Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 21:42

Alleen openbare scholen


Tav

Tav

14-09-2016 om 21:27

kerstbomen

Op onze basisschool waren er wel kerstbomen maar geen kerststalletjes. Bij die boom werden alleen kerstliedjes gezongen die niet christelijk waren. Sinterklaas is natuurlijk toch al geen echte bisschop meer en wat Pasen inhoudt weet al helemaal niemand meer, dus dat lieten ze zo. En op het schoolfeest was er geen halal eten, maar wel vegetarisch. Ik vond dat ze wel een mooie balans hadden gevonden eigenlijk.

Anna G.

Anna G.

15-09-2016 om 08:49

samenstelling wijk

Dat op een RK school in de Schilderswijk veel moslims zitten lijkt mij niet meer dan normaal. Mensen kiezen nou eenmaal vaak de dichtstbijzijnde school, zeker de lager opgeleide mensen. Hoger opgeleiden hebben vaker een voorkeur voor jenaplan, vrije school, montessori en dalton. Dus ook logisch dat ze daarvoor bereid zijn wat verder te reizen. Ik denk alleen dat de RK basisschool in de Schilderswijk in de praktijk helemaal niet zo RK is.

bieb63

bieb63

15-09-2016 om 23:01

Uh Anne G

Dat js juist de discussie..... Due basisschool is van oorsprong eel degelijk RK n in principe nog steeds. Maar ze hebben zich aangepast naar de huidige tijd en samenleving. En zo is dat bij vele bs scholen die een RK of PC grondslag hebben. Kortom, die grondslag hoeft tegenwoordig echt niet at te schrikken. Andrds natuurlijk als je het over een evangelische school hebt, masr die zijn er weinig en voor een specifieke doelgroep.

En uh, Dalton, montessorie scholen zijn gewoon gesubsidieerde scholen en zeker niet alleen voor de elite. Hoezo????

Kernwaarden

Ook op een school van een katholiek bestuur met een populatie van voornamelijk moslims kan je de de katholieke identiteit inhoud geven door de kernwaarden toe te passen in een vorm die aansluit bij die populatie. Dan ga je geen kruisje slaan en het Onze Vader bidden, maar steek je een kaarsje aan en mogen de helpende handjes van de dag iemand of iets opnoemen die aandacht verdient. Dan denkt de klas daar even in stilte aan en mogen de helpende handjes een wens uitspreken. Ik hoop dat jouw zieke oma weer beter wordt, bijvoorbeeld.

skik

montessori, dalton

Je ziet wel degelijk dat onderwijsvernieuwingsscholen als montessori-, dalton- en jenaplanscholen populair en dus groot zijn in witte buitenwijken maar in de binnenstad of in wijken met bewoners met een sociaal-economische lage status niet echt aanslaan. Wat dat betreft zijn het wel vaak elitescholen, omdat ze een elitepubliek trekken.

skik

Jaina

Jaina

15-09-2016 om 23:52

Skik

Maar wat is er dan katholiek aan? Lief zijn voor elkaar, een kaarsje branden, een wens uitspreken voor een zieke oma... allemaal heel lief en leuk maar dat kan je net zo goed op de openbare school doen. Ik vind het allemaal prima maar het is natuurlijk niet uniek katholiek. Als je Christus uit de school haalt dan blijft er niks over van enige katholieke identiteit.

Voordelen vormend onderwijs - meer dan rekenen en taal

http://www.trouw.nl/tr/nl/39683/nbsp/article/detail/4377262/2016/09/15/Bijzonder-onderwijs-niet-alleen-rekenen-en-taal.dhtml

"Waarom zou je door een paar incidenten van een goed functionerend systeem af willen? Algemene, niet levensbeschouwelijk gekleurde scholen betekenen in de praktijk vaak: één pot nat. Het aantal mensen dat hun kinderen naar strikt reformatorische of islamitische scholen stuurt is enorm klein"

"Zo was het immers ook rond de schoolstrijd waar ons huidig onderwijssysteem uit voortkomt. Tegenstanders van onderwijsvrijheid wilden onderwijs gestoeld op algemeen gedeelde waarden. Alleen betekende dat destijds gewoon een vorm van vrijzinnig protestantisme. Ik zeg: maak nou maar gewoon expliciet waar die school voor staat, dan heb je iets helders waartoe je je kunt verhouden"

"er is volgens mij maar één goede reden waarom je het huidige systeem zou willen afschaffen, en daar kunnen tegenstanders dan ook maar beter eerlijk over zijn: ze vinden religie gewoon maar niks"

Onderwijs is ook vorming.

Jaina

Jazeker, je kan die aangepaste ritueeltjes ook op een openbare school doen. Mijn ervaring is trouwens dat dat op openbare scholen niet gebeurt, zo'n dagopening waarbij even stilgestaan wordt bij het lief en leed van alledag, maar dat terzijde. Nonnen en monniken kunnen ook zorgen voor arme of zieke mensen op katholieke wijze zonder dat Jezus, bidden of de Bijbel aan bod komen, ze doen dat vanuit hun eigen katholieke beleving. Zo kunnen leerkrachten dat ook doen. De meeste leerkrachten op katholieke scholen zijn zelf niet katholiek maar hebben wel hun godsdienst- en levensbeschouwingsakte hebben, da's best een pittige opleiding die afgesloten moet worden met een scriptie, ze moeten de katholieke identiteit erkennen en daar op basis van de kernwaarden invulling aangeven. It's something...

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2016 om 01:30

ze vinden religie gewoon maar niks

Persoonlijk hoeft dat voor mij inderdaad niet, maar dat neemt nu ook weer niet zulke dramatische vormen aan dat ik totaal niet in aanraking wil komen met geloofszaken. Natuurlijk wil ik dat wel, ieder zijn keus. Daarom lijkt het mij veel positiever als kinderen gewoon met elkaar op school zitten, in plaats van godsdienstdrempels op te werpen.

Jaina

Jaina

16-09-2016 om 01:32

Identiteit

Je kan natuurlijk vanuit je eigen geloof zonder het over dit geloof te hebben bepaalde handelingen verrichten maarje geeft zelf al aan dat de meeste leraren ook niet gelovig zijn. Dus dan heb je een katholieke school met voornamelijk ongelovige leraren en met name niet-katholieke kinderen. Die leraren werken dus helemaal niet vanuit hun eigen rk overtuiging maar vanuit een andere overtuiging die vaak los staat van ebig geloof. Die zetten Jezus dus niet in de kern van hun werk omdat ze nu eenmaal dat geloof niet hebben. Dat snap ik. Er over leren is heel wat anders. Ik weet redelijk wat af van de islam maar ik ben geen moslim. Ik zou nooit vanuit een werkelijk doorleefde islamitische overuiging onderwijs kunnen geven want ik ben geen moslim. Die kern heb ik niet. Ik kan het faken maar ik geloof het nog steeds niet.

Ik vraag me dus nog steeds af wat nu eigenlijk katholiek is aan de meeste katholieke scholen. De leraren zijn niet gelovig laat staan katholiek. De leerlingen ook niet grotendeels. Veel scholen hebben geen enkele band meer met de parochie en dus met de kerk als geheel.

Soms is er nog ruimte voor bepaalde rituelen zoals een Palmpasen kruis maken maar dat verliest natuurlijk aan betekenis als je de Kern weghaalt.

Je kan orthodox zijn of liberaal of alles er tussen in maar alsnog begint en eindigt alles bij Jezus en God. En als je dat niet de kern aanhoudt dan is er gewoon niet zoveel christelijks a meer aan.

Op de meeste katholieke scholen die ik van binnen heb gezien treft mij vooral de apathie van leerkrachten en ouders tegenover geloof en kerk. Het leeft vaak nauwelijks.

En dat is best maar ik vraag me dan wel af wat het nut nog is van het predikaat katholiek voor de school en de ouders. De werkelijke waarde is asng verloren gegaan.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-09-2016 om 07:47

Wat mij belangrijk lijkt ...

is dat iedereen zich goed vertegenwoordigd moet kunnen voelen in onze democratische samenleving. Dat bevordert vreedzaam samenleven op basis van onderling respect.

Door het makkelijker te maken dat scholen van signatuur veranderen, kan beter worden ingespeeld op de behoeften van de bevolking.

Uiteraard dient de Nederlandse staat daarbij een uitzondering te maken voor antidemocratische groeperingen.

bieb63

bieb63

16-09-2016 om 09:52

Dat klopt Jaina

Net zoals ik al meerdere malen heb aangegeven. Veel RK en PC scholen zijn van oorsprong Katholiek of Protestants, maar daar is inmiddels weinig meer van over. Wat dat betreft hoef je als niet gelovige of als moslim niet bang te zijn om naar een RK school te gaan, als dat gewoon een buurtschool is.
Anders is het met scholen die nog niet zolang bestaan en zich RK of PC (of beiden) noemen, dan is het een bewuste keuze en kun daar wel meer verwachten wbt geloofszaken.

Jaina

"Op de meeste katholieke scholen die ik van binnen heb gezien treft mij vooral de apathie van leerkrachten en ouders tegenover geloof en kerk. Het leeft vaak nauwelijks."

Klopt, helemaal eens. Desondanks denk ik dat er een verschil in sfeer, cultuur is tussen katholieke, pc- en openbare scholen. En dat die sfeer voortkomt uit de grondslag.

skik

Lente

Lente

16-09-2016 om 21:30

Zowel ervaring met openbare als katholieke basisschool

En ik kan vertellen dat ik geen enkel verschil ervaren heb ik sfeer en cultuur.
Ik ben katholiek opgevoed en ik heb niets gemerkt van die grondslag. Ik denk dat beide scholen dezelfde normen en waarden had.
Op beide scholen heb ik groep 5 t/m 8 meegemaakt, op één school alleen groep 1-5.

Ik heb wel iemand meegemaakt die overstapte van de reformatorische naar de openbare school, in groep 7. Kind vertelde mij dat de reformatorische meer regels had maar dat daar alles stiekem ging. En dat daar niet zo op gelet werd. En dat er op de openbare meer geregeld werd dat het echt zo ging als ze zeiden. En dat eigenlijk de openbare strenger was en dat er minder gepest werd.

geloof prive zaak van thuis Moet onderwijs zich niet mee bemoeie

Geloof is een privé zaak van thuis en moet het onderwijs zich helemaal niet mee bemoeien . Dus alles openbaar.

M'n zoon van 7 zit op de christelijke school omdat mijn 7 jarige zoon speciaal basis onderwijs volgt en er geen openbare speciaal basis onderwijs is in mijn regio . Bekend probleem waar ik vroeger als LOM school kind dus ook last van m'n had. Dus ik als moeder zat op dezelfde speciaal basis onderwijs als nu mijn oudste zoon.
Mijn man kwam uit een andere regio en zat ook op speciaal basis onderwijs wat toen lom heette en m'n 4 jarige in groep 1 heeft moeite met mee komen en heeft al een verhoogt risico om ook naar het speciaal basis onderwijst te gaan. Het lijkt er op dat leer moeilijkheden erfelijk is
Maar juist speciale scholen horen neutraal te zijn . Het enige wat ik van de DDR goed vond was het verbod op goddienst in het onderwijs

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.