Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Ik denk dat diverse forummers zich geen zorgen hoeven te maken voor de komende energierekening; ze verbruiken nu al weinig.
Knap hoor.

Flanagan schreef op 02-10-2022 om 22:45:

Ik denk dat diverse forummers zich geen zorgen hoeven te maken voor de komende energierekening; ze verbruiken nu al weinig.
Knap hoor.

Ik kreeg van de week een mail met het advies om mijn maandbedrag meer dan te verdubbelen. Heb al sinds februari geen contract meer. Maar mijn maandbedrag is niet hoog. Ik heb niks aangepast, als het nodig is betaal ik wel bij.

MamaE schreef op 02-10-2022 om 22:44:

[..]

Opladers zitten hier nooit onnodig in het stopcontact. Maar ik ga niet elke dag de tv eruit trekken want dan moet er steeds een synchronisatie/instellingen menu doorlopen worden. We verbruiken overigens ongeveer de helft van een gemiddeld eenpersoonshuishouden met twee volwassenen en een kind.

Maar die cijfers zijn ook afhankelijk om wat voor woning het gaat. Voor bv een flat is dat gemiddeld voor 1 persoon 16 kuub, ik heb dat teruggebracht naar 5, maar ik denk dat je met 3 personen het niet redt met 8 kuub in een flat.

Bijtje82

Bijtje82

03-10-2022 om 00:47

Flanagan schreef op 02-10-2022 om 22:45:

Ik denk dat diverse forummers zich geen zorgen hoeven te maken voor de komende energierekening; ze verbruiken nu al weinig.
Knap hoor.

Tot nu toe krijg ik nog 20 euro terug volgens de berekening. 

Wat stroom betreft zit ik steeds ruim onder wat de verwachting is, maar voor gas fluctueert het nogal. Terwijl ik echt heel weinig verbruik. 

Ik kook niet alle dagen en gebruik weinig warm water. Voor de afwas maak ik een sopje met water uit de waterkoker.

Douchen doe ik ook niet iedere dag thuis. Vraag me dus af wat er zoveel gas verbruikt. 

Flanagan schreef op 02-10-2022 om 22:45:

Ik denk dat diverse forummers zich geen zorgen hoeven te maken voor de komende energierekening; ze verbruiken nu al weinig.
Knap hoor.

Ook al gebruik je weinig je factuurbedrag vliegt omhoog. Manlief heeft het laatst uitgezocht van 105 euro nu zouden we naar 330 euro gaan, dat is meer dan 3 keer zoveel. Overigens zou de duurste energiemaatschappij op ruim 516 euro komen per maand. Dus ja we maken ons zeker wel zorgen.


MamaE schreef op 02-10-2022 om 22:44:

[..]

Opladers zitten hier nooit onnodig in het stopcontact. Maar ik ga niet elke dag de tv eruit trekken want dan moet er steeds een synchronisatie/instellingen menu doorlopen worden. We verbruiken overigens ongeveer de helft van een gemiddeld eenpersoonshuishouden met twee volwassenen en een kind.

Wat moet ik me voorstellen bij een eenpersoonshuishouden met twee volwassenen en een kind? Dan ben je toch gewoon een driepersoons huishouden?

Bijtje82

Bijtje82

03-10-2022 om 07:19

Decembermamma schreef op 03-10-2022 om 06:54:

[..]

Ook al gebruik je weinig je factuurbedrag vliegt omhoog. Manlief heeft het laatst uitgezocht van 105 euro nu zouden we naar 330 euro gaan, dat is meer dan 3 keer zoveel. Overigens zou de duurste energiemaatschappij op ruim 516 euro komen per maand. Dus ja we maken ons zeker wel zorgen.


Ik zit bij de anwb, die zijn tot nu toe nog redelijk betaalbaar. Moet ik er wel bij zeggen dat ik heb ingezet op een eenpersoons huishouden omdat de kinderen er maar de helft van de week zijn en zij zelf eigenlijk niets verbruiken. 

Flanagan schreef op 02-10-2022 om 20:41:

Een van de kinderen vroeg wanneer ik weer eens schep ijs haalde. Antwoord: als mijn boodschappentas minder zwaar aan mijn arm hangt😉.

😅

K heb ze zelfs nu eens lopend mee, de kinderen. Daarbij: voel wat ik allemaal til. Het gaat zo snel op allemaal. 

Max88 schreef op 02-10-2022 om 23:52:

[..]

Maar die cijfers zijn ook afhankelijk om wat voor woning het gaat. Voor bv een flat is dat gemiddeld voor 1 persoon 16 kuub, ik heb dat teruggebracht naar 5, maar ik denk dat je met 3 personen het niet redt met 8 kuub in een flat.

Je vergelijkt appels met peren.

MammaE heeft het over electra = kwh, jij hebt het over kuub = m3 = gas. 


Ik woon in gasloze woning maar ik heb eigenlijk de grip niet. Ook vanwege weer andere maatschappij voor de stroom. Ik heb twee rekeningen dus. 
De maatschappij die over het systeem gaat geeft niks terug, wat ze begin dit jaar zeiden over de belasting. Het is moeilijke materie. In elk geval die rekening gaat wel omhoog maar ik zie nergens wat ze dan moeten verlagen. En na bellen met ze bleek dus niks. 
Daarnaast dus de nota over stroom van licht en apparaten. Die heb ik gewoon hoog ingeschat maarja wat het precies gaat kosten. 
Heb geen vast contract. Ik neem altijd een maandelijks opzegbaar contract omdat ik uit ervaring aan dingen vast zat terwijl ik bijvoorbeeld geen woning had. Dat heeft mij zoveel geld gekost. Dat ik nergens meer contracten mee wilde. Hooguit voor een jaar. En dan bekijk ik het weer opnieuw, of verlengd het zich automatisch maandelijks.

Jaren geleden waren er steeds praatjes met zet het drie jaar vast. Maar de prijs veranderde eigenlijk niet zoveel. Kennissen die vette problemen met oxxio hadden want als ze er vanaf wilden moesten ze enorme bedragen betalen om van het contract af te willen.

Toen ik hier kwam wonen stonden ze in de bouwmarkt klaar om mensen met een nieuwe woning binnen te harken voor energie. Dat was Essent. Nou ik zou zoveel honderd euro korting of aan klusbon krijgen. Totdat ze erachter kwamen dat ik geen gas heb. Toen ging het feest niet door want helaas ga ik dan nooit zoveel afnemen als ze hoopten. 
Dat betaal ik dus aan die andere rekening. En daar valt gewoon niks aan te beginnen. 

Wat betreft dat systeem hier in huis. Ik kan dus ook niet overstappen, ik moet bij hun afnemen. 
Ook het vastrecht voor koudestand moet ik betalen, ook als je het niet gebruikt. 
Ik heb toevallig net de website eens bekeken maar er valt (vanwege de vloerverwarming) nauwelijks te besparen op warmte. Bij alles staat: heb je vloerverwarming dan dus niet teveel omhoog en omlaag. Dat kost alleen maar meer. Dus alle andere tips zijn leuk maar die betaal ik helemaal niet aan hun. Stroomvretende dingen gaan via dus de andere maatschappij. 
Ik weet dat ik niet de enige ben die over een aantal zaken valt. Ja ik ben blij zonder gas, ik vond alleen qua kosten van begin af aan het vrij onduidelijk wat het nou verschilt. Het enige dat ik fijn idee vind is geen gas. Maar verder zie ik dat ik verplicht kosten maak, waar ik niet gebruik van maak.
Heb ook de eerste drie jaar helemaal de verwarming boven niet aangehad. En toen vond ik het ook al veel bij mekaar. Inmiddels zoveel dingetjes aangepast. Droger eruit was de beste. 
Verder denk ik ook dat veel hier zo goed hun best doen dat het enorm scheelt. 

Bijtje82 schreef op 03-10-2022 om 07:19:

[..]

Ik zit bij de anwb, die zijn tot nu toe nog redelijk betaalbaar. Moet ik er wel bij zeggen dat ik heb ingezet op een eenpersoons huishouden omdat de kinderen er maar de helft van de week zijn en zij zelf eigenlijk niets verbruiken.

Wij zitten bij budget energie en dat is al tijden voor ons verbruik de goedkoopste. 

Ysenda schreef op 03-10-2022 om 07:50:

[..]

Je vergelijkt appels met peren.

MammaE heeft het over electra = kwh, jij hebt het over kuub = m3 = gas.


Electra wordt berekend aan de hand van aantal personen. Gas aan de hand van type woning (een villa verbruikt altijd meer dan een flatje).

Voor ons type huis en gezinssamenstelling zitten we royaal onder de gemiddelden.
Ik schreef ook twee volwassenen en een kind omdat ons kind nog geen eigen apparaten heeft.

Vorig jaar zijn we ingegaan op een aanbieding en deze voor drie jaar vastgezet. Ben daar nu erg blij mee. Maar als er alsnog een konijn uit de hoge hoed springt, gaat het vakantiegeld naar andere doelen. Ik wacht dus maar even af en let ondertussen op onnodige verspilling van energie.

Ysenda schreef op 03-10-2022 om 07:50:

[..]

Je vergelijkt appels met peren.

MammaE heeft het over electra = kwh, jij hebt het over kuub = m3 = gas.


Je hebt helemaal gelijk, ik las automatisch gasverbruik blijkbaar.🙈

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.