijn er echt wel meer dan je denkt. Denk ook aan bepaalde verarmde regio's in NL. Goed ook dat hier een vangnet voor is.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2014 om 17:40

Dalarna

Dat is zo natuurlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2014 om 18:05

30000

Ik heb eens zitten rekenen en "grappig" genoeg kwam ik exact op 30000 euro uit. Ik denk ook dat er meer zijn dan je denkt met zo'n inkomen.

Het is trouwens wel degelijk zo dat je als (aankomend) student kunt aangeven dat je geen geld en medewerking van je ouders kunt verwachten, waardoor je meer geld nodig hebt. Dat gaat niet zomaar, je moet er wel bewijs van kunnen leveren en een verklaring van een beroepsdeskundige.

Kleine doelgroep

Er wordt altijd maar met gemiddelden gewerkt. Zo moeten studenten erop vertrouwen dat studeren ze geld oplevert omdat gestudeerden gemiddeld meer verdienen. Dat er ook - en misschien best wel veel - gestudeerden zijn die niets verdienen of niet verder komen dan het minimumloon, wordt niet in de vergelijking betrokken.

Als we op dezelfde manier afgaan op gemiddelden bij de speurtocht naar studenten van wie de ouders tussen de 30 en 42 duizend euro verdienen, dan kun je ze negeren. Het zijn er te weinig.

ZIe http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70843ned&D1=a&D2=0-18&D3=0&D4=l&HD=080523-1711&HDR=G3,G2,T&STB=G1

Kaaskopje, jij kan er een van zijn natuurlijk.
Maar ik acht het waarschijnlijker dat je iets niet tot inkomen rekent, dat in de berekening van het recht op inkomen, wel tot inkomen gerekend zal worden (zie ook het enorme verschil tussen primair en bruto inkomen in de link).

Ondertussen: ze zijn er. Ik zei al dat het makkelijk is iets te beloven aan een kleine doelgroep. Het is op het geheel een betekenisloos gebaar.

Wat ik zou willen weten

Ik kan het in de nieuwsberichten niet vinden tussen de jubelverhalen dat de ov-kaart blijft en ook voor minderjarige mbo-leerlingen beschikbaar wordt gesteld: is dat ding een gift, of moet je die na afloop van de studie terugbetalen?

Nu is het zo dat als je geen diploma haalt, je ook je reisproduct terug moet betalen (ca. 100 euro per maand). Het is alleen een gift als je slaagt. In het nieuws rondom het leenstelsel wordt gesproken over hoeveel miljoen het handhaven van de ov-kaart kost. Maar als het dus eigenlijk ook een lening is, kost het de overheid niet zoveel, want ze krijgen het na verloop van tijd terug. En levert het alleen studenten wat op die, als ze zelf hun reiskosten moesten betalen, meer dan 100 euro per maand kwijt zijn. Anders is het een sigaar uit eigen doos.

skik

Katniss

Katniss

30-05-2014 om 12:03

CBS-overzicht

Zie ik nu goed dat alleen de alleenstaande vrouw 65+ onder die 35.000 bruto inkomen zit?
Nee, ik denk dat ik het niet goed lees want er staat ook ergens 97, en er zijn natuurlijk weinig gezinnen die 97.000 aan inkomen hebben en zeker geen hele groepen.

Verkapte subsidie

Skik:"Maar als het dus eigenlijk ook een lening is, kost het de overheid niet zoveel, "
Dat is niet helemaal waar. Het kost de overheid meer dan die 100 euro per maand per student. Die ov kaart is in feite een verkapte subsidie aan NS.
Maar ik ben inderdaad ook heel benieuwd hoe het nu toch zit met die kaart. Vooral ook met die 16 jarigen die 'm nu 'krijgen', hoezo krijgen?
Bovendien maak ik me ernstig zorgen over opmerkingen over de spits. Het is al een sigaar uit eigen doos, maar ik vrees dat er nog een rookverbod volgt ook. Een ov kaart die alleen buiten de spits geldig is bijvoorbeeld.

Waar wel?

Katniss, als je het cbs niet gelooft, waar moet je dan wel op afgaan?

"Nee, ik denk dat ik het niet goed lees want er staat ook ergens 97, en er zijn natuurlijk weinig gezinnen die 97.000 aan inkomen hebben en zeker geen hele groepen."
Kennelijk wel. Merk op dat er meer dan 2 verdieners zijn in dergelijke gezinnen.

Natuurlijk

Er zijn kinderen die ver van huis moeten studeren en dan zo weinig tijd hebben dat ze er niet bij kunnen werken en die dan geen baan of geen baan op niveau kunnen krijgen en dat ook nog jaren en jaren.
Maar dat zijn de uitzonderingen.
De gemiddelde hoger opgeleide gaat gemiddeld 1,5 a 2 keer zoveel verdienen als een lager opgeleide.
Daar kan die schuld gemakkelijk vanaf.

Dus nee, het is niet zonder risico.
Maar de kans dat je er beter mee af bent is veel groter.
Mijn dochter gaat maar lekker studeren als ze wil.

En iemand die niet haar verdienpotentieel heeft hoeft daar niet voor te betalen wat mij betreft.
Loes

Rookverbod

Of een trajectkaart, waarmee je alleen naar school kan en niet naar het stage-adres waar je maandenlang heen moet. Best zuur als je dan 1200 euro per jaar moet terugbetalen voor een kaart waar je niet zoveel aan hebt.

skik

Dalarna

Dalarna

30-05-2014 om 15:17

terugbetalen

Ik denk dat het blijft zoals nu: ov kaart terugbetalen op mbo als je binnen 10 jaar geen diploma hebt gehaald. Verder hoef je de kaart niet op te halen dus op fietsafstand hoef je geen risico te nemen. Over trajectkaart staat helemaal nergens iets.

Nou, en?

Loes"De gemiddelde hoger opgeleide gaat gemiddeld 1,5 a 2 keer zoveel verdienen als een lager opgeleide."
Ik wil het voor de discussie aannemen, maar hoe kan dit nu een motivatie zijn vóór het leenstelsel nu dat óók voor mbo, dus voor de lagere opleidingen wordt ingevoerd.

"Dus nee, het is niet zonder risico.
Maar de kans dat je er beter mee af bent is veel groter."
Nou nee. Althans voor de meerderheid, voor mbo studenten, niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2014 om 19:36

Miriam

Met een man in de WIA en een wereldsalaris als de mijne lukt het al snel.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2014 om 19:40

en...

dan heb ik nog niet meegeteld dat ik twee maanden in de ww heb gezeten en in de eerste maanden van het jaar nog iets minder verdiende. Dit zou wel eens de realiteit van de komende jaren kunnen worden.

Dalarna

Dalarna

30-05-2014 om 21:40

tja

Met het minimumloon kom je niet veel verder dan de 18.000 per jaar...

ongeduldig

Dalarna:"Met het minimumloon kom je niet veel verder dan de 18.000 per jaar..."
Al snel wel. Het gaat over het verzamelinkomen. Dat is wat vader en moeder samen bruto verdienen voor heffingskortingen en inclusief vakantiegeld.

Overigens en om misverstanden te verhelpen: Lagere inkomens hebben in het huidige stelsel ook recht op de basisbeurs + de aanvullende beurs.

De nieuwe aanvullende beurs (365) ontloopt het totaal van de oude nauwelijks (337). Het was nooit een gift. Voorwaarde is dat een diploma gehaald wordt. Ik kan me niet voorstellen dat daar wat aan verandert.
Wat wel verandert is het maximale leenbedrag. Dat wordt bijna 900 euro per maand. Als die aanvullende beurs ook een lening is (voorwaarde van diploma), dan komt het neer op ruim 1200 euro per maand. Het maximum leenbedrag was rond de 700€

Kijk, en dan verlies ik nu mijn geduld.
Gemiddeld lenen studenten nu al 15 duizend euro. Wie vormen het zwaartepunt in dat gemiddelde? Zijn dat misschien vooral mbo-studenten die hun diploma niet halen? Daar zijn er veel van.
Dat zou bovendien betekenen dat de meeste hbo/wo studenten nu niet lenen, of ver onder die 15 duizend euro zitten.

Als dat zo is dan tekenen er zich twee drama's af. 1: Een verdubbeling van schuld voor mbo dropouts, mensen die juist niet op een fijn inkomen kunnen rekenen. 2: Een compleet nieuwe groep studiegeldleners waar nog helemaal geen ervaring mee is. De mensen die nu nog niet of nauwelijks lenen. Die als eerste een auto kopen, wat duurder gaan huren of kopen, bankstellen, koelkasten, etc. De starters die nu nog de economie een handje helpen.

De situatie voor een thuiswonende student met ouders met een laag inkomen is nu:
http://www.duo.nl/particulieren/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/bedragen.asp

Het verzamel/belastbaar inkomen van je vader is € 18000,-.
Het verzamel/belastbaar inkomen van je moeder is € 12000,-.
Je wilt € 0,- per maand extra lenen naast je prestatiebeurs.
Je wilt € 0,- per maand collegegeldkrediet.
Maandbedragen

Basisbeurs€100 Aanvullende beurs €237+ Totaal€337

Dat is nu al geen gift. De voorwaarde is dat het diploma gehaald moet worden.

Diploma niet behaald

Studieschuld na 4 jaar

Basisbeurs €4948
Aanvullende beurs €10474
Gewone lening€0
Collegegeldkrediet€0
Lening studentenreisproduct €5047 +
Totale schuld €20469

gefeliciteerd-met-je-diploma-maar-jammer-je-hebt-er-niks-aan

http://www.nrcq.nl/2014/05/27/gefeliciteerd-met-je-diploma-maar-jammer-je-hebt-er-niks-aan
In Amerika zijn de trens altijd eerder dan in West-Europa.
Er lijkt een toename van eenvoudig werk, kamermeisjes, constructiewerkers, die toenemend een bachelordiploma hebben en lageropgeleiden verdringen.
"But as the federal student-loan default rate reaches crisis levels, what we really need to do is radically revise our dysfunctional, inefficient system of federal financing of higher education. Until then, we will have a lot of graduates with low paying jobs, big debts and unfulfilled expectations."

Dalarna

Dalarna

31-05-2014 om 11:25

miriam

Ja ik snap dat het vader + moeder is maar ik had het over het minimumloon. Als je in de bijstand zit kom je daar niet eens en al helemaal niet opgeteld. Verder zijn er ook gewoon nog steeds kostwinnersgezinnen of situaties waarbij de vrouw maar een paar uurtjes werkt. Nogmaals: je krijgt al een beurs als je ouders samen minder dan 43000 verdienen: "De basisbeurs wordt afgeschaft. De aanvullende beurs blijft bestaan, blijft een gift en gaat met 100 euro omhoog. Studenten van wie de ouders minder verdienen dan 30.000 euro per jaar, krijgen het maximale bedrag van 365 euro per maand. Dat bedrag loopt af tot nul voor studenten met ouders die meer dan 46.000 euro verdienen."

Verder is het grootste probleem het kúnnen lenen inderdaad. Ik geloof niet dat je zoveel geld nodig hebt om je kind door het MBO te slepen. Verder blijft het MBO 1 en 2 nog steeds 'gratis' en ik geloof dat daar de meeste dropouts zitten (en de laagste inkomens van de ouders).

Vera*

Vera*

31-05-2014 om 11:36

ziek en gehandicapt

Als eerste hoop ik dat mijn dochter een diploma kan halen. Daarna zal ze wel willen studeren.
Ik maak mij nu al zorgen of de/een studie niet te zwaar voor haar is en als dat uiteindelijk toch gelukt is ze een baan zal kunnen vinden.
Een fulltime baan zal er in ieder geval niet in zitten.
Een eventuele lening moet wel worden terugbetaald.

Dalarna

Dalarna

31-05-2014 om 11:37

vera

Niet als ze onder het minimumloon gaat verdienen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.