Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anoniem

Anoniem

29-02-2020 om 13:54

Wat gebeurt er als Corona ....

De overhand neemt? En het niet te beteugelen is?


Belgje

Belgje

02-03-2020 om 18:19

Werk

Ik werk bij een internationale organisatie. Bij ons ook het verzoek om extra hygiëne in acht te nemen, en mensen die naar uitbraakhaarden zijn geweest, mogen twee weken kang niet naar kantoor komen.

Ik doe een gok: over een dag of 3 is de eerste besmetting onder los rondlopende collega's een feit en gaat het gebouw op slot: iedereen verplicht thuiswerken voor zover dat gaat.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 18:28

Lavell

"Een van die aannames is dat alles op slot zal gaan."

Nee, dat is geen aanname, maar een inschatting van de reactie van de overheid als de zaken zo uit de hand lopen als ik voorspel. Die voorspelling op zijn beurt is gebaseerd op aannames, een van die aannames is dat de overheid niets ingrijpends als grootschalige lockdowns doet (daar lijkt het voorlopig nl. niet op).

"Waar baseer je dat op"

Een lockdown is in ieder geval in Wuhan, Z-Korea en Italie gebeurd toen het virus sterk begon uit te breiden.

"en, als dat al zal gebeuren, hoe lang zal dat dan zo zijn?"

Niemand weet dat, want in alle drie die gevallen duren de lockdowns nog steeds voort.

zebra

zebra

03-03-2020 om 14:44

heb niet alles meegekregen

want nogal verkouden en dan vaak last van slecht horen. Ik werk wel in een zorginstelling en voor zover ik begrepen heb, worden oa longpatiënten die al in het ziekenhuis liggen nu allemaal getest om te zien of er daar corona patiënten tussen zitten. En er worden geen handen meer geschud, en dan de adviezen gekregen zoals in je elleboog niezen of hoesten ipv in je hand. Vast nog wel meer adviezen maar helaas dus een deel hiervan gemist.

Pennestreek

Pennestreek

03-03-2020 om 16:46

Maar zebra

worden al die instructies dan mondeling gegeven? Hier gaat alles schriftelijk. Via de mail en via brieven. Dat soort dingen zet je toch zwart op wit? Hier wordt zelfs actief gebeld met medewerkers en vrijwilligers om navraag te doen. Vind ik persoonlijk nogal overdreven maar goed, onze doelgroep (ouderen) is nogal kwetsbaar natuurlijk. Je mag toch hopen dat onze medewerkers zelf ook over gezond verstand beschikken en als ze in een risicogebied zijn geweest en ziek zijn dat melden...

Tijgeroog

Tijgeroog

03-03-2020 om 17:05

Niet overal

Ik was vanmiddag op een IC, en hebt daar verschillende artsen en een verpleegkundige een hand gegeven. Anderzijds worden daar de hele door handen ontsmet.

Bij ons

Werden handgels uitgedeeld. Antibacterieel. Heb je dus niks aan ☺

Tijgeroog

Tijgeroog

03-03-2020 om 17:50

Sydney

Veel van die antibacteriële handgels hebben volgens mij alcohol als werkzame stof. En dat werkt dan ook weer tegen virussen.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-03-2020 om 17:52

Tijgeroog

"Ik was vanmiddag op een IC, en hebt daar verschillende artsen en een verpleegkundige een hand gegeven."

Dat is heel moedig van je.

Bas

Bas

04-03-2020 om 01:33

Natuurlijk heb je recht op jouw mening.
Ik vind dat je vreselijk hysterisch doet.

Ik let heus ook wel wat meer op.
Zeker omdat ik met zeer kwetsbare mensen werk.
Dat maakt het erg ingewikkeld, want juist in mijn werkveld is het bijna niet mogelijk je ziek te melden. (zonder collega's extreem te belasten of de kwetsbare doelgroep erg tekort te doen)
(dat ziekmelden doe ik uiteraard wel als het echt moet, en nu laagdrempeliger dan normaal)

Maar mijn doelgroep snapt 'niet handen schudden' ook niet. Ik schud dan ook gewoon handen met mijn patiënten, al zal ik er zelf minder initiatief in nemen.
Het is belangrijk in mijn werk, dat stukje contact.
Ik vind een afstandelijke samenleving misschien nog erger dan corona.
Die afstandelijkheid is wrs niet voor even, van corona zijn we niet zomaar af.

Ook ben ik blij dat ik uitbundig carnaval gevierd heb. Het heeft me heel veel goed gedaan. Ook het spontane contact met vreemden. Ja, ook de knuffel hier en daar ve vreemde. (nee, niet seksueel getint)

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 04:52

Bas

Ik snap dat het voor iemand die in de zorg werkt een kwestie van eer is om door te bijten. Ik heb groot respect voor de mensen die dat doen.

Zodra mijn werkgever overschakelt op telewerken (ik verkeer in de luxe positie dat dat prima kan) ga ik mijn bescheiden steentje weer bijdragen. Ik heb ook daar voor gewaarschuwd bij mijn leidinggevenden, maar dat werd nog niet erg serieus genomen.

Be safe, en bescherm jezelf en je patiënten goed. Mondkapjes icm handen wassen (gewoon zeep) werken wel degelijk, ook omdat je met zo'n kapje je gezicht niet aanraakt.

bicyclette

bicyclette

04-03-2020 om 10:16

Bas

"Ik vind dat je vreselijk hysterisch doet."

Je kunt vinden dat Ad een sombere inschatting maakt, maar hysterie is toch echt wat anders.

Jij hebt in je werk vrijwel geen keuze. Jij kunt geen afstand houden van je cliënten of patiënten, dat snappen we denk ik allemaal. Dat maakt jou, en die cliënten, bijzonder kwetsbaar.

Andere mensen hebben wél een keuze. Ik kan bijvoorbeeld prima thuiswerken, ik kan via Skype vergaderen, ik kan telefonisch contact met klanten onderhouden. Dus dat doe ik momenteel veel meer dan normaal. Niet omdat ik bang ben om zelf ziek te worden, maar omdat alle beetjes helpen om verdere verspreiding van het virus te vertragen of tegen te gaan. Want als het virus echt uitbreekt, is de kans groot dat ook mensen in de zorg (zoals jij, die geen keuze hebben) ziek worden. En met jou, jouw collega's en cliënten/patiënten. Dát is het grote gevaar van dit virus.

Bicyclette

En dan ga je boodschappen doen, en reken je af bij de dochter van Bas ...
Iets vaker thuiswerken heeft geen enkel effect.

Angela67

Angela67

04-03-2020 om 12:12

sydney

Tuurlijk, elke groep mensen die je kunt vermijden (in dit geval je collega's en de mensen die je tegenkomt tijdens je reizen van en naar werk) is meegenomen. Niet alleen voor jezelf maar óók voor die mensen. Je moet gewoon het aantal contactmomenten beperken. Dat is geen 'paniek' of 'overbodigheid' maar gewoon gezond verstand.
gr Angela

bicyclette

bicyclette

04-03-2020 om 12:28

Sydney

"Iets vaker thuiswerken heeft geen enkel effect."

Oh jee, als je dit soort zaken al ter discussie stelt...

Natuurlijk heeft vaker thuis werken zin. Ik heb vandaag nog geen andere mensen fysiek ontmoet. Was ik naar kantoor gegaan, dan had ik een half uur in een volle trein gezeten en vervolgens in de kantoortuin.

Zie je het verschil niet?

Bas

Bas

04-03-2020 om 12:56

Ik vind het

vrij hysterisch om te stellen dat handen geven moedig is.

En ik snap die angst voor contact natuurlijk ook wel.

Maar dan? Wat als de voorspelling klopt dat volgend jaar de piek pas gaat komen?
Worden we nu met z'n allen gewoon zeer afstandelijk? Worden mondkapjes normaal in dagelijks leven, gaan we de deur niet uit zonder
alcohol? Geven we nooit handen meer, laat staan knuffel of kussen?

Ik werk standaard met vrij vieze (niet lichamelijk zieke!) mensen. Best wat collega's die daar vies van zijn en fysiek contact dan ook mijden. Voor mij hoort het bij het werk om ook als dat zo uitkomt een knuffel te geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-03-2020 om 12:56

Mondkapjes

In de gezondheidszorg moeten ze wel mondkapjes op. Thuis heeft het amper zin. Wil je het toch dan moet je ook wegwerp handschoenen dragen, daar het mondkapje mee afzetten en met het mondkapje weggooien. Ook bij elke handeling aan het masker dus eerst handschoenen aan en direct weggooien. Veel succes met het beheersen van automatische reflexen.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 12:59

Kaaskopje

"In de gezondheidszorg moeten ze wel mondkapjes op. Thuis heeft het amper zin. Wil je het toch dan moet je ook wegwerp handschoenen dragen, daar het mondkapje mee afzetten en met het mondkapje weggooien. Ook bij elke handeling aan het masker dus eerst handschoenen aan en direct weggooien. Veel succes met het beheersen van automatische reflexen."

Dat kan ik bevestigen. We ontsmetten binnenkomende pakketten, dat vergt al een hele routine opbouw. (jullie zouden je rotlachen) Maar een masker binnen heeft geen zin tenzij er besmetten in huis zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 13:01

Bas

"vrij hysterisch"

Geef het een weekje.

De supermarkt

Ik trof een cassiere in de supermarkt met handschoenen aan. Desgevraagd vertelde ze dat ze dat deed om besmetting met het Coronavirus te voorkomen.

Ik duwde zelf mijn boodschappenwagen met de gelukkig lange mouwen van mijn regenjas. En bij mijn (vrijwilligers)werk bespraken we eerst wat we kunnen doen, en wat iedereen al doet, om besmetting te voorkomen en te beperken.

Ik hoef pas over een paar dagen met het openbaar vervoer. En dan ga ik op een tijdstip dat het stil is. Verder maak ik gebruik van de fiets. Nog vaker dan anders.

Bas

Bas

04-03-2020 om 13:18

Nogmaals

Willen jullie dit vol gaan houden dan?
Dit virus gaat echt niet meer weg!
Ik weet alles van goede bescherming, heb zeer dierbaren verloren aan leukemie.
Misschien ook daarom dat ik wat moeite hiermee heb, het gaat om een ziekte die vooralsnog voor de meeste mensen niet meer oplevert dan een verkoudheid.
Zelf heb ik behoorlijk wat long en keelontstekingen gehad. Erg k%t. Maar een zeer afstandelijke samenleving, voor lange duur, lijkt me helemaal niks.

En pas op, er wordt nu zo bizar veel gedesinfecteerd, dat is niet gezond! Op de langere termijn kan ons dat duur komen te staan.

Pluk

Pluk

04-03-2020 om 13:19

Verstandig

Het lijkt me juist verstandig om iets terughoudender te zijn in het opzoeken van grotere groepen, dus ook in het OV en op het werk. Ik heb nu griep (of???), maar ik ben zzper en werk eigenlijk altijd door. Maar nu echt alleen vanachter telefoon en beeldscherm. Echt niet dat ik snotterend en kuchend een vergadering ga doen nu. Wie zit daar nu op te wachten!

Ik vind het aantal besmettingen veel minder snel oplopen dan ik had verwacht. Hier zijn we nu, door de griep, allemaal voor de derde school/werkdag thuis. Ik had eerlijk gezegd een beetje verwacht dat nu de pleuris wel zou zijn uitgebroken, maar het valt me alles mee. Hier in de verre omtrek geen besmettingen. Morgen gaat de jongste, de enige die fit is, gewoon weer naar school.

Wat ik me dan wel weer afvraag: zijn er zo weinig besmettingen omdat zo weinig mensen (zelfs met klachten én uit risicogebied) worden getest of zijn er echt zo weinig mensen besmet. Ik denk dan toch het eerste.

Uitstel Bas

Het is belangrijker dat ziektegevallen nu uitgesteld kunnen worden Bas. Het is ontwrichtend als iedereen tegelijk ziek wordt. Maar dat dit niet het laatste is wat we meemaken aan (nieuwe) virussen , is wel duidelijk.
Dus of die, hier en daar, grote intimiteit, weer terugkomt, is mij nog niet duidelijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 13:24

Bas

"Misschien ook daarom dat ik wat moeite hiermee heb, het gaat om een ziekte die vooralsnog voor de meeste mensen niet meer oplevert dan een verkoudheid."

Ja, zo begint het. De ademnood komt pas na een week of twee. Dan moet je naar het ziekenhuis, net als nog een paar duizend mensen. Sta je in de rij. Kan je er niet meer bij. Dan mag je naar een gymzaal. Dat noemen ze een noodziekenhuis, maar er wordt niet of nauwelijks behandeld (geen middelen/personeel) of je blijft thuis. In beide gevallen wordt de ademnood steeds erger. Maar vooralsnog krijgen de meesten een verkoudheid, dat is waar...

"En pas op, er wordt nu zo bizar veel gedesinfecteerd, dat is niet gezond! Op de langere termijn kan ons dat duur komen te staan."

Keynes, de beroemde econoom, had een gezegde. In the long run we are all dead. Dat is hier van toepassing. Die lange termijn, het is maar de vraag of we die meemaken...

Stickertje

Stickertje

04-03-2020 om 13:27

Ik mis de saamhorigheid

Nog niet eerder gereageerd maar wil nu toch wat zeggen.
De crisis (voor zover die al gaat komen) gaat ons allemaal treffen dat zie ik als niet doemdenker echt wel.
Waar we in tijden dat het Nederlands elftal speelt op een EK of WK samen de straat versieren en samen onze jongens aanmoedigen ben ik dat nu nog niet tegen gekomen, dat gevoel van saamhorigheid. In de supermarkt zie ik mensen goed voor zichzelf zorgen en dat het vak dan leeg is...... So what, zij heb voldoende voorraad en dat een ander niks heeft ligt aan die ander.

Als huishoudelijk directeur/uitvoerend medewerker voorraadbeheer heb ik altijd een bescheiden voorraad in huis. Als ik de fles afwasmiddel uit de voorraad pak schrijf ik dat op het briefje en de eerstvolgende boodschappenronde haal ik een nieuwe. Vanwege een aanbieding is mijn voorraad spaghetti/macaroni nu even wat groter dan normaal (2 voor de prijs van 1) dus 4 ingeslagen hoewel ik een voorraad van 2 pakken normaal vind.

Vandaag in de supermarkt wilde ik voor de zekerheid nu alvast 1 pompje handzeep kopen, omdat ik hoorde dat het hard ging in de winkels. De in gebruik zijnde pomp is bijna leeg en tot mijn schrik de supermarktschappen ook. Dus als ik vanavond het pompje leeg maak dan komt het pompje uit de voorraad op het aanrecht te staan en heb ik dus geen voorraad.

Ik nog even naar de drogist om daar iets te halen en dan ook te kijken of er nog wat zeep op voorraad was. Staat er een meneer voor mij bij de kassa met 6 flessen handzeep in zijn mandje.
Iedereen moet toch zijn handen wassen en dat je in deze tijd een fles extra haalt dat snap ik maar waarom de halve voorraad van de winkel?
Als je met je voorraad van 6 flessen zeep ziek wordt dan moet je verzorgd worden en dan is het wel fijn dat de buurvrouw die je een pannetje soep komt brengen thuis haar handen kan wassen met zeep. Als zij ook besmet raakt dan kan je fluiten naar je pannetje soep en goede verzorging!

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 13:27

Verdubbeling in Nederland

Vandaag is het aantal geinfecteerden gestegen naar 38, een stijging van 15, dus van 40% Het gaat harder dan in Italie. Laten we hopen dat de regering hiervan schrikt en de scholen dichtgooit en evenementen verbiedt. Dat zal de stijging verminderen. Niet genoeg, maar het is een eerste belangrijke stap.

Scholen

Kinderen lijken minder ziek te worden van het virus. Maar ze kunnen het wel verspreiden. Kinderen gaan lichamelijker met elkaar om. Dat weet iedere ouder die kinderen op school heeft. Vaak heb je via de creche al van alles opgelopen waarin je als volwassene meedeint. En anders doe je mee met de (kinder)ziekten die op de basisschool doorgegeven worden.

Dus ja, scholen sluiten kan zin hebben. Maar dat gebeurt hopelijk ook alleen als het absoluut noodzakelijk is, want ja, al die kinderen hebben ook ouders die werken en die dan niet meer naar hun werk kunnen. Het zal je huisdokter maar zijn die thuis komt te zitten.

Ik werk op een school

moeten we dan alle scholen in NL preventief dichtgooien? Basisscholen en middelbare scholen? Sinds maandag heb ik ruim 100 collega's weer gezien en gesproken in de docentenkamer (klein, dus op minder dan 2 m. afstand) en meer dan 300 pubers voor mijn neus gehad, in klaslokalen die klein zijn en niet goed te ventileren. Moeten mijn collega's en ik ons massaal ziek melden zodat geen enkele kind in NL les meer krijgt? Euh... ik dacht het niet.Ik mag me niet eens ziek melden voor zoiets, geloof ik. En zelfs dan zou ik het niet doen.
Als ik me ziek voel is het natuurlijk anders, dan blijf ik gelijk thuis om niemand verder te besmetten. Maar zoals het nu gaat... tja. Ik ga gewoon door.
Ik merk hier niet van zeer voorzichtige mensen.
Sini

bicyclette

bicyclette

04-03-2020 om 15:17

Bas

"Willen jullie dit vol gaan houden dan? Dit virus gaat echt niet meer weg!"
Op enig moment zal er een medicijn komen. Of een vaccin. En waarschijnlijk bouwen we immuniteit op.

"Misschien ook daarom dat ik wat moeite hiermee heb, het gaat om een ziekte die vooralsnog voor de meeste mensen niet meer oplevert dan een verkoudheid."
De ziekenhuizen in China puilen niet uit met mensen die alleen maar verkouden zijn. Een aanzienlijk deel van de mensen wordt namelijk wél ernstig ziek. En vooral kwetsbare mensen (zoals jouw cliënten) gaan er dood aan.

"Maar een zeer afstandelijke samenleving, voor lange duur, lijkt me helemaal niks."
Nee, daar zal iedereen het over eens zijn. Alleen trekt een virus zich daar helemaal niets van aan.

Nee

'Laten we hopen dat de regering hiervan schrikt en de scholen dichtgooit en evenementen verbiedt'

Dat is een heel slecht idee.

Bas

Bas

04-03-2020 om 16:48

Bicyclette

Het lijkt wel obsessief, zoals de samenleving hiermee bezig is.
(nee, gelukkig niet iedereen, zoals al gezegd heb ik een fantastische carnaval gehad met veel plezier ook met veel vreemden)

'jullie' doen alsof sommige zaken vanzelfsprekend zijn, maar nee, dat zijn ze niet.

Niemand blijft thuis omdat het verkeer zo gevaarlijk is, bijv. 'niemand' doet iets aan de afschuwwekkende vluchtelingencrisis of aan onderliggende oorzaken. We doen absoluut niet wat noodzakelijk is om ons klimaat te redden.

Een beetje opletten lijkt me vanzelfsprekend.
Maar massahysterie lijkt me zeer ongewenst.

In mijn beroep is het wel een beetje extra lastig. Ziek melden is een no go. Daar trek ik me nu heel weinig van aan. Maar ik heb patiënten die echt extreem niet zelfredzaam zijn. Als er teveel personeel uit gaat vallen is er echt een Probleem. (en ik sluit niet uit dat een deel van personeel zich preventief gaat ziekmelden...
Ook voldoende hygiëne is bij ons niet te doen. Onze mensen snappen het niet (ernstige psychiatrische problematiek) en we werken ons nu al te blubber om een beetje basis hygiëne voor elkaar te krijgen. Toch lukt dat meestal niet. Nu, met toegenomen voorschriften, dus helemaal niet.
Ook isoleren van patiënten is bij ons niet echt mogelijk....

Ik maak me dus wel lichte zorgen, mn door mijn gecompliceerde werksituatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.