Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Bijtje82

Bijtje82

05-10-2022 om 07:25

Decembermamma schreef op 05-10-2022 om 06:10:

[..]

Ja maar dat gaan veel energiemaatschappijen dus niet trekken want zij moeten die gas wel al eerder betalen.

Die maatschappijen hebben poen zat. En anders gaan zij maar handje ophouden bij de staat ipv wij. 

De coronacrisis kostte het bedrijf tot nu toe zo'n 300 miljoen euro. De winst in de eerste zes maanden daalde van ruim een miljard euro naar €933 miljoen euro.

Dit stukje gaat over e-on. 

Er zijn dagen dat ik het met minder moet doen.

Bijtje82 schreef op 04-10-2022 om 21:43:

Ik zou zoiets doen als: Gewoon het reguliere maandbedrag aanhouden. Stel je moet 500 euro bijbetalen, dan deel je die door 12 en dat moet de consument dan voor het komende jaar extra pm bijbetalen of ervoor kiezen om dit bedrag ineens te voldoen.

Dan krijg je een dubbele verhoging.

Het nabetalen van de jaarafrekening en verhoging van het voorschot om te voorkomen dat volgend jaar weer een te kort tov het verbruik is.

Bijtje82

Bijtje82

05-10-2022 om 09:49

Ysenda schreef op 05-10-2022 om 09:43:

[..]

Dan krijg je een dubbele verhoging.

Het nabetalen van de jaarafrekening en verhoging van het voorschot om te voorkomen dat volgend jaar weer een te kort tov het verbruik is.

Dat is altijd beter dan nu al onnodig 600 pm betalen. 

Het is gewoon te idioot voor woorden. Ze hadden ook een verhoging kunnen doen van bijvoorbeeld 50 - 100 euro. Ook voor veel mensen nog veel, maar behapbaar. 

Dit soort bedrijven maken miljarden winst. Laat ze zelf maar een wat minder royaal afsluiten. Dan maar een half miljard winst ipv een heel miljard. 

Maar de gewone burger moet altijd de pineut zijn voor de winst van de grote multinationals.

Ben het wel eens dat het om veel geld gaat, en dat grote bedrijven wel hulp krijgen. Kijk naar Abnamro in de crisis van 2008, is een staatsbank geworden. 
Hetzelfde liedje met de pensioenen, wordt mee gespeculeerd en als er ineens wat tekort ontstaat door vergrijzing blijft er nog steeds heel veel in de pot van de verzekeraars. En de betaler ontvangt minder dan beloofd. 

Eerlijk gezegd betaal ik liever eerst te veel. Jarenlang met Essent meegemaakt dat ik wat ik ook verhoogde er weer een afrekening van paar honderd euro nadien was. Heb ze gebeld en gevraagd of redelijk inschatten niet tot hun expertise behoorde. Zij weten toch wat het kost en hoeveel ik verbruik. Ik had echt geen rare dingen als persoon extra in huis of een stroomvreter erbij. Huis was wel slecht geïsoleerd. Maar dan nog. 500 euro extra en dan bedrag met 50 euro verhogen en dan weer 400 bijbetalen. Ik ben vaak gewisseld van maatschappij en heb dat nooit meer meegemaakt. Misschien een keer honderd bijbetaald maar meer niet. 

Sinds ik voorschotten in de gaten houdt en het lekker hoog zet krijg ik jaarlijks terug. Dat leeft voor mij een stuk prettiger. Alleen met dat systeem hier kom ik er nauwelijks uit. Ik wil het graag voor zijn maar in joule rekenen en wat douchen en de verwarming kost is bijna niet in te schatten. Ik ga vandaag eens de nota’s nogmaals bestuderen. 

" Sinds ik voorschotten in de gaten houdt en het lekker hoog zet krijg ik jaarlijks terug. Dat leeft voor mij een stuk prettiger. Alleen met dat systeem hier kom ik er nauwelijks uit. Ik wil het graag voor zijn maar in joule rekenen en wat douchen en de verwarming kost is bijna niet in te schatten. Ik ga vandaag eens de nota’s nogmaals bestuderen."

Er zijn bij mijn weten apps en anders wel andere bronnen waarmee je je eigen verbruik af kan zetten tegen het gemiddelde gebruik. Toen ik - ergens diep in de vorige eeuw - mijn energie nog betrok bij het GEB kon je al kijken - van week tot week meen ik - wat het gemiddelde gebruik voor die week was. Daar kon je dan het verloop van je eigen meterstanden tegen afzetten. Dit soort info is ongetwijfeld nog altijd beschikbaar, vermoedelijk in handige appjes (ik weet dat in elk geval Vattenfall een app heeft maar ik weet niet precies wat je daar allemaal mee kan). Dus je kan je eigen verbruik vergelijken met het gemiddelde, en als je vervolgens bezuinigingsmaatregelen invoert dan kan je kijken hoeveel dat nou uiteindelijk scheelt: zit je nog altijd op dezelfde verhouding met het gemiddelde, of wordt jouw verbruik steeds minder?

heel eerlijk, ik heb een hekel aan apps. Ik krijg wel over de rest een mailtje maandelijks van die energieleverancier maar daar zitten dus de kosten niet. Dat is ook glashelder.

K ga nu zeker uitzoeken of dit bedrijf wel een app of iets heeft en dat installeren. Als ik naar de nota s kijk zit de helft in vaste kosten. De andere helft is het verbruik. Dat verbruik zit omgerekend naar gas in m3 rond het plafond wat ze nu hebben vastgesteld. 
En ik zag dat ik in 2017 10GJoule minder verbruikte. Ik denk dat dat de periode is geweest dat ik de vloerverwarming boven nooit aan had. En volgens de maatschappij is 15GJoule 490 m3. Dus ik ben wel iets wijzer waarschijnlijk. Heb nog niet alle jaren bekeken….

Dat heeft Essent ook, al jaren, dus ik herken het probleem van Eppos niet.  

Nee hoor geen app. Als ik hun naam intyp is een van de eerste suggesties klachten en de reviews zijn ook niet best. 
Ze adviseren zelfs een warntekacheltje te kopen omdat hun eigen stroom twee keer zo duur is.

Dat met Essent was rond 2000/2010. Toen was ik daar al helemaal niet zo mee bezig. Ik betaalde en verder had ik een huis wat ook niet warm te krijgen was. Ik informeerde bij buren en die hadden allemaal zoveel gebruik. En kosten 

Ik heb de verbruiksmanager en de app. Ervaringen en slechte reviews kom je overal tegen, ieder zijn keuze, net als bij banken. 
Ik krijg iedere maand een mail waar de link voor de verbruiksmanager in staat, al 10 jaar. 

Maar ik heb geen keuze. Ik moest een contract aangaan met deze leverancier. Je kunt niet overstappen. En normaal ben ik niet iemand die gelijk op reviews afgaat maar deze zijn allemaal slecht. Ze komen op 1,5 ster. 
De prijs van stroom is niet lager omdat we geen gas hebben. Stroom wordt deels opgewekt met gas. De gasprijs wordt doorberekend in de stroomprijs. Ze beweren wel dat ze een redelijke prijs hanteren op de website. Maar met de uitleg die ze geven is het niet inzichtelijk. 

Het vervelende van alles is dat ze de belasting dus niet verlagen. Iedereen zou toch korting krijgen. Dat gaat dus bij deze leverancier niet op. 

Ik zal het met de jaarnota’s moeten doen. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Mocht er iemand zijn die ook WKO heeft misschien heeft het wel weten, dan hoor ik het heel graag. 
Misschien ligt het aan mij, omdat ik al veel langer niet begrijp waar alle kosten voor dienen. (En sommige wel maar die moet ik toch betalen). 

toevallig net een paar maandfacturen gezien en daar is gewoon teruggerekend naar het maantarief. Dus betaalde je eerst 100 euro, waarvan 17,36 belasting dan betaal je nu 100 euro waarvan 8,26 belasting. Dat ze het in de jaarafrekening goed doen is nog maar de vraag je hebt immers een contract voor een bepaald tarief (incl btw) dat tarief houden ze aan, en dat is het Kromme het verschil stekem ze dus in hun zak.

Decembermamma schreef op 06-10-2022 om 09:44:

toevallig net een paar maandfacturen gezien en daar is gewoon teruggerekend naar het maantarief. Dus betaalde je eerst 100 euro, waarvan 17,36 belasting dan betaal je nu 100 euro waarvan 8,26 belasting. Dat ze het in de jaarafrekening goed doen is nog maar de vraag je hebt immers een contract voor een bepaald tarief (incl btw) dat tarief houden ze aan, en dat is het Kromme het verschil stekem ze dus in hun zak.

Dat zou wel heel schandalig zijn zeg! Maar intussen is natuurlijk wel de prijs gestegen, ook voor de leverancier. Ik vind het allemaal ingewikkelde materie…

Hier overigens nog niet gestookt. De temperatuur is nog niet onder de 17,5 gekomen vorige week en dat was op een dag dat we allebei uit huis waren. Nu is het tussen de 18,5 en 19,5 en dat is prima. Vandaag warmt het binnen weer lekker op met de hele dag zon en een glazen pui op het zuiden.

Jonagold schreef op 06-10-2022 om 11:16:

[..]

Dat zou wel heel schandalig zijn zeg! Maar intussen is natuurlijk wel de prijs gestegen, ook voor de leverancier. Ik vind het allemaal ingewikkelde materie…

Hier overigens nog niet gestookt. De temperatuur is nog niet onder de 17,5 gekomen vorige week en dat was op een dag dat we allebei uit huis waren. Nu is het tussen de 18,5 en 19,5 en dat is prima. Vandaag warmt het binnen weer lekker op met de hele dag zon en een glazen pui op het zuiden.

Die energiemaatschappijen maken momenteel nog steeds dikke winsten.

Decembermamma schreef op 06-10-2022 om 11:45:

[..]

Die energiemaatschappijen maken momenteel nog steeds dikke winsten.

Als ze dan maar wat zinnigs doen met die winsten. Voor ons allen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.