Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 21:42

Alleen openbare scholen


Het Nederlands

Dat vind ik dus persoonlijk ook een gemis. Door de al te hooghartige nadruk op het 'Nederlands' heeft mijn Friese moeder nooit Fries met ons gesproken. Dat was haar goed ingeprent dat het toch een soort tweederangstaal was voor achtergestelden. Gelukkig heb ik er wel wat van meegekregen door haar telefoongesprekken met het 'thuisland' en de logeerpartijtjes maar een emotionele verbondenheid met die taal die ik had kunnen delen met mijn moeder heb ik niet. En ook te laat ontdekt dat het zo was.
Ik had zelfs op de middelbare school voor Fries kunnen kiezen dat werd op mijn Amsterdamse school gewoon gegeven. Maar het was geen issue bij ons thuis . Ik had het niet door gewoon.
En nu zie je dat sommige migranten daar ook gewoon nadeel van ondervinden. Doordat het spreken van de eigen taal thuis afgekeurd wordt en je op school negatief benaderd wordt als je die taal wel spreekt is er gewoon sprake van negatieve beeldvorming van taal die voor je identiteit zo belangrijk is.
Je mag er zijn maar je telt niet mee. Dat is de boodschap die je daarmee overbrengt aan een kind en dat hoort niet. Hoe ze het ook doen in Canada of Zuid Afrika.

Voor en nadelen

Ik denk dat elke school zo zijn voor en nadelen heeft. Het is mooi dat je verschillende onderwijstypes hebt en als ouder kies je wat het beste bij jou past. Vroeger zat ik op een katholieke school. Het geloof zat hem in voor de les begon in de ochtend bidden. Kerst vieren met een kerststal en het verhaal van Jezus. In die periode werd er ook voorgelezen uit de bijbel. Verder kregen we gewoon alles wat je op een niet katholieke school ook zou krijgen.

Mijn kinderen zitten op een openbare school. Reden, deze school is op loopafstand van vijf minuten. De andere scholen (beide katholiek) zijn verder weg. Hadden we bij 1 van de andere scholen dichterbij gewoond, hadden mijn kinderen daar op school gezeten.

Op school wordt niet aan geloof gedaan. Ofwel met kerst staat er een kerstboom en komt de kerstman. Er is geen kerststal. Kinderen kunnen communie doen, maar dit wordt door de werkgroep geregeld. Wel is de school daar open voor. Silhouetten mogen bijvoorbeeld gewoon op school gemaakt worden. De voorbereidingen worden met de andere twee scholen op de parochie gedaan.

Ik zie er zelf niet zo'n probleem in dat er verschillende onderwijstypes zijn. Zolang de kinderen in ieder geval leren, wat er geleerd moet worden.

Openbaar bestuur

De formele betekenis van "openbaar" als het over onderwijs gaat, heeft betrekking op de bestuursvorm. Door het openbaar bestuur bestuurd.

De Witte Tulp is geen openbare school. Het is een algemeen bijzondere school. De school is daarmee wel toegankelijk, maar het bestuur en de bestuursstukken niet. Precies om die reden kan er rond die school een schimmig spel ontstaan: Is de school opgericht door Gülen aanhangers? Wij weten het niet. Wij kunne het ook niet controleren.

Het feit dat dat zoiets mogelijk is in Nederland, ook nog op Staatskosten, is bizar.

Overigens en vergis u niet: Ook de Scientology kerk sticht scholen op staatskosten met het doel mensen te beïnvloeden. Dat de Katholieke en Christelijke kerken al sinds jaar en dag hetzelfde doen, mag duidelijk zijn.

Ik vind dat door de Staat gesubsidieerde scholen openbare scholen moeten zijn. Van openbaar bestuur dus. Zonder invloed van buitenaf en voor iedereen toegankelijk.
Ik ben niet voor een verbod op geloofsscholen. Wel voor blinde subsidie op die scholen, zoals dat nu gebeurt.

@nnemoon

@nnemoon

06-09-2016 om 16:36

Wereldvreemd

Bij mij in de stad is een Afrikaanse man ook beslist geen bijzonderheid. Toen ik de brief las dacht ik onder welke steen heeft de briefschrijver de laatste jaren gelegen.

Ik las ook nog iets over Darwin en de evolutie theorie. Ik weet nog toen ik in een grijs verleden examen deed dat de evolutie theorie een examen onderdeel was. Ik zat op een christelijke school en het werd bij ons gewoon behandeld als theorie. Wat je er zelf van dacht, prima maar er werd ons niets opgedrongen. Wel weet ik nog dat de reformatorische school dit onderdeel toen niet behandelde. Ik vond dat raar en een beetje wereldvreemd.

Lieverdje

Lieverdje

06-09-2016 om 17:01

@nnemoon

Nee, in Kampen op zich wonen zeer waarschijnlijk ook meer Afrikanen die daar ongetwijfeld op straat rondlopen. Een Afrikaan is echter nog steeds een bijzonderheid in verschillende situaties, zoals ik heb beschreven, en ook op zo'n reformatorische school.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2016 om 18:32

Lieverdje

Ik zie met de Afrikaan in Kampen dus al een voordeel van "neutraal" onderwijs. Kampen is nogal christelijk. Als Afrikaanse kinderen samen met de gereformeerde kinderen les zouden krijgen, op een voor die kinderen toegankelijkere school, zouden dit soort brieven niet meer nodig gevonden worden. Ik kom uit een familie die zo in Kampen gedropt zou kunnen worden. 40 Jaar geleden snapte ik nog een béétje dat het wereldje van deze mensen nogal klein was, maar komaan... het is 2016. Zelfs streng gereformeerd Nederland heeft (stiekem) een computer en kan zich wat meer verdiepen in de wereld om hem heen. Het is echt raar dat zo'n directeur ook maar verzint dat men zou schrikken van een zwarte man en dat hij daarbij ook nog uitlegt dat die man zijn gezin graag wil onderhouden en het daarom wel fijn is dat hij werk heeft.

Wel nieuwe religieuze scholen

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/4371350/2016/09/06/Zwarte-school-is-nog-niet-zwart-genoeg.dhtml

"Zwart' slaat evenmin op de uiterlijke kenmerken van schoolbestuurders. De vraag is of gekleurde scholen bestuurd moeten worden door een diverser team, door mensen uit de lokale gemeenschappen. Zie bijvoorbeeld het succes van hindoe- en islamitische scholen. Ook die laatste krijgen tegenwoordig het label 'excellente school' en doen het op Citotoetsen beter dan andere denominaties. Succes van deze scholen heeft wellicht geen religieuze basis, maar heeft eerder te maken met de affiniteit van deze schoolbesturen met de lokale gemeenschappen die ze van binnen en buiten kennen. Gedeelde culturele verbindingen tussen docenten, leerlingen en ouders hebben ongetwijfeld een positieve invloed op het schoolklimaat."

Triva

Triva

07-09-2016 om 02:45

dees

Op christelijke scholen wordt vaak zeker een uur per dag aandacht aan religie besteed, lied van de week, bijbelverhaal, bidden en danken voor de dag, daarbij blijven de overige religieuze stromingen onderbelicht.'

Wat een onzin. Wanneer ben jij voor het laatst in een pc school geweest?

Lieverdje

Lieverdje

07-09-2016 om 08:58

Lijkt mij ook wat veel

Het pc schooltje hier in de straat doet elke dag wel wat aan religie: los van kerst en Pasen hebben ze een dagopening, en elke dag wordt er gebeden voor iemand die het nodig heeft in de klas. Kan een zieke oma zijn, maar ook de hamster die net is doodgegaan.
Maar dat is vast niet een uur per dag... op zo'n school moeten ze ook de leerdoelen halen, denk ik dan maar.

En de muziekles staat vooral in het teken van religieuze muziek, maar dat kan dus ook Bach zijn of gospel, dus geen droge psalmen Verder niks mis mee, en een moment van bezinning op de dag is op zich best goed. Dat hoeft voor mij persoonlijk dan weer niet religieus getint te zijn, dat dan weer niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2016 om 09:23

PC is een ruim begrip

Protestants christelijk is nogal ruim. Daar valt al het protestante onderwijs onder dus ook gereformeerd. Als ik twee scholen in onze stad op internet vergelijk, zou ik als niet christelijke ouder mijn kind wel op de ene doen als het mij de beste zou lijken, maar absoluut niet op de andere. De dag begint en eindigt daar met gebed, er wordt denk ik dagelijks uit de bijbel voorgelezen e.d.. Ik weet het natuurlijk niet echt,maar mijn inschatting is dat daar minimaal een half uur, waarschijnlijk langer, per dag merkbaar aan het geloof wordt besteed.

Triva

Triva

07-09-2016 om 09:30

precies

Op de pc basisschool van mijn zoon lag het vooral aan de leerkracht hoeveel tijd er aan besteedt werd maar het verhaaltje was maar eens per week dus een uur per dag is absurd. Je hebt het over een zwaar christelijk of reformatorische school en dan nog vind ik een uur per dag erg veel. Je kunt het wel weven in muziekles en handvaardigheid overigens.

Astrid

Astrid

07-09-2016 om 10:33

Kaaskopje

Je weet het inderdaad niet en daarom moet je het ook niet roepen.
Momenteel kakel je.

Tijd

Op de pc-basisschool van mijn nichtje komen ze makkelijk aan dat uur bidden, christelijke liedjes zingen en bijbelverhalen vertellen per dag.

skik

40er

40er

07-09-2016 om 12:41

Pff

Mijn zoon zit op een zeer christelijke school (geen reformatorisch ) 15 minuten in de ochtend als opening. Dit gaat niet van een andere les af, is echt een kwartier eerder! Aan het einde van de dag danken, da's hooguit 5 minuten. 1 uurtje godsdienst les per week.
Muzieklessen soms christelijke muziek, maar ook 'normale' muziek. Maar muziek is ook maar 1 uur per week. Trouwens, de muziek van bv demon hunter komt aan bod.... ooit gehoord. Ook christelijke muziek!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2016 om 13:53

Astrid

Ik heb de indruk dat je totaal geen commentaar of opmerkingen kunt verdragen als het onderwerp gereformeerde zaken betreft. Eerder en nu ook weer. Ik heb het niet op jouw persoonlijk voorzien, maar ik krijg het gevoel dat dat niet wederzijds is. Geloof en doe fijn zoals je zelf wilt, maar probeer wat meer christelijk geduld op te brengen voor diegenen die niet precies zeggen wat volgens jóu het juiste is.

Zie verder de opmerking van Skik.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2016 om 13:58

40er

Ik zat vroeger bij Youth for Christ. 32-36 jaar geleden alweer en ook toen was er al héle stevige christelijke muziek. Christelijke hardrock. Wij hadden bijeenkomsten op een boot en op de boot was U2 toegestaan. Tot mijn grote vreugde .

Donna

Donna

07-09-2016 om 13:59

Moeilijk

Ik kom er niet uit: enerzijds ben ik groot voorstander van openbaar onderwijs, ivm de scheiding tussen kerk en staat. Anderzijds vind ik juist dit citaat van Tav: "wat mij betreft worden alleen openbare scholen door de staat gesubsidieerd. Geloofsgemeenschappen die iets anders willen moeten dat maar zelf regelen, natuurlijk wel onder toezicht van de Inspectie. Maar niet van onze centen" een argument voor bijzonder onderwijs (en was ook een van de belangrijkste argumenten om ook bijzonder onderwijs door de overheid te subsidieren): in het oude systeem betaalden gelovigen (toen katholieken en protestanten) belasting waarmee openbaar onderwijs bekostigd werd, terwijl ze zelf los daarvan moesten betalen voor de scholen waar zij hun kinderen naartoe stuurden.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2016 om 14:23

Het gaat niet om de centen

Alle kinderen hebben onderwijs nodig, of er nou een religieus sausje over gegoten wordt of niet. Ik bedacht mij dat het mij erom gaat dat scholen alle schijn van partijdigheid of buitensluiten moeten tegengaan. Staat er Christelijk op het gebouw, dan zal een niet-christen de neiging hebben om maar door te lopen naar de openbare school. Hetzelfde met islamitische, Joodse, vrije, e.d. scholen. Ongetwijfeld prima scholen, maar doe jij je kind er als o.a. niet moslim op? Daarom moet dat element eruit.

Het is een privé-zaak in welke richting kinderen geduwd moeten worden, het is een publieke zaak dat ze samen goed en neutraal onderwijs krijgen op scholen die een dusdanig gemengd bestuur en personleel hebben, dat iedereen zich er thuis mag en kan voelen. Willen mensen daarnaast nog op hun religie toegespitst éxtra onderwijs, dan moet dat mogelijk zijn natuurlijk, maar dat lijkt me dan meer iets voor de eigen portemonnee.

Donna

Donna

07-09-2016 om 15:15

Maar Kaaskopje

Neutraal onderwijs klinkt mooi, maar is toch per definitie een contradictio in terminis? Het is denk ik een illusie te denken dat onpartijdigheid in het onderwijs bestaat. Leerlingen krijgen echt wel wat van de opvattingen van hun leraren mee en ja, die zijn in het christeljjk onderwijs ongetwijfeld overwegend confessioneel. Zoals leraren in het openbaar onderwijs gemiddeld wat linkser zijn dan de gemiddelde Nederlander.

bieb63

bieb63

07-09-2016 om 15:44

Wél eens met Kaaskopje

Openbaar, maar respect voor elke religie. Zal best lastig zijn: o.a. niet alleen met het Kerstfeest vrij, maar ook ruimte voor vrij tijdens Suikerfeest e.d. Organisatorisch best een enorme puzzel. Een 24/7 school, zoals De School in Zandvoort heeft daar ruimte voor. En niet alleen op religieus gebied, maar ook op het gebied van verschillende soorten onderwijs. Voorlopig nadeel is dat er nogal een prijskaartje aan hangt. Ongetwijfeld is het ook een stuk duurder dan een reguliere bs, maar wel iets waar we naar toe moeten.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-09-2016 om 15:48

AnneJ

"De christelijke scholen van mijn kinderen gingen respectvol om met geloof."

Mijn kind moest wel bidden op zijn (vroegere) christelijke school, ik weet niet hoe respectvol jij het vindt om een kind te dwingen te huichelen dat hij met een opperwezen praat, maar ik vind het niet respectvol. Mijn zoon ook niet.

"Een atmosfeer waarin geloven gewoon geaccepteerd wordt vind ik te verkiezen boven een school met een atmosfeer waarin geloven toch wel als iets achterlijks wordt gezien.
En die tegenstelling ervaar ik helaas wel op mijn werk."

Goed zo, die gelovigen mogen ook gewoon geloven dat iedereen die iets anders gelooft in de hel belandt.

"Zo sterk dat ik vaak mijn mond maar houdt en niet in discussie ga of juist in discussie ga zo disrespectvol wordt er omgegaan met geloven.
Alle geloven dan, alhoewel ik de indruk heb dat men zich ook meer permitteert daarin omdat de Islam zo onder vuur ligt, kun je de rest gelijk mee bashen. Zo'n cultuur heb je niet graag op school als je zelf wel een geloof belijdt."

Op de openbare school waar mijn kind nu zit merk ik daar eigenlijk niets van hoewel er veel meer moslimkinderen zijn. Weinig gedoe over religie en zo hoort het ook. Dat doen ze maar in de moskee. Die Gulenbusiness toont maar weer aan dat de islam intern ook verdeeld en gepolariseerd is. Dat wil je hier niet in allerlei zuiltjes terugzien. Eigenlijk toont dat alleen maar aan hoe achterlijk ons huidige systeem is.

Tav

Tav

07-09-2016 om 15:59

islamitische school

Het lijkt allemaal erg onschuldig, die confessionele scholen, maar stel nou dat je kind via een lotingssysteem op een islamitische school terecht zou komen? In de toekomst zal dat bij ongewijzigd beleid zeker voorkomen. En als je dat niet prettig zou vinden, waarom moeten mensen die ongewenst op een christelijke school terecht komen dat dan maar gewoon slikken?

Openbaar maar met respect voor alle religies lijkt me prima. Maar dan wel echt respect, en niet wat daar nu voor doorgaat (zoals wegkijken bij discriminatie tegen niet-moslim-kinderen). En wie meer religie wil, en dat niet in zijn vrije tijd kan/wil regelen, die betaalt daar maar voor. We moeten van die verzuiling af, juist nu we zoveel nieuwe bevolkingsgroepen hebben.

Donna

Donna

07-09-2016 om 16:16

Tav

Is dat zo? Ik woon niet in lotingsgebied, maar ik dacht te begrijpen van een vriendin dat je in Amsterdam, als je daarvoor kiest, altijd op een openbare school terecht kunt komen. Kwestie van bijzondere scholen buiten je lijstje houden, zei ze. Andersom bestaat het probleem wel: in Amsterdam zijn geen tien islamitische VO-scholen op bijvoorbeeld VWO-niveau. In theorie zou het dus kunnen dat ouders die hun kind graag op een islamitische school willen hebben, hiertoe niet de mogelijkheid krijgen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit in de praktijk ook voorkomt.

Dan een andere vraag: hier mogen reformatorische scholen alleen leerlingen van bepaalde gezindten aannemen. Dat moeten ze wel connsequent doen: dus ze mogen katholieke Maria niet wel aannemen en Mohammed weigeren. Hoe zit dat dan met dergelijke scholen in het lotingssysteem? Zijn zij uitgesloten of doen ze gewoon mee?

Astrid

Astrid

07-09-2016 om 16:20

Nou Kaaskopje, laatste keer, offtopic

dan begrijp je me verkeerd. Christelijk geduld? Wat flauw. Ik heb het niet op jou voorzien, ik vind het wel heel apart dat je een paar stokpaardjes hebt en daar zo vaak op terugkomt ook als verteld wordt dat je feiten niet kloppen; dus niet wat ík er van vindt. Jij mag er op terugkomen, ik mag dat ook.
Ik begrijp je grote afkeer/angst? naar christenen niet zo goed en ik begrijp ook niet waarom jij mensen wilt vertellen wat ze volgens jou moeten vinden, zie ook de andere stokpaardjes.
Dát stoort me, dat je vindt dat hele groepen het met jou eens moeten zijn in hun denken. Jou als persoon ken ik niet, jij mij ook niet dus wat je bedoelt met geloof en doe fijn wat je wilt snap ik niet; wie zegt dat ik geloof? Ik heb enkel verteld dat ik UIT die wereld kom. Wat ik daar nu mee doe weet je niet. Ik laat zelden mensen weten wat mijn politieke voorkeur, mogelijke religie is. Ik vind dat helemaal niet nodig.

Triva

Triva

07-09-2016 om 16:33

Tav

'Het lijkt allemaal erg onschuldig, die confessionele scholen, maar stel nou dat je kind via een lotingssysteem op een islamitische school terecht zou komen? In de toekomst zal dat bij ongewijzigd beleid zeker voorkomen. '

Ben je echt zo naïef dat je werkelijk denkt dat dit kan gebeuren?

Tav

Tav

07-09-2016 om 17:00

ja Triva

Natuurlijk gaat dat gebeuren, kwestie van demografie. En van lotingssystemen, bij ongewijzigd beleid.

Bovendien: waarom vind jij een islamitische school kennelijk wel een probleem en een christelijke school niet? Wat is het verschil? Ik wil mijn kinderen niet moeten blootstellen aan christelijk onderwijs omdat een stel bobo's heeft besloten dat dat maar OK moet zijn. Ik heb niks tegen les over het christelijk geloof, net zoals ik niks heb tegen les over andere geloven, maar het maakt verschil of je zegt "christenen geloven/doen dit of dat", of "wij geloven/doen dit of dat".

En Donna: geen idee of die meer extreme scholen meedraaien in lotingssystemen of niet eigenlijk. Zou wel zuur zijn als je er dan alsnog niet in mag en buiten de stad moet gaan kijken. Amsterdam is niet de enige plek met een lotingssysteem, dus neem van me aan: het kan gebeuren dat je ongewild op een christelijke school terecht komt, of alsnog naar een andere stad moet (als daar plaats is).

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2016 om 17:02

Astrid o.t.

We begrijpen elkaar niet goed misschien . Ik heb geen afkeer of angst voor het christelijke geloof, wel verbazing of verwondering mbt elk geloof. Ik hoop dat anderen het met mij eens zijn, als ik een mening geef, anders is het ook zo'n eenzame toestand. Door hoe je reageert lijk je persoonlijk geraakt te worden. Vandaar mijn conclusies. En laten we wel wezen, "je kakelt" is een stuk onvriendelijker verwoord dan wat ik zeg. Dat vind ík niet prettig.

Astrid

Astrid

07-09-2016 om 17:16

oke

Kakelt had ik niet moeten zeggen, excuses daarvoor. Ik ergerde me er aan dat je zei dat je zus en zo denkt, maar het niet zeker weet en vervolgens daarop verder bouwt of een mening hebt, of het feiten zijn. Dat is hiervoor ook eens gebeurd en dat vind ik jammer. Het zijn vaak veronderstellingen die niet kloppen en/of gebaseerd op ervaringen die zoveel jaar geleden zijn en daarmee ook in een andere tijd en ander gezin plaatsvonden. En dan juist over een minderheid die hier toch al niet te groot is vertegenwoordigd en vaak nog eens wat moet slikken en over zich heen krijgen.
Ik vind dat niet fair, te makkelijk en als ik de ergere postings soms lees op het forum denk ik dat de wereld zo slecht nog niet is, maar de mensheid wel.
Het is zo makkelijk niet volgens een overtuiging te leven in deze wereld waar je vaak wordt uitgespuugd, vernederd of belachelijk wordt gemaakt als je er voor uit durft te komen dat je een religie aanhangt.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-09-2016 om 17:43

Astrid

"Het is zo makkelijk niet volgens een overtuiging te leven in deze wereld waar je vaak wordt uitgespuugd, vernederd of belachelijk wordt gemaakt als je er voor uit durft te komen dat je een religie aanhangt."

Dat is een futiliteit vergeleken met wat mensen moeten doormaken op plaatsen waar een religie de dienst uitmaakt (op zeer veel plaatsen in de wereld en in eigenlijk de hele menselijke historie) en waar ze de pech hebben geen religie of de verkeerde te hebben.

Vertel eens van de laatste keer dat je 'vernederd' werd, want dat woord kan nogal wat verschillende betekenissen hebben.

40er

40er

07-09-2016 om 18:45

Astrid

Ik snap wat je bedoelt, er wordt lacherig gedaan als je verteld dat je gelovig bent (laat staan gereformeerd....pff).
Dat er minachtend word gedaan als je het over de kerk hebt, of wat dan ook. Dat evangelisch en reformatorisch als hetzelfde word gezien en noem maar op.
En nee, niet iedereen hoeft te geloven, prima. Ik ga niet langs de deuren om zieltjes te winnen, ik praat er niet hele dagen over. Maar wel graag respect als ik even een moment van stilte wil voor het eten....

Ik heb respect voor niet gelovigen of anders gelovigen, alleen snap ik de extremisten daarin niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.