Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anoniem

Anoniem

29-02-2020 om 13:54

Wat gebeurt er als Corona ....

De overhand neemt? En het niet te beteugelen is?


rode krullenbol

rode krullenbol

05-03-2020 om 22:39

Zuiden

Of is het welvaartsniveau van dat voormalige 'wingewest' inmiddels dermate hoog, dat men er tegenwoordig afreist naar Italië om carnaval te vieren?

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

05-03-2020 om 22:41

P.S.

Massaal!

Om ook eens even aan te sluiten op het opmerkelijke woordgebruik van Ad Hombre.

Evert

Evert

05-03-2020 om 22:43

Of het zuiden had een week later kindervakantie en de Corona was nog niet in Italië toen de noorderlingen er waren

rode krullenbol

rode krullenbol

05-03-2020 om 22:53

Overigens

Ook de Pest heeft zich vanuit het Oosten eerste verspreid naar Noors-Italiaanse steden, om van daaruit toe te slaan in heel Europa. In Italië heeft deze ziekte dermate huisgehouden, dat er nog altijd met carnaval maskers worden gedragen die verwijzen naar deze rampzalige tijd. In Nederland heeft de Pest minder slachtoffers gemaakt.

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2020 om 23:02

Rode Krullenbol en Evert

Dan zou ik met mijn welvaartscenten liever voor een Caribisch carnavalsfeestje gaan.

Evert... mmmm, zou ook kunnen!

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 23:02

Rampzalig, da's ook best opmerkelijk.

rode krullenbol

rode krullenbol

05-03-2020 om 23:05

Tsja ...

Je kent me toch? Ik dacht: laat ik die Ad Hombre lekker nog eens extra bang maken!

Vindicat

Alle skiers van Vindicat zullen worden getest als ze terug zijn.

Beetje ot, maar ik zit me oprecht af te vragen hoe je een reis voor 900 mensen organiseert! Dat is niet 1 bus en 1 hotelletje ...

Angela67

Angela67

06-03-2020 om 08:20

ze worden niet getest

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/05/terugkerende-skiers-houden-stad-al-bezig-a3992870

De dienst bereidt zich nu op die terugkeer voor. „Ze komen met veertien bussen naar Groningen. We gaan hen opvangen op een nader te bepalen locatie in de regio. Op de locatie zullen we alle studenten voorlichting geven en zo nodig controleren”, zei Rietveld. Er zijn nu geen aanwijzingen dat een van de studenten besmet is. Mochten mensen klachten krijgen, dan zullen zij in Italië achterblijven, zei GGD-arts Jossy van den Boogaard.

gr Angela

Flavia

Flavia

06-03-2020 om 08:31

Voordeel

Met zo'n groep huur je het hele dorp af, minder menging met anderen.

Emmawee

Emmawee

06-03-2020 om 08:34

Testen heeft alleen zin

als iemand al klachten heeft.

Zeetakje

Zeetakje

06-03-2020 om 08:40

Buschauffeurs

Wat mij betreft zijn de 14 buschauffeurs helden. Nooit van mijn leven dat ik met ruim 60 mogelijk besmette studenten een kilometer of 1300 in een bus ging zitten.

Dat de studenten niet getest worden, vind ik op zijn minst opmerkelijk en dan druk ik me heel netjes uit.

Emmawee

Emmawee

06-03-2020 om 08:49

Zeetakje

Zie #132

Waarom

Net met mijn kleinzoon op pad geweest. Ik voel de waaromvragen bij alles opkomen.
Testen heeft pas zin als iemand klachten heeft, omdat het virus anders in een te lage mate in het lichaam aanwezig is.
De test kan dan niet vinden.

mirreke

mirreke

06-03-2020 om 09:52

Of komt het door de vakantiespreiding?

Een gerenommeerd wetenschapsjournalist stelt het als volgt:

We hollen achter de feiten aan omdat symptomen en besmetting pas duidelijk worden na gemiddeld twee weken. We zien nu dus eigenlijk het verleden, net zoals we dat is als je naar de sterren kijkt. We zien het licht van een ster niet zoals het nu is, maar zoals het was toen dit licht de reis naar ons begon.

En als we de besmetting nog willen indammen zouden we nu moeten handelen alsof het al twee weken later is...

zeetakje

"Dat de studenten niet getest worden, vind ik op zijn minst opmerkelijk en dan druk ik me heel netjes uit."

Dit soort uitspraken en je bent niet de enige die dat doet, zorgen alleen maar voor verdere paniek en wantrouwen richting ggd/rivm etc
Je hebt er geen verstand van maar je doet wel zo'n uitspraak. Waarom vraag ik me af?

Zeetakje

Zeetakje

06-03-2020 om 09:57

Emmawee

"Zie #132"

Dat wil niet zeggen dat ik "vrijwillig" urenlang met ze in een bus zou gaan zitten.
Dat je niet besmettelijk bent als je nog geen verschijnselen hebt waag ik voorzichtig te betwijfelen nl.

Verder doe ik, met hier en daar een aanpassing en een wat andere planning ook redelijk mijn ding hoor, ondanks het feit dat ik en ons oudste kind tot de risicogroep behoren. Het is niet zo dat we onszelf opsluiten, maar je kan het ook overdrijven.

Zeetakje

Zeetakje

06-03-2020 om 10:02

Alkes

"Dit soort uitspraken en je bent niet de enige die dat doet, zorgen alleen maar voor verdere paniek en wantrouwen richting ggd/rivm etc"

Er is bij ons thuis zeker geen sprake van paniek, wel van voorzichtigheid i.v.m. risicogroepers in huis. Mijn vertrouwen in de ggd en vooral het rivm is er wel, maar het is absoluut geen 100% en dat mag.

Emmawee

Emmawee

06-03-2020 om 10:35

Zeetakje

Ik reageerde op je laatste zin:
"Dat de studenten niet getest worden, vind ik op zijn minst opmerkelijk en dan druk ik me heel netjes uit."

Het niet testen is niet opmerkelijk, maar juist heel logisch. Verstandig ook, omdat vals-negatieve uitslagen echt een gevaar zouden kunnen vormen.

Over de reële risico's van de betreffende buschauffeurs weet ik niet veel, maar ik neem aan dat een gemiddelde stadsbuschauffeur een minstens zo groot risico op besmetting loopt.

@Kaaskopje Zuiden vs noorden

> Kan het zo zijn dat niet iedereen in het Zuiden dol is op carnaval en daardoor verhoudingsgewijs meer mensen uit het Zuiden naar Italië zijn afgereisd?

De mensen in het noorden hadden de voorjaarsvakantie een week eerder dan de mensen in het midden en zuiden. Ze zijn naar Italië gereisd in een week dat er nog nauwelijks besmettingen waren.

Zeetakje

Zeetakje

06-03-2020 om 11:57

Emmawee

Wat dat te vroeg testen betreft heb je gelijk. Vals negatief is een risico.

Maar ik vraag me af of de studenten de eerste verschijnselen serieus allemaal gaan melden? 900 zijn er heel veel en ze zijn tenslotte ook vertrokken toen er in noord-italie al een aantal steden afgesloten waren. Weliswaar niet de stad waar zij heengingen, maar wel in de regio. Dat is geen kritiek, maar geeft wel de jeugdige onbevangenheid aan. Er was tenslotte al bekend uit China hoe snel het virus zich verspreidt, dus helemaal een verrassing dat het in Italië zo snel ging kan het niet zijn. Ze moeten zich diep van binnen wel een heel klein beetje gerealiseerd hebben dat ze een risico(otje) namen. Ik neem maar aan dat ze nu heel goed geïnstrueerd worden.

En natuurlijk kan een willekeurige buschauffeur in de streekbus het ook oplopen, maar het is nou eenmaal zo dat de instanties voorlopig aanhouden dat degenen die in risicogebied geweest zijn zich bij verschijnselen moeten melden en de chauffeur van de stadsbus (nog) niet. Dus gaan ze er vooralsnog kennelijk vanuit dat de studenten een grotere kans hebben dan de buschauffeur van de streekbus. En tot nu toe komen de meeste besmette mensen uit een risicogebied, dus die gedachtengang kan ik me wel enigszins voorstellen.

Eén van mijn kinderen reist vandaag met het OV en ik kreeg vanmorgen een appje dat de bus bijna leeg was en dat is op de gemiddelde vrijdag op zijn traject wel anders. Van de trein heb ik niets gehoord, maar gisteren kwam er niemand in zijn buurt zitten, terwijl de trein anders overvol is. Nou heeft hij wel expres een beetje zitten kuchen, dus misschien dat dat afschrok.

Hoezo niet?

'Dat wil niet zeggen dat ik "vrijwillig" urenlang met ze in een bus zou gaan zitten.'

Je zit toch ook vrijwillig in het OV, de bioscoop, de klas, noem maar op?

Pooh bear

Pooh bear

06-03-2020 om 12:25

Songfestival

Ik ga er van uit dat die niet door gaat of Anders zonder publiek. Ik hoop zo voor mijn dochter dat hij dan uitgesteld gaat worden naar volgend jaar.

Ze wil al heel lang een x naar het songfestival en was zo blij dat het eindelijk een x naar Nederland komt. Nog blijer dat het haar gelukt is voor allebei de voorondes kaartjes voor de familie show te bemachtigen (het oefenen)
Alleen de finale is haar nog niet gelukt. Ze stuurt me net een app met wanneer de verkoopronde van de laatste kaartjes begint.
Maar kan me dus echt niet voorstellen dat ze het songfestival gewoon door laten gaan met deelnemers en publiek uit heel Europa.

Zeetakje

Zeetakje

06-03-2020 om 13:16

De bios?

"Je zit toch ook vrijwillig in het OV, de bioscoop, de klas, noem maar op?"

Nou, als ik zou weten dat ik tussen 60 mensen zou zitten die rechtstreeks uit een risicogebied komen, denk ik dat ik die bios wel een keertje over zou slaan hoor.
En ik ben niet de enige. James Bond is niet voor niets een half jaar uitgesteld. Ze vrezen waarschijnlijk dat er geen hond komt kijken nu. Nou ja, in ieder geval aanzienlijk minder bezoekers en het draait toch om de centen natuurlijk.

In het OV is het trouwens een stuk minder druk, als ik mijn kind en buurkinderen moet geloven, dus ook daar stappen mensen minder snel in.

En bij James Bond en het OV weet je dan nog niet eens zeker of er mensen uit het risicogebied aanwezig zijn. Van een bus uit Noord-Italië weet je 100% zeker dat 100% daar geweest is. Voorlopig komt het overgrote deel van de besmette mensen in Nederland daar vandaan.

En ik ga gewoon naar buiten en doe wat ik moet doen, maar ik zoek het niet op door bewust anderhalve dag in een bus rond te toeren met mensen die in een risicogebied geweest zijn. Dat is een keus en wellicht speelt de kwetsbaarheid van een van onze kinderen daar een rol bij.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 14:13

mirreke

"We hollen achter de feiten aan omdat symptomen en besmetting pas duidelijk worden na gemiddeld twee weken. We zien nu dus eigenlijk het verleden, net zoals we dat is als je naar de sterren kijkt. We zien het licht van een ster niet zoals het nu is, maar zoals het was toen dit licht de reis naar ons begon.

En als we de besmetting nog willen indammen zouden we nu moeten handelen alsof het al twee weken later is..."

So very true. Dat maakt het voor 'gewone mensen' en politici zo moeilijk te vatten. Je bent altijd 2 weken te laat. Eigenlijk hadden we al maatregelen moeten nemen (evenementen verbieden, vakanties cancellen enzo) voordat het virus in Nederland was. Dan hadden we nu misschien een paar gevallen.

Maar niemand weet meer hoe vreselijk gevaarlijk een grieppandemie is.Mijn opa en oma die de Spaanse griep hebben meegemaakt zijn allang dood en kunnen ons niet meer waarschuwen.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 14:15

Pooh bear

"Ik ga er van uit dat die niet door gaat of Anders zonder publiek. Ik hoop zo voor mijn dochter dat hij dan uitgesteld gaat worden naar volgend jaar."

Dat festival gaat sowieso niet door. Ik neem aan dat het uitstel wordt, tenzij we het virus niet onder de knie krijgen en dan wordt het waarschijnlijk eerder een online gebeuren.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2020 om 14:16

Zeetakje

"Maar ik vraag me af of de studenten de eerste verschijnselen serieus allemaal gaan melden?"

Tja, wat zou jij doen? Je wilt naar huis, maar als je toegeeft dat je symptomen hebt moet je in virusnest Italie blijven, met dokters die geen Engels spreken. Moeilijke keus...

Dichtbij

Gisteravond was ik naar een muziekoptreden, waar ik regelmatig ben. Er was maar de helft van het publiek dat er anders was.
Mijn vriendinnenavond gaat niet door, er zijn minimaal 2 vriendinnen in de kwetsbare groep.
Dochter zou volgende week naar haar vriendje die een stage doet in Duitsland. In de buurt van Hagen, coronagebied. We hebben vandaag besloten dat dat dan toch maar niet door kan gaan.
Mijn vrijwilligerswerk gaat wel door, maar we geven elkaar geen hand meer. Vanmorgen weer allerlei alternatieve begroetingen gezien.

Pooh bear

Pooh bear

06-03-2020 om 15:25

Het zal zeker niet op de gewone manier doorgaan. Maar dan zijn er verschillende opties. Ze kunnen het uitstellen.
Maar ik las ergens dat het dan waarschijnlijk vanuit studio’s ieder in eigen land zonder publiek gedaan wordt.
Ik hoop dus heel erg op uitstellen dan kan ze later alsnog. Zo niet moet ze maar hopen dat het songfestival wordt gewonnen door een land wat niet al te ver weg is. En dat ze weer aan kaartjes kan komen.

Bennikki

Bennikki

06-03-2020 om 15:28

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.