Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


En bij mij gaat het dus in joule. Daarom is het af toe zo lastig te vergelijken. 

Eppos schreef op 03-10-2022 om 12:37:

En bij mij gaat het dus in joule. Daarom is het af toe zo lastig te vergelijken.

Dat klinkt als een warmtenet / stadsverwarming constructie.

Dan zou je in theorie 3 aanbieders kunnen hebben:

- warmtenet / stadsverwarming

- electra

- gas

en om het helemaal onvergelijkbaar te maken kun je bij een warmtenet ook nog te maken hebben met het leveren van warm water, waarbij het warmtenet drinkwater opwarmt tot warm en voor het verwarmen krijg je dan een rekening en dan kan het water via de waterleverancier gaan of via de warmte leverancier. 

Als ik het opschrijf vind ik het al enorm ingewikkeld allemaal.

Eerlijk gezegd: ik heb nog geen idee hoe groot de schade zal zijn, Meer dan kalm aan doen kan ik niet. Me druk maken voegt niks toe en overstappen naar een andere leverancier - dat geeft geen enkele zekerheid in deze rare tijden. 

Er is reserve voor onverwachte uitgaven. Niet leuk als het in de energierekening gaat zitten, maar als dat onze grootste tegenslg is. 

Ysenda schreef op 03-10-2022 om 13:10:

[..]

Dat klinkt als een warmtenet / stadsverwarming constructie.

Dan zou je in theorie 3 aanbieders kunnen hebben:

- warmtenet / stadsverwarming

- electra

- gas

en om het helemaal onvergelijkbaar te maken kun je bij een warmtenet ook nog te maken hebben met het leveren van warm water, waarbij het warmtenet drinkwater opwarmt tot warm en voor het verwarmen krijg je dan een rekening en dan kan het water via de waterleverancier gaan of via de warmte leverancier.

Als ik het opschrijf vind ik het al enorm ingewikkeld allemaal.

WKO heet het. Na heel wat jaren snap ik waar de letters voor staan maar het is zeker ingewikkeld. Hier is het iets leuks tussen de gemeente en het waterbedrijf. (Ik vertrouw het voor geen cent😬) maar ik moet bij ze afnemen.

De eerste jaren heb ik gelijk mijn best gedaan de boel bij de Jaarnota te begrijpen. Elk jaar gaf ik het op na alles bekijken en betaalde ik het bedrag maar. Toen vond ik het al niet goedkoop maarja wat doe je er tegen? Ik moet bij ze afnemen. 

Ik hoor dus toch overal geluiden over ontevredenheid. Studentencontainers die behoorlijk in de buidel moeten tasten. Politieke partijen die om duidelijkheid vragen. Ikzelf die wel eens heb gebeld. Het blijft abracadabra en dit is de nota. 
En O ja de woningbouw had de huurders ook jarenlang laten lappen voor een deel wat alleen voor kopers opgaat. Dus daar heb ik vorig jaar wel leuk kadotje van terug gehad. Dat was dus voor iedereen die huurt en blijkbaar onterecht in rekening gebracht (vanaf dat de woningen bestaan). Dat verklaarde dan nog een beetje de voorgaande jaren.

Zat ik eindelijk weer op een redelijk bedrag… en nu is iedereen bezig met energie. Je wordt er ook simpel van. Maar ik wil alles doen om te besparen. 
Als ik lees hoe het met gas cv en oude ketels werkt lijkt me dat ook niet in elke situatie behapbaar. Vooral niet als je nota van 150 naar 400 schiet. 

Wilgenkatje- schreef op 03-10-2022 om 14:12:

Eerlijk gezegd: ik heb nog geen idee hoe groot de schade zal zijn, Meer dan kalm aan doen kan ik niet. Me druk maken voegt niks toe en overstappen naar een andere leverancier - dat geeft geen enkele zekerheid in deze rare tijden.

Er is reserve voor onverwachte uitgaven. Niet leuk als het in de energierekening gaat zitten, maar als dat onze grootste tegenslg is.

Dat is hier ook zo, niet leuk dat het duurder wordt  maar we kunnen gelukkig wel het een en ander opvangen. En zelf ons best doen zo verstandig mogelijk om te gaan met stroom, gas en ook water.

Flanagan schreef op 03-10-2022 om 09:47:

Vorig jaar zijn we ingegaan op een aanbieding en deze voor drie jaar vastgezet. Ben daar nu erg blij mee. Maar als er alsnog een konijn uit de hoge hoed springt, gaat het vakantiegeld naar andere doelen. Ik wacht dus maar even af en let ondertussen op onnodige verspilling van energie.

Wij hebben bericht gehad over onze vastgezette tarieven. Dat ze zo blijven tot eind contract.

Schijnbaar worden hierbij mensen ook al benaderd om toch over te stappen, want ze zouden bij een vast contract ook meer moeten bij betalen. Allemaal bangmakerij aldus onze leverancier.

Nu was ik er ook vanuit gegaan hoor. Vast contract is vast contract toch?

" Nu was ik er ook vanuit gegaan hoor. Vast contract is vast contract toch?"

Er zijn mensen van wie de leverancier failliet is, die zijn vziw wel de klos. Maar dan wordt je vanzelf wel benaderd vanuit de (curator van je) leverancier met wie je een contract had. 

Ik verbaas me wel over die enorme hoge rekeningen en MamaE sprak eerder uit wat ik ook vermoed: dat sommige bedrijven proberen er een slaatje uit te slaan. Een fors deel van je nota bestaat helemaal niet uit de kosten van de geleverde energie zelf, maar uit de kosten voor de infrastructuur. Hoezo moet je dan bij een variabel contract ineens drie keer zoveel betalen? Dat kan toch nooit kloppen? Alleen het deel van de nota dat ziet op de geleverde energie kan stijgen, de bijkomende kosten toch niet? 

Temet schreef op 03-10-2022 om 17:16:

" Nu was ik er ook vanuit gegaan hoor. Vast contract is vast contract toch?"

Er zijn mensen van wie de leverancier failliet is, die zijn vziw wel de klos. Maar dan wordt je vanzelf wel benaderd vanuit de (curator van je) leverancier met wie je een contract had.

Precies, wij stappen elk jaar over begin juni en wij waren vorig jaar zo ongeveer de eersten die de lul waren met een failliete energieboer. Verplicht overgenomen door Essent en van 111 naar 240 euro. Afwachten wat het nu gaat worden volgende maand. Zal wel weer het dubbele zijn. 

En ik vind het dan ook weer heel moeilijk te beoordelen als leek. Wanneer ze er nou een slaatje uit slaan en wanneer ze nou toch andere kosten op de nota meeverhogen. 
Ze weten nl. op moment dat er te verdienen valt hetzelfde praatje te houden dan als ze echt ook ergens iets omhoog gooien omdat het anders failliet gaan betekent. 
Bij een bedrijf dat nu omvalt door de stijgende energienota geloof ik dat ze niet voor hun lol ermee stoppen. Bij een bedrijf dat ondanks alles blijft ken ik de winsten niet.

Gister bij radar ging het over groene energie en de per uur wisselende energieprijs. Het is gewoon een koers die daalt en stijgt elke minuut van de dag. Dat is voor mij hetzelfde als speculeren met mijn laatste euro’s. 
Stel je koopt om 9.00 brood voor 4 euro en om 11.00 is het rustig kost hetzelfde brood 1,50. Zo probeer ik het een beetje te begrijpen. 

Nou ik denk wel degelijk dat de energiemaatschappijen er een soort van voordeel uit trekken. Bijvoorbeeld vanaf 1 juli 2022 tm 31 december 2022 is het btw tarief van gas en electra tijdelijk verlaagd van 21% naar 9%. Wij hebben tm december een vast contract maar in juli is ons termijnbedrag (voorschot waar wel al btw over berekend wordt) niet omlaag gegaan. 

Decembermamma schreef op 04-10-2022 om 20:54:

Nou ik denk wel degelijk dat de energiemaatschappijen er een soort van voordeel uit trekken. Bijvoorbeeld vanaf 1 juli 2022 tm 31 december 2022 is het btw tarief van gas en electra tijdelijk verlaagd van 21% naar 9%. Wij hebben tm december een vast contract maar in juli is ons termijnbedrag (voorschot waar wel al btw over berekend wordt) niet omlaag gegaan.

Ze kunnen er ook voor kiezen om dat met de jaarafrekening te verrekenen natuurlijk.  

Dat is veel makkelijker dan al die maandbedragen asn te passen.

Veel mensen moeten bijbetalen bij de jaarafrekening,  dat is op deze manier minder. Daar is ook iets voor te zeggen.

Ysenda schreef op 04-10-2022 om 21:19:

[..]

Ze kunnen er ook voor kiezen om dat met de jaarafrekening te verrekenen natuurlijk.

Dat is veel makkelijker dan al die maandbedragen asn te passen.

Veel mensen moeten bijbetalen bij de jaarafrekening, dat is op deze manier minder. Daar is ook iets voor te zeggen.

Ja die kans zit erin. 

Bijtje82

Bijtje82

04-10-2022 om 21:43

Ik zou zoiets doen als: Gewoon het reguliere maandbedrag aanhouden. Stel je moet 500 euro bijbetalen, dan deel je die door 12 en dat moet de consument dan voor het komende jaar extra pm bijbetalen of ervoor kiezen om dit bedrag ineens te voldoen. 

Het zijn alle beetjes die helpen, dus wat er ook komt aan vermindering is welkom.
Ik denk dat het net zal gaan.
Het is nog steeds veel geld, maar zeker minder.
 

Bijtje82 schreef op 04-10-2022 om 21:43:

Ik zou zoiets doen als: Gewoon het reguliere maandbedrag aanhouden. Stel je moet 500 euro bijbetalen, dan deel je die door 12 en dat moet de consument dan voor het komende jaar extra pm bijbetalen of ervoor kiezen om dit bedrag ineens te voldoen.

Ja maar dat gaan veel energiemaatschappijen dus niet trekken want zij moeten die gas wel al eerder betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.