Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Eppos schreef op 02-10-2022 om 19:43:

Ha ja dat is nogal verschil hè een boodschappenkar of tas. Ik neem altijd dezelfde tassen mee. Gezien ik plastic niet wil betalen en de zakken zo snel scheuren of snijden in de hand van het gewicht. Bij hoge uitzondering koop ik een plastic tas in de winkel met vette tegenzin, eenmaal per 5 jaar ofzo.
Vaker boodschappen doen is wel fijn voor het gewicht. Maar juist minder voor de uitgaven. Probeer juist uit te stellen iets te moeten kopen. Dan zijn er maar dingen op. Het moet lopend of fietsend mee te krijgen zijn. Dat is de Max met hoeveel, maar dat is nog behoorlijk veel. Dus ik loop vaker. Zodat ik mijn schouders echt voel.

Ik gebruik altijd de vertrouwde jute boodschappentas met ronde hengsels, de winkel deelde die uit.

Index224 schreef op 02-10-2022 om 10:03:

Wij zitten qua verbruik telkens onder 1 persoond huishouden. Terwijl er elke dag iemand thuiswerkt. Dus we voelen ons niet echt genoodzaakt om te bezuinigen. Het nieuwe maandtarief is wel flink omhoog gegaan, ondanks dat we de vorige keer terugkregen. Maar ook het nieuwe bedrag is heel goed betaalbaar voor ons. Enige is dat doordat er elke dag iemand thuiswerkt en we twee slaapkamers hebben omgebouwd tot kantoren, is een aangename temperatuur op de bovenverdieping ook best belangrijk. Nu is het nog prima te doen boven maar ik vermoed dat binnen nu en 2 weken de verwarming daar aan gaat.

Tip. Maak een infrarood paneel onder je bureaublad.

Flanagan schreef op 02-10-2022 om 19:51:

[..]

Ik gebruik altijd de vertrouwde jute boodschappentas met ronde hengsels, de winkel deelde die uit.

Precies die! Ik krijg ze elk jaar met het kerstpakket erin. En ik was ze eens per maanden uit. En een mandje op de fiets, is als ik toch iets teveel had voor de uitpuilende stukken in over te pakken. 
En ik gooi kleine dingen die het volume te groot maken dan in de handtas, en waarom de handtas dus niet te klein mag zijn. 
En ik tel toch serieus wat ik in mandje gooi op, beetje hoofdrekenen/schatten. 

Eppos schreef op 02-10-2022 om 20:07:

[..]

Precies die! Ik krijg ze elk jaar met het kerstpakket erin. En ik was ze eens per maanden uit. En een mandje op de fiets, is als ik toch iets teveel had voor de uitpuilende stukken in over te pakken.
En ik gooi kleine dingen die het volume te groot maken dan in de handtas, en waarom de handtas dus niet te klein mag zijn.
En ik tel toch serieus wat ik in mandje gooi op, beetje hoofdrekenen/schatten.

Ik heb 2 fietstassen en daar kan aardig wat in als het nodig is. Mijn streven is om 1 keer per week gelijk na het werk alleen de spullen te halen die mijn man op zaterdag niet mee had (niet aanwezig in die winkel) of een aanbieding die ik echt niet kan laten liggen. Voor deze week heb ik de meeste spullen al in huis, alleen op donderdag nog wat verse groente (aanbieding) halen en gehakt voor de ovenschotel die voor die avond op het menu staat. 

Een van de kinderen vroeg wanneer ik weer eens schep ijs haalde. Antwoord: als mijn boodschappentas minder zwaar aan mijn arm hangt😉.

Bijtje82

Bijtje82

02-10-2022 om 21:49

Ik bestel eens per 2 maanden een berg zware boodschappen bij de AH. Conserven, schoolkoeken en drinken. Dan ben ik dacht een hele poos zoet met uitzoeken naar de beste prijs. 
Groente, fruit en vlees haal ik vers. 

Mijn vriend heeft een vriend met een eigen veehouderij/slagerij, dus daar komt af en toe ook wat vandaan. Natuurlijk niet gratis, maar wel eerlijk. 

Groot inkopen is vaak wel voordeliger dan steeds kleine porties.

We zijn samen en ik heb einde voorjaar de vriezer uitgezet. Gaat prima. Winkel is vlakbij. Dus ook bij plotselinge gasten ( tja, wanneer komen die nou echt) kan ik zo wat halen.
 Op tijd denken aan brood kopen, en kliekjes binnen paar dagen opeten. Nee, geen ijs en snacks in de vriezer, maar ja, dat is gezond voor ons gewicht. 

de cv is nog niet aan, staat op 15 graden. Ik merk dat het al scheelt als je je instelt op lagere temperatuur. Maar nu is het nog niet echt koud, we zullen zien hoe lang we het spartaans volhouden. 

Bijtje82

Bijtje82

02-10-2022 om 22:09

Wilgenkatje- schreef op 02-10-2022 om 21:57:

We zijn samen en ik heb einde voorjaar de vriezer uitgezet. Gaat prima. Winkel is vlakbij. Dus ook bij plotselinge gasten ( tja, wanneer komen die nou echt) kan ik zo wat halen.
Op tijd denken aan brood kopen, en kliekjes binnen paar dagen opeten. Nee, geen ijs en snacks in de vriezer, maar ja, dat is gezond voor ons gewicht.

Heb je helemaal geen vriezer meer dan?

Juist met z'n tweeën zou een vriezer een uitkomst zijn. Ik koop altijd grootverpakking en die deel ik op in 4 persoons porties. Als je een verpakking van 8 worsten koopt ven je altijd goedkoper uit dan 4x 2 worsten. En minder verpakking. 

Klopt, geen vriezer meer. En ik mis hem nog niet. Komt dat moment, dan zet ik m weer aan. 

Bijtje82 schreef op 02-10-2022 om 22:09:

[..]

Heb je helemaal geen vriezer meer dan?

Juist met z'n tweeën zou een vriezer een uitkomst zijn. Ik koop altijd grootverpakking en die deel ik op in 4 persoons porties. Als je een verpakking van 8 worsten koopt ven je altijd goedkoper uit dan 4x 2 worsten. En minder verpakking.

Wij hebben ook geen vriezer, alleen een klein vriesvakje in de koelkast. En geen droger, was droogt op zolder.

Kliekjes hebben we niet vaak en anders gaan die binnen een paar dagen wel op.

We douchen ongeveer twee keer per week en altijd kort.

Thermostaat staat standaard op 17 graden, soms op 18/18,5 als we het echt koud hebben. Ons grote raam ligt op het zuiden dus daar komt in de middag wel zon naar binnen als die schijnt. Tot nu toe is de temperatuur nog niet onder de 19 graden geweest. 

Ik zou alleen niet echt weten waar we nog op kunnen besparen behalve dingen als ongezonde snaai. Gelukkig is besparen voor ons niet nodig. 

MamaE schreef op 02-10-2022 om 22:15:

[..]

Wij hebben ook geen vriezer, alleen een klein vriesvakje in de koelkast. En geen droger, was droogt op zolder.

Kliekjes hebben we niet vaak en anders gaan die binnen een paar dagen wel op.

We douchen ongeveer twee keer per week en altijd kort.

Thermostaat staat standaard op 17 graden, soms op 18/18,5 als we het echt koud hebben. Ons grote raam ligt op het zuiden dus daar komt in de middag wel zon naar binnen als die schijnt. Tot nu toe is de temperatuur nog niet onder de 19 graden geweest.

Ik zou alleen niet echt weten waar we nog op kunnen besparen behalve dingen als ongezonde snaai. Gelukkig is besparen voor ons niet nodig.

2x per week douchen vind ik niet fris maar douche wel altijd kort, maar deed ik ook al voor de energiecrisis. Het zonnetje warmt de kamer 's middags nog goed op.

Bijtje82

Bijtje82

02-10-2022 om 22:23

MamaE schreef op 02-10-2022 om 22:15:

[..]

Wij hebben ook geen vriezer, alleen een klein vriesvakje in de koelkast. En geen droger, was droogt op zolder.

Kliekjes hebben we niet vaak en anders gaan die binnen een paar dagen wel op.

We douchen ongeveer twee keer per week en altijd kort.

Thermostaat staat standaard op 17 graden, soms op 18/18,5 als we het echt koud hebben. Ons grote raam ligt op het zuiden dus daar komt in de middag wel zon naar binnen als die schijnt. Tot nu toe is de temperatuur nog niet onder de 19 graden geweest.

Ik zou alleen niet echt weten waar we nog op kunnen besparen behalve dingen als ongezonde snaai. Gelukkig is besparen voor ons niet nodig.

Ik heb alleen een wasmachine, koelkast en fornuis. Af en toe de waterkoker aan en pas als het echt donker is een enkel lampje of een paar kaarsen. 

Op de lader van de telefoon en de adapter van het internetkastje na heb ik verder geen stroomvreters. 

Alles waar een display op zit of een stand-by lampje, vreet stroom. Ook adapters die in het stopcontact blijven zitten verbruiken stroom. Een lader nutteloos  in het stopcontact laten zitten kost tussen de €1,80 en 2,00 per jaar. Per adapter. 

En dat geldt voor losse adapters, een apparaat kost meer. 

Bijtje82

Bijtje82

02-10-2022 om 22:30

En vroeg naar bed pmis uitslapen natuurlijk. Dat is een hele makkelijke manier van energie besparen. Tenzij daar dan weer een babyboom van komt natuurlijk 😁 

Bijtje82 schreef op 02-10-2022 om 22:23:

[..]

Ik heb alleen een wasmachine, koelkast en fornuis. Af en toe de waterkoker aan en pas als het echt donker is een enkel lampje of een paar kaarsen.

Op de lader van de telefoon en de adapter van het internetkastje na heb ik verder geen stroomvreters.

Alles waar een display op zit of een stand-by lampje, vreet stroom. Ook adapters die in het stopcontact blijven zitten verbruiken stroom. Een lader nutteloos in het stopcontact laten zitten kost tussen de €1,80 en 2,00 per jaar. Per adapter.

En dat geldt voor losse adapters, een apparaat kost meer.

Opladers zitten hier nooit onnodig in het stopcontact. Maar ik ga niet elke dag de tv eruit trekken want dan moet er steeds een synchronisatie/instellingen menu doorlopen worden. We verbruiken overigens ongeveer de helft van een gemiddeld eenpersoonshuishouden met twee volwassenen en een kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.