Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Kersje schreef op 07-11-2022 om 15:20:

[..]

Dan kost een uurtje stoken op 17 graden dus €5 🤬 Een hoop geld als je dat per maand optelt en een paar uurtjes per dag stookt 🥹

Echt niet.

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 17:04

Een dag stoken zal zo'n 7 euro kosten. Hetnis zeker geen uurprijs.

Bijtje82 schreef op 07-11-2022 om 17:04:

Een dag stoken zal zo'n 7 euro kosten. Hetnis zeker geen uurprijs.

En altijd een graad lager dan wat je vorig jaar deed kan zo 350 euro schelen: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-en-koelen/bespaartips-verwarming/

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 17:32

Aiden schreef op 07-11-2022 om 17:08:

[..]

En altijd een graad lager dan wat je vorig jaar deed kan zo 350 euro schelen: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-en-koelen/bespaartips-verwarming/

Afgelopen jaar had ik nog een huis van 170m2, nu nog maar 60. Dus dat scheelt wel. 

Scheelt dat ik niet veel thuis ben. Als ik er wel ben, zit ik meestal onder mijn dekentie of ben ik bezig.

Aiden schreef op 07-11-2022 om 16:40:

[..]

ja maar dat is toch volle bak aan, alshet eenmaal 17 graden is hoeft de cv een poos niks te doen.

Ja natuurlijk. Vond het gewoon vrij pittig, omdat ik ‘m echt maar heel even heb aangezet. (Normaal zet ik ‘m veel langer aan, het was ook nog geen 17 graden) 
En iedereen heeft natuurlijk een ander tarief voor gas. 

Ik hoop trouwens dat het ons lukt de verwarming zo weinig mogelijk aan te hebben. Eigenlijk heb  ik zo’n hekel aan die enorm droge lucht. (en toch al zo’n last van droge huid)

Bijtje82 schreef op 20-10-2022 om 21:45:

[..]

Toch haal je meer boterhammen met kaas uit een stuk, dan wanneer je plakken hebt. Tenzij je echt heel dik snijdt met een mes. Maar als je een goede kaasschaaf hebt, dan ben je veel goedkoper uit.

Je moet ook niet die dikke korst weggooien, die kun je gewoon eten hoor. Desnoods rasp je hem, of als je een keukenmachine hebt maal je hem fijn voor over pasta ofzo. Het laagje wat er omheen zit is maar heel dun.

Die dikke korst kun je NIET! eten de plastic coating mag tot 5mm de kaas intrekken, dat is de kaaskorst en die wordt tot verpakking gerekend.

Die kaascoating is gemaakt van dezelfde stoffen als houtlijm en latex, wel volgens voedselcontact wetgeving en in nl volgens het kaaskorstbedekkingsbesluit maar dat maakt het nog niet eetbaar.

Decembermamma schreef op 06-11-2022 om 19:48:

Ik wandel tegenwoordig veel en omdat het in de avond vroeg donker is loop ik niet meer door de locale natuurgebieden maar door de straten. Er vallen me flink wat zaken op, wat me vandaag echt opviel was dat ik meerdere huizen zag met flink beslagen ramen, echt mensen je moet tijdig luchten!

Condens aan de binnenkant of aan de buitenkant?

Bij mij staat het condens aan de buitenkant. Ik mag toch aannemen dat buiten voldoende geventileerd wordt. 

Bijtje82

Bijtje82

08-11-2022 om 07:29

Ysenda schreef op 08-11-2022 om 01:27:

[..]

Die dikke korst kun je NIET! eten de plastic coating mag tot 5mm de kaas intrekken, dat is de kaaskorst en die wordt tot verpakking gerekend.

Die kaascoating is gemaakt van dezelfde stoffen als houtlijm en latex, wel volgens voedselcontact wetgeving en in nl volgens het kaaskorstbedekkingsbesluit maar dat maakt het nog niet eetbaar.

Kom maar met een bron, want ik vind niks. Alleen dat je het gewoon kunt eten. 

het laagje plastic eet ik niet op. Maar wat er aan blijft kleven meestal wel. Dus lijkt me ook eetbaar. Bij jonge kaas zit die laag er ook niet schrikbarend lang omheen. 
Ik denk niet dat je de korst af kan trekken van het bruto gewicht. Het kan misschien wel verpakking zijn maar het gewicht is kaas met korst. Dus die korst betaal je, net zoals de kaas zelf en de verpakking. 
Er zit vast wel iets in dat niet goed is. Op groenten is ook gif gespoten. Ik neem aan dat hier genoeg controle op is dat het geen ernstige gevolgen heeft. 

@wanhopig mens. “Schuldhulpverlening

Het kabinet trekt extra geld uit om huishoudens die door de energiecrisis zijn geraakt, te helpen.

Wat verandert er?

Een overzicht:

  • De hulplijn 0800 – 8115 van Geldfit krijgt extra capaciteit
  • Er komt meer saneringskrediet waarbij een groot deel van de schuldenlast van huishoudens kan worden kwijtgescholden
  • Er komt 35 miljoen euro vrij om geldproblemen vroeger te signaleren en gerichte hulp te bieden
  • De Nederlandse Schuldhulp Route (NSR) krijgt meer financiële middelen om huishoudens inzicht te geven in hun financiële positie.” 

Ik zou toch even naar dit nummer bellen. Het lijkt mij de bedoeling dat het deel dat echt nu nijpend in de problemen komt hier tot oplossingen kan worden geholpen.
Ik heb geen eigen huis en nul verstand van aanleggen van nieuw materiaal, ik stel me voor dat een ketel al een rib uit je lijf kan zijn. Maar je blauw betalen voor de energie die gezien de situatie nu niet daalt ? Daar kun je tenminste iets aan doen en een regeling voor bespreken wellicht. 
Echt naar om zulke situaties te lezen 

Bijtje82 schreef op 08-11-2022 om 07:29:

[..]

Kom maar met een bron, want ik vind niks. Alleen dat je het gewoon kunt eten.

kaaskorstbedekkingsbesluit

Ysenda schreef op 08-11-2022 om 13:30:

[..]

kaaskorstbedekkingsbesluit

Daar staat niets in over 5 mm diep intrekken? Hoewel Google dat woord niet kent. In de warenwetregeling kaaskorstbedekkingsmiddelen zag ik t niet staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.