Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Wilgenkatje- schreef op 06-10-2022 om 18:54:

[..]

Als ze dan maar wat zinnigs doen met die winsten. Voor ons allen.

Ja uitkeren aan hun aandeelhouders 

Decembermamma schreef op 06-10-2022 om 09:44:

toevallig net een paar maandfacturen gezien en daar is gewoon teruggerekend naar het maantarief. Dus betaalde je eerst 100 euro, waarvan 17,36 belasting dan betaal je nu 100 euro waarvan 8,26 belasting. Dat ze het in de jaarafrekening goed doen is nog maar de vraag je hebt immers een contract voor een bepaald tarief (incl btw) dat tarief houden ze aan, en dat is het Kromme het verschil stekem ze dus in hun zak.

Bij mij is het maandelijkse voorschot verlaagd. Tarief voor gas en electra is hetzelfde gebleven voor btw, alleen het verschil in btw hebben ze keurig verlaagd. 

Ik heb nog een vast contract tot november 2024.

Hier ook nieuwe tarieven om te janken. 3,5 euro per kuub gas en 90 ct. per kwh. In de normale wintermaanden ( volgens mijn verbruiksassistent november-januari) komt dat dus neer op 3k aan gas verbruik. 

Direct offertes aangevraagd voor extra 10 zonnepanelen en 3 airco's. Dan maar aanvraag doen bij SvN om dit in een goedkope rente lening te drukken. 

Voorgesteld maandbedrag: 650 euro. Het wordt er allemaal niet leuker op op deze manier. 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 13:23

Ik kan via de woningbouwvereniging zonnepanelen aanvragen. Nu willen ze dat ik aangeef hoeveel ik verbruik zodat ze een offerte kunnen sturen. 
Woon hier echter nog maar sinds maart. Zou het genoeg zijn als ik het deel van de nota instuur waar het geschatte verbruik op staat? 
Kan wel inzien of ik meer of minder heb verbruikt, maar kan geen werkelijk verbruik downloaden ofzo.

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 13:23:

Ik kan via de woningbouwvereniging zonnepanelen aanvragen. Nu willen ze dat ik aangeef hoeveel ik verbruik zodat ze een offerte kunnen sturen.
Woon hier echter nog maar sinds maart. Zou het genoeg zijn als ik het deel van de nota instuur waar het geschatte verbruik op staat?
Kan wel inzien of ik meer of minder heb verbruikt, maar kan geen werkelijk verbruik downloaden ofzo.

Dus heb je de maanden maart-september inzichtelijk? Wij verbruiken in de donkere maanden ( november t/m februari) ongeveer 18% meer stroom dan we deden in de maand september. Wellicht dat je daar iets mee kunt? 

Je zou altijd voor een kleine overstand kunnen gaan om zeker te zijn. Het verschil tussen 10 of 12 panelen ( even een voorbeeld) is qua prijs niet zo heel erg groot en met de nieuwe regeling dat je minimaal 50% van de prijs die je betaald voor je afgenomen stroom moet terugkrijgen als je overcapaciteit hebt, kan dat best lonen. 

Bij het plafond, houd dat dus in dat je 36 ct per KwH krijgt die je als overcapaciteit hebt en daarmee verdien je heel erg snel dat verschil tussen 10 of 12 panelen terug. of 10/14. 

Elpisto schreef op 12-10-2022 om 13:06:

Hier ook nieuwe tarieven om te janken. 3,5 euro per kuub gas en 90 ct. per kwh. In de normale wintermaanden ( volgens mijn verbruiksassistent november-januari) komt dat dus neer op 3k aan gas verbruik.

Direct offertes aangevraagd voor extra 10 zonnepanelen en 3 airco's. Dan maar aanvraag doen bij SvN om dit in een goedkope rente lening te drukken.

Voorgesteld maandbedrag: 650 euro. Het wordt er allemaal niet leuker op op deze manier.

Absurd, 650 euro. Je zou toch spontaan alles afsluiten. Als mijn nota zo omhoog gaat kan ik beter op een studentenkamer gaan zitten met twee kinderen. Ik krijg geen lening dus betalen zul je. 

Ik vraag me ook af waar die maatregelen van betaald moeten worden. Maar als mensen dit niet kunnen betalen, zal er toch echt aan gasloze oplossingen gewerkt moeten worden. 
Het gaat veel te langzaam met dit kabinet. Alles loopt ver uit de klauwen en we zien wel even waar we dit vandaan halen.  

Eppos schreef op 12-10-2022 om 15:07:

[..]

Absurd, 650 euro. Je zou toch spontaan alles afsluiten. Als mijn nota zo omhoog gaat kan ik beter op een studentenkamer gaan zitten met twee kinderen. Ik krijg geen lening dus betalen zul je.

Ik vraag me ook af waar die maatregelen van betaald moeten worden. Maar als mensen dit niet kunnen betalen, zal er toch echt aan gasloze oplossingen gewerkt moeten worden.
Het gaat veel te langzaam met dit kabinet. Alles loopt ver uit de klauwen en we zien wel even waar we dit vandaan halen.

Wij gaan gewoon in de kou zitten. En dan af en toe de verwarming aan om de kou er af te halen. Ik weiger me scheel te betalen. Met alle verhogingen in energie/boodschappen/sporten van de kids en andere zaken is het zelfs met een prima salaris inmiddels bijna niet meer te doen om geld over te houden. 

Omdat wij de boel toch aardig zagen slinken ook eens een berekening gemaakt, blijkt dat september 2022 t.o.v. september 2021 een uitgave verschil blijkt van ruim 700 euro. Dat is bijna voor geen gezin op te vangen. 

700 euro per maand? Is toch onmogelijk. En dit is al hoe lang duidelijk. En er maar geld tegenaan smijten. 
Ik ga eind van deze maand al niet halen als ik zie wat boodschappen doen me kost. En ik haalde alles al uit het goedkoopste schap onderin. Er is gewoon geen maaltijd meer te bereiden van waar ik eerder ook de rest van op 1 dag aan eten kon kopen 

Elpisto schreef op 12-10-2022 om 13:59:

[..]

Dus heb je de maanden maart-september inzichtelijk? Wij verbruiken in de donkere maanden ( november t/m februari) ongeveer 18% meer stroom dan we deden in de maand september. Wellicht dat je daar iets mee kunt?

Je zou altijd voor een kleine overstand kunnen gaan om zeker te zijn. Het verschil tussen 10 of 12 panelen ( even een voorbeeld) is qua prijs niet zo heel erg groot en met de nieuwe regeling dat je minimaal 50% van de prijs die je betaald voor je afgenomen stroom moet terugkrijgen als je overcapaciteit hebt, kan dat best lonen.

Bij het plafond, houd dat dus in dat je 36 ct per KwH krijgt die je als overcapaciteit hebt en daarmee verdien je heel erg snel dat verschil tussen 10 of 12 panelen terug. of 10/14.

Ik zou niet uitgaan van wat je verbruikt. Maar het dak gewoon vol leggen. Wij kwamen qua verbruik uit op 11 zonnepanelen, maar hebben er 12 genomen, want dat paste op de garage en zag er netter uit. Namelijk 3 rijen van 4 panelen.

Wij hebben tot nu toe ook nog niet gestookt hoor, we hebben in de avond een lekker dekentje en de gordijnen staan open zodra de zon op komt dus er komt flink zon binnen om op te warmen. Verder zou met ons verbruik en de vanaf januari geldende tarieven de kosten nog niet extreem zijn. Wij hebben overigens nooit meer gekocht en gedaan als nodig, ik zie in mijn omgeving veel mensen die aan hun max leven dus als er geld is komt er een duurdere auto of een groter huis enzo, dat hebben wij nooit gedaan wij spaarden dus flink en doordat we maandelijks al een flinke marge hebben redden we het nog makkelijk.

Caroline80 schreef op 12-10-2022 om 15:58:

[..]

Ik zou niet uitgaan van wat je verbruikt. Maar het dak gewoon vol leggen. Wij kwamen qua verbruik uit op 11 zonnepanelen, maar hebben er 12 genomen, want dat paste op de garage en zag er netter uit. Namelijk 3 rijen van 4 panelen.

Het probleem daarvan is, is dat je erg afhankelijk bent van regelgeving. 1 meer of minder maakt inderdaad niet zo heel veel uit. Maar bij de oude regelgeving zoals die nu is( waar je na salderen iets van 9 ct per KwH overcapaciteit krijgt) duurt het echt heel erg lang voordat je de extra investering er uit hebt qua zonnepanelen als je er bijvoorbeeld 10 extra neemt ofzo. 

Maar zeker hoe het nu gaat, is het verstandig er zo veel mogelijk op te leggen, mits je het kunt dragen natuurlijk. Kijk daarbij naar SvN. Ik heb ze destijds ook via SvN kunnen doen, en omgerekend kostte dat iets van 34 euro in de maand aan aflossing-rente, terwijl de besparing op maandbasis iets van 80 euro was.

Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 16:00:

Wij hebben tot nu toe ook nog niet gestookt hoor, we hebben in de avond een lekker dekentje en de gordijnen staan open zodra de zon op komt dus er komt flink zon binnen om op te warmen. Verder zou met ons verbruik en de vanaf januari geldende tarieven de kosten nog niet extreem zijn. Wij hebben overigens nooit meer gekocht en gedaan als nodig, ik zie in mijn omgeving veel mensen die aan hun max leven dus als er geld is komt er een duurdere auto of een groter huis enzo, dat hebben wij nooit gedaan wij spaarden dus flink en doordat we maandelijks al een flinke marge hebben redden we het nog makkelijk.

Ik zou voordat je bepaalde uitspraken doet eens wat zaken opzoeken over hoeveel Nederlanders op dit moment niet rond komen. Jij hebt het dan wel lekker over " flink sparen", maar dat is voor het merendeel niet echt weggelegd. 

Wij deden namelijk ook wel aan " flink sparen". Laten we zeggen en goede 6/700 euro in de maand. Die nu ineens op gaat aan de gestegen kosten. Dan kun je wel stellen dat mensen " aan hun max leven" maar ik leef op dit moment aan de max omdat je dit niet kunt voorzien, niet omdat ik nou in een gigantisch huis woon ( 695 hypotheek in de maand) of omdat ik nou zon dure auto heb. 

Je komt erg pretentieus over en laat duidelijk merken dat je blijkbaar in de bovenlaag van de samenleving zit qua inkomen. Je bent behoorlijk ignorant wat dat betreft, maar daar hebben de meeste mensen in die bovenlaag last van. 

Elpisto schreef op 12-10-2022 om 16:19:

[..]

Ik zou voordat je bepaalde uitspraken doet eens wat zaken opzoeken over hoeveel Nederlanders op dit moment niet rond komen. Jij hebt het dan wel lekker over " flink sparen", maar dat is voor het merendeel niet echt weggelegd.

Wij deden namelijk ook wel aan " flink sparen". Laten we zeggen en goede 6/700 euro in de maand. Die nu ineens op gaat aan de gestegen kosten. Dan kun je wel stellen dat mensen " aan hun max leven" maar ik leef op dit moment aan de max omdat je dit niet kunt voorzien, niet omdat ik nou in een gigantisch huis woon ( 695 hypotheek in de maand) of omdat ik nou zon dure auto heb.

Je komt erg pretentieus over en laat duidelijk merken dat je blijkbaar in de bovenlaag van de samenleving zit qua inkomen. Je bent behoorlijk ignorant wat dat betreft, maar daar hebben de meeste mensen in die bovenlaag last van.

Juist dat bedoel ik, mensen die aan hun max zitten kunnen dat nu dus niet meer opvangen. 

En ik zit absoluut niet in de bovenlaag qua inkomen. Maar we geven gewoon weinig uit.

En natuurlijk er zijn ook de mensen die al op het minimum zitten. Maar goed nu komt er een groep bij die al wel een goed inkomen hebben die ook in de problemen komen.

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 16:45

Elpisto schreef op 12-10-2022 om 13:59:

[..]

Dus heb je de maanden maart-september inzichtelijk? Wij verbruiken in de donkere maanden ( november t/m februari) ongeveer 18% meer stroom dan we deden in de maand september. Wellicht dat je daar iets mee kunt?

Je zou altijd voor een kleine overstand kunnen gaan om zeker te zijn. Het verschil tussen 10 of 12 panelen ( even een voorbeeld) is qua prijs niet zo heel erg groot en met de nieuwe regeling dat je minimaal 50% van de prijs die je betaald voor je afgenomen stroom moet terugkrijgen als je overcapaciteit hebt, kan dat best lonen.

Bij het plafond, houd dat dus in dat je 36 ct per KwH krijgt die je als overcapaciteit hebt en daarmee verdien je heel erg snel dat verschil tussen 10 of 12 panelen terug. of 10/14.

Ja, maar ik kan het niet echt overzichtelijk krijgen. Je krijgt geen afrekening over wat je hebt verbruikt, maar wat ik heb opgegeven war ik dacht te gaan verbruiken. De statistieken die ik zelf kan inzien, daar kan ik geen overzicht van maken. 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 16:48

Elpisto schreef op 12-10-2022 om 16:16:

[..]

Het probleem daarvan is, is dat je erg afhankelijk bent van regelgeving. 1 meer of minder maakt inderdaad niet zo heel veel uit. Maar bij de oude regelgeving zoals die nu is( waar je na salderen iets van 9 ct per KwH overcapaciteit krijgt) duurt het echt heel erg lang voordat je de extra investering er uit hebt qua zonnepanelen als je er bijvoorbeeld 10 extra neemt ofzo.

Maar zeker hoe het nu gaat, is het verstandig er zo veel mogelijk op te leggen, mits je het kunt dragen natuurlijk. Kijk daarbij naar SvN. Ik heb ze destijds ook via SvN kunnen doen, en omgerekend kostte dat iets van 34 euro in de maand aan aflossing-rente, terwijl de besparing op maandbasis iets van 80 euro was.

De buren hierachter hebben er 10 liggen. 

Qua ligging is het dak ideaal
 met zonstand gedurende het jaar.

Alle beetjes helpen natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.