Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Bijtje82 schreef op 20-10-2022 om 17:57:

[..]

Maar leer haar dan ook om prijzen te vergelijken. Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar als ik mijn zoon 11jr naar de super stuur, dan zeg ik altijd dat hij moet opletten wat hij pakt.

Als we samen gaan dan laat ik hem ook zien dat iets wat goedkoper lijkt, dat niet altijd is. 6 plakken kaas voor 1,99 is duurder dan een stuk kaas van 2,50 bijvoorbeeld.

(Ot) Bijtje, Is dat zo? Een stuk kaas is omrand met een dikke korst die je er eerst af moet snijden. Meestal zijn de plakken die je met een kaasmes snijdt dikker dan de voorgesneden plakken. Daarnaast hebben de 6 plakken, zonder korst en dunner gesneden de afmeting van 1 snee brood. Ik koop eerder een voordeelpak met 13 plakken gesneden kaas. Vooral als er een leuke aanbieding gaande is.

Bijtje82 schreef op 20-10-2022 om 17:06:

[..]

Ik zit te kijken voor een elektrische openhaard. Heeft iemand daar ervaring mee? Dat vind ik dan nog wel leuk om neer te zetten ook, beetje sfeer.

10034270_yy_0001_titel___.jpg

Deze is 1800 watt. En maar 150 euro. Vind ik dan nog wel meevallen.

1800 watt. Dat kost dus 1,8 x € 0,4 =€  0,72 per uur o.b.v. de prijs van het prijsplafond. Ik heb deze week een elektrische deken bij de Hema gekocht. Hier kunnen 3 personen tegelijk onder zitten en verbruikt 'maar'  120 watt. Wat 0,12x €0.4 = € 0,048 per uur is.

Bijtje82 schreef op 20-10-2022 om 17:06:

[..]

Ik zit te kijken voor een elektrische openhaard. Heeft iemand daar ervaring mee? Dat vind ik dan nog wel leuk om neer te zetten ook, beetje sfeer.

10034270_yy_0001_titel___.jpg

Deze is 1800 watt. En maar 150 euro. Vind ik dan nog wel meevallen.

1800 watt. Dat kost dus 1,8 x € 0,4 =€  0,72 per uur o.b.v. de prijs van het prijsplafond. Ik heb deze week een elektrische snuggle deken bij de Hema gekocht. Hier kunnen 3 personen tegelijk onder zitten en verbruikt 'maar'  120 watt. Wat 0,12x €0.4 = € 0,048 per uur is.

Bijtje82

Bijtje82

20-10-2022 om 21:45

Flanagan schreef op 20-10-2022 om 20:03:

[..]

(Ot) Bijtje, Is dat zo? Een stuk kaas is omrand met een dikke korst die je er eerst af moet snijden. Meestal zijn de plakken die je met een kaasmes snijdt dikker dan de voorgesneden plakken. Daarnaast hebben de 6 plakken, zonder korst en dunner gesneden de afmeting van 1 snee brood. Ik koop eerder een voordeelpak met 13 plakken gesneden kaas. Vooral als er een leuke aanbieding gaande is.

Toch haal je meer boterhammen met kaas uit een stuk, dan wanneer je plakken hebt. Tenzij je echt heel dik snijdt met een mes. Maar als je een goede kaasschaaf hebt, dan ben je veel goedkoper uit. 

Je moet ook niet die dikke korst weggooien, die kun je gewoon eten hoor. Desnoods rasp je hem, of als je een keukenmachine hebt maal je hem fijn voor over pasta ofzo. Het laagje wat er omheen zit is maar heel dun. 

Bijtje82

Bijtje82

20-10-2022 om 21:50

Caroline80 schreef op 20-10-2022 om 21:02:

[..]

1800 watt. Dat kost dus 1,8 x € 0,4 =€ 0,72 per uur o.b.v. de prijs van het prijsplafond. Ik heb deze week een elektrische snuggle deken bij de Hema gekocht. Hier kunnen 3 personen tegelijk onder zitten en verbruikt 'maar' 120 watt. Wat 0,12x €0.4 = € 0,048 per uur is.

Ja, maar een elektrische deken verwarmt m'n kamer niet. 

Hoeveel kost de verwarming aanzetten per uur? 

Verder heb ik geen tv, radio etc., weinig verlichting. Het enige dat echt altijd aan staat en verbruikt, zijn de ketel, modem en de koelkast. En af en toe een lader voor 1 telefoon of 1 laptop. 

Denk dat een gemiddeld ander huishouden veel meer energieverbruikende apparaten heeft.

Bijtje82

Bijtje82

20-10-2022 om 22:37

Ik ga deze maand de 100 euro challenge doen met mezelf heb ik zojuist besloten. 😁 

De 25e wordt het salaris gestort, dan pin ik 100 euro en ga ik daar proberen zo lang mogelijk mee te doen. Maar we eten uiteraard wel gewoon gezond. 
Ben benieuwd wat ik aan het einde van de maand dan over hou op mijn rekening. 
Dat zet ik dan apart op mijn spaarrekening. 

Zo, vet ziek gisteravond vannacht en nu. Onder een deken ligt het warm maar eten doe ik nu toch niet. 
Een stuk kaas is echt goedkoper als je prijs per kg ziet. Wij hebben juist dunnere plakken met de kaasschaaf. En de kapjes kun je het plastic afpielen. Leg ik ook op brood. Geraspte kaas is al helemaal erg vanuit winkel. Stinkend duur. Ik rasp zelf wel.

Kachel is niet gekomen, nou wordt ie vandaag bezorgd. Ik voel me echt zo beroerd en het is nog steeds koud in huis.
Hoop dat hij vandaag wel echt komt. 

Eppos schreef op 21-10-2022 om 09:07:

Zo, vet ziek gisteravond vannacht en nu. Onder een deken ligt het warm maar eten doe ik nu toch niet.
Een stuk kaas is echt goedkoper als je prijs per kg ziet. Wij hebben juist dunnere plakken met de kaasschaaf. En de kapjes kun je het plastic afpielen. Leg ik ook op brood. Geraspte kaas is al helemaal erg vanuit winkel. Stinkend duur. Ik rasp zelf wel.

Kachel is niet gekomen, nou wordt ie vandaag bezorgd. Ik voel me echt zo beroerd en het is nog steeds koud in huis.
Hoop dat hij vandaag wel echt komt.


Dat hoop ik ook voor je, beterschap hoor!

Eppos schreef op 21-10-2022 om 09:07:

Zo, vet ziek gisteravond vannacht en nu. Onder een deken ligt het warm maar eten doe ik nu toch niet.
Een stuk kaas is echt goedkoper als je prijs per kg ziet. Wij hebben juist dunnere plakken met de kaasschaaf. En de kapjes kun je het plastic afpielen. Leg ik ook op brood. Geraspte kaas is al helemaal erg vanuit winkel. Stinkend duur. Ik rasp zelf wel.

Kachel is niet gekomen, nou wordt ie vandaag bezorgd. Ik voel me echt zo beroerd en het is nog steeds koud in huis.
Hoop dat hij vandaag wel echt komt.


Wij kopen ook liever een stuk kaas waarvan we zelf plakken schaven, daar doe je langer mee en we vinden het een stuk lekkerder. Ik koop nog wel geraspte kaas in zakjes maar vind het inderdaad wel erg duur dus wellicht is zelf raspen de volgende stap. 

Dank je wel Poezekat. 
Ik heb de kachel binnen, hij staat aan. Eindelijk een beetje gevoel terug. Ik ben zo blij dat ik dit nu toch heb gedaan. 
Ik hoor dat infrarood ook lekker is en energiezuinig. Ik ga eens opletten hoe dit gaat.

Iemand wees me op dit nieuws
https://nos.nl/artikel/2449106-kabinet-wil-warmtenetten-in-publieke-handen-brengen

Dus dat wordt wachten tot ik in mijn huis weet wat het helpt om zonder gas te leven. En nu dus al die bedrijven zich terugtrekken vraag ik me af hoe het inderdaad zonder gas moet. 
De vraag naar gas moet hoe dan ook minder worden. Ik heb nu een gasloze woning maar ik moet de vloerverwarming uitzetten vanwege ??? wat gekoppeld is aan de gasprijs. En ik kan een elektrisch kacheltje kopen om warm te worden, om van de elektriciteit gebruik te mogen maken die ik via gewone energieleverancier betaal. 
Ik begrijp er overigens geen ruk van dat de overheid zelf niet in warmtenetten hebben geïnvesteerd maar dat aan bedrijven zelf heeft overgelaten. ACM moet dan wel toezicht houden. Dat toezicht houden kennen we wel. Zolang iedereen blijft betalen zal het wel. Pas als het ver uit de klauwen loopt moet er een nieuwe warmtewet komen. En dan zitten mensen al diep in de shit.

Kikki39

Kikki39

21-10-2022 om 19:31 Topicstarter

ik vraag me af wat we per avond kwijt zouden zijn aan de verwarming. Kan ik dat ergens uitrekenen?  Het is hier nu 17,5 graden. Als ik de verwarming nu 2,5 uur aanzet wat zou dat kosten?

Kikki39 schreef op 21-10-2022 om 19:31:

ik vraag me af wat we per avond kwijt zouden zijn aan de verwarming. Kan ik dat ergens uitrekenen? Het is hier nu 17,5 graden. Als ik de verwarming nu 2,5 uur aanzet wat zou dat kosten?

Denk dat dat van veel omstandigheden afhankelijk is, grootte van de kamer en verwarming, ketel, isolatie, muren, hoe de woning gelegen en gebouwd is, wat voor woning enz.

Je kunt het denk ik beter gewoon uitproberen met de meterstand en dan de kosten van je verbruik berekenen.

Max88 schreef op 21-10-2022 om 20:57:

[..]

Je kunt het denk ik beter gewoon uitproberen met de meterstand en dan de kosten van je verbruik berekenen.

Inderdaad: zelf meterstanden noteren, en uitrekenen. Meten is weten. 

Aiden schreef op 20-10-2022 om 07:31:

[..]

Ze roepen jou dus op dat geld aan een goed doel te geven. https://www.ad.nl/geld/hoe-en-wanneer-krijg-ik-die-190-euro-energiecompensatie~a73e8d7a/

Ja, ik zie dat mijn energieleverancier dat nu ook doet. Goed plan. Tsjor

Kikki39

Kikki39

06-11-2022 om 14:27 Topicstarter

hier heeft niemand vandaag in de buurt de verwarming aan en jullie?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.