Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anoniem

Anoniem

29-02-2020 om 13:54

Wat gebeurt er als Corona ....

De overhand neemt? En het niet te beteugelen is?


Engels OT

In 'ons' deel van de wereld is Engels hand over hand de 2e taal geworden. Zelfs in het oostblok, waar het vroeger Russisch was, spreekt de jongere generatie vooral Engels als tweede taal.

Toch zijn er ook nieuwkomers, vooral uit exkolonies van Frankrijk, waar nog steeds het Frans de tweede taal is.

Inderdaad, behalve aardige geinteresseerde leerkrachten voor die talen heb ik Duits en Frans vooral kunnen oefenen in de vakanties vroeger met mijn ouders of relaties.

We gaan even niet reizen vanwege het Coronavirus, maar dochter wil graag op stedentrip naar Londen omdat ze daar ook Engels spreken en Frans en Duits is niet aan haar besteed.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2020 om 16:32

De Franse taal o.t.

Was en misschien is in bepaalde kringen een teken van hogere beschaving dan van het plebs, maar dan heb ik het vooral over adel, ik dénk hoogopgeleid en oud geld. Door bepaalde politici durf ik nog amper het woord elite te gebruiken, maar ik heb het nu over wat ík onder elite versta.

Kaaskopje

Jullie (Nederlanders) hebben geen keuze. Net zoals Denen en andere kleine taalgebieden (Zweeds, Noors, Slovaaks etc..) wordt jullie talen niet geleerd door buitenlanders, een paar uitzonderingen daargelaten. Daarnaast is Nederland een handelsnatie, die haar rijkdom te danken heeft aan trading, en het verkoopt nu eenmal makkelijker als je de taal van de handelspartner of iig Engels goed spreekt.
Wat Spaanstaligen betreft kan ik niet reageren, wat de Fransen betreft weet ik het wel: tot kort geleden (een jaar of 15) was taalonderwijs in Frankrijk vooral gebaseerd op lezen en schrijven. Spreek- en luistervaardigheid waren de weeskindjes. Het begint te veranderen, msde dankzij internet, maar het zal zijn tijd nidig hebben. De Fransen zijn bang om fouten te maken en de ander niet te verstaan als ze in gesprek gaan. Tel daarbovenop een regering dat zser beschermend is van de Franse taal, een wetgeving dat dwingt om alles te vertalen en televisiezenders die alles nagesynchroniseerd uitzenden....tja.
Daarnaast is het Frans (en het Spaans) een grotere taalgebied. Ik geloof dat er wereldwijd ongeveer 80 millioen mensen het Frans als moedertaal hebben, en ook nog iets van 220 millioen als tweede taal. Spaans is veel groter, 500 zoveel millioen mensen die het als moedertaal hebben. Dat maakt lui
Sini

Onderschat of overschat

https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/blog/corona-hysterie-of-onderschat.htm

Menno Oosterhoff tweet: Een ding is zeker. Als Corona echt uitbreekt gaan veel mensen roepen dat het schandelijk is onderschat en als het meevalt gaan veel mensen roepen dat het hysterisch is overschat.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2020 om 22:30

Sini nog steeds o.t.

Ik ken mijn geschiedenis 😊 en ik begrijp het verschil met Spaans, Frans en Engels ook. Ik heb zelf ook de indruk dat Fransen meer uit de Franse schulp kruipen.

Mijn sympathie ligt bij mensen die op zijn minst een poging doen om de ander ook tegemoet te komen. Zo weet ik nog dat ik stond te wachten bij de bakker in mijn dorp en Duitsers gewoon in het Duits stonden te bestellen. Ik vond het toen al (12 jaar of zo) een ergernis. Doe een beetje moeite als toerist. Maar dit is wel erg ver verwijderd van corona 😁.

Jo Hanna

Jo Hanna

09-03-2020 om 09:45

Dan doe ik ff OT mee

Ik werkte ooit als fotograaf bij rondvaartboten. Maakte van die toeristische foto’s. Ik vond toen met name veel Italianen heel grappig. Ze begonnen full speed Italiaans tegen me te ratelen en keken me dan verwachtingsvol aan. Kansloos. Meer mensen uit ander landen pasten in ieder geval hun spreektempo aan of probeerden een paar woorden in het Engels.

Groet,
Jo Hanna

Komt goed

Belgie heeft al weer heel lang geen regering. De Vlamingen willen zich afscheiden en Arjen Lubach stelt voor dat Wallonie dan bij Nederland komt. En dan passen we het volkslied ook een beetje aan en we doen wat fransachtig.

Misschien gaan we dan wel met meer mensen Frans spreken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.