Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Hier nog steeds geen verwarming aan gehad. Het is hier nog niet kouder geweest dan 18,5 graden. Ons grote raam ligt op het zuiden, dus overdag komt er wel wat warmte binnen.

Bijtje82 schreef op 20-10-2022 om 09:26:

[..]

Ah zo. Toen was het 17,5.

Heb er toen gewoon een slinger aan gegeven en hij stopte op 20graden 😁

Toen ik zei dat ik hem uit ging zetten was het 19 graden en gewoon lekker. Dan blijft hij natuurlijk nog even warm.

Die 11 graden was idd vanwege de verbouwing. Normaal staat ie idd ook op 15 min.

Luister even wanneer de ketel aanslaat, als dat bij jou ook bij 1,5 graad hoger is dan de kamertemperatuur dan hoef je niet naar de 20 te gaan. Het behaaglijke gevoel is namelijk hetzelfde, je merkt dat de verwarming warmer wordt maar hij stopt eerder (bij 19 ipv 20). 

Bijtje82

Bijtje82

20-10-2022 om 12:47

Aiden schreef op 20-10-2022 om 11:17:

[..]

Luister even wanneer de ketel aanslaat, als dat bij jou ook bij 1,5 graad hoger is dan de kamertemperatuur dan hoef je niet naar de 20 te gaan. Het behaaglijke gevoel is namelijk hetzelfde, je merkt dat de verwarming warmer wordt maar hij stopt eerder (bij 19 ipv 20).

Ja dat snap ik. De ketel hoor ik niet , die staat op zolder en heb geen vaste trap.

Had er gisteren gewoon een slinger aan gegeven.  

Ik had hem anderhalf week geleden ook aan. Maar direct boven alles weer omlaag gedraaid. En beneden staat hij nu op 19,5.

Wij zijn ziek geweest, dat was het moment dat ik brak. Je komt inderdaad niet meer op temperatuur. Ik noem mezelf ook soort van koudbloedig. Heb bijna nooit 37 graden maar meestal 36,5. Omdat je veel stil zit moet je wel iets. Heet douchen omdat ik overal spierpijn heb. Ik ben al weken uit de running.

Maargoed alles dus weer laag gedraaid. De was droogt voor geen meter. Omdat ik ziek was lag er nogal wat. Ik kom er gewoon niet meer door. Het is echt te koud. Dus ik kon het begin van de week niet laten. Ik heb een stroomkachel besteld. Dan kunnen we tenminste dat even aanzetten als we inderdaad blauwe voeten en vingers hebben. En op de slaapkamer met de was erin dan schiet het tenminste op. Ipv vijf dagen hangen en het is nog vochtig. 

Meer mensen die een kacheltje op stroom hebben aangeschaft?

Thuiswerkdag vandaag, ik vind 17 graden echt te koud om achter mijn laptop te zitten, dus de verwarming staat nu op 18. Da's prima te doen.

Zelf merk ik dat dezelfde temperatuur in huis toch heel anders kan aanvoelen met verschillende weertypes.Het is hier nu, zonder de verwarming aan, 19,5 graden in huis. Ik vind het koud aanvoelen, het is regenachtig en grijs buiten. 
Als de zon vrolijk schijnt, dus ook op mijn huis en vooral de ramen, voelt die 19,5 graden heel anders aan. Ik zou dan zelfs buiten gaan zitten met een kopje koffie. 

Eppos schreef op 20-10-2022 om 13:05:

Ik had hem anderhalf week geleden ook aan. Maar direct boven alles weer omlaag gedraaid. En beneden staat hij nu op 19,5.

Wij zijn ziek geweest, dat was het moment dat ik brak. Je komt inderdaad niet meer op temperatuur. Ik noem mezelf ook soort van koudbloedig. Heb bijna nooit 37 graden maar meestal 36,5. 


Die 36,5 graden is ook precies de normale lichaamstemperatuur. Het misconcept dat gemiddelde lichaamstemperatuur 37 graden zou zijn, stamt uit de tijd van voor de paracetamol en Penicilline waar toen veel mensen rondliepen met verhoging en koorts vanwege allerlei kleine en grote infecties. Men heeft dat gemiddelde pas recent bijgesteld, grappig he.

En verder heb ik nu de thermostaat op 21 want we hebben corona en zijn zo rillerig! Normaal op 20.

Zussie schreef op 20-10-2022 om 14:29:

[..]

Die 36,5 graden is ook precies de normale lichaamstemperatuur. Het misconcept dat gemiddelde lichaamstemperatuur 37 graden zou zijn, stamt uit de tijd van voor de paracetamol en Penicilline waar toen veel mensen rondliepen met verhoging en koorts vanwege allerlei kleine en grote infecties. Men heeft dat gemiddelde pas recent bijgesteld, grappig he.

Ahaa dus is normaal. Bij mijn kinderen ook na de geboorte met tempen, alleen maar 36,5. Ik dacht ze lijken op mij. 
Wat grappig wist ik niet. Wel, ik merk zelfs de verhoging al op als ik op37,5 zit. Is toch een graad verschil. 

En ja in huis. Hier zegt ie 19,5 maar het voelt als 13 graden. Bevroren voeten en ja ik heb ook weer keelpijn en verkouden. Dus dan ga je automatisch opwarmen onder de douche. Wat er dan niet korter of minder heet op wordt. 
Vind het echt een crime met dat niet willen stoken. Ik weet gewoon niet waar ik op kan rekenen. Ik wil graag minder verbruiken maar ik voel me wel heel raar met vloerverwarming die uit staat. Echt letterlijk een koude vloer. 

Ik kan niet wachten tot die kachel er is.

Zussie schreef op 20-10-2022 om 14:30:

En verder heb ik nu de thermostaat op 21 want we hebben corona en zijn zo rillerig! Normaal op 20.

Dit is het. Ben na dikke maand helemaal niet hersteld. K heb r vet last van gehad. Dacht nou moet ik toch maar weer alles doen. Ik heb gewoon een dikke terugval. En dan in een ijskoud huis. Oververmoeid. Spierpijn warrig weinig eetlust. En koude rillingen. En nu een nieuwe verkoudheid erbij. 
Dat is echt lastig willen besparen op deze wijze

Eppos schreef op 20-10-2022 om 15:05:

[..]

Ahaa dus is normaal. Bij mijn kinderen ook na de geboorte met tempen, alleen maar 36,5. Ik dacht ze lijken op mij.
Wat grappig wist ik niet. Wel, ik merk zelfs de verhoging al op als ik op37,5 zit. Is toch een graad verschil.

En ja in huis. Hier zegt ie 19,5 maar het voelt als 13 graden. Bevroren voeten en ja ik heb ook weer keelpijn en verkouden. Dus dan ga je automatisch opwarmen onder de douche. Wat er dan niet korter of minder heet op wordt.
Vind het echt een crime met dat niet willen stoken. Ik weet gewoon niet waar ik op kan rekenen. Ik wil graag minder verbruiken maar ik voel me wel heel raar met vloerverwarming die uit staat. Echt letterlijk een koude vloer.

Ik kan niet wachten tot die kachel er is.

Ik snap de logica niet, die kachel kost ook geld en verbruikt stroom. Volgende twee maanden krijg je twee maal 190 euro en als je vanaf januari een normale verbruiker bent betaal je veel minder voor gas en elektra tot die grens. Zijn we niet een beetje aan het doorslaan? 

Aiden schreef op 20-10-2022 om 15:24:

[..]

Ik snap de logica niet, die kachel kost ook geld en verbruikt stroom. Volgende twee maanden krijg je twee maal 190 euro en als je vanaf januari een normale verbruiker bent betaal je veel minder voor gas en elektra tot die grens. Zijn we niet een beetje aan het doorslaan?

Ja misschien wel. Omdat je de grip kwijt bent. En de stroom krijg je inderdaad korting op. Aangezien ik geen gas heb dan maar een stroomvreter. 

Het zal wel weer warrig klinken maar dat komt dus door het vage verhaal over hoe het bij mij in huis werkt. En die warmteleverancier geen korting geeft op de belasting. Daarom verwarming uit en stroom aan. Ik betaal voor de stroom maar paar tientjes 

Eppos schreef op 20-10-2022 om 15:09:

[..]

Dit is het. Ben na dikke maand helemaal niet hersteld. K heb r vet last van gehad. Dacht nou moet ik toch maar weer alles doen. Ik heb gewoon een dikke terugval. En dan in een ijskoud huis. Oververmoeid. Spierpijn warrig weinig eetlust. En koude rillingen. En nu een nieuwe verkoudheid erbij.
Dat is echt lastig willen besparen op deze wijze

Dit klinkt wel erg triest en armoedig. Zo ziek en dan in de kou zitten. Heb je geen longontsteking? Ik zou het wat aangenamer maken in huis, de ergste kou eruit. Dan maar zien wat er van komt. De "bonussen" in November en December hiervoor bewaren. Op deze manier kom je ook de winter niet door, de ergste kou moet nog komen. Of niet, ik wens iedereen een zachte winter 

wil40 schreef op 20-10-2022 om 15:32:

[..]

Dit klinkt wel erg triest en armoedig. Zo ziek en dan in de kou zitten. Heb je geen longontsteking? Ik zou het wat aangenamer maken in huis, de ergste kou eruit. Dan maar zien wat er van komt. De "bonussen" in November en December hiervoor bewaren. Op deze manier kom je ook de winter niet door, de ergste kou moet nog komen. Of niet, ik wens iedereen een zachte winter

Ha ha, ja zo is het ook een beetje. Gelukkig woon ik niet in Rusland of Oekraïne. Dat houdt mij dan weer op de been. Ok, ik heb het koud en ben ziek. Maar ik heb niet hoeven vluchten of zit er dakloos bij. Ik heb een huis en kan mijn kinderen eten en liefde geven. Voor Nederlandse begrippen ben ik waarschijnlijk wel armoedig. Ik heb nog geen recht op de voedselbank, denk ik. Eerst moet je schulden maken, wat ik natuurlijk wil voorkomen. 

Eppos schreef op 20-10-2022 om 16:27:

[..]

 Ik heb een huis en kan mijn kinderen eten en liefde geven. Voor Nederlandse begrippen ben ik waarschijnlijk wel armoedig. Ik heb nog geen recht op de voedselbank, denk ik. Eerst moet je schulden maken, wat ik natuurlijk wil voorkomen.

Heb je wel serieus gekeken of je in aanmerking komt voor de voedselbank?  Het lijkt mij sterk dat je schulden moet hebben om daar terecht te kunnen. 

https://voedselbankennederland.nl/ik-zoek-hulp/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-voedselpakket/

Vul de check in, dan weet je meer. Of nog beter, neem contact op. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.