Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 21:42

Alleen openbare scholen


Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 10:55

Triva

Ik zei dit: Dus als de diverse grondslagen uit het onderwijs worden gehaald, kan dat geen punt meer zijn

Ik las het opnieuw en ik besef dat scholen niet altijd naast de deur liggen, dus dat veel kinderen sowieso een stuk moeten fietsen of lopen, maar ik vind dat de doelstelling moet zijn dat die route zo kort mogelijk moet zijn en dus niet aan de andere kant van de stad. Ik heb even op de kaart gekeken. Voor ouders die hun kind persé op openbaar onderwijs willen hebben, zou de afstand toch echt wel een stukje groter zijn als ze naar de andere scholen zouden moeten bij gebrek aan een in onze wijk. Afhankelijk van waar je in onze wijk woont, dat wel. Mensen die helemaal achteraan wonen zullen er niet zo'n groot verschil door ondervinden, maar daarvoor moeten de kinderen opeens wel door een park/natuurgebied. En dan zijn wij nog een provinciestad. Minder groot, minder druk, etc., dan een stad als Amsterdam of Den Haag. Daar zullen de afstanden misschien al snel groter zijn, omdat de wijken groter zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-09-2016 om 10:59

ja, dat wordt een heisa

Ja Kaaskopje, ik denk dat het een heisa wordt. Een enorme heisa. Voor- en regenstanders zullen elkaar de tent gaan uitvechten. Er zullen scholen zijn die weigeren om mee te werken. Ouders zullen in opstand komen etc.

Kijk maar eens naar een Zwarte Pieten discussie - en hoe dat mensen raakt. En dit gaat verder, heel veel verder.

Voor de voorstanders is het heel eenvoudig. Pas de namen aan, schaf de dagopening/gebed/kerkbezoek/godsdienstles af, pas je website aan. Kan volgend schooljaar geregeld zijn.
Voor veel voorstanders bestaat de verzuilde samenleving niet meer. Maar die verzuiling bestaat natuurlijk nog wel degelijk. En die verzuiling wordt in stand gehouden door een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking. Mensen die veel waarde hechten aan hun Katholieke of PC school. Die hun kinderen graag naar een gereformeerde vereniging laten gaan (want die zijn er ook nog steeds). Mensen die hel bewust kiezen voor die ene school vanwege de signatuur, vanwege de identiteit. Die daar kilometers voor om reizen of zelfs verhuizen. Je gaat denk ik voorbij aan het belang dat veel mensen hieraan hechten. Het gaat nadrukkelijk niet alleen om besturen die 'iets' moeten doen. Het gaat om leerkrachten, ouders en leerlingen die met volle overtuiging voor bepaalde scholen kiezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 11:07

Triva

Er zullen altijd mensen zijn die het verderop zoeken, dat is waar. Dat kan aan diverse factoren liggen. Als het aan de manier van lesgeven zou liggen, zou de school die voorbij gefietst wordt bij zichzelf te rade moeten gaan. Waarom gaan ouders liever verderop? Los van gewend zijn op een school, of gepest worden op een school, Montessori of Dalton. Dan gaat het niet om de grondslag, maar om de kwaliteit en de sfeer op een school.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 11:09

Jaina

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Ik zag echt amper typisch katholiek onderwijs in de school van mijn dochters. Dus dat bordje kan net zo goed openbaar worden.

bieb63

bieb63

14-09-2016 om 11:37

Anne G

Ha, Lucas Onderwijs. Nou, die heeft geen pas nieuwe school met 700 leerlingen. En het is ook zéker niet zo dat op de scholen die daaronder vallen het geloof breed uitgedragen wordt. Echt niet. Er zullen er vast enkelen zijn (van de ca. 55 bs scholen), maar dat zijn dan al héél lang bestaande scholen, die traditioneel zo (deels) zijn gebleven en vielen oorspronkelijk helemaal niet onder Lucas Onderwijs.
Verder heeft Lucas Onderwijs een jaar of 8 geleden het woord 'confessioneel' uit de stichtingsnaam gehaald. Simpelweg omdat het geloof geen dusdanige rol meer speelt in de stichting. En omdat er de laatste 10 jaar diverse scholen bij zijn aangesloten die geheel geen religieuze grondslag hebben, zoals de Nutsscholen.

Anna G.

Anna G.

14-09-2016 om 11:44

bieb/triva

@Bieb: Geloof me nou. Een voorbeeld is Balans, mijn nichtjes zitten daarop en moeten iedere dag bidden. Nieuwe, grote school. Maar ook in Ypenburg kan ik er zo eentje noemen. Beiden van Lucas. Of heb jij zelf ervaring op die scholen? Veel hangt waarschijnlijk ook samen met de keuzes die de directie maakt. Misschien uit geloofsovertuiging, misschien om bepaalde groepen buiten de deur te houden.

@Triva: wat je zegt over veel keuze voor basisscholen klopt. Dat is bij ons ook zo en daarom fietsen wij elke dag een stukje verder. Maar voor de VO scholen geldt dat niet. Daar zijn er minder van en is de keuze uit openbare scholen ineens een stuk beperkter. Geldt dat bij jou ook niet?

meer criteria

Het is natuurlijk niet zo dat omdat er een school op de hoek is dat ouders daar voor kiezen. Voor een deel. Maar ik heb toch wel een soort van 8 scholen bezocht voor ik zoon inschreef. Omdat je ook wil weten hoe georganiseerd de school is, wat doen ze met pesten, hoe vol zijn de klassen, wat is de sfeer op het schoolplein en in de klas en wat voor waarden hanteert de school.
Zelfs onder christelijke scholen heb je dan nog grote verschillen.
Echt, ouders willen ook wat te kiezen hebben.
Ik was in een pc school in Buitenveldert die echt geen tekst had dan dat de school 'leuk' was. Ik vond een school die wel tekst had. In een diverse buurt is dat nodig zodat je naar elkaar toe expliciteert waar het over gaat. En dat sloot ook beter aan bij mijn kinderen die de sociale en andere regels niet spontaan opdoen.
Je wil een school die bij je kind past en geen vergaarbak. En dan kies je zo goed mogelijk.

bieb63

bieb63

14-09-2016 om 11:49

wbt 'ombouwen' naar openbaar

Jullie vergeten iets: De, o.a., RK en PC scholen vallen onder een stichting. De openbaren vallen onder de Gemeente. Dus een bordje eraf schroeven en geen weekopening meer maakt een school nog niet 'openbaar', want nog steeds aangesloten bij een stichting. M.a.w. al het personeel van de niet-openbare scholen moeten in dienst komen bij de Gemeente...... Dus heisa: ja, natuurlijk!

Tav

Tav

14-09-2016 om 12:47

kiezen

Natuurlijk moet er iets te kiezen zijn. Maar dat zal ook altijd zo blijven. Waarom moet er dan gekozen worden op basis van iets dat voor een groot deel van de bevolking achterhaald is? Waarom niet over zaken als onderwijsmethode, organisatie, pestbeleid, zorgbeleid, sfeer?

Het zal vast wel een gedoe worden, maar niet alle openbare scholen vallen nu onder de gemeente. Ook openbare scholen kunnen onder een stichting vallen. Die zal dan wel wat diverser van aard moeten worden. Het is het gedoe waard, omdat het om fundamentele vrijheden gaan die nu - althans op sommige plaatsen - geschonden worden.

En wie absoluut een religieuze school wil, kan die natuurlijk stichten. Particulier dan. De meeste kerkgenootschappen kunnen echt wel aan geld komen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-09-2016 om 12:56

Bieb

"De openbaren vallen onder de Gemeente"

Hier niet hoor. Ik dacht eigenlijk dat dat op de meeste plaatsen openbaar onderwijs al lang is ondergebracht in stichtingen.

Triva

Triva

14-09-2016 om 13:15

Kaaskopje

'Als het aan de manier van lesgeven zou liggen, zou de school die voorbij gefietst wordt bij zichzelf te rade moeten gaan. Waarom gaan ouders liever verderop? Los van gewend zijn op een school, of gepest worden op een school, Montessori of Dalton. Dan gaat het niet om de grondslag, maar om de kwaliteit en de sfeer op een school.'

Ten eerste denk ik dat je jouw situatie van 40 jaar geleden niet moet doortrekken naar nu. Het is nu heel normaal dat je een stukje fietst voor een basisschool en ik zou niet weten waarom je per wijkje allemaal naar dezelfde school zou moeten. Ik krijg ook het idee dat je het niet goed vindt als er nog verschillen zijn zoals Montessori of Dalton of Jenaplan of wat er dan nog meer te koop is want dan moeten die arme kindjes verder fietsen en vinden ze geen vriendjes in de straat. Zoals ik al zei: onze vinexwijk heeft iets van 6500 huizen, ze staan nog geen 3 km hemelsbreed bij elkaar vandaan en binnen die 3 km staan zes basisscholen. Denk je echt dat het uitmaakt of Pietje van nr 2 naar basisschool X of Y gaat mbt het spelen met Keesje van nr 4?

Wat wil je eigenlijk dat er dan in zo'n (heel normale wijk met 2x3basisscholen) wijk gebeurt? Twee grote basisscholen?

Mbt concurrentie op scholen, de directeur vertelde mij, toen wij opperden dat het vanwege de verkeersveiligheid fijn zou zijn als die drie scholen naast elkaar om de beurt zouden beginnen, dat ze dan concurreren op begintijd. Mensen kiezen dan een school omdat die als eerste start (als je vroeg begint met je werk) of als laatste (als je graag uitslaapt). Dus als mensen daar al een school op uitzoeken doen ze dat zeker als de moeder van Keesje slechte ervaringen uit in de straat die ze gehoord heeft van de moeder van het vriendje van het neefje van Keesje...

Tav

Tav

14-09-2016 om 13:26

deal

Als in 1917 die deal niet was gesloten (religieus onderwijs financieren in ruil voor algemeen kiesrecht), dan zou niemand het nu in zijn hoofd halen om het onderwijs zo te regelen als het nu is. Dan zou openbaar de norm zijn en voor religieus zouden eventueel regelingen getroffen kunnen worden. Of ze zouden gewoon particulier zijn.

Nogmaals: zou je net zo makkelijk je kind naar een islamitische school sturen die niet zoveel meer aan religie deed, als naar een christelijke? Zo niet, dan moet je je toch eens afvragen of de huidige situatie wenselijk en eerlijk is. Want er zijn genoeg mensen voor wie dat allebei zeer onwenselijk zou zijn. Over christelijke scholen halen veel mensen de schouders op, maar waarom dat verschil?

Het zal niet snel veranderen vanwege de enorme financiële belangen, invloed en macht die hiermee gemoeid zijn. Maar het zou wel het zuiverste zijn. Het is raar dat de staat religieus onderwijs volledig subsidieert. Dat heeft niets met keuzevrijheid te maken. Of toch wel: beperking van de keuzevrijheid van mensen die principieel geen christelijk onderwijs willen, maar er wel voor moeten betalen, zodat er geen geld of ruimte is voor voldoende openbare scholen. Ook heidenen willen iets te kiezen hebben, of in elk geval zeker zijn van openbaar onderwijs in hun stad.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-09-2016 om 13:38

Ik, heiden

Wie in min of meer fundamentalistisch katholieke kring is grootgebracht, zal het wel weten: ooit was het katholieke geloof in Nederland ‘uit den boze’; laat staan katholiek onderwijs. We spreken dan natuurlijk over tijden die tamelijk ver achter ons liggen. Toch wist mijn moeder erover te vertellen, alsof dat allemaal gisteren gebeurde en het derhalve nog altijd een soort van actueel was.

Ooit liep ik als kleuter aan haar hand naar het hertenkamp van het Rotterdamse Kralingse bos, zoals wel vaker ’s zondags. Opeens wees ze met haar vrije arm naar de met gras begroeide helling ernaast. “Zie je dat golfveld daar? Daaronder moet ergens nog een *schuilkerk* zitten!” Waarop zij vol vuur (d.w.z. misprijzend) begon uit te weiden over de vervolging van de katholieken in Nederland.

Hoe spannend en wervend zij het ook probeerde te brengen; het verhaal sprak mij minder aan dan mogelijk was geweest. Achteraf bezien had haar timing beter gekund. Ik had bij lange na nog niet de leeftijd waarop een kind graag dingen onderneemt als het bouwen van ondergrondse hutten tezamen met andere kinderen. Daarvan zou het pas veel later in mijn leven komen.

Tevens zou het nog wel even duren eer ik te weten kwam, dat er ook nog zoiets was geweest als de katholieke emancipatie, aangestuurd door een heuse ‘beweging’ die zo haar eigen helden en heldinnen kende. Hierover informeerde mij een andere tofelemoon, toen ik al lang en breed de deur van het ouderlijk huis achter mij had dichtgetrokken.

Enfin. Toen Frits Bolkestein een historische parallel trok tussen moslims en katholieken in Nederland besefte ik , dat deze VVD politicus hiermee een begraven, enigszins door roest aangetaste (en dus nogal botte) strijdbijl vanonder het politieke landschap vandaan haalde. Eens te meer bleek, dat de emancipatie van de katholieken nog wel eens een doorn in het oog was voor wie niet tot de Rooms Katholieke Kerk (RKK) behoorde.

Ik vond de strekking van zijn betoog blijk geven van een opvallend gebrek aan historisch besef. Want welk beeld riep hij in het leven? Welnu; dat ‘we’ in Nederland nu dezelfde doffe ellende zouden gaan meemaken als met die vermaledijd achterlijke katholieken van destijds. Jullie snappen het vast wel: ik, één van de hoogst opgeleide vrouwen van Nederland, voelde mij persoonlijk aangesproken.

Niet dat ik nog katholiek ben, hoor. Allerminst! Reeds als tiener heb ik de weg naar het humanisme bewandeld. Juist als zogeheten ‘afvallige’ trof me het verzuilde karakter van zijn uitlatingen. Zo 20ste eeuws, zou mijn dochter zeggen.

Bovendien! Hoe viel zijn onheilstijding met betrekking tot moslims in Nederland te rijmen met mijn (onmiskenbaar) succesvolle ‘integratie’ in de Nederlandse samenleving en die van zo vele landgenoten van katholieke komaf? Zijn eigen logica volgend, zou ons welslagen nu juist regelrecht tot optimisme stemmen! Ik zal maar zeggen: het politieke bedrijf kent zo zijn eigen regels.

Daarenboven lijkt het mij niet uitgesloten, dat de ronduit discriminatoire uitspraken van Frits Bolkestein mede zijn ingegeven door een particuliere rancune naar de persoon Ruud Lubbers. Het is één ding om officieel te geloven in het vrije spel der maatschappelijke krachten; maar om consequent te vertrouwen op een positieve uitkomst van de theorie in de praktijk? Dat is (kennelijk) weer een heel ander verhaal. En welke liberaal helpt hem van zijn geloofsnood af? In deze tijd, waarin een mens slechts lijkt te denken wat hij wil denken, is dat misschien ook wel een onmogelijke opgave.

Toegegeven; ikzelf verenig eveneens een schijnbaar onoverbrugbare tegenstelling in mij.

Op basis van mijn politieke voorkeur zie ik weinig tot geen bezwaar tegen uniform staatsonderwijs en zou ik daarvan dus een voorstander zijn. Op basis van mijn levenservaring kom ik evenwel tot een heel ander standpunt.

Uiteraard juichten de meeste docenten van mijn katholieke middelbare school mijn ontkerkelijking bepaald niet toe. Toch voelden slechts enkele zich geroepen mij regelrecht tegen te werken. Zij waren ‘van de oude stempel’, zoals dat heette, en geloofden heilig in dwang. De overgrote meerderheid handelde modern en (dus) in het zwaarst wegende belang van de school: elke leerling de hoogst mogelijke cijfers laten halen. Misschien niet helemaal een *vrij* spel der maatschappelijke krachten; maar wel een met een gunstige uitkomst! Al heb ik dan als adolecent jarenlang op eieren moeten lopen.

Het mag voor zich spreken, dat ik als ouder veel belang hecht aan het kunnen ontlopen van de invloeden van de RKK. Een lotingssysteem waarmee mijn nageslacht op een katholieke school terecht zou komen? Zoiets betekent voor mij een waar horrorscenario! Tegelijk kan ik mij levendig voorstellen hoe divers eigenlijk de vraag naar onderwijs zal zijn.

Het onderscheid tussen openbaar en bijzonder onderwijs mag dan niet geheel lijken te stroken met een strikte scheiding tussen kerk en staat; ons duale onderwijsbestel garandeert wel een pluriform aanbod. En iets te kiezen hebben, is ook wat waard.

Van een scheiding van kerk en staat als in het Frankrijk van de Franse Revolutie is in Nederland overigens nooit sprake geweest. De historische ontwikkelingen in Nederland hebben geresulteerd in een cruciale rol voor de Onderwijsinspectie. Door hun afhankelijkheid van volwassenen is er (vanouds) het risico, dat kinderen op afstand komen te staan van onze rechtsstaat. De overheid dient ervoor te zorgen dat de wet iedere – voor de wet gelijke! – burger kan bereiken. Of het nu om straffen gaat, of de verspreiding van gelijke rechten.

Alleen openbare scholen, teneinde religie te verbannen naar de privé sfeer? Het lijkt me een slecht doordacht plan. Scholen spelen een belangrijke rol bij de voorbereiding van de jeugd op hun participatie aan de samenleving. Juist daar kan de overheid de nodige controle uitoefenen. Aan bijzondere scholen kan de overheid bijzondere aandacht besteden. Zodra kinderen met, laat ik zeggen, een bijzondere afkomst opgaan in de “vergaarbak” van het openbaar onderwijs, wordt het voor de overheid aanmerkelijk lastiger om problemen te traceren en op te lossen. De Kinderbescherming zou het ongetwijfeld nog drukker krijgen dan zij het al heeft.

Daarom is het wat mij betreft nog maar de vraag of met het omzetten van het bijzondere onderwijs naar openbaar onderwijs – hetgeen organisatorisch naar alle waarschijnlijkheid wel mogelijk is – het beoogde doel van rechtsgelijkheid wordt bereikt.

Ik heb aan den lijve ondervonden, dat een preventieve en/of corrigerende werking uitgaat van een emancipatie vanuit eigen kring, als het gaat om misstanden. Vanzelfsprekend kunnen anderen weer heel andere ervaringen hebben opgedaan. Ik vraag het me af: wordt de roep om openbaar onderwijs misschien mede ingegeven door angst om door moslims te worden ingehaald? In dat geval herhaalt de geschiedenis zich enigszins.

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 13:43

AnneJ o.t.

Wat toevallig dat je de pc school in Buitenveldert noemt. Het zal vast niet dezelfde zijn (of wie weet toch wel?) als waar ik op gezeten heb, maar ik heb dus bijna drie jaar op een pc school in Buitenveldert gezeten. Ik kan me niet herinneren dat het christelijke element heel diepgaand was. Net zo min als op de christelijke school waar ik later in het dorp op gezeten heb. We kregen wel verhalen uit de bijbel en dat vond ik mooi. Net zo mooi overigens als de vertelkunst van de geschiedenisleraar op de mavo, over de geschiedenis in het algemeen.

Kaaskopje Ot

De basisschool het dichts bij de VU. Als je naar de website gaat zie je dat ze nog steeds weinig tekst hebben. Grapje hoor, ze hebben een nieuwe website. Ik denk overigens dat de meeste ouders wel heel tevreden waren over de school. Het was alleen wat minder geschikt voor mijn kinderen. Maar in die tijd zocht ik huisvesting bij mijn werk. Uiteindelijk heb ik de puzzel anders gelegd.

Triva

Triva

14-09-2016 om 14:17

Anna

'Triva: wat je zegt over veel keuze voor basisscholen klopt. Dat is bij ons ook zo en daarom fietsen wij elke dag een stukje verder. Maar voor de VO scholen geldt dat niet. Daar zijn er minder van en is de keuze uit openbare scholen ineens een stuk beperkter. Geldt dat bij jou ook niet?'

Klopt, mijn beide kinderen gingen naar verschillende pc middelbare scholen, verder was er voor oudste nog een pc, een rk en een openbare die in aanmerking kwam maar daar waar je amper moslims ziet op een pc basisschool is dat bij een middelbare geen enkel probleem blijkbaar. Mijn oudste is zwaar atheïstisch en hij heeft er geen enkel probleem mee, hij voelt zich een echte .....er! De dosis was keurig en er wordt gewoon uitleg gegeven over alle andere geloven, ook op vmbo basis in de brugklas. Op zich vind ik het prima als alle scholen 'openbaar' zouden zijn maar dan niet zo extreem dat er geen kerstliedje gezongen wordt in december bijv maar niet om de redenen die kaaskopje opgeeft (fietsafstanden).

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 14:20

Tav en anderen

Ik ben het deels met je eens. Ook al heb ik in algemene zin niets tegen moslims, zou ik mijn kind niet op een islamitische school doen. Wij hebben onze kinderen op een christelijke school gedaan, omdat wij in een hoofdzakelijk christelijke cultuur wonen en het dan wel zo prettig is als je op zijn minst weet wat de achtergrond van christelijk zijn is. Maar dat hadden we net zo goed ook kunnen laten, want daar waar het over het christelijk geloof had kúnnen gaan, werd dat in een niet erg als religieus herkenbaar jasje aangeboden. Maar de school groeide tegen de klippen op. In tegenstelling tot de openbare en christelijke school in de wijk. Ik heb het niet wetenschappelijk onderzocht, maar mijn vermoeden is dat die grote groei voor een groot deel te maken heeft, met dat de openbare school minder wit is en meer moslim en dat die katholieke school toch amper aan godsdienst doet, in tegenstelling tot wat vermoed wordt van protestants onderwijs. Als dat inderdaad de oorzaak is, vind ik dat geen wenselijke situatie.

Ik heb er geen verstand van, maar wat ik me afvraag over de financiële kant, is dat alle leerlingen hoe dan ook naar school moeten en dat de overheid voor al die kinderen hoe dan ook de kosten op zich neemt. Waarom zou het dan zoveel duurder en ongewenster zijn als dat geld naar bijzondere scholen gaat? Gaat daar dan meer heen dan naar openbaar onderwijs?

Wat ik niet onlogisch zou vinden, is als het religieuze element los van school aangeboden zou worden, met een bijdrage van de ouders zelf. Wat mij betreft kan dat allemaal op een school. Waarom moeten we willen dat onze kinderen gescheiden van elkaar naar school gaan? Is het juist niet beter om ze samen op te laten groeien, dus ook tijdens de schooluren?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 14:31

Triva

Op zich vind ik het prima als alle scholen 'openbaar' zouden zijn maar dan niet zo extreem dat er geen kerstliedje gezongen wordt in december bijv maar niet om de redenen die kaaskopje opgeeft (fietsafstanden).

Die fietsafstanden zijn een onderdeel van het geheel. Het is niet dé reden dat ik neutraal onderwijs wenselijk vind. Ik vind dat bijzonder onderwijs drempels opwerpt, waardoor het kán voorkomen dat je in plaats van 5 minuten fietsen 20 minuten of meer moet fietsen om bij een school van jouw keuze te kunnen komen.

Als je kinderen geen kerstliedjes laat zingen waar hun ouders niet achterstaan, vind ik dat het kerstfeest en paasfeest gewoon gevierd kan worden op een openbare school. Maar het is een beetje gek om kinderen van ongelovige, Joodse of islamitische ouders te laten zingen over het kindeke Jezus. Als ik nu in een kerk ben, hou ik ook mijn mond en doe niet voor de gezelligheid mee.

Triva

Triva

14-09-2016 om 14:41

Kaaskopje

'Als je kinderen geen kerstliedjes laat zingen waar hun ouders niet achterstaan, vind ik dat het kerstfeest en paasfeest gewoon gevierd kan worden op een openbare school. Maar het is een beetje gek om kinderen van ongelovige, Joodse of islamitische ouders te laten zingen over het kindeke Jezus. Als ik nu in een kerk ben, hou ik ook mijn mond en doe niet voor de gezelligheid mee.'

Ik ben er voor om alles op de een of andere manier te vieren en ik ben er echt tegen als we op die scholen zoals jij dat wil kerst en pasen gaan boycotten. Bij het suikerfeest worden de moslimkinderen nog steeds gewoon thuis gehouden, openbaar of niet. Ik wil dus dat suikerfeest, kerst, pasen, en wat dan ook verder besproken wordt en enigszins 'gevierd'. In Nederland is kerst en tweedepaasdag nog steeds een vaste vrije dag hoe niet christelijk we ook zijn. Als je dus alleen nog maar openbare scholen wil hebben moet je ook zo consequent zijn en al die vrije dagen afschaffen. Iedereen krijgt er dus pak 'm beet 5 dagen bij en we stoppen met die feestdagen. Waarom wel kerkelijke dingen op het werk? Laat iedereen zelf bepalen op welke dag hij/zij vrij wil.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 14:42

AnneJ o.t.

Het is allemaal lang geleden, maar mijn school was niet ver van het Gelderlandplein. De VU was nog wel een stukje fietsen. Ik weet nog dat ik achterop de fiets naar het ziekenhuis gebracht ben door mijn moeder. Mijn ouders hadden toen nog geen auto. De VU had ook geen kinderafdeling voor mij beschikbaar en ook al was ik nog heel klein, weet ik nog dat de vrouwen op 'mijn' zaal het schattig vonden om zo'n kleintje (ongeveer 3 jaar) op zaal te krijgen. De rest is uit mijn geheugen. Ik heb mijn eerste lenzen trouwens ook via de VU gekregen. Dat was redelijk bijzonder, omdat ik zo jong was (5). Er liggen dus wat herinneringen daar .

O.T.

Tja, christelijk ziekenhuis.

bieb63

bieb63

14-09-2016 om 15:00

Anne G

De Balans bestaat al zo'n 18 jaar, dus weet niet waarom je dat een nieuwe school noemt. Maar verder denk ik dat je nichtje een beetje overdrijft. Die school draagt helemaal geen geloof uit al is het een RK-PC school. Sterker nog RK's en PC's bidden echt wel anders.... en hebben een andere interpretatie van de Bijbel enz. Verder zitten er veel allochtonen op, dus hoe zou dat in een dagelijks gebed gevat moeten worden?

Oh Bieb

Als je gewoon een oecumenische school bent kun je best samen bidden hoor.
De agnosten houden gewoon even stil. De christelijke kinderen bidden en gebedje en de Islamitische kinderen bidden ook een gebedje. Dat is pas integratie.
En dan even vragen wat de kinderen thuis gewend zijn, krijg je nog veel meer soorten gebedjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 15:03

Triva

Ik zeg toch ook niet dat kerst en pasen geboycot moet worden? Dan heb je niet gelezen wat ik zei. Maar ik vind niet dat kinderen iets hoeven te zeggen of zingen wat ze niet van hun ouders meekrijgen. Als je je kinderen bewust op een school met een bepaald geloof doet, kies je er ook voor om je kind aan alles mee te laten doen, op een neutrale school kan er een algemener karakter aan gegeven worden zonder nadrukkelijk christelijke teksten uit te moeten spreken of zingen. Met pasen dus wel ontbijten, wel haasjes en kuikentjes. Met kerst... wel een boom met lichtjes, wel een kerstmaaltijd met kaarsjes. Ik denk dat de meeste niet christelijke mensen daar wel mee kunnen leven.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 15:10

Triva

Ik weet niet hoe duur het voor een werkgever wordt om religieuze feestdagen als vrij te kiezen dagen te moeten geven. Op zich zou ik daar niets op tegen hebben, zolang je recht om met kerst vrij te hebben dan maar niet verdwijnt. Ik vind het namelijk wel een leuke traditie om dan met het gezin te eten en de kamer gezellig te maken. Net als met pasen.

Anna G.

Anna G.

14-09-2016 om 15:12

bidden

Die school bestaat inderdaad al sinds de oprichting van de wijk, maar is wel een van de nieuwere scholen van Lucas. Er wordt volgens mijn nichtjes iedere dag gebeden, ze danken de heer bij de overblijf, ze gaan naar de kerk met feestdagen en zingen kerkelijke liederen. Doen ze thuis allemaal niet.

bieb63

bieb63

14-09-2016 om 15:16

Religieuze feesten en nogmaals de scholen van Lucas Onderwijs

Een aantal scholen van Lucas Onderwijs staan middenin de Haagse wijken waar de overgrote meerderheid Islamiet of i.i.g. allochtoon is. Bijv. 't Palet op de Vaillantlaan, een RK basisschool. Het overgrote deel van de kinderen daar is allochtoon.
Ingaand op de religieuze feesten. Op 't Palet wordt uiteraard ook gewoon Kerst en Pasen gevierd. Maar de kinderen die slacht/offerfeest en suikerfeest vieren krijgen gewoon vrij. Ook wordt op school aandacht aan besteed. En de docenten (ook voor een groot deel Islamiet) krijgen buitengewoon verlof (doorbetaald) voor slachtfeest en suikerfeest.
Dus zo is gewoon de realiteit, zeker in wijken/buurten met veel allochtonen waar van oudsher uiteraard ook heel veel RK scholen zijn, maar dat niet op die manier uitdragen.

bieb63

bieb63

14-09-2016 om 15:27

Anne G

"Die school bestaat inderdaad al sinds de oprichting van de wijk, maar is wel een van de nieuwere scholen van Lucas"
Hoe kom je dáár na bij? Dat het één van de nieuwere scholen van de Lucas is?? Ze hebben nu ca. 55 basisscholen, waarvan minstens 25 scholen veel later dan de Balans daarbij zijn aangesloten of opgericht. De meeste oude scholen stammen nog uit de nonnetjestijd of de rechtsvoorgangers van de Lucas. Toen ooit inderdaad een aardig religieus gebeuren. Maar nu niet meer. En ook die oudjes hebben zich (de meesten) volkomen aangepast. Zie bijv. RKBS 't Palet, een, zoals mijn bericht hierboven, zeer multiculturele school.

Jaina

Jaina

14-09-2016 om 17:53

Kaaskopje

Niet-christelijke mensen zouden zich misschien prima kunnen vinden in een kerstboom met lichtjes en paashazen maar streng christelijke mensen dan weer absoluut niet. In sommige christelijke stromingen zijn dit soort heidense symbolen echt not done.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-09-2016 om 18:54

Kern van mijn betoog (#134)

Blijf potentiële en daadwerkelijke wetsovertreders verantwoordelijk houden voor de preventie en bestrijding van schending van onze grondwet, opdat de Nederlandse staat en geloofsgroepen niet tegenover maar naast elkaar komen te staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.