Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


 Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 16:00: Wij hebben tot nu toe ook nog niet gestookt hoor, we hebben in de avond een lekker dekentje en de gordijnen staan open zodra de zon op komt dus er komt flink zon binnen om op te warmen. Verder zou met ons verbruik en de vanaf januari geldende tarieven de kosten nog niet extreem zijn. Wij hebben overigens nooit meer gekocht en gedaan als nodig, ik zie in mijn omgeving veel mensen die aan hun max leven dus als er geld is komt er een duurdere auto of een groter huis enzo, dat hebben wij nooit gedaan wij spaarden dus flink en doordat we maandelijks al een flinke marge hebben redden we het nog makkelijk.


Ik weet niet in wat voor wijk jij leeft. Ik weet niet hoe flink jij spaart. Weet niet hoeveel jij verdient en ik hoef het eigenlijk ook niet.
Ik zeg altijd weet zeker dat niemand met mijn situatie wil ruilen. Alleen financieel al. Daarvoor heb ik echt genoeg dingen die niemand anders snapt omdat ze geen idee hebben. Een makkelijk oordeel hebben mensen wel gauw, altijd over een ander.

Waren we allemaal maar zo dat we flink spaarden dan hadden we nu geen probleem. Dat is gemakkelijk gezegd.

Weet je, 600 euro sparen mag ik van dromen. Ik heb geen eens een spaarrekening. Want anders heb ik teveel en mag ik het dubbele terug betalen. Maar voor een dyslexie onderzoek mag ik wel 800 euro betalen. Dan doet het minimale inkomen er niet zoveel toe. Zo gaat dat hier. Jij kunt dat met gemak betalen maar een hoop mensen hebben dat echt niet.
Uiteraard hadden ze niet aan kinderen moeten beginnen natuurlijk. Maargoed ik wist ook niet dat het nodig zou zijn bij de bevruchting, dat ik alleen moet ophoesten ipv beide ouders etc. 
Ik weet wel dat er mensen zijn met een prima inkomen zijn die nu met een dekentje op de bank zitten. En niet omdat ze een boot in de haven hebben liggen of net een mooiere auto hebben gekocht.
Omdat ze misschien 300 euro sparen en het daar nu ook niet mee redden. En die 300 voor vakantie of leuke dingen was gereserveerd. En dus ook niet doorgaat. 

Waren we allemaal maar zo goed als jou. Maar zeg eens, heb jij een elektrische auto? En zonnepanelen? En gasloze woning? Want je bent net zo goed afhankelijk van gas. Misschien is gas wel zo duur straks dat alleen jij het nog kan betalen. Dan zijn er minder klanten en als de vraag daalt dan gaat de prijs …  

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 21:42

Ok, ik heb zojuist gezondigd..
Heb de verwarming ff aangezet op 20 graden en een kwartier onder de douche gestaan. 
Ik was zo koud, dan ga ik echt in hybernation stand en doe ik gewoon niets meer. 

Bijtje82 schreef op 19-10-2022 om 21:42:

Ok, ik heb zojuist gezondigd..
Heb de verwarming ff aangezet op 20 graden en een kwartier onder de douche gestaan.
Ik was zo koud, dan ga ik echt in hybernation stand en doe ik gewoon niets meer.

Waar stond de thermostaat op voor je hem op 20 zette? Serieuze vraag. De verwarming is hier nog niet aan geweest en ik merk dat ik er aan ga wennen. De temperatuur is hier nog wel steeds rond de 18 graden of meer in dit huis dat scheelt. Ik ben van plan dat als de verwarming aan gaat ik hem op 19 ga zetten in de hoop dat ik dat de winter ga uithouden. Sowieso zet ik de verwarming nooit meer dan 1,5 graad boven wat het is omdat die hoger niet hoeft en lager niet aanslaat. 

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 21:48

Aiden schreef op 19-10-2022 om 21:47:

[..]

Waar stond de thermostaat op voor je hem op 20 zette? Serieuze vraag. De verwarming is hier nog niet aan geweest en ik merk dat ik er aan ga wennen. De temperatuur is hier nog wel steeds rond de 18 graden of meer in dit huis dat scheelt. Ik ben van plan dat als de verwarming aan gaat ik hem op 19 ga zetten in de hoop dat ik dat de winter ga uithouden. Sowieso zet ik de verwarming nooit meer dan 1,5 graad boven wat het is omdat die hoger niet hoeft en lager niet aanslaat.

11 graden.

Het is hier smorgens tussen de 15 en 16,5. En op een mooie dag zoals vandaag 20. Als de zon onder is zakt het al snel terug naar 17,5. Maar als het dus de hele dag slecht is, dan wordt het niet warmer dan 16 graden. 

Liep hier net met blauwe vingers van de kou.

Hier hebben we dus echt mazzel met het zonnetje wat in huis schijnt. Tijdens de hete zomer zijn de gordijnen voor potdicht naar in de winter helemaal open. Zonder te stoken is het op dit moment 20,1 graden in huis (verwarming staat op 15 graden). Ik denk dat dit ook heel erg bijdraagt aan ons lage gasverbruik.

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 21:51

Ik ga hem nu ook weer uit zetten. Het is nu behaaglijk en de verwarming blijft nog wel heel even warmte afgeven.

Wat je moet betalen is nauwelijks te voorspellen aan de hand van wat je verbruikt. Het ligt heel erg aan je contract, je energiemaatschappij en de prijs die zij berekenen op het moment dat zij gas en elektra moeten inkopen. Mijn broer ging van 250 euro naar 1000 euro per maand in twee weken tijd (green choice). Nee, dat kan hij niet betalen, ook al heeft hij werk.
Ik heb zelf nog een vast contract. Wat mij betreft had die 190 euro niet gehoeven. De energiemaatschappijen kunnen toch zien welke mensen nog een vast contract hebben en wie een variabel contract heeft en dus steeds de hoofdprijs moet betalen?

Tsjor

Hier de achterkant van het huis op het zuiden, met een flinke glazen schuifpui. Dus dat warmt lekker op op een dag als vandaag. Het is nu beneden nog 19,5 graden. Onze slaapkamer ligt ook aan de achterkant, dus ook behaaglijk. Raampje staat altijd op een kier, dus minder warm dan beneden, maar dat vind ik niet erg, hou niet van een warme slaapkamer.
Enige is dat op de werkkampen van manlief aan de voorkamer van het huis wel behoorlijk koud is.
Maar de verwarming is hier dus nog niet aan geweest. Thermostaat staat op 15. Mocht het nou binnen onder de 17 komen, dan denk ik dat ik de thermostaat wel iets hoger zal zetten.

Bijtje82 schreef op 19-10-2022 om 21:48:

[..]

11 graden.

Het is hier smorgens tussen de 15 en 16,5. En op een mooie dag zoals vandaag 20. Als de zon onder is zakt het al snel terug naar 17,5. Maar als het dus de hele dag slecht is, dan wordt het niet warmer dan 16 graden.

Liep hier net met blauwe vingers van de kou.

Jeetje 11 graden, dat is wel erg koud. Slecht geisoleerd huis? Hier is het nog niet onder de 18,5 geweest.

Bijtje82 schreef op 19-10-2022 om 21:48:

[..]

11 graden.

Het is hier smorgens tussen de 15 en 16,5. En op een mooie dag zoals vandaag 20. Als de zon onder is zakt het al snel terug naar 17,5. Maar als het dus de hele dag slecht is, dan wordt het niet warmer dan 16 graden.

Liep hier net met blauwe vingers van de kou.

Maar 11 was toch niet de temperatuur? Ik zet de thermostaat nooit lager dan 15. 

Bijtje82

Bijtje82

20-10-2022 om 00:02

Aiden schreef op 19-10-2022 om 23:20:

[..]

Maar 11 was toch niet de temperatuur? Ik zet de thermostaat nooit lager dan 15.

Nee de thermostaat stond op 11 graden. Toen ik de sleutel kreeg hebben ze de woonkamer gestuct. Dus de ramen moesten open blijven staan. Heb toen de thermostaat laag gezet omdat het in maart nog wel fris was. Zonde als de ramen open staan en de kachel slaat aan. 

Maar heb daarna geen verwarming meer nodig gehad. 

Het is hier al een paar weken overdag max 17,5 graad. Als ik bezig ben, stofzuigen of afwas dan is dat wel te doen.

maar als ik uit stilstand moet opstarten, vind ik het lastig om in beweging te komen in die kou. Ik ben echt een soort reptiel 😁  heb warmte nodig anders word ik traag.

Bijtje82

Bijtje82

20-10-2022 om 00:08

tsjor schreef op 19-10-2022 om 22:24:

Wat je moet betalen is nauwelijks te voorspellen aan de hand van wat je verbruikt. Het ligt heel erg aan je contract, je energiemaatschappij en de prijs die zij berekenen op het moment dat zij gas en elektra moeten inkopen. Mijn broer ging van 250 euro naar 1000 euro per maand in twee weken tijd (green choice). Nee, dat kan hij niet betalen, ook al heeft hij werk.
Ik heb zelf nog een vast contract. Wat mij betreft had die 190 euro niet gehoeven. De energiemaatschappijen kunnen toch zien welke mensen nog een vast contract hebben en wie een variabel contract heeft en dus steeds de hoofdprijs moet betalen?

Tsjor

Je bent vast niet onbekend met het scholieren discriminatie draadje 😁 

Er is daar iemand die jou vast nog eens heel graag uit wil leggen, dat wanneer iets voor een groep geldt of een andere groep buitensluit het discriminatie is. 

Dus tja, dan maar iedereen die 190 euro.

Bijtje82 schreef op 20-10-2022 om 00:02:

[..]

Nee de thermostaat stond op 11 graden. Toen ik de sleutel kreeg hebben ze de woonkamer gestuct. Dus de ramen moesten open blijven staan. Heb toen de thermostaat laag gezet omdat het in maart nog wel fris was. Zonde als de ramen open staan en de kachel slaat aan.

Maar heb daarna geen verwarming meer nodig gehad.

Het is hier al een paar weken overdag max 17,5 graad. Als ik bezig ben, stofzuigen of afwas dan is dat wel te doen.

maar als ik uit stilstand moet opstarten, vind ik het lastig om in beweging te komen in die kou. Ik ben echt een soort reptiel 😁 heb warmte nodig anders word ik traag.

Sorry ik wilde weten wat de temperatuur was voor je de thermostaat naar 20 draaide. Ik was niet duidelijk. Zet de thermostaat gewoon op 15. Niet op 11. Of kwam dat alleen door de verbouwing? Een familielid raadde aan om altijd op 15 te zetten in de nacht, hoe koud het ook is.  En als ik wat warmte wil en het is 17,5 graden dan zet ik de thermostaat 1,5 graad hoger dan de huidige kamertemperatuur. Dan slaat tie aan. Dus in dit voorbeeld 19.

tsjor schreef op 19-10-2022 om 22:24:

Wat je moet betalen is nauwelijks te voorspellen aan de hand van wat je verbruikt. Het ligt heel erg aan je contract, je energiemaatschappij en de prijs die zij berekenen op het moment dat zij gas en elektra moeten inkopen. Mijn broer ging van 250 euro naar 1000 euro per maand in twee weken tijd (green choice). Nee, dat kan hij niet betalen, ook al heeft hij werk.
Ik heb zelf nog een vast contract. Wat mij betreft had die 190 euro niet gehoeven. De energiemaatschappijen kunnen toch zien welke mensen nog een vast contract hebben en wie een variabel contract heeft en dus steeds de hoofdprijs moet betalen?

Tsjor

Ze roepen jou dus op dat geld aan een goed doel te geven. https://www.ad.nl/geld/hoe-en-wanneer-krijg-ik-die-190-euro-energiecompensatie~a73e8d7a/

Bijtje82

Bijtje82

20-10-2022 om 09:26

Aiden schreef op 20-10-2022 om 07:30:

[..]

Sorry ik wilde weten wat de temperatuur was voor je de thermostaat naar 20 draaide. Ik was niet duidelijk. Zet de thermostaat gewoon op 15. Niet op 11. Of kwam dat alleen door de verbouwing? Een familielid raadde aan om altijd op 15 te zetten in de nacht, hoe koud het ook is. En als ik wat warmte wil en het is 17,5 graden dan zet ik de thermostaat 1,5 graad hoger dan de huidige kamertemperatuur. Dan slaat tie aan. Dus in dit voorbeeld 19.

Ah zo. Toen was het 17,5. 

Heb er toen gewoon een slinger aan gegeven en hij stopte op 20graden 😁 

Toen ik zei dat ik hem uit ging zetten was het 19 graden en gewoon lekker. Dan blijft hij natuurlijk nog even warm. 

Die 11 graden was idd vanwege de verbouwing. Normaal staat ie idd ook op 15 min.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.