Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 21:42

Alleen openbare scholen


Donna

Donna

07-09-2016 om 18:50

Tav

"Amsterdam is niet de enige plek met een lotingssysteem, dus neem van me aan: het kan gebeuren dat je ongewild op een christelijke school terecht komt, of alsnog naar een andere stad moet (als daar plaats is)."

In welke stad is het dan feitelijk gebeurd dat er in de gemeente zelf geen plek was voor een leerling op het openbaar onderwijs?

Donna

Donna

07-09-2016 om 19:02

Zelf gezocht

En gevonden! Lid 4 van artikel 23 in de grondwet:

In elke gemeente wordt van overheidswege voldoende openbaar algemeen vormend lager onderwijs gegeven in een genoegzaam aantal openbare scholen. Volgens bij de wet te stellen regels kan afwijking van deze bepaling worden toegelaten, mits tot het ontvangen van zodanig onderwijs gelegenheid wordt gegeven, al dan niet in een openbare school.

Als het al een keer voorgekomen is, was dat incidenteel en ga ik ervan uit dat het probleem opgelost is. Het zo organiseren dat op bijzondere scholen voor een enkele leerlingen ook openbaar onderwijs gegeven wordt, is zelfs voor de meeste onderwijsbestuurders te omslachtig en kostbaar, vermoed ik zo.

Amsterdam Donna

Er wordt ook in het basisonderwijs geloot in Amsterdam.

https://www.onderwijsconsument.nl/ouders-voor-keuzevrijheid-basisonderwijs-amsterdam/

Nou Tav

In de stad waar geloot moet worden, Amsterdam, is niet eens een islamitische vo-school. Er is er maar één en die staat in Rotterdam, maar daar wordt voorlopig niet geloot. Je vraag is dus nogal hypotetisch.

Je hoeft als atheïstische, islamitische of christelijke Amsterdammer ook niet bang te zijn dat je kind op het Cheider of Maimonides ingeloot wordt, die hoeven niet mee te doen aan de loting.

skik

Moeten we de onderwijsvrijheid afschaffen?

http://www.trouw.nl/tr/nl/39683/nbsp/article/detail/4372072/2016/09/07/Moeten-we-de-onderwijsvrijheid-afschaffen.dhtml

Blijkbaar zijn we ook niet gevoelig voor elkaars argumenten. De voorstanders blijven voor: iedereen naar openbaar onderwijs.
Tegenstanders blijven tegen.

Moeten we de onderwijsvrijheid afschaffen?

"Nee, zegt Wim Kuiper voorzitter van Verus, vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs.

"Dit is een bekende oproep maar die gaat niet helpen om spanningen in de samenleving op te lossen. In landen waar al geprobeerd is om al het religieuze uit de openbare ruimte te weren, denk Frankrijk, zie je dat die spanningen zich alleen maar extremer gaan manifesteren. Dat hele experiment heeft niets opgelost."

"Ja, zegt Fidan Ekiz columniste en documentairemaakster.

"Ik vind het belachelijk dat in een land waar je scheiding hebt van kerk en staat, dat niet geldt voor het onderwijs."

Wat dingen

Ik weet niet wie zich waardoor precies aangevallen voelt. Mijn mening wordt goed, helder en zeer beleefd verwoord in dit filmpje: Een antwoord op de vraag "stel dat het waar is, wat zeg je dan aan de hemelpoort?"


https://www.youtube.com/watch?v=2-d4otHE-YI

Kort samengevat: Als god bestaat dan is dat een egoïstische maniak waar je niks mee te maken moet willen hebben.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat mensen die juist vinden dat ze van alles met god te maken moeten hebben, zich door deze stellingname diep beledigd voelen. De vraagsteller in het filmpje wordt er ook een beetje appelig van.

Donna "In welke stad is het dan feitelijk gebeurd dat er in de gemeente zelf geen plek was voor een leerling op het openbaar onderwijs?"
In alle gemeenten Donna. Getalsmatig zijn de verhoudingen compleet zoek.
Geen bezwaar hebben, je neerleggen bij het feit dat er geen keuze is, is iets anders dan het willen of er belangstelling voor hebben.

Overigens komen de religieuze verschillen pas echt boven als het over lesinhoud gaat, of de schoolbibliotheek, Kinderboekenweek en kinderfeestjes. Mag je ineens geen spreekbeurt, verkleedpartij, of zelfs maar toverstaf van Harry Potter meenemen.

Je citeert de grondwet. Die is vrij onlangs veranderd door toevoeging van dit zinnetje "Volgens bij de wet te stellen regels kan afwijking van deze bepaling worden toegelaten, mits tot het ontvangen van zodanig onderwijs gelegenheid wordt gegeven, al dan niet in een openbare school."
Dat is er speciaal ingezet omdat er te weinig openbare scholen zijn. Zo is nu bij wet bepaald dat niet openbare scholen ook openbaar kunnen zijn, in voorkomende individuele gevallen, zonder overigens een andere definitie te geven van 'openbaar' (wat is dat dan?) dan die er al bestaat en die gaat over bestuursvorm -van openbaar bestuur (de gemeente)-.
Een fopperijtje uit nood geboren wegens het rigide vasthouden aan een achterhaald systeem.

Dat zinnetje zorgt ervoor dat je niet kan mopperen als er geen openbare school is.

Maar goed, dit is allemaal maar gekissebis in de marge.
In essentie gaat het niet over geloof, maar over controle.
Dat is ook het conflict dat nu speelt.

Openbare scholen van openbaar bestuur, vallend onder openbaarheid van bestuur, kunnen geen geheimen dragen. Individuele stemmingmakers kan de deur worden gewezen.

Anna G.

Anna G.

08-09-2016 om 13:45

start

Ik snap dat de stelling 'alle scholen moeten openbaar worden' voor velen een stapje te ver gaat. Maar we zouden kunnen beginnen met de verhouding openbare-christelijke scholen wat meer in lijn te laten worden met het aantal praktiserende christenen.

Mijn zoon zal volgend jaar maar een christelijke school MOETEN, omdat er in onze directe omgeving geen openbare VO school is (openbare basisschool is wel gelukt). Het is niet mijn keuze, maar kennelijk heb ik die niet. En dat vind ik echt absurd in een tijd dat de niet-gelovigen in de meerderheid zijn.

Ik hoop maar dat er op het VO niet gebeden wordt, want ik vind het een bijzonder onprettig idee als mijn zoon daartoe gedwongen zou worden (zoals ik vroeger op mijn katholieke scholen).

Tav

Tav

08-09-2016 om 13:51

AnneJ

Er zullen ongetwijfeld minder spanningen zijn op een geheel witte, katholieke school dan op een gemengde openbare. Maar het gaat niet om het verminderen van spanningen. Het gaat erom dat er in de praktijk geen vrijheid van onderwijs is. Tenminste niet voor ouders en kinderen. Wel voor schoolbesturen en wie daar allemaal achter zitten.

Veel mensen denken: ach, het gaat zo ook wel en ik heb er geen probleem mee. Maar je zou het moeten omdraaien: hoeveel Nederlanders hebben er nu echt behoefte aan religieuze scholen? Je schouders ergens over ophalen is niet hetzelfde als iets willen. Bovendien worden nieuwe initiatieven in de kiem gesmoord door de status quo en dat is schadelijk. Kijk maar naar het rare geschuif met scholen, schoolbesturen en leerlingen in Amsterdam. Dat is geen normale situatie.

mieke

mieke

08-09-2016 om 13:55

waarschijnlijk niet AnnaG

Op de Christelijke basisschool van mijn kinderen werd wel gebeden. En uit de bijbel gelezen. En een paashaas met pasen was uit den boze. Maar dat was achteraf gezien wel een heel Christelijke school (wel een normale PCBO school niet gereformeerd of reformatorisch).

Onze zoon zit nu op een Christelijke middelbare school. Ik denk dat zeker een derde van zijn klas van allochtone afkomst is. De rest is volgens mij ook echt niet Christelijk. Ze hebben wel een dagstart volgens mij maar verder merk ik er weinig van. Godsdienst gaat over alle geloven en gaat in mijn ogen meer over communicatie en hoe ga je met elkaar om. De docent Godsdienst heeft het volgens mijn zoon af en toe wel zwaar omdat een aantal Islamitische kinderen in zijn klas alles weigeren iets te doen wat te maken heeft met het Christendom. Waarom de docent dan buldert dat ze dan niet hadden moeten kiezen voor een Christelijke school en dat zij de kinderen leert om respect te hebben voor al geloven maar dat ze dat andersom ook verwacht (klopt ook wel zoon weet inmiddels van alles over de Islam, Hindoeïsme, Boeddhisme etc).

Vergis je ook niet in het aantal kinderen van Islamitische afkomst die juist kiezen voor een Christelijke school in plaats van een openbare school.

Maar deze school zou ook door kunnen gaan als Openbare school. Ik denk niet dat er dan veel verandert.

Het beste is om t.z.t. het na te vragen bij leerlingen. Docenten zullen altijd zeggen dat ze natuurlijk het Christelijk geloof uitdragen. Ze denken meestal dat mensen dat ook willen horen. Leerlingen kunnen je beter zeggen of ze er iets van merken.

mieke

mieke

08-09-2016 om 14:01

tav

Maar je zou het moeten omdraaien: hoeveel Nederlanders hebben er nu echt behoefte aan religieuze scholen?

Ik denk dat je je daarin verkijkt. Mijn kinderen gingen bewust naar een Christelijke basisschool. Ik ken heel veel mensen die wekelijks naar de kerk gaan. In Overijssel zullen de meeste ouders ook kiezen voor een Christelijke school.

In het Zuiden kiezen veel ouders bewust voor katholieke scholen.

En zo zijn er heel erg veel regio's waar de ouders bewust voor Christelijke scholen kiezen.

Bij ons het dorp staan twee openbare scholen, een katholieke school, een PCBO school, een gereformeerde school en een Montessori school. De scholen met een kerkelijke achtergrond zijn het populairste, samen met de Montessori school. En geen van de scholen is zwart of heeft een slechte reputatie. Ze liggen ook allemaal op loopafstand van elkaar en toch kiezen mensen voor een Christelijke school in plaats van een Openbare school.

Nieuwe scholen oprichten

http://www.parool.nl/amsterdam/nieuwe-school-starten-in-amsterdam-ingewikkeld-tot-bijna-onmogelijk~a4339029/

Ik vind ze in Amsterdam juist goed bezig. Ze hebben een wedstrijd uitgeschreven voor op te richten nieuwe scholen. Daarmee gaat de stad de discussie aan over het gebrek aan gewenste scholen en de wens naar nieuw op te richten scholen los van een religieuze of andere conceptuele visie.

Daarmee wordt in elk geval duidelijk welke obstakels er zijn en wettelijke beperkingen zodat je daar wat aan kunt doen.

Tweederde Trouwreageerders is voor staatsonderwijs

Polderpeil
'Er moet alleen nog neutraal staatsonderwijs worden gegeven.'
Eens
3457 (69%)
Oneens
1527 (31%)
Totaal 4984

Men weet niet waar men voor kiest. De spijt komt net als in Engeland na de Brexit.
Klinkt logisch, deugt niet en levert alleen meer staatsdwang en onvrijheid op.
En we doen het allemaal zelf.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2016 om 13:44

AnneJ

Waarom zouden 3457 mensen niet weten waarvoor ze kiezen en waarvoor moet ik aannemen dat jij dat wel weet? Ik zeg hiermee niet dat ik die ruim 3000 mensen daarom maar achterna zou rennen, maar
het is mij ook niet duidelijk waarom ik jouw keuze zou moeten volgen.

De Brexit en al dan niet Staatsonderwijs vind ik totaal andere onderwerpen. Een kleine meerderheid, in verhouding veel kleiner dan het verschil bij de poll van Trouw, van de Britten heeft gestemd tegen bemoeienis van een groter orgaan dan van o.a. Engeland en Wales. De voorstemmers achten de voordelen van uittreding uit de EU groter dan de nadelen en een flink aantal is geschrokken van wat de nadelen blijken of lijken te zijn. De 3000 voorstemmers voor Staatsonderwijs hebben juist gekozen vóór aansturing door een groter orgaan in de vorm van de Staat, omdat zij de nadelen minder groot achten dan de voordelen. Kun jij mij uitleggen, waarom zij spijt van hun keuze zouden kunnen krijgen? Staatsdwang is er al. Alle leerlingen moeten een bepaald aantal uren les krijgen en het Staatsexamen afleggen en de stof daarvoor beheersen. De onvrijheden dus. Welke beknotting hiervan zal mijn eventuele kleinkinderen benadelen?

De keuze Kaaskopje

Je maakt een derde van de stemmers onnodig ongelukkig. Je vervreemd burgers door zonder goede reden een meerderheidsstandpunt op te leggen aan een minderheid. Je respect de rechten van minderheden niet.
Bovendien leg je jezelf dezelfde beperkingen op. Voortaan heb je zelf ook niets meer te kiezen. De staat bepaalt. We hebben nu al postcodebeleid.
Dat gaat in je eigen voet schieten.
Het betekent niets voor de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Integendeel is het belang om het onderwijs te verbeteren ontdaan van een belangrijke aanstuurfactor, religieuze scholen doen het beter.
Openbaar onderwijs bestaat uit vergaarbakken waar niemand meer tot zijn recht komt.
Waardenvrij onderwijs bestaat niet. Leerkrachten, leerlingen en ouders komen altijd met waarden de school in. Die zijn in openbaar onderwijs niet meer goed bemiddelbaar.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/4375737/2016/09/13/De-baas-van-het-land-bepaalt-wat-onze-waarden-zijn.dhtml
Als je zelf de waarden niet meer bepaalt geldt de waarde van het politieke leiderschap van het moment.
Krijg je dat weer.
We timmeren onszelf dicht onder het mom van logica en bepalen voor iedereen, ook voor andersdenkenden, wat de norm zou moeten zijn.

bieb63

bieb63

13-09-2016 om 15:12

Religieuze scholen versus van oorsprong (bijv) RK of PC scholen.

En vervolgens ook: Scholenbesturen van PC/RK scholen versus de Gemeente waar de openbare scholen onder vallen.

Wat ik daarmee bedoel?
Ten eerste zijn heel veel van oorsprong RK of PC scholen (en volgens mij bestaan zij gezamenlijk uit het grootste deel van het (basis) onderwijs, niet of nauwelijks nog echt religieus gericht. (bij echt christelijke, evangelische of islamitische scholen ligt dat anders, maar dat zijn er verhoudingsgewijs maar weinig). Dat blijkt ook wel, omdat een heel groot deel van de kinderen die op een RK of PC school zitten helemaal niet uit een religieus gezin komen. Er wordt niet gebeden, een evt. 1e commune is verre van verplicht enz. Het is 'gewoon' onderwijs met 'gewone' ook niet christelijk (RK/PC) opgevoede kinderen. Vaak gewoon buurtscholen. En in principe weinig anders dan een openbare. Dus op zich ook eigenlijk geen enkel niet-gelovig kind om op een dergelijke school te zitten. Er worden geen zieltjes gewonnen, er wordt niks opgedrongen, je krijgt hooguit iets (meer) mee van de NL cultuur wbt geloof, zonder überhaupt in God te hoeven geloven. Ze hoeven er verder niets mee.
Dat is 1.

Tweede is dat de scholenbesturen van oorspronkelijke RK/PC scholen volledig gericht en ingericht zijn op onderwijs, op -beleid, -vernieuwing, aansturing enz. zonder dat het zgn geloof daar nou een specifieke rol in speelt. En dat versus de openbare scholen die onder een Gemeente vallen, waar een x-aantal (geschoolde neem ik aan) ambtenaren zich hiermee bezig houden. Dat is toch echt iets heel anders.

Kortom: eigenlijk vind ik dat scholen niet onder een Gemeente moeten vallen, maar onder overkoepelende besturen die zich daar volledig mee bezig houden. En daar kunnen ook heel prima openbare scholen (of misschien moet je die dan een andere naam geven, maar i.i.g. scholen zonder enige geloofsovertuiging) onder vallen.

bieb63

bieb63

13-09-2016 om 15:15

kleine aanvulling

Boven deze besturen, ter bewaking, controle enz. staat dan de schoolinspectie, ministerie van onderwijs, accountants e.d., zoals nu ook het geval is. M.a.w. de overheid heeft dan nog steeds controle of er aan de eisen enz wordt voldaan.

AnneG, evenwicht

"Ik snap dat de stelling 'alle scholen moeten openbaar worden' voor velen een stapje te ver gaat. Maar we zouden kunnen beginnen met de verhouding openbare-christelijke scholen wat meer in lijn te laten worden met het aantal praktiserende christenen."

Dat wordt lastig. Want niet religieuzen kiezen massaal voor katholieke en protestant christelijke scholen. In onze stad zijn 65 katholieke basisscholen, in totaal zo'n 20.000 leerlingen. Met het aantal kinderen van praktiserende katholieke ouders heb je aan één school echt wel genoeg. Hoe wil jij niet-religieuzen motiveren hun kinderen naar een openbare school aan te melden, of zelfs van katholiek/pc naar openbaar te laten overstappen?

skik

Anna G.

Anna G.

13-09-2016 om 21:19

bieb/skik

@Bieb, reactie op jouw "dat is 1". Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar op een nieuwe basisschool in mijn wijk (interconfessioneel en 700 leerlingen) wordt dagelijks gebeden. Dus er is geen sprake van dat 'ze er niets aan doen'. En ik kom uit jouw regio, dus niet uit achtergesteld gebied en het betreft geen dorpsschool die al 50 jaar bestaat.

@skik: dat zeg jij. Maar zoals ik eerder meldde heb je in mijn regio die keuze nog wel voor een basisschool en dat heb ik ook gedaan. Maar voor het VO is de keuze veel beperkter en zal ik misschien gedwongen worden een school met een religieuze grondslag te kiezen terwijl dat mijn keuze niet is.

Zie ook de enquete van Trouw. De meerderheid van de huidige scholen heeft een religieuze grondslag dus het is niet verwonderlijk dat die scholen de meeste leerlingen hebben. Soms kiezen ouders die school omdat die beter onderwijs geeft maar niet per se omdat het een katholieke school is.

bieb63

bieb63

13-09-2016 om 21:40

Tja Anna

Ik weet niet welke regio jij bedoelt: en een nieuwe! basisschool met 700! leerlingen. Heel apart, maar goed. Vertel me eens welke bs dat is...
Hoe dan ook, ik weet dat in 'mijn' regio op de 'gewone' RK en PC scholen (en zéker de scholen die al tientallen jaren bestaan) zeker niet standaard gebeden wordt...... nog los van het feit dat het gros van de kinderen helemaal niet gelovig is en er geen sprake is van verplicht bidden. Echt niet.

En in 'mijn' regio zijn er heel veel VO scholen die absoluut niet religieus zijn, zeker niet de nieuwere. En de al lang bestaande hebben veel meer niet- of andersgelovigen en belijden daar echt niet uitgebreid het RK of PC geloof.

Anna G.

Anna G.

13-09-2016 om 22:15

bieb

Denk aan de nieuwe wijken die ook aan V. grenzen. Nieuwe, grote basisscholen en echt praktiserend terwijl dat niet van de leerlingenpopulatie kan worden gezegd. Maar dat komt door die schoolbesturen he?

bieb63

bieb63

13-09-2016 om 23:17

Bs scholen? Nieuw en met 700 leerlingen? In aangrenzende nieuwbouwwijken (vinexwijken)? Praktiserend met bidden en al? Vertel.....welk bestuur, welke school?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 01:48

AnneJ

Ik speel een beetje advocaat van de duivel in dit onderwerp. Ik lig er ook niet wakker van als het blijft zoals het is, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het wel een verbetering is als scholen gewoon scholen zijn waar iedereen zich thuis kan voelen en dat in de eigen wijk. Om eerlijk te zijn denk ik dat katholieke scholen het zo goed doen, omdat ze inderdaad zo goed als niet godsdienst op het lesrooster hebben staan, maar door het katholieke karakter minder allochtone kinderen huisvesten. De school van mijn kinderen, de katholieke, is behoorlijk wit, danwel gemengd (witte en gekleurde ouders). De openbare school is aanzienlijk gekleurder en gehoofddoekter. Door jou nogal oneerbiedig aangeduid als vergaarbak. Ik vind dat geen goede ontwikkeling.

In een interview met de voorzitter van de CU werd dit ook aangekaart. Er staat blijkbaar een christelijke school in een wijk in Den Haag. Ouders moeten de christelijke signatuur van de school respecteren, dus hun kinderen moeten overal aan mee doen. Nou daar zit je dan met je goede islamitische gedrag in je huis vlakbij die christelijke school. Dan zul je dus verderop een school moeten zoeken. Verder van huis. Ingewikkelder om kinderen na schooltijd met elkaar te laten spelen. Ik heb dat zelf ook ondervonden. Mijn ouders zetten mij uiteraard niet op een katholieke school, want gereformeerd, dus moest ik 5 kilometer verderop. Ik bouwde geen vriendschappen op met mijn klasgenootjes uit dat dorp, alleen met de kinderen die ook vanuit mijn dorp daar op school zaten. Mijn ouders deden dat geheel in de traditie van hoe dat voor hen hoorde, dus ik snap dat wel, maar ik zou dat nooit doen. Je woont en leeft in een bepaalde omgeving, daar speelt het leven van je kinderen zich af, daar hebben ze hun vrienden. Als scholen standaard neutraal zouden zijn, is er geen reden om van hot naar her te rijden met kinderen. Gewoon de dichtst bijzijnde.

vlinder72

vlinder72

14-09-2016 om 06:57

vuurvogel

Ik ben niet AnnaG maar de Vuurvogel in Vathorst heeft waarschijnlijk rond de 700 leerlingen. Hetbis een PCBO school. Geen idee hoe praktiserend die school is. School bestaat inmiddels wel al een paar jaar.

ook staat de school in een cluster met drie scholen waaronder een openbare school.

Triva

Triva

14-09-2016 om 07:53

tjonge kaaskopje

'Er staat blijkbaar een christelijke school in een wijk in Den Haag. Ouders moeten de christelijke signatuur van de school respecteren, dus hun kinderen moeten overal aan mee doen. Nou daar zit je dan met je goede islamitische gedrag in je huis vlakbij die christelijke school. Dan zul je dus verderop een school moeten zoeken. Verder van huis. Ingewikkelder om kinderen na schooltijd met elkaar te laten spelen. '

Een christelijke school in EEN wijk in Den Haag en nee zeg als je je kind daar niet op wil hebben wordt dat ingewikkeld? We hebben het toch niet over een school in een boerendorp ergens achteraf? Er zijn in een stad altijd tig scholen op fietsafstand!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-09-2016 om 08:10

beginnen bij nul

Als je nu vanaf een nul-punt het onderwijs opnieuw zou kunnen vormgeven in Nederland, dan zou ik een voorstander zijn van alleen openbaar onderwijs. Maar we beginnen niet bij nul. We hebben onderwijs, we hebben scholen, we he ben besturen, er zijn schoolgebouwen.
Om alle bestaande onderwijsinstellingen 'openbaar' te maken, vraagt een enorme operatie. Een operatie die zeer ingrijpend zal zijn. Je bent er namelijk niet met het verwisselen van een bordje bij de deur. Of met het verwijderen van het woord 'christelijk' van de website. Het gaat om een drastische systeemwijziging.
De aandacht die hiervoor nodig zal zijn, en de discussie en onrust die hiermee gepaard zal gaan, zullen een flinke periode afleiden van het onderwijs zelf. Dat gaat ten koste van de leerlingen. Van onze kinderen. Oh ja, en het kost natuurlijk bakken vol met geld. Ook dat gaat ten koste van de leerling.

Nee, ik vind het daarvoor echt niet belangrijk genoeg.

Anna G.

Anna G.

14-09-2016 om 09:42

bieb

Lucas onderwijs maar ook Pantha Rei kan er wat van hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 10:37

Triva

Ik kan het interview helaas nergens vinden. Ik had het je graag laten zien.

Ook al woon je in een stad met 100 scholen, geef ik persoonlijk de voorkeur aan een school in de meest directe buurt van je eigen huis. Dat is de leefwereld van je kind en daar kunnen ze op een gegeven moment eerder zelfstandig heen dan als de school ergens anders staat. Dus als de diverse grondslagen uit het onderwijs worden gehaald, kan dat geen punt meer zijn. Jij weet heel toevallig hoe wij wonen, een luxe-locatie wat dit betreft. Stél dat in onze wijk alleen een reformatorische of islamitische school zou staan, waar wij ons niet bij thuisvoelen, dan ben je dus verplicht om het een stuk verderop te zoeken en ja, dat zou ik vervelend hebben gevonden en niet in het voordeel van mijn kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2016 om 10:43

IJsvogeltje

Ik heb er geen verstand van, laat dat duidelijk zijn , maar zou het echt zo'n enorme heisa worden om over te stappen naar openbaar onderwijs? Lespakketten zijn sowieso aan vernieuwing onderhevig, onderwijzers kun je bijpraten over de nieuwe neutrale houding van de school. Ik denk dat het vooral in de besturen even ingewikkeld kan worden, maar op de scholen... zou dat?

Triva

Triva

14-09-2016 om 10:46

Kaaskopje

Ik woon in een Vinexgemeente met binnen 3 km fietsen zeker 8 scholen. We hebben twee groepjes van het vaste patroon (rk pc en openbaar). Denk je echt dat al die mensen die dichtstbijzijnde school kiezen? Natuurlijk niet. Ik zie hele volkstammen elkaar 's ochtends tegenkomen, allemaal de andere kant uit. Echt jouw argument vind ik nergens op slaan en het is heus niet zo dat er in een wijk alleen maar een refo en een islamschool staat.

Stel dat alle scholen openbaar worden, dan heb je toch nog steeds mensen die het verderop zoeken? Die naar een daltonschool gaan of naar montessori, die verhuisd zijn en op de oude school blijven, die vrienden hebben op de school iets verderop, die slechte dingen hebben gehoord van de school dichtbij. Het is toch niet zo dat alle scholen opeens helemaal aan elkaar gelijk zijn? Het is hier zelfs zo dat mensen dus de pc basisschool vlakbij voorbij fietsen en naar de pc basisschool verderop gaan, zo ook met die rk én die openbare.

Jaina

Jaina

14-09-2016 om 10:46

Naam

Bij veel katholieke scholen (en ongetwijfeld ook andere christelijke scholen) kan je rustig het naambordje van de muur halen en niemand die het zal merken.
Zo veel verschil zal het niet maken.
Ik weet wel een manier om minder katholieke scholen in Nederland te krijgen. Als schoolbesturen en bisschoppen nu eens wat moedig zouden zijn en alle scholen die alleen in naam katholiek zijn er uit zouden schoppen dan zouden we een klein bestand overhouden aan katholieke scholen.
Maar ja, macht en geld he.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.