Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anoniem

Anoniem

29-02-2020 om 13:54

Wat gebeurt er als Corona ....

De overhand neemt? En het niet te beteugelen is?


Ik maak me zorgen over de extreme angst, niet over het virus.

Mensen die gaan hamsteren terwijl dat niet nodig is.
Mensen die preventief ziek melden terwijl dat niet nodig is. En daardoor hun wel werkende collega's extra belasten.
Mensen die hun kinderen thuis houden van school terwijl dat niet nodig is.
Mensen die zichzelf gek laten maken door iets wat objectief gezien in Nederland nog beduidend minder ernstig is dan de gemiddelde griepgolf, waar niemand over in paniek raakt.
Mensen die oproepen tot het enorm inperken van de vrijheid van anderen (preventief isoleren) alleen omdat zij bang zijn.

Ik vind dat zorgelijk.

We hebben op dit moment 38 besmettingen op een bevolking van 17 miljoen. Volgens de statistieken zal er daar maximaal 1 van overlijden. In 2018 waren er in Nederland bijna 700 verkeersdoden en iedereen stapt fluitend in de auto en op de fiets. De griepgolf van 2018 - 2019 zorgde voor ongeveer 2900 doden die aan het virus konden worden toegeschreven. Ook daardoor ontstond geen massale paniek. Waarom hier dan wel? Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 17:39

AlisonH

Ik heb dat minstens 10 keer uitgelegd, maar waarschijnlijk in een voor jou onleesbare taal.

bicyclette

bicyclette

04-03-2020 om 17:43

Alison

"Ook daardoor ontstond geen massale paniek. Waarom hier dan wel? Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar."

Er is helemaal geen massale paniek.

Ook hier op het forum zie je dat de meeste mensen zich weinig zorgen maken. De meeste mensen zijn gewoon aan het werk. De meeste kinderen gaan gewoon naar school. De meeste evenementen gaan gewoon door. De meeste mensen halen gewoon hun dagelijkse boodschappen.

Of de dingen die jij noemt allemaal 'niet nodig zijn', daar kun je over discussiëren. Jij vindt ze niet nodig, anderen vinden ze wel nodig. Jij vindt het belangrijk om je vrijheid te houden, anderen vinden het belangrijker om de verspreiding van het virus tegen te gaan cq te vertragen.

"Mensen die oproepen tot het enorm inperken van de vrijheid van anderen (preventief isoleren) alleen omdat zij bang zijn."
Daarmee reduceer je het tot 'angst'. Tot een emotie. En dat is niet zo.
Iedere viroloog zal namelijk bevestigen dat je een virus het beste tot stilstand kan brengen door ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk met andere mensen in aanraking komt. In mensenmassa's (openbaar vervoer, scholen, evenementen) kan een virus zich razendsnel verspreiden.

En iedere arts zal bevestigen dat we een groot probleem hebben als veel mensen gelijktijdig ziek worden. Dan bezwijkt ons systeem. Dat is geen mening, dat is een gegeven.

Punt is dat niemand een glazen bol heeft. Niemand kan met zekerheid voorspellen wat er gebeurt. En wij als relatieve leken al helemaal niet. We weten gewoon niet of we hier Chinese taferelen gaan krijgen. Maar we weten net zo min zeker dat we ze hier NIET zullen krijgen. Een positieve houding alleen is niet genoeg om een virus buiten de deur te houden.

Jo Hanna

Jo Hanna

04-03-2020 om 18:27

Extreme angst? Niet hier.

Ook ik ervaar geen extreme angst. Ik heb preventieve, tijdelijke isolatie van kwetsbare doelgroepen genoemd als te onderzoeken oplossingsrichting. Dit om te kijken of je hiermee het aantal zieken zodanig kan spreiden dat overbelasting en ontwrichting van de gezondheidszorg voorkomen kunnen worden. Waarmee je dus levens zou sparen. Ik weet niet wat jij daar allemaal van maakt maar het is gewoon een scenario, wat je met de kennis van nu eens zou moeten doorlopen. Kijken hoe dat cijfermatig uitpakt, hoe je dat met minimale belasting zou kunnen doen (steeds in een regio twee weken, bijvoorbeeld, en dan de volgende regio twee weken). Ik ben verder geen deskundige, ik zal veel variabelen over het hoofd zien. Maar waarom is het zo verkeerd om daar gewoon eens naar te kijken? Er zullen (hopelijk!) wel meer opties de revue passeren op dit moment, sommige een stuk extremer dan dit tamme idee. Het lijkt nu nog niet alsof dat virus een deuk in een pakje boter gaat slaan en het zou mooi zijn als dat zo blijft. Maar onder deskundigen zijn er inmiddels veel die er vanuit gaan dat het virus niet onder controle zal komen. Overal, gewoon mainstreammedia, lees je ook: ‘we weten eigenlijk nog niet hoe dit virus zich gedraagt. Er is nog veel onbekend.’ En dus moet je veel scenario’s doorlopen. Een daarvan is het verhaal onder onderstaande link. Wellicht kan dit jouw oprechte nieuwsgierigheid bevredigen:

https://tinyurl.com/ravr6g9

En verder: ik zit niet in quarantaine met Ad, wij zijn niet ziekgemeld, ik schud nog handen. Ik was wel vaker mijn handen. En ik loop wat vaker met natte doekjes door het huis. En ik hou er rekening mee dat dit nog een stuk vervelender kan worden.

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Alweer zo op de persoon. Elders schaapje, hier ben ik weer te dom om jouw uitleg te snappen. Dat is geen discussie meer, dat is neerbuigend doen en jezelf overal boven verheven voelen. Daar doe ik niet aan mee.

'Ik heb dat minstens 10 keer uitgelegd, maar waarschijnlijk in een voor jou onleesbare taal.'

Als alle leerlingen zakken, ligt dat aan de leraar.

Jo Hanna en Bicyclette

Jullie hebben zeker een punt: scenario’s onderzoeken kan nooit kwaad en we weten niet hoe het zich gaat ontwikkelen. Mocht het aantal besmettingen met zware ziekteverschijnselen inderdaad zeer snel gaan stijgen dan zullen er inderdaad misschien zwaardere ingrepen moeten worden gedaan.
Paniek was ook het verkeerde woord, maar ik denk wel dat de enorme media- aandacht mensen die toch al angstig zijn nog angstiger maakt. Misschien is dat wel nodig, en ben ik gewoon nog niet angstig genoeg. We zullen zien. In de tussentijd doe ik mijn werk en gedraag me net als anders. Al zal ik nu eerder thuisblijven met een verkoudheid of grieperigheid want stel dat het meer is dan dat.

zebra

zebra

04-03-2020 om 20:07

die voorzorgsmaatregelen

waar ik het in een eerdere post over had, zijn ook terug te vinden in de 2 wekelijkse nieuwsbrieven in onze mailbox. Op de deur van de sluis (ok gedeelte) hangt een papier met de mededeling dat er geen handen meer geschud worden, ik weet uiteraard niet of dat overal geldt maar ik denk dat er toch meer op gelet wordt.

Ik begrijp zeker wel dat er kwetsbare groepen mensen zijn die meer risico lopen op het coronavirus en dat het problemen zal geven als er echt een uitbraak plaatsvindt omdat de capaciteit in de ziekenhuizen dit niet aankunnen. Maar ik zou er wel wat moeite mee hebben als ik mensen heel veel flesjes desinfecterend handgel zou zien inslaan waardoor een ander misgrijpt (en daarmee bedoel ik niet mezelf).

Jo Hanna

Jo Hanna

04-03-2020 om 21:39

Angst voor informatie

Het zou kunnen Alison, dat mensen angstig worden van veel info. Ik word eerder nerveus als ik informatie niet krijg, als zaken onbespreekbaar zijn, als ik gesust word en signalen waarneem dat reële risico’s niet geadresseerd worden. Als ik bepaalde waarnemingen in samenhang doortrek en doordenk, zie ik mogelijke patronen zich in de toekomst ontvouwen en dan zie ik (dus ook) bedreigingen.

Dat is soms best een lastige eigenschap, heb ik in mijn leven gemerkt. Daarover mededelen is lang niet altijd welkom. Soms sla je daar dan in door: je gaat op steeds luidere toon op de risico’s wijzen en mensen vinden je dan een drammer en een idioot. Godzijdank materialiseren zich niet alle risico’s die je waarneemt. Maar, dat biedt mensen dan ook de mogelijkheid je als een doemdenker en een fantast weg te zetten. Ik heb enigszins geleerd me in te houden, maar ik blijf het zien, dat gaat vanzelf. En sommige risico’s manifesteren zich ook wel: daar heb ik ook pijnlijke voorbeelden van gezien. Hoewel ik het in deze situatie in veel opzichten niet per se met Ad eens ben, bijvoorbeeld over rigoureuze lockdowns, zie ik wel de risico’s die hij ziet en begrijp ik ook dat hij er aandacht voor vraagt. En dat doe ik dus op mijn manier ook.

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 21:58

Jo Hanna

De paniek die optreedt als iedereen zichzelf in slaap gesust heeft met 'nauwelijks symptomen' en 'maar een griepje' en na verloop van tijd merkt dat er mensen massaal beginnen te sterven, die paniek wordt vreselijk.

Op dan moment zullen mensen zich wanhopig afvragen waarom men niet eerder in paniek is geraakt. En boos worden.

"bijvoorbeeld over rigoureuze lockdowns"

Er is geen andere optie, daar komen we nog wel achter. Je kunt het natuurlijk niet doen, maar dat leidt dan alleen tot nog veel meer doden. Als we honderden of duizenden doden krijgen zal de politiek kiezen voor een lockdown. Dat helpt niet direct, de massasterfte zal nog een of twee weken voortduren voordat de lockdown verdere infecties smoort.

Ik begrijp dat de RIVM een of ander model heeft waarin we nu in een fase zouden zitten waaarin contact tracing het virus zou onderdrukken. Pas als ze besluiten dat die fase afgesloten is gaan ze onderdrukken met sociale maatregelen. Er is natuurlijk geen reden waarom je die twee niet tegelijk (parallel) zou kunnen inzetten, maar dat hadden ze helaas niet zo ingetekend in de powerpoint, dus dat is dan een gepasseerd station. Typisch ambtenarenlogica.

Ondertussen begin ik te vrezen dat er al behoorlijk wat ongemerkte verspreiding is onder de bevolking. Steeds meer relaties klagen over symptomen na reisjes naar Italie. Merken jullie dat ook?

Flavia

Flavia

04-03-2020 om 22:04

Nee, geen herkenning

Nee, ik merk het niet Ad maar dat kan ook komen omdat ik niemand ken die de afgelopen weken in Italië is geweest.

Ongemerkt een verspreiding zal er zeker zijn, maar niet iedereen wordt er even ziek van dat maakt het lastiger want het is ook nog gewoon verkoudheden seizoen en die kans op een gewone verkoudheid is toch nog flink groter.

Ad

Ik heb geen idee of je oprecht zo in paniek bent en ons wilt overtuigen, maar een tip. Door andere mensen stelselmatig weg te zetten als dom overtuig je niemand.

Jo Hanna

Jo Hanna

04-03-2020 om 22:54

Erg grafisch Ad

Ik zie dat jij ervan overtuigd bent dat het dramatisch gaat eindigen. Dat beschrijf je in steeds levendigere taferelen. Ik houd zelf ook voor mogelijk dat het echt zo ellendig gaat worden. Maar ik kijk er toch wel van op dat jij geen enkele ruimte meer laat voor een andere afloop. Ik bespeur ook een heel rijtje klassieke denkfouten in jouw betogen; alles of niets, emotioneel redeneren, alleen de informatie toelaten die jouw visie kan onderbouwen, kristallen bol en natuurlijk catastrofaal denken. Zelfs als het zal verlopen zoals jij denkt, lijkt me de blikvernauwing waar je je nu steeds verder in begeeft niet erg gezond voor jou en je gezin. Ik hoop echt Ad, met jou, dat jij ongelijk hebt en dat het hanteerbaar blijft, zonder grote ontwrichting. Maar voor mij is het lockdown scenario een minstens zo grote ontwrichting en aantasting van ons basisvertrouwen als het dramatische sterftafereel. Met beide uitersten zou er enorm veel verloren gaan. Met dat dilemma worstelen beslissers nu.

Groet,
Jo Hanna

Kaaskopje

Fijne test. Ik ben aanstaande maandag aan de beurt. Goed om te weten, dan zeg ik vast wat afspraken af 😊

Floria

Floria

05-03-2020 om 07:47

Ik herken er ook niets van. Ik heb van niemand gehoord die naar Italië is geweest en ook van niemand dat hij of zij (of de achternicht van de buurvrouw) klachten heeft of die relateert aan corona.

Terwijl er al ontdekte gevallen zijn in deze stad.

Nee

'Steeds meer relaties klagen over symptomen na reisjes naar Italie. Merken jullie dat ook?'

Nee, eerlijk gezegd niet. De collega's die vorige week op wintersport waren, zijn gewoon aan het werk. Er wordt flink wat afgesnotterd en gehoest, maar iedereen gaat er vanuit dat dat de normale winterverkoudheid is. Ik ken echt niemand die denkt dat-ie wel eens besmet zou kunnen zijn met het corona-virus.

Belgje

Belgje

05-03-2020 om 10:08

Nee, herken het niet

Veel collega's zijn naar Italië geweest op familiebezoek en/of wintersport, maar (nog?) niemand klaagt over coronasymptomen. De grote griep- en verkoudheidsgolf was hier al een maand geleden. Sommigen klagen wel al over hooikoorts. Niezen, jeuk, maar geen geen koorts.

Ook niet

Net terug van de voorjaarsvakantie hier. Aantal zieken van mijn 150 leerlingen: 3. Een daarvan is van elke vier weken er drie ziek, van de andere twee heeft er een een been gebroken op skivakantie en de ander zal griep hebben. Dit zijn significant MINDER zieke leerlingen dan een week of 6 geleden, toen het er 3 of 4 per klas waren. Ook collega’s zijn gewoon op de been.
Ook in het voetbalteam en de klas van mijn kinderen geen zieken. Dus nee, hier geen herkenning.

vlinder72

vlinder72

05-03-2020 om 11:56

Hier ook niet

Ik ken ook best wel veel mensen die naar Italie zijn geweest om te skiën. Tot nu toe is niemand hiervan ziek geworden.

Op mijn werk is op dit moment ook niemand ziek. Net als bij AlisonH was dat een paar weken geleden wel wat anders. Toen waren er juist heel veel zieken.

Wel heeft mijn werkgever nu gevraagd of alle collega's die in Noord Italië op vakantie zijn geweest thuis willen blijven werken. Hetzelfde geldt voor collega's die in contact zijn geweest met iemand met Corona maar dat is tot nu toe nog niemand.

Idylle

Idylle

05-03-2020 om 14:27

Ook niet

Hier hoor ik ook niemand klagen, en ik woon nog wel in diep donker Brabant, vlak bij patient 0. Ook geen lege schappen in de supermarkt trouwens.

Mijntje

Mijntje

05-03-2020 om 16:07

bordjes

Bij de tandarts vanochtend hingen bordjes verboden handen te schudden. Maar dat snap ik wel. Ik heb gezwaaid.
Ik vind ook dat de mondkapjes niet aan particulieren mogen worden verkocht als de zorg daardoor in de problemen kan komen. Ik wil wel dat mijn tandarts elke keer een schone kan pakken

Jo Hanna

Jo Hanna

05-03-2020 om 16:25

Hier wel

Rond mijn woonplaats en de plaats waar ik werk loopt het nu rap op. In mijn organisatie is iemand in quarantaine.

Groet,
Jo Hanna

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-03-2020 om 16:45

Noorden komt er goed af

Daar is nog geen Corona gespot volgens RIVM. Laten ze die hele club terugkerende italiegangers maar een paar weken op Vlieland onderbrengen. Ameland mag ook. Hoe kan dat nou, zo’n massale reis op dit moment.

Wilgenkatje

'Hoe kan dat nou, zo’n massale reis op dit moment.'

Hoezo? Toen ze boekten was er nog niets aan de hand. En toen ze naar Italië vertrokken, was er nog geen negatief reisadvies voor hun bestemming. Waarom zouden ze niet zijn gegaan?

zebra

zebra

05-03-2020 om 17:03

zojuist

een protocol zitten uitprinten die mijn man via de mail had gekregen met voorzorgsmaatregelen als hij op een bepaald bedrijf komt (in die regio al besmettingen). Mijn man is vrachtwagenchauffeur en moet bij het binnenrijden van die fabriek een mondmasker op en handen ontsmetten, verder in de cabine blijven, mondmasker mag pas af als hij de parking van het bedrijf verlaten heeft. En verder uiteraard de inmiddels bekende maatregelen zoals geen handen schudden, hoesten of niezen in elleboog enz enz..

Flavia

Flavia

05-03-2020 om 17:16

Zebra

dat is allemaal naast een bezoekersverbod, thuiswerkende medewerkers en temperatuursmetingen voor diegenen die wel de locatie willen betreden.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-03-2020 om 21:37

Sydney

Je hebt gelijk. Impulsieve gedachte van mij. Wel jammer voor het Noorden, daar heeft het RIVM nog geen bolletjes op de kaart geplaatst.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2020 om 22:17

Wilgenkatje

Op de Waddeneilanden wonen ook mensen die ziek kunnen worden, dat lijkt me dis geen goed idee. Of vind je dat zij dan maar opgeofferd moeten worden voor het landsbelang? 😉

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2020 om 22:31

Noorden

Het Noordwesten ook nog weinig stippen en bollen.

Kan het zo zijn dat niet iedereen in het Zuiden dol is op carnaval en daardoor verhoudingsgewijs meer mensen uit het Zuiden naar Italië zijn afgereisd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.