Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Kikki39

Kikki39

06-11-2022 om 18:43 Topicstarter

ik vind het echt niet te doen, 17 graden binnen, zo ongezellig en koud, dus aangedaan op 19

Heb 19,5 al een tijdje vast daarop.

ben gister door iemand compleet uitgefoeterd dat ik het hoger moest zetten en dat mijn kacheltje uit den boze was. 
Ik weet het niet meer. Moest maar achter een energiecoach aan ofzo. 

En dan lees ik hier veel lagere temperaturen. 
Heel Nederland zet de kachel laag. En 19,5 is toch al best veel al gaat het dus om de vloerverwarming.

Zussie schreef op 06-11-2022 om 17:28:

Wat koud allemaal! Hier overdag op 20 en ‘s avonds op 21. Moet wel zeggen dat we een supergeisoleerd huis hebben en zijn omringd door buren. De thermostaat ‘s nachts lager zetten zorgt voor halve graad afkoeling.

Iedereen ervaart kou / warmte anders. Ik vind 21 graden te warm, dan zet ik de tuindeur open🤣.

Ik heb een week geleden nog gekampeerd, in een tent geslapen dus, en ik sport veel buiten, dus ik ben niet zo kouwelijk aangelegd. Als de thermostaat op 20 zou staan (doen de kinderen heel soms) dan word ik meteen onpasselijk. In deze tijden wel fijn om geen koukleum te zijn.

Ik wandel tegenwoordig veel en omdat het in de avond vroeg donker is loop ik niet meer door de locale  natuurgebieden maar door de straten. Er vallen me flink wat zaken op, wat me vandaag echt opviel was dat ik meerdere huizen zag met flink beslagen ramen, echt mensen je moet tijdig luchten!

Decembermamma schreef op 06-11-2022 om 19:48:

Ik wandel tegenwoordig veel en omdat het in de avond vroeg donker is loop ik niet meer door de locale natuurgebieden maar door de straten. Er vallen me flink wat zaken op, wat me vandaag echt opviel was dat ik meerdere huizen zag met flink beslagen ramen, echt mensen je moet tijdig luchten!

Niet alleen tijdig maar continu!

Vandaag bij mijn ouders geweest. Waar het bloedheet was (24 graden). De zon scheen naar binnen maar de thermostaat staat daar dag en nacht op 22 graden. Bij thuiskomst was het 16 graden en is de verwarming aangegaan op 18 graden. Hoger gaan we deze winter niet ('s nachts en bij afwezigheid gaat de thermostaat naar 15 graden). Mocht dat te koud zijn dan hebben we een elektronische deken voor op de bank. Maar eerst proberen we het met niet elektrische dekens.

Bijtje82

Bijtje82

06-11-2022 om 20:00

Decembermamma schreef op 06-11-2022 om 19:48:

Ik wandel tegenwoordig veel en omdat het in de avond vroeg donker is loop ik niet meer door de locale natuurgebieden maar door de straten. Er vallen me flink wat zaken op, wat me vandaag echt opviel was dat ik meerdere huizen zag met flink beslagen ramen, echt mensen je moet tijdig luchten!

Komt mede omdat de huizen minder verwarmd worden en het dus vochtig in huis blijft. Als je lucht en dus koude vochtige lucht binnenhaalt, zal het er niet minder vochtig op worden. 

Kikki39 schreef op 06-11-2022 om 18:43:

ik vind het echt niet te doen, 17 graden binnen, zo ongezellig en koud, dus aangedaan op 19

Wat heeft een koude temperatuur nou met ongezellig te maken? Het is toch juist gezellig om samen onder een dekentje te zitten en een kaarsje aan te steken.

Aiden schreef op 06-11-2022 om 18:00:

[..]

Ik vind dat echt te warm hoor, dat deed ik vroeger ook maar het kan echt wel een graadje minder. Daar had je vanaf sept ook aan kunnen wennen. Denk eens aan het milieu.

Ja klopt. Ik zit veel stil als ik thuis werk, lastig hoor. Qua milieu draag ik mijn steentje bij. Ik eet geen vlees, douche 2 keer per week (kort ) en ga nooit meer met het vliegtuig. Blijkbaar doe ik wel iets goed, want de energierekening is vorige maand naar beneden bijgesteld!

Decembermamma schreef op 06-11-2022 om 19:48:

Ik wandel tegenwoordig veel en omdat het in de avond vroeg donker is loop ik niet meer door de locale natuurgebieden maar door de straten. Er vallen me flink wat zaken op, wat me vandaag echt opviel was dat ik meerdere huizen zag met flink beslagen ramen, echt mensen je moet tijdig luchten!

Wij slapen altijd met het raam van de slaapkamer open, zomer en winter, en onze slaapkamerraam is elke ochtend beslagen. Beneden trouwens ook, zowel voor als achter. En dat geldt voor alle huizen in ons rijtje die toch wel goed geïsoleerd zijn.

Decembermamma schreef op 06-11-2022 om 19:48:

Ik wandel tegenwoordig veel en omdat het in de avond vroeg donker is loop ik niet meer door de locale natuurgebieden maar door de straten. Er vallen me flink wat zaken op, wat me vandaag echt opviel was dat ik meerdere huizen zag met flink beslagen ramen, echt mensen je moet tijdig luchten!

Ventileren moet altijd, luchten is iets anders🙂.

Daarnaast kan het niet altijd.

Mijn dubbelglas beslaat ook zónder verwarming als de wind er op staat.

In de woonkamer kan ik niet ventileren, er is een centraal afvoersysteem, en in de ramen zit geen rooster en ze kunnen niet open, heb ook maar aan 1 zijde van de woning ramen, dus ook doorwaaien kan niet. Het kiepraampje boven de balkondeur open of op een kier haalt teveel kou en vocht binnen.

Ik houd wel zoveel mogelijk binnendeuren open, dat kan ook makkelijker nu ik niet stook.

ja hier sinds een paar dagen de verwarming aan. Maar wel minder warm dan normaal. Wel veel dikke kleding aan en pantoffels standaard.

we hebben nog een vast contract. Maar omdat er veel minder inkomsten bij ons binnenkomen wel erg belangrijk om zuinig te doen.

Eppos schreef op 06-11-2022 om 18:50:

Heb 19,5 al een tijdje vast daarop.

ben gister door iemand compleet uitgefoeterd dat ik het hoger moest zetten en dat mijn kacheltje uit den boze was.
Ik weet het niet meer. Moest maar achter een energiecoach aan ofzo.

En dan lees ik hier veel lagere temperaturen.
Heel Nederland zet de kachel laag. En 19,5 is toch al best veel al gaat het dus om de vloerverwarming.

Wat een raar stukje in je tekst? Jij werd uitgefoeterd en nu "weet je het niet meer"? Als je voor jezelf een leefbare situatie hebt gecreëerd maar iemand zegt dat het beter kan dan is er misschien nog iets te verbeteren als je denkt: "goh diegene heeft misschien wel een punt. " Maar nu klink je erg ontdaan, alsof je geen idee hebt of je iets 'verkeerf' doet? Laat je niet te snel koeieneren, maar zorg wel dat je weet wat je moet weten?

Gr Angela 

Zussie schreef op 06-11-2022 om 19:54:

[..]

Niet alleen tijdig maar continu!

Continu ventileren maar lunchen tch wel regelmatig hangt ook af hoe lang je in huis hangt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.