Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anoniem

Anoniem

29-02-2020 om 13:54

Wat gebeurt er als Corona ....

De overhand neemt? En het niet te beteugelen is?


Ja vreselijk

Het leven is nou eenmaal lijden.

Het is ook zonde van je leven om je door angsten te laten regeren. Hoe houdt je het proportioneel?

En ook in die tijd was er leven. Er werd gezorgd voor de zieke mensen, buddy's, kerkdiensten, er kwam hoop door de ontwikkeling van medicijnen. Het was natuurlijk erg verdrietig voor veel mensen dat je collega's en vrienden kwijtraakte. Maar alles gaat voorbij, er komen weer betere tijden.

In die tijd heb ik ook veel in ziekenhuizen gewerkt. Maar het AIDS virus was veel minder besmettelijk dan het Coronavirus, dus zoveel angst daarover was er niet.

Nu moet je je veel beter beschermen als hulpverlener in het ziekenhuis.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 01:07

AnneJ

Je moest hele gekke dingen doen om AIDS te krijgen en nu moet je hele gekke dingen doen om Corona niet te krijgen (net even getankt bij een station met zo'n pin terminal en een fles ontsmetter erbij, best gedoe). Dus ja, het zijn heel verschillende virussen.

Ach Ad

'Er was dus wel degelijk iets om bang te zijn. '

Wat zul jij lijden.

Dat jij, die meteen klaar staat om mensen bij de kleinste fouten op de vingers te tikken, nu zelf in één posting 2x de bocht uitvliegt. Ben je zó hevig in paniek? Is Corona nóg bedreigender dan De Moslim?

Ten eerste: Vroeger Of Later komt uit 1974, niet 1977.
Ten tweede: het is Freddie, niet Freddy.

Fijne dag verder, en laat het los. Het komt zoals het komt.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 10:02

We zijn al twee IC afdelingen kwijt

https://www.nu.nl/coronavirus/6034470/opnamestop-ic-maasstad-ziekenhuis-na-positieve-test-op-coronavirus.html#coral_talk_wrapper

https://nos.nl/artikel/2325309-beatrixziekenhuis-gorinchem-gesloten-om-coronavirus-tien-patienten-in-nl.html

En de grote vloed aan ernstige patienten moet nog komen.
Dit is heel ernstig.

(ik denk dat ik de denial-trollen maar even ga negeren)

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 10:30

Mij verbaast dit ook. Je zou verwachten dat ziekenhuizen toch hyperalert zijn, ze weten al tijden dat dit eraan komt. En nu gaan er al twee voor de bijl.

Waarom in vredesnaam

..dat gehak op Ad? Begrijp ik echt niet. Hij maakt ook totaal niet de indruk in paniek te zijn, meer een roepende in de woestijn. Hij voorziet iets (terecht of niet) en waarschuwt ons. Geen idee of hij gelijk heeft of het toch veel te somber inschat, dat moet allemaal nog blijken. Maar je kunt hierover toch wel van mening/inschatting/angst verschillen zonder hatelijk te worden? En niemand denkt toch hoop ik echt dat hij liever gelijk heeft?!

On topic: ik ben niet bang, wel voorzichtig met 2 zorgenkinderen én in een stad waar al een IC gesloten is. Maar ik vind het moeilijk. Stel je houdt ze thuis, hoe lang dan? Incubatietijd kan oplopen tot 2 weken. Elk moment kunnen er nieuwe besmettingen zijn, dus die 2 weken verschuiven steeds.
Ik probeer me (ook) voor te bereiden op het scenario dat ze ziek worden. Dus voldoende medicijnen in huis etc.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 10:51

Anneque

"Stel je houdt ze thuis, hoe lang dan?"

Een weekje is genoeg, dan zijn de scholen wel dicht. Ik houd het zelf voor mogelijk dat ze morgen al dicht gaan als er een paar universiteiten besmet blijken door inreizende studenten. Langzamerhand wat voedsel verzamelen, liefst via bezorgdiensten is verstandig. De Makro is ook heel geschikt als je een pasje hebt. Vorige week was het er rond 21u nog heel stil.

Tamar

Tamar

02-03-2020 om 10:53

kwijt

De boel kan gewoon weer open als het ontsmet is. De vraag is alleen hoeveel hulpverleners er besmet zijn. Dat lijkt me een groter probleem.

bicyclette

bicyclette

02-03-2020 om 11:23

eens met Anneque

"Waarom in vredesnaam dat gehak op Ad"

Helemaal eens, heb dat ook in het andere corona-draadje geschreven. Blijkbaar vinden sommige mensen het heel moeilijk om om te gaan met verschillende meningen/opvattingen/inschattingen. Dan kiezen ze voor hatelijkheid en op de man spelen.

Het is toch vooral interessant dat mensen zo verschillend naar het virus-gebeuren kijken? En leerzaam. We horen en lezen deels dezelfde dingen maar juist ook andere zaken. En daarnaast kleuren we het allemaal op onze eigen manier in.

Niemand weet wat er precies de komende weken gaat gebeuren. En we maken allemaal onze eigen inschatting over de gevolgen en handelen daarnaar.

Ik zie het zelf op dit moment, net als Ad, ook behoorlijk somber in. Komt misschien ook omdat ik kort geleden nog in China was en al heb ervaren hoe het is als het maatschappelijke leven tot stilstand komt. Als het de Chinezen al niet is gelukt om - ondanks alle draconische maatregelen - de besmetting onder controle te houden, dan gaat ons dat in Nederland echt niet lukken met alleen wat extra handen wassen. Het enige dat écht effectief is, is allemaal thuis blijven. Die boodschap wordt door RIVM en andere overheden angstvallig (en bewust) gemeden. Absoluut begrijpelijk, maar ook heel begrijpelijk dat individuen (en steeds meer organisaties) andere afwegingen maken.

rode krullenbol

rode krullenbol

02-03-2020 om 11:32

De vraag "Waarom in vredesnaam dat gehak op Ad"

Beste bicyclette, Misschien geef je zelf al het het antwoord met je terechte constatering? "Niemand weet wat er precies de komende weken gaat gebeuren."

Roe krullenbol

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 11:36

bicyclette/Anneque

Pas op dames. Als je het voor mij opneemt vallen ze jullie ook aan.

(maar het wordt wel gewaardeerd)

Angela67

Angela67

02-03-2020 om 11:51

ik interpreteer het niet zozeer dat men het voor jou opneemt als wel voor het recht om roepende in de woestijn te zijn, zonder daarop afgerekend te worden. Niet persoonlijke bedoeld dus en misschien ook niet in relatie tot de inhoud?
gr Angela

Tja

Ik vind oprecht dat Ad's paniekzaaierij, gebaseerd op halve waarheden en onderbuikgevoelens, gevaarlijker is dan het coronavirus. Het doet me denken aan Thierry Baudet en Donald Trump. En ik wil tegengas geven in de hoop dat mensen hun onzin niet als waarheid beschouwen. Want het is klinkklare onzin wat ze uitkramen.

Jo Hanna

Jo Hanna

02-03-2020 om 13:32

Tegengas

Bij mij werkt het niet Sydney. Het is zo niet-inhoudelijk dat Ad me op slag een stuk redelijker toeschijnt. Wat hij zegt is bovendien ook niet zomaar te betitelen als 'klinkklare onzin'. Ik heb me wat ingelezen, ook internationaal, en de meningen van wetenschappers/deskundigen lopen bijzonder ver uiteen. Er is geen pijl op te trekken.

Ik denk nog steeds dat het verstandig is je niet over te geven aan doemdenken, dat de kans dat het 'niks voorstelt' klein is en de kans dat het een 'slachting' wordt ook. Maar dat er in ieder geval een serieus probleem is waar we een hele kluif aan gaan krijgen, zowel politiek als qua gezondheidszorg, is op dit moment toch niet meer met droge ogen te ontkennen. De voorbereidingen voor een grootschalige uitbraak zijn (gelukkig!) overal in volle gang. Dat is maar goed ook. Dat is precies wat nu moet gebeuren.

Groet,
Jo Hanna

Pluk

Pluk

02-03-2020 om 13:34

Vreemd

Wat haal jij er vreemde zaken bij Sydney. Wat heeft dit nu weer te maken met politieke roeptoeters? Ik denk dat het goed is om hier verschillende zienswijzen te lezen. Want niemand weet hoe dit gaat verlopen, jij ook niet! En jij roeptoetert nog het meest van allemaal, vind ik.

bicyclette

bicyclette

02-03-2020 om 14:11

Halve waarheden?

Sydney, volgens mij laat jij je een stuk meer leiden door halve waarheden en onderbuikgevoelens dan Ad. Wat is dan die klinkklare onzin die je noemt?

Als je meent dat mensen zich baseren op halve waarheden, dan zou je kunnen proberen daar een gewone discussie over te voeren. Vragen stellen, feiten en cijfers opvoeren.

Flavia

Flavia

02-03-2020 om 14:46

maatregelen op werk?

Zijn er bij jullie al maatregelen genomen op je werk?

Wij mogen geen bezoek meer ontvangen, moeten zo veel mogelijk thuiswerken en als het niet anders kan worden we bij de ingang verzocht onze handen te desinfecteren en wordt temperatuur gemeten. We mogen niet meer face to face vergaderen dat moet allemaal digitaal en bij alle wasbakken zijn instructies gekomen hoe de handen te wassen. Om maar een deel van de maatregelen naast reisverboden te noemen.

Let wel we zijn geen zorginstelling.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 14:58

Flavia

Behoorlijk grondig. Werk je bij een internationaal bedrijf?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-03-2020 om 14:58

Ad Hombre

Ik vermoed dat anti-vax jou én mij ook denial-trollen vindt.

"De vraag: Waarom in vredesnaam dat gehak op Ad?
Beste bicyclette, Misschien geef je zelf al het het antwoord met je terechte constatering? "Niemand weet wat er precies de komende weken gaat gebeuren."

Even kijken of ik je redenering goed begrijp. Ad is erg bezorgd en uit dit vrij expliciet op dit forum. Echter, niemand weet wat er de komende weken gaat gebeuren, dus degenen die minder bezorgd zijn over het virus mogen hakken op Ad?

Bedoel je dit?

Mijn hemel

Ik had #45 nog niet eens gelezen. Wat hebben Baudet en Trump hier nu weer mee te maken?! Lekker discussiëren zo. Stel dat Ad inderdaad onterecht paniek zaait. En stel dat paniek zaaien gevaarlijker is dan bagatelliseren (wat ik me afvraag). Dan nog zou je mij meer overtuigen met argumenten/feiten/statistieken dan dit soort framing.
Ik volg dit niet hoor. Gelukkig kan Ad heel goed voor zichzelf (en zijn gezin zorgen.

Pooh bear

Pooh bear

02-03-2020 om 15:20

Werk

Op mijn werk geen maatregelen behalve een mail om de rivm in de gaten te houden en extra op te letten en handen wassen enz
Maar thuis werken is bij mij ook onmogelijk.

Ik ben het een met Jo Hanna ik denk ook dat we echt een probleem hebben. En dat dit ook nog wel even gaat duren. Maar ik denk of eigenlijk hoop dat het niet zo erg wordt als Ad zegt.

Ondertussen zijn er steeds meer zieken onder de mensen die terug komen uit Italië terwijl er eigenlijk was gezegd dat we ons daar geen zorgen over hoefde te maken omdat het geen gebied is waar mensen op vakantie gaan.

De patiënt uit Loon op zand is in elk geval niet de eerste in Nederland aangezien er al in 2 ziekenhuizen al een week een patiënt met Corona hadden. Waarvan er in elk geval 1 niet in Italië is geweest. Dus dan moet er daarvoor al iemand geweest zijn die die persoon heeft aangestoken.

Maar hoe lang zou het virus er al geweest kunnen zijn. Misschien waren er al heel veel mensen met milde klachten die dachten dat ze griep hadden. Zou ik ook gedacht hebben als ik ziek was en niet in een risico gebied was zonder in een risico gebied te zijn geweest.

rode krullenbol

rode krullenbol

02-03-2020 om 15:36

Beste Anneque,

Neen, je begrijpt mijn redenering niet goed. Niemand weet wat er de komende weken gaat gebeuren, maar Ad Hombre doet alsof hij het wèl weet.

Rode krullenbol

Flavia

Flavia

02-03-2020 om 15:38

grote multinational die wereldwijd en ook in China produceert.

Mijn collega's die uit China terug kwamen van familiebezoek voor het Chineese nieuwjaar waren al verplicht minimaal 2 weken vanaf huis te werken ongeacht hoe dicht ze bij een mogelijke patient of gebied ook waren geweest.

Hier

Handen vaker wassen, normale hygiene met hoesten en niezen en bij twijfel thuis blijven. School van 1600 leerlingen en 150 man personeel. Lijkt me voorlopig voldoende. Ik ben niet bang, al helemaal niet voor rampscenario’s.
Overigens maak ik bezwaar tegen de term “denial-trollen” van Ad. Ik ben geen trol, ik geloof oprecht dat het een storm in een glas water is, net als alle levensgevaarlijke supervirussen van de afgelopen jaren. Dat is geen trollen of ontkennen, het is er een andere mening op na houden.
Ad en anderen mogen bang zijn zonder daarop aangevallen te worden, en ik mag een andere mening hebben.
De tijd zal leren wie er gelijk heeft. Ik hoop ik, niet (alleen) omdat ik graag gelijk heb maar vooral omdat niemand zit te wachten op een pandemie.

Daar ben ik het niet mee eens (dat Ad doet alsof hij wéét wat er gaat gebeuren. Hij _voorspelt_ het. Inherent aan voorspellingen is dat ze wel eens niet uitkomen. Ik heb hem (misschien niet zozeer in deze, maar toch zeker in de andere Coronadraad) verscheidene malen horen zeggen dat hij hoopt dat hij ernaast zit.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2020 om 16:57

Anneque

Inderdaad. Ik zie het aankomen als ik de data extrapoleer op aannames die ik expliciet probeer te maken en wat ik dan zie is erg zorgelijk. Als de data c.q. de aannames niet kloppen dan wordt het beter of slechter.

Mijn centrale punt is dat we maar heel weinig (over)capaciteit in onze zorg hebben. Het aantal gevallen hoeft maar weinig te stijgen om daar overheen te gaan. Dan kunnen ernstige/kritieke gevallen geen of onvoldoende zorg krijgen waardoor een deel van hen zal overlijden. Hoeveel, weet niemand. Dat het er veel meer zullen zijn dan waar idereen nu op rekent is vrijwel zeker.

De groeicurve van het virus in Nederland begint net en loopt hard op (dat weten we uit de meeste andere landen). Als we die niet weten af te buigen voor we het (zorg)plafond raken gaat het helemaal fout. Het RIVM weet dat en weet ook dat er geen oplossing is, maar hardop zeggen dat we op een afgrond afkoersen, dat durven ze niet, hard ingrijpen - tot dusver - durven ze ook niet. Dat vind ik diep frustrerend. Scholen dichtgooien en evenementen cancelen zou waarschijnlijk al een heleboel mensenlevens sparen. Ik zag gisteren die RIVM directeur op de TV, die werd zichtbaar nerveus toen de interviewer hem naar de ziekenhuiscapaciteit vroeg.

Schiet daar maar gaten in. Maar schiet geen gaten in mij, dat is tijdverspilling (en je zet jezelf ook voor gek).

Ik schat in dat het eerst mis gaat in Italie, let daar maar op.

De niet realistische kant van Ad

Een van die aannames is dat alles op slot zal gaan. Waar baseer je dat op en, als dat al zal gebeuren, hoe lang zal dat dan zo zijn?

De angsten die je uitspreekt wijzen op het willen uitbannen van de ziekte. In alles voorkomen dat jij of je dierbaren het krijgen. Dat is precies de onrealistische kant ervan. Die ziekte die is er en daar zullen we de rest van ons leven mee moeten leven. Elk griepseizoen weer en tot er een vaccin is met meer doden dan de griepen die ons bekend zijn.

Of jij of je dierbaren het krijgen is daarmee nog steeds de vraag. Het kan gebeuren, ja.

De Franse minister van onderwijs heeft alle schoolreizen (binnenland en buitenland) opgeschort. Hoewel dat overduidelijk een populistische maatregel is, vind ik het middel wel tegen de kwaal (de angst) opwegen.
Het is voorstelbaar dat op zijn minst één schoolklas in een ver vreemd buitenland in quarantaine raakt. Dat is niet fijn. Het mogelijk gedoe weegt niet op tegen het “belang” van een schoolreisje. Ik ben het met die minister eens dat het belang niet zo groot is.

Ik zit nu in Engeland. Volgende week rij ik naar Frankrijk.
Ik zie geen noodzaak om mijzelf het reizen te beperken.

Pooh bear

Pooh bear

02-03-2020 om 17:57

Wat ik me af vraag.

Wat gebeurd er als iemand die alleen is ziek wordt niet ziek genoeg maar iemand die zo en zo altijd al mantelzorg nodig heeft.
Die persoon moet dan thuis in quarantaine maar dan kan de mantelzorg niet meer komen.
Of zou die dan tijdelijk bij die persoon moeten blijven in quarantaine?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.