Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 21:42

Alleen openbare scholen


Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2016 om 10:35

Temet

Ik leer snel bij de laatste tijd en ik kreeg inderdaad ook de indruk dat de Witte Tulp gewoon een goede school is, die openstaat voor iedereen en elke overtuiging. Des te schandelijker, dat het gaat zoals het gaat. Het zou geen moer uit moeten maken wie er in het bestuur van een school zit, of wat een leraar gelooft. Zolang hij of zij privé-opvattingen maar thuis laat.

Tav

Tav

06-09-2016 om 10:36

eurithmie

wordt al door de ouders betaald. En plusklassen zijn iets heel anders. Ik zit ook niet op dokter Corrie te wachten, maar stel dat dan aan de orde op je school. Er is vast wel meer waar je niet op zit te wachten, dus word gewoon lid van de MR. Dat is heel iets anders dan gedwongen naar een school met een religieuze kleur moeten, omdat er elders geen plaats is.

Openbare scholen zijn juist beter voor diversiteit. Je komt er iedereen tegen en dat is heel interessant voor kinderen. En je krijgt er niet zo'n sfeertje van "wij tegen de boze buitenwereld".

Gulen scholen

Wat op de achtergrond meespeelt is het verhaal over de relatie tussen Erdogan en Gulen die er een Islamitische agenda op nahielden in de tijd dat het nog 'aan' was. Daardoor worden aanhangers van Fetullah Gulen nog steeds als een soort vijfde colonne gezien.
Ik zie het zo, je ziet de SGP toch ook niet als een vijfde colonne? Ja ze hebben een missie maar ze hebben allang het uitgangspunt verlaten dat iedereen hetzelfde moet zijn als zijzelf. En waakzaamheid is altijd geboden. Men houdt zich aan de wet. En zo heeft het geloof in de geschiedenis ook vaak juist voor emancipatie en samenlevingsopbouw gezorgd. Het kan ook een belangrijke drijvende kracht zijn. Daar is niets mis mee.
En op deze scholen hoef je niet eerst een geloofsbelijdenis te tekenen voor je aangenomen wordt.
Ik heb zelf nog meegemaakt dat mensen in het binnenland van Suriname wel naar de kerk moesten gaan wilden ze de eerste hulp post kunnen behouden. Je moet altijd waakzaam zijn voor slecht gedrag.
Mijn dochter heeft even op zo'n 'neutrale' Gulenschool gezeten. De school van zoon fuseerde met deze school. Prima uitgangspunten en prima mensen.
Mensen die wel op de koffie gaan bij Aboutaleb en anderen. Die zich actief inzetten voor modern onderwijs en goede contacten met de rest van de samenleving, gericht op de mondiale samenleving. Geinspireerd door de inzichten van Fetullah Gulen maar ze mogen ook zelf denken toevallig.
Misschien heb je de hoofdredacteur van Zaman Vandaag op de tv gezien?

Jaina

Jaina

06-09-2016 om 10:40

Bijzonder onderwijs

Als je bijzonder onderwijs afschaft dan moet je ook de vrije school afschaffen (antroposofie is ook een soort religie) en eigenlijk ook montessorischolen en dergelijke want dat zijn ook speciale visies op leren en onderwijs en opvoeding met een eigen kindbeeld. Dan ook alles echt openbaar. En tegelijk de schoolpicht afschaffen want anders krijg je inderdaad staatsopvoeding. Dus thuisonderwijs en privé scholen moeten dan ruim mogelijk zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2016 om 10:59

Jaina

En op een openbare school is dat niet gewaarborgd want Darwin wordt behandeld als de waarheid, het homohuwelijk wordt gezien als normaal en godsdienst als een privé zaak. En juist op dat soort zaken onderscheiden streng religieuze scholen zich.===

Het homohuwelijk moet op zijn minst gerespecteerd worden, vind jij niet dan? Ik vind het kwalijk dat kinderen nog wordt geleerd dat verkeerd te vinden. Over Darwin kun je twisten, dat is een overtuiging en zou dus puur informatief behandeld moeten worden, net als de diverse godsdiensten. Als je je daar verder in wilt onderscheiden, kun je buiten school van alles regelen. Dat gebeurt al. Mijn eigen mening heb je hiermee prima samengevat overigens. Ik zie Darwin ook als 'de waarheid', maar ik begrijp ook dat dit niet de waarheid is voor iedereen. Mijn kinderen zijn in die lijn opgevoed. Ze weten van ons dat we ons oude geloof niet meer geloven, ze geloven zelf ook niet, maar ze gedragen zich wel beschaafd naar gelovige mensen toe. Het zou goed zijn als de algemene tendens in Nederland zou zijn dat we ons beschaafd gedragen naar elkaar ongeacht kleur, het geloof of de overtuiging die je hebt en dat bevorder je niet met gescheiden onderwijs. Dát is de laatste tijd pijnlijk duidelijk geworden. In de vorm van de mail over de zwarte schoonmaker en over de situatie van Nederlandse Turken en eerder al door hoe gereformeerde scholen zich opstelden t.o. homo-leraren. Als je elkaar niet accepteert, of elkaar het licht niet in de ogen gunt, vanwege je geloof of de richting die je aanhangt in dat geloof, dan heb je een probleem, maar dat hoort los te staan van de school waarop je kinderen zitten.

Overheidsdesillusie

Ik ook niet de illusie dat openbare scholen nou zo speciaal geschikt zijn om verdraagzaamheid te bevorderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2016 om 11:05

SGP

Ja ze hebben een missie maar ze hebben allang het uitgangspunt verlaten dat iedereen hetzelfde moet zijn als zijzelf. ===

Ik ontkom niet aan de indruk dat dit komt, omdat ze wel moesten. Als de kans er was geweest, hadden ze liever alles bij het oude gelaten volgens mij. Althans de mannen.

Tav

Tav

06-09-2016 om 11:05

Jaina

Thuisonderwijs lijkt me inderdaad prima, maar wel onder toezicht en met steun. Nu krijgt een kind dat niet (meer) naar school kan een vrijstelling en dan is het verder klaar. De staat wast zijn handen in onschuld, om maar een toepasselijke uitdrukking te gebruiken.

Privé-scholen zijn er ook al lang, maar de meesten die het kunnen betalen kiezen daar niet voor (anders dan in de meeste andere landen), omdat er prima staatsonderwijs is in Nederland.

Openbare bijzondere scholen verrijken het onderwijs. Er vindt veel kruisbestuiving plaats: de bijzondere scholen staan onder druk van ouders om niet te obsessief te zijn en de "gewone" scholen nemen veel mooie ideeën van ze over, zoals de opstelling in groepjes, die allang niet meer alleen op Montessori-scholen te vinden is. Niet iedereen wil zijn kind op een vernieuwende school hebben, maar het lijkt me handig voor de overheid om erin te investeren, als proeftuin voor de verdere verbetering van het onderwijs.

Dat is allemaal niet aan de orde bij religieus onderwijs. Dat indoctrineert kinderen met een bepaalde levensvisie, of het is zo'n slap aftreksel dat het dat niet meer doet (zodat de school ook geen reden van bestaan meer heeft). Niemand aanbidt Maria Montessori of neemt belangrijke beslissingen over partners, vrienden, levensstijl, politiek, enzovoorts onder verwijzing naar haar ideeën.

Ja en Kaaskopje

Je zult altijd waakzaam moeten zijn, uit welke hoek het ook komt, de rechtstaat kan bedreigd en de democratie om zeep. Maar dat is niet zomaar voor elkaar en we hebben daar wetten voor en alertheid. En dan wil je dat juist in openheid en niet in achterkamertjes.
Het is de keerzijde van ideologieën en principes en religies dat ze wat overenthousiast een ander ook het licht gunnen. Dat kan altijd uit de hand lopen.
Maar het alternatief, de communistische of fascistische heilstaat waar alles 'neutraal' is en de overheid faciliteert, wil je ook niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-09-2016 om 11:12

welk probleem lost het op?

Nogal wat reacties gaan over respect hebben voor elkaar. De suggestie wordt gewekt dat openbare scholen daaraan gaan bijdragen. Ik geloof daar eerlijk gezegd niets van. Ook de link die wordt gelegd met de 'huidige ontwikkelingen' vind ik verbazingwekkend.

Welke problemen lossen we nou eigenlijk op door het afschaffen van gereformeerde, katholieke en PC scholen? En zijn dat de problemen die op dit moment ook echt om een oplossing vragen? (drastische oplossingen zijn alleen rechtvaardigd als ze grote problemen oplossen). En welke negatieve gevolgen kunnen er zijn?

Nog een Kaaskopje

In Amsterdam zie je juist in bepaalde stadsdelen dat 'hoofddoekjes' vaker voorkomen op christelijke scholen. Voor Islamitische ouders is dat soms juist een reden dat er respect is voor ieders religie. Ook weet men vaak dat het onderwijs op een christelijke school in een aantal gevallen gewoon van betere kwaliteit is. Christelijke scholen zijn soms geheel 'zwart'geworden daardoor.
Ook de Vrije Universiteit trekt al langer meer diverse studenten dan de UvA vanwege de traditie van de geloofskeuze.
Ook op christelijke scholen wordt het Suikerfeest toegestaan. Op openbare en christelijke scholen heb je juist vaak last van een oude garde aan leerkrachten die zich verzetten tegen teveel diversiteit. Je mag er zijn maar we leren hier wel Nederlands, Nederlandse geschiedenis en vieren Nederlandse feesten. Daar is het christelijk onderwijs niet uniek in en kan zich soms juist daarin onderscheiden dat er meer ruimte gemaakt wordt voor andersgelovigen uit eigenbelang.

Dees

Dees

06-09-2016 om 12:01

Tja AnneJ

Een paashaas knutselen valt binnen het vak handenarbeid, net zoals een Palmpasenkruis zal vallen binnen het vak handenarbeid. Het bijbelverhaal wat erbij wordt verteld valt buiten een normaal schoolvak en is dus extra.

Een kind wat achter blijft of voorloopt qua lesstof moet daarin wel gewoon geholpen kunnen worden en dat moeten de ouders dus niet zonder meer zelf financieren. Dit valt onder regulier onderwijs, dit heeft niets met hobbies of liefhebberijen te maken dit heeft met een passend onderwijsaanbod voor de betreffende kinderen te maken.

Tja Dees

http://www.openbaaronderwijs.nu/themas/levensbeschouwing/

Ze bakken er misschien niet altijd wat van, christelijke scholen soms ook niet hoor, maar levensbeschouwelijk onderwijs is belangrijk voor kinderen en wordt door de overheid dan ook beschikbaar gesteld voor het openbaar onderwijs. Dus wat wil je nou. Hoeveel geld moeten scholen op een religieuze grondslag in gaan leveren?

40er

40er

06-09-2016 om 12:27

Niet

Persoonlijk zou ik het niet graag gescheiden zien. Mijn zoon zit op een vrij christelijke school. Waar ook aandacht wordt besteed aan verschillende geloven (leerlingen komen van diverse christelijke achtergrond, wat ook een heel verschil in geloofsbeleving is). In Amsterdam zijn ze gewoon over de wallen geweest, omdat de de kortste weg was (ze gingen naar een boeddhistische tempel). Homo's worden gewoon geaccepteerd en seksuele voorlichting is er ook gewoon. Ik persoonlijk heb dus geen negatieve gevoelens bij een godsdienstige school.
Maar de berichten over de Gülenscholen, over het Hoornbeeck college zijn natuurlijk niet al te positief. Jammer, want het kleurt voor veel mensen hun kijk op geloof.

Het Hoornbeeck college

http://www.hoornbeeck.nl/

"7 keer op rij beste ROC!

Het Hoornbeeck College is voor de zevende keer op rij het beste ROC van Nederland volgens de Keuzegids Mbo 2016. Dat is prachtig nieuws, vooral voor de studenten die bij ons een opleiding (gaan) volgen!"

http://www.npo.nl/nieuws-en-co/05-09-2016/RBX_NOS_4189532/RBX_NOS_5026107
De ophef is begrijpelijk maar hopelijk heeft de school er van geleerd.
Migranten moeten integreren maar autochtonen moeten vaak ook erg wennen.
Vooral in voormalig exclusieve gemeenschappen. Niets mis met zo'n conflict. Het hoort erbij.

Dees

Dees

06-09-2016 om 12:44

annej

Levensbeschouwing is belangrijk ja, mits alle stromingen gelijk behandeld worden. Op christelijke scholen wordt vaak zeker een uur per dag aandacht aan religie besteed, lied van de week, bijbelverhaal, bidden en danken voor de dag, daarbij blijven de overige religieuze stromingen onderbelicht.

M.a.w. religieuze scholen moeten m.i. het vak levensbeschouwing richten op alle stromingen en de tijd die ze willen besteden aan hun eigen religie moeten ze buiten de normale uren besteden...op kosten van de ouders.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2016 om 12:49

Christelijke scholen

AnneJ, toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten zag je ook al dat islamitische ouders juist voor hun katholieke school gekozen hadden. Vooral ouders uit andere landen dan Turkije en Marokko, bedenk ik mij nu. Zo had mijn dochter een Somalisch schoolvriendinnetje en ze hebben vanaf die tijd nog steeds een vriendin waarvan de ouders een aan het boeddhisme verwante religie hebben. Mogelijk taoïstisch, maar dat weten we niet zeker. Ik stel me zo voor dat dat inderdaad voortkomt uit het idee, dat op een school met een geloof meer begrip is voor 'het geloof' in het algemeen en dat iets beter is dan niets. Als openbaar onderwijs inderdaad slechter is dan bijzonder onderwijs, dan wordt het zaak die verschillen uit te pluizen en daaraan te werken. Als het verschil vooral bestaat uit achterstanden van kinderen met een andere achtergrond, moet het onderwijs daarop aangepast worden. Je kunt mij niet vertellen dat een onderwijzer op een openbare school slechter lesgeeft dan op een bijzondere, dus dáár zit het hem niet in.

Ik wil voor alles duidelijk hebben, dat ik ver maar dan ook vreselijk ver af sta van mensen die met de Hollandse vlag en Nederlandse Leeuw wapperen om zo aan te geven dat ze voor Wilders zijn of NVL met Jan Roos als lijsttrekker, dat gezegd hebbende... Wat is er tegen dat 'we hier wel Nederlands en Nederlandse geschiedenis' op school krijgen? Is dat in andere landen anders? Ik vind Nederlandse geschiedenis prima, zolang het maar álles omvat. Dus ook onze zwarte bladzijden in die geschiedenis. Een portie wereldgeschiedenis lijkt mij ook zeer welkom, náást de geschiedenis die alleen Nederland betreft. En het is toch logisch dat je Nederlands op school krijgt?

Bidden in je eigen tijd

Het zal per school verschillen hoe orthodox men met de eigen richting omgaat. Veel scholen, zeker in grote steden, hebben juist een groeiende aandacht voor diversiteit. Zal nog een hele kunst zijn om dat in geld uit te drukken.

Ik vind het een ondoordacht slecht idee.
Alleen omdat je er, al dan niet er zijn ook 'godloze' religies, een god bijdenkt, mag je geen levensbeschouwelijk perspectief als inspiratie en uitvoering voor je school inzetten.
Dan moet de schoolstrijd maar overgedaan worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolstrijd_(Nederland)

Eens met ijsvogeltje

Dat blijft ook mijn vraag: wat wordt er precies opgelost bij het afschaffen van bijzondere scholen?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2016 om 13:01

Dees

Paasversieringen als een haas en kuikentjes, zijn inmiddels zo algemeen, dat je dat rustig op een openbare school kunt laten knutselen, maar een palmpaasstok gaat wel meer de diepte in.

Vergaarbak

Het openbare onderwijs is, vergelijkbaar met het huidige Passend Onderwijs en de zorg, een vergaarbak waar niemand meer tot zijn/haar recht komt.
Het heeft zin om de omgeving en het perspectief, de cultuur, de inspiratie van leerkrachten, ouders en leerlingen, mee te nemen in de samenleving die je van de school aan het maken bent.
Het is vaak kiezen tussen samen of apart, maar allemaal samen, of allemaal apart is het gewoon niet. Je wil dat er keuze mogelijk is.
Het openbaar onderwijs is nu op veel plaatsen gewoon de niet-keuze, vast wel goede leerkrachten, maar er is weinig verband.
Het zou goed zijn om ook de kwaliteit van het openbaar onderwijs te onderzoeken en te verbeteren. Dat gebeurt ook vast wel.
Er zijn overal wel bevlogen leerkrachten en bestuurders.

Anna G.

Anna G.

06-09-2016 om 13:08

AnneJ

Geeft het incident op die school in Kampen niet haarfijn aan hoe ver zij van de normale samenleving afstaan? Een zwarte man is een echte bezienswaardigheid daar en hun keuze voor deze concierge behoeft kennelijk toelichting. "Het is nu eenmaal niet zo gebruikelijk dat zo'n donkere man wordt benoemd".

Moeten we willen dat kinderen in hun eigen 'reservaatje' opgroeien, het zijn nl ook OSM scholen en welk doel dient het om groepen van de rest af te zonderen? Omdat zij zichzelf beter vinden dan anderen. Hetzelfde ROC weigerde nl ook een leerling omdat zij niet christelijk is. Moet zo'n school die bewust leerlingen uitsluit nog wel staatsfinanciering krijgen? Ik vind dat een terechte vraag.

Het feit dat sommige christelijke scholen merendeels zwarte leerlingen trekken heeft niks te maken met hun voorkeur voor die religieuze grondslag. Het wordt simpelweg bepaald door de wijk waar de school staat en is geen bewuste keuze voor christelijk onderwijs.

Nederlandse cultuur Kaaskopje

Kinderen willen er graag bij horen en niet alleen maar getolereerd worden.
We moeten nog leren om de diverse achtergronden van kinderen te betrekken in het onderwijs maar dat is wel hard nodig. Ze zijn er en ze horen er ook bij.
Waar ik ermee in aanraking ben gekomen vond ik het zelf een verrijking. Je wil niet alleen 'Erik Hazelhoff Roelfzema' of 'Hannie Schaft' maar je wil ook 'Anton de Kom' en de Marokkaanse regimenten die voor de bevrijding gesneuveld zijn en in Katwijk begraven liggen.
Een goede geschiedenisleraar kan de huidige situatie in Turkije bespreken aan de hand van de Turkse geschiedenis, er is zoveel over te vinden.
De 2e Wereldoorlog had niet alleen te maken met Nederland, Duitsland en misschien nog Engeland en Frankrijk, maar was een wereldoorlog. Het aluminium voor de bouw van bommenwerpers kwam uit Suriname, waar ook offers gebracht werden door de bevolking voor de bevrijding van Nederland.
We doen ook onszelf tekort.
In veel families zijn door de 2e wereldoorlog ook internationale ervaringen en internationale relaties ontstaan die met het uitbreiden van de geschiedenis ook bespreekbaar worden.

Laat staan in deze tijd.
Dat zal voor de grote steden wat meer vanzelfsprekend zijn dan voor achterafdorpjes, maar ik denk dat het die kant uitmoet.
De periode van de dekolonisatie zorgde voor nieuwe verhoudingen in de wereld en de opkomst van migratie naar het 'moederland'.

Het kwam bij mijn kinderen soms wel al voor op school in spreekbeurten. Gelukkig was dat op school toegestaan. Kinderen bespraken het herkomstland van hun ouders en de ouders kwamen op school vertellen -school had diverse leskisten met materiaal- over de godsdienst.

Nou ja, over het bashen van de eigen taal -hier spreken we Nederlands hoor!- kun je ook wel voorstellen hoe dat overkomt op een kind.

En gelukkig is er op sommige scholen steeds meer aandacht voor andere dan christelijke feestdagen.

Onder de mat Anna?

"Het is nu eenmaal niet zo gebruikelijk dat zo'n donkere man wordt benoemd"
Je kunt dit soort situaties ook ontkennen en doen alsof je neus bloedt. Juist openheid kan daarin nuance aanbrengen. Men denkt de volgende keer beter na en heeft meer tekst.
Geen reden om een school geen geld meer te geven. Gezien de overigens grote verdiensten.

Lieverdje

Lieverdje

06-09-2016 om 13:31

grappige brief

....ik zie niet in waarom mensen zo vallen over die brief over de 'zwarte man', ik vind hem wel grappig eigenlijk, aandoenlijk ook. In reformatorische kringen is men niet gewend aan buitenlanders, dus dan krijg je dit. De brief is goedbedoeld, er wordt verder aardig over de nieuwe werknemer gesproken en de man in kwestie is blij met zijn baan en hoe hij ontvangen is. Waarschijnlijk is hij eraan gewend dat mensen opkijken van een Afrikaan en vindt hij dat niet meer dan normaal. Want laten we wel wezen, niet alleen in reformatorische kringen wordt een Afrikaan ( of een andere persoon van niet-westerse afkomst) bijzonder gevonden.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2016 om 13:33

N@nny

De verschillen worden via het onderwijs niet meer benadrukt, omdat o.a. een bepaalde godsdienst of overtuiging niet meer deel uitmaakt van hoe er les gegeven wordt op een school. Potentiele leerlingen én werknemers kunnen niet meer afgewezen worden vanwege hun godsdienst, overtuigingen, geaardheid of leefwijze.

Misschien is de behoefte om de kinderen kriskras over een stad of dorp naar school te laten gaan dan ook minder. Ik moest bijvoorbeeld 5 kilometer fietsen omdat er geen protestantse school in ons dorp was. Belachelijk! Een meisje die ik ken wordt elke dag aan de andere kant van de stad bij school afgezet, om dezelfde reden. Terwijl er achter hun huis prima onderwijs wordt verzorgd.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2016 om 13:36

Lieverdje

Om aan te sluiten bij je laatste zin: is dat zo? En vind jij het echt normaal dat een Afrikaan er niet meer van opkijkt dat mensen reageren op zijn Afrikaan-zijn? Ik dacht dat we ondertussen wel een beetje afgeleerd hadden om zwarte mensen als een soort exoten te bekijken, dus ik vind de reactie van de directeur inderdaad aan een kant iets aandoenlijks hebben, maar ook getuigen van een nogal wereldvreemde gedachtengang.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2016 om 13:57

AnneJ

Je hoeft mij niet te vertellen wat een goed idee is om op school te behandelen. Daarom zei ik ook dat wereldgeschiedenis wat mij betreft ook welkom is, maar je kunt niet van elk land even uitgebreid de geschiedenis behandelen en we zijn nu eenmaal in Nederland, dus ligt het voor de hand dat je daar de meest uitgebreide informatie over krijgt en daar is Nederlands de voertaal. Denk jij dat ze in Australië of Zuid Afrika, Canada of Brazilië speciaal tijd uittrekken voor de geschiedenis van Nederland?

Ik ben er absoluut niet op tegen dat er flink aandacht wordt besteed aan de achtergrond van leerlingen, maar waarom zou dat verder moeten gaan dan spreekbeurten en algemene stof en gesprekken bij levensbeschouwing?

Anna G.

Anna G.

06-09-2016 om 14:02

Lieverdje en de grappige brief

Ik weet natuurlijk niet waar jij woont maar in mijn omgeving is een Afrikaanse man geen bijzonderheid nee. Ik vind de brief ook niet aandoenlijk, maar eerder wereldvreemd. De betreffende man vond 'm ook niet aandoenlijk: hij voelde zich beschadigd.

Lieverdje

Lieverdje

06-09-2016 om 14:05

Kaaskopje

Ja, dat is echt zo, ik kan je legio voorbeelden geven van hoe bijzonder het wordt gevonden dat er een Afrikaan bij is. De Afrikaan in mijn witte koophuizenbuurt is echt een bijzonderheid. De buurtgenoten laten dat niet op dezelfde manier merken als die schooldirecteur, maar je merkt het aan alles. Of ze doen overdreven positief en koketteren met het hebben van een echte Afrikaanse kennis, of ze kunnen 'die gekke namen' van zijn kinderen maar niet onthouden, of ze kennen iedereen in de buurt, behalve de Afrikaanse buurman. Ik organiseer wekelijks modellen voor een schilderclub en dan moet ik heel gericht op zoek gaan naar mensen met een ander kleurtje en dat wordt dan heel bijzonder (in positieve zin) gevonden. Buiten de grote stad zijn mensen van geheel Afrikaanse afkomst op het vwo een uitzondering. Ik vraag me eerlijk gezegd een beetje af hoe je dat niet kunt doorhebben.

Natuurlijk is die brief uit Kampen wereldvreemd, maar hee, laten we wel wezen, het is Kámpen. Dat is een soort eilandje, net als dat Amsterdam een (ander) soort eilandje is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.