Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Decembermamma schreef op 02-10-2022 om 09:42:

[..]

Precies! Wij kijken ook naar noodzaak, hebben een combi-oven en dat is voor ons voldoende dus geen aparte oven of magnetron. We hebben een afwasborstel we hebben echt geen vaatwasser nodig! We hebben waslijnen een droge echt niet nodig, maar een goede wasmachine wel, hebben toen wel gekozen voor een wasmachine waar je grotere wassen in kunt doen. Nu redden we het met ongeveer 3 wassen in een week!

En de auto van de buren is een grote station, heb ze er werkelijk zelden iets groots in zien vervoeren, ja ze gaan elk jaar op vakantie dan gaan de koffers achterin, maar goed ze zijn met 2. Onze auto is klein en compact, gebruikt ook weinig benzine, en als we op vakantie gaan kunnen we niet meer meenemen dan erin past en dan ga je ook niet overpakken.

Dat van de auto van de buren, moeten ze m.i. zelf weten. Het gaat toch in dit draadje wat we zelf doen ( tips) om de energierekening laag te houden zodat ieder zich kan indekken voor een stevige greep uit de portemonnee?

Ah, ik zit als armoedzaaier ook tussen een hoop die drie x te besteden hebben van wat ik heb. Als ik mezelf daarmee vergelijk. Dan gaat iedereen mij zielig vinden.
Dat heb ik hier op oo al genoeg 😳 weekendje weg? Dat is een droom dat ooit eens te kunnen, ik douche echt wel eens lang. Omdat ik een paar uurtjes sauna al niet kan. Dat is eerder iets wat ik durf te dromen.

En wat ik wel mooi vind, in de buurt is dat mensen weten dat je altijd restjes wilt hebben. Omdat je daarmee ook bespaart. 
Ik vind #ikredhetnietmeer ook heel confronterend. Door zelf wat te sleutelen aan kosten kan ik nog redden wat er te redden valt. Er zijn gewoon situaties waar je de tranen van in de ogen staan. Huizen die zo slecht geïsoleerd zijn en de woningbouw het niet verbeterd. En bewoners zelf ook niet zoveel kunnen doen. 
Zelf kan ik me geen eens laten afsluiten, al zou ik het niet meer kunnen betalen. Ik moet. 

Als ik dan zou kijken naar buren waar bemoei ik me dan mee? Misschien hebben zij wel zoiets van hoe kan zij het betalen? Ja omdat je alles doet om te kunnen betalen. Dus in elk geval geen sauna’s en weekendjes weg. Ik speel sauna in mijn eigen badkamer door een x wel lang te douchen 

Decembermamma schreef op 02-10-2022 om 13:05:

Tapijt scheelt echt heel veel. Wij hebben in de woonkamer een eethoek daar ligt laminaat en de rest van de woonkamer heeft tapijt, de eethoek voelt echt minder warm ook al hebben we dikke huissokken aan.

Bij ons beneden overal plavuizen, wel een tapijt in de woonkamer. Boven wel vast tapijt in de slaapkamers en overloop. 

Eppos schreef op 02-10-2022 om 14:12:

Ah, ik zit als armoedzaaier ook tussen een hoop die drie x te besteden hebben van wat ik heb. Als ik mezelf daarmee vergelijk. Dan gaat iedereen mij zielig vinden.
Dat heb ik hier op oo al genoeg 😳 weekendje weg? Dat is een droom dat ooit eens te kunnen, ik douche echt wel eens lang. Omdat ik een paar uurtjes sauna al niet kan. Dat is eerder iets wat ik durf te dromen.

En wat ik wel mooi vind, in de buurt is dat mensen weten dat je altijd restjes wilt hebben. Omdat je daarmee ook bespaart.
Ik vind #ikredhetnietmeer ook heel confronterend. Door zelf wat te sleutelen aan kosten kan ik nog redden wat er te redden valt. Er zijn gewoon situaties waar je de tranen van in de ogen staan. Huizen die zo slecht geïsoleerd zijn en de woningbouw het niet verbeterd. En bewoners zelf ook niet zoveel kunnen doen.
Zelf kan ik me geen eens laten afsluiten, al zou ik het niet meer kunnen betalen. Ik moet.

Als ik dan zou kijken naar buren waar bemoei ik me dan mee? Misschien hebben zij wel zoiets van hoe kan zij het betalen? Ja omdat je alles doet om te kunnen betalen. Dus in elk geval geen sauna’s en weekendjes weg. Ik speel sauna in mijn eigen badkamer door een x wel lang te douchen

Je maakt er het beste van, op de manier die het beste bij je past. Als het inhoudt dat je eens bewust langer doucht omdat je niet de luxe hebt naar de sauna te kunnen, dan begrijp ik dat wel. 

Het is zeker confronterend, al de verhalen van mensen die het niet meer redden en de verwarming niet hoger durven zetten en meer van dit soort situaties. 

Wij gaan zelf ook zelden weekendjes en dagjes weg hoor maar dat is omdat de behoefte er niet is. We geven naar verhouding wel vrij veel uit aan boodschappen en dat terwijl we maar met 2 zijn. Maar sinds een paar weken ben ik begonnen met het opstellen van een weekmenu, aan de hand van wat er nog in huis is en aanbiedingen dus ik hoop de post boodschappen zo ook wat naar beneden te krijgen.

Bijtje82

Bijtje82

02-10-2022 om 14:34

Weekendje weg is hier ook echt maar zelden. Gemiddeld genomen niet eens één keer per jaar. Wel af en toe eens een dagje wat leuks met de kinderen. 

Nu kijk ik mensen die wel vaker gaan er zeker niet op aan. Je moet leven zoals je zelf kunt. Zolang je het een ander maar niet in het gezicht wrijft. Niemand is beter dan een ander.

Precies. Heb aantal jaar geleden wat met uitgaven en inkomsten gedaan. Met een stel andere mensen met weinig. En daar ook wat enquêtes en onderzoeken in meegepraat/gedaan. 
Het mooie is dat mensen hun schouders onder het probleem kunnen zetten en je zoveel kunt doen in je eigen situatie. Dat maakt het ook leuk. Maak er een sport van minder uit te geven aan boodschappen. Of met minder spullen hetzelfde te bereiken. 
Diegene die deze mensen soort van dingen meegeeft in dit project staat tegenover de gemeente die haar eigen oplossingen inzet. Veelal is dat budgetbeheer en soms nog meer drama doordat er geen bedrag meer overblijft om iets van te eten. Laat staan je potje reserve, die is gewoon leeg. 

De energievorm gas en ook de benzine en andere zaken waar we toch vanwege het milieu en gevolgen op lange termijn met klimaat aan moeten sleutelen duurt te lang. Er moet iets met stikstof en er moet iets met vervoer. Maar er gebeurt te weinig en te langzaam. 
Zo denk ik dan op Micro niveau aan hoe ik iets kan bijdragen aan verspilling en vervuiling. Maar dat onzekere op dit moment over prijzen en de toekomst raakt iedereen. 

Besef overigens wel dat op dit moment de energiebedrijven aan het rommelen zijn met voorschotten. Ik ken mensen die een voorschot tarief doorberekend kregen voor 2 keer hun verbruik op basis van de geldende tarieven.

Flanagan schreef op 02-10-2022 om 13:13:

[..]

Dat van de auto van de buren, moeten ze m.i. zelf weten. Het gaat toch in dit draadje wat we zelf doen ( tips) om de energierekening laag te houden zodat ieder zich kan indekken voor een stevige greep uit de portemonnee?

Inderdaad die auto moeten ze zelf bepalen maar de keuze voor een kleine auto is ook energie besparen. He 

Ik weet ook nog niet wat ons boven het hoofd zal hangen als ons energiecontract eind dit jaar afloopt, we betalen nu best wel een hoog voorschot per maand en hou voor de zekerheid zelfs al rekening met het dubbele. Vandaar dat ik nu nóg meer oplet dan voorheen en niet alleen op dit vlak. Heb ook de abonnementen kort geleden nog nagelopen en wat dingen opgezegd/aangepast. Er zijn vast nog wel aanpassingen mogelijk hoor maar tot nu toe zijn we al aardig bezig geweest. 

Hier de afgelopen 11 jaar van alles gedaan om met minder energie toe te kunnen. Een allegaartje aan zonnepanelen en een zonneboiler en een warmtepompboiler geïnstalleerd waardoor de stroomrekening laag is en warm water door zonne-energie wordt geproduceerd. . En geleidelijk alle ruiten vervangen voor HR++.  Dak en vloer geïsoleerd. Als ik het koud krijg gaat de kachel wel aan. Zonder verwarming aan is het hier vandaag nog 19 graden in de kamer. Een Beeclear geeft me inzicht in verbruik van stroom en gas. 
 

19 graden dat is nog best fris met het heldere weer van vandaag op dit moment is het hier 22 graden binnen..

Nog geen verwarming aangehad hier en de thermostaat geeft nu 21,5 graden aan. Mijn balkondeur staat al de hele middag open, heerlijk zonnetje erop.

Ik reken er gewoon op dat ik in de schulden kom. Ook voor de oorlog heb ik heel hard overal aan de bel getrokken. Toen wilde niemand echt luisteren. Want eind vorig jaar was al duidelijk dat energie de pan uit ging rijzen. 
Ja ik kan besparen, nee niet wat dit gaat kosten. Tot nu toe lijkt het te gaan maar echt gevoel dat ik er grip op heb voel ik niet. 
En dan is het bij mij nog lang niet zo erg als bij mensen die meer te besteden hebben. 

En de boodschappen, ik kan echt balen van wat je betaalt. Ik zie ook aan andere mensen die staan te kijken en te rekenen in de supermarkt. Het zijn echt kopzorgen in hoe ver het gaat. Toch weer schrikken na al dat gereken en nadenken wat je moet betalen. 

Naast vaker een blik te werpen op de thermostaat om te vroeg starten met opwarmen in te dammen, hier nog een andere tip:
Boodschappen doen met één boodschappentas. Want vroeger nam ik een kar, waar vanwege volume veel in kon en in ging. de kan kon helemaal mee naar mijn huis, dus weinig last van gewicht. (Ik bracht de kar na uitladen natuurlijk meteen terug, want ik had gee zin aan zo’n obstakel in de voortuin). Nu neem ik een tas. Ik moet wel vaker even langs de winkel, maar het gewicht hangt tegenwoordig wel aan mijn arm. Dat gewicht aan de arm, staat synoniem voor het geld wat ik straks daaraan kwijt ben. Hoe zwaarder, hoe duurder. In een boodschappentas kan ook minder spullen, het maakt mij bewuster van wat ik nu werkelijk nodig hebt.

Ha ja dat is nogal verschil hè een boodschappenkar of tas. Ik neem altijd dezelfde tassen mee. Gezien ik plastic niet wil betalen en de zakken zo snel scheuren of snijden in de hand van het gewicht. Bij hoge uitzondering koop ik een plastic tas in de winkel met vette tegenzin, eenmaal per 5 jaar ofzo. 
Vaker boodschappen doen is wel fijn voor het gewicht. Maar juist minder voor de uitgaven. Probeer juist uit te stellen iets te moeten kopen. Dan zijn er maar dingen op. Het moet lopend of fietsend mee te krijgen zijn. Dat is de Max met hoeveel, maar dat is nog behoorlijk veel. Dus ik loop vaker. Zodat ik mijn schouders echt voel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.