Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:17

Versoepeling maatregelen

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-niet-iedereen-blij-met-versoepeling-maatregelen-noodsituatie-horeca-nog-niet-voorbij~adfe940d/

Dat was te verwachten, de ene groep is blij de andere niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom het campingsanitair nog niet open mag maar men wel in een restaurant naar de wc kan?


Hier

Moet je eerst tien meter lopen met je handen aan die coronakar, en dán kun je hem pas schoonmaken.
Die onzin. Allemaal schijnveiligheid.
Belangrijkste is niet aan je gezicht zitten en je handen goed en vaak genoeg (en op de juiste momenten) wassen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

09-05-2020 om 23:24

Bij onze Plus

Worden wagentjes nog steeds schoongemaakt met een stoomreiniger. Door een medewerker. Elke klant gaat de winkel in met een gereinigd karretje,
Maar dat het overal drukker wordt - inderdaad.

Lou

Lou

09-05-2020 om 23:40

Coronakarren

Ik moet ook een vieze kar pakken die ik pas een paar meter verderop kan schoonmaken met een nondescript goedje uit een spuitbus. Maar of het daarom ook meteen onzin is? Overigens raak ik de kar dan niet aan voor die paar meter, ik zorg wel dat er iets tussen mijn hand en de kar zit. Is dat dan ook onzin? En dan maak ik 'm dus schoon met iets waarvan ik niet weet wat het is. Maar ik verwacht eigenlijk wel dat het wat helpt. Ik ga niet poetsen voor de sociale wenselijkheid. Dat zou ik pas onzin vinden.

Triva

Triva

09-05-2020 om 23:54

inderdaad

Handen wassen voor je van huis gaat, niet aan je gezicht komen en handen wassen als je de boodschappen hebt opgeruimd. Zo simpel is het.

Zelf

Ik neem mijn natte doekjes mee, ik heb vooral ook hier vooral ingeprent dat dat virus niet tegen zeep kan, dus ik kan per direct schoonmaken of iets aanpakken. En inderdaad bij thuiskomst flink handen wassen met zeep. En dingen die ik niet vertrouw of aangezeten heb afnemen met natte doekjes

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2020 om 00:11

Zelf doekjes meenemen

Als je met een "corona kar" moet lopen, haal je er toch zelf even een reinigingsdoekje overheen? Ik ga amper de deur uit, maar áls ik de deur uit ga neem ik een pakje doekjes mee.

Bas

Bas

10-05-2020 om 01:09

Ja dat zelf even schoonmaken

Maar dat heeft wel tot enorm irritant gevolg dat je de sporen echt overal terug ziet. Want waar laat je dan dat schoonmaakdoekje?
Echt overal vind je zakdoekjes, handschoenen, schoonmaakdoekjes ed.

Ik vind het zelf ook wel wat genoeg zo.
Het 'grote opassen' is echt wel verdwenen. Mensen houden geen afstand meer, het is overal druk.
Dan ga ik er ook niet meer zo in mee, ben zelf een stuk relaxter geworden. (want het heeft toch echt alleen maar zin als we het met genoeg mensen doen)
Ik probeer zelfs het handen wassen wat af te bouwen, want die blijven kapot.
Niet helemaal hoor, en ik blijf mijn handgel ook volop gebruiken, heb bijv een pompje in auto, handig.

Maar het panische is er wel wat vanaf.
Op mijn week houdt ook echt niemand zich aan voorschriften, het heeft dan weinig zin om dat zelf wel te blijven doen.

Maar niet aan gezicht komen vind ik echt een enorm lastige. Hoe doen jullie dat??

Weggooien niet nodig

Rommel op straat en overal is hinderlijk en je snapt die mensen niet, maar ook nu is dat echt niet nodig. Ik laat die doekjes gewoon bij de boodschappen zitten in de tas.
Thuis gooi ik ze wel weg.
Kinderen zijn groot, dus als die met rommel van die aard aankomen dan roepen ze even of we de prullebak open willen doen. En wassen daarna hun handen.
Het vraagt wat attentie maar dan heb je hopelijk ook wat.

Aan mijn gezicht kom ik alleen als het echt niet anders kan met een schouder of met een vers nat doekje.

Bas

Bas

10-05-2020 om 01:25

Nee

Natuurlijk is het niet nodig maar het lijkt helaas toch voor veel mensen te moeilijk.
Dat vind ik wel een groot nadeel van deze hygiëne.

Ik heb echt veel jeuk aan mijn gezicht. Moeilijke huid denk ik. En veel hooikoorts waardoor mijn neus ook steeds jeukt. Ik probeer wel steeds zakdoekjes mee te nemen om daarmee te wrijven maar ik blijf het moeilijk vinden.
(ik zie trouwens veel mensen aan hun gezicht komen)

Op1: Het besmettingsrisico als de scholen opengaan

https://www.npostart.nl/op1/09-05-2020/POW_04672754

2/3 van de leerkrachten zou direct zonder problemen weer gaan starten.1/3 houdt zorgen en 7.000 leerkrachten willen niet dat de basisschool weer open gaat.

En terecht bezorgde leerkracht die desgevraagd liever even had gewacht wat de uitkomst was in Denemarken waar nu 14 dagen de scholen weer open zijn. Daar liggen dalijk de data voor het oprapen en dan kun je beter beslissen hoe en wat.

Dan een filmpje van een een wat oudere en wat obese vader van een zoon van iets van 9 of 10 jaar die zijn zijn zoon thuis houdt want wie moet er voor deze jongen zorgen als zijn vader ziek wordt en bovendien zorgt zijn vader ook voor opa en oma/zijn eigen ouders.

En dan de opgewekte directeur van de basisschool: nee, alle leerkrachten hier horen bij de 2/3 die graag weer naar school gaan. Goed, ze wil de zorgen van de kritische leerkracht niet te kort doen maar ondertussen.
En met zo'n ouder als in het filmpje zou ze gaan praten, ze doet nu al niets anders. Met zijn 2en thuis is toch wat weinig sociaal.

Want, er zijn de afgelopen 8 weken toch nog heel wat kinderen op school gekomen en daar zijn geen nieuwe coronagevallen door voorgekomen. En het is toch wel in het belang van het kind dat het weer naar school gaat daar moet het belang van de ouderen dan maar voor wijken?

En hoe gaat dat dan als zo'n vader wel ziek wordt, of diens ouders? Wie heeft dat risico dan genomen?

Ik zou alvast mijn rug rechten en zelf besluiten of mijn kind al dan niet naar school gaat en hoe en waarom al gaan ze op hun kop staan. Risico nemen met je gezondheid kun je alleen zelf bepalen.

Hooikoorts

Ik neem antihistaminica als ik last heb van hooikoorts en als ik twijfel neem ik tabletten en water mee. Want je wil niet staan sniezen in de winkel. Als ik op de fiets spring buiten dan weet ik al snel hoe de bui erbij staat. En je kunt de hooikoortsberichten volgen.

En dan heb je ook nog neusspray. Dat heb ik nog niet geprobeerd omdat het niet nodig is als ik een tablet genomen heb. Maar dat houd ik wel in mijn achterhoofd.

ElenaH

ElenaH

10-05-2020 om 06:38

Dat filmpje inderdaad

'En met zo'n ouder als in het filmpje zou ze gaan praten, ze doet nu al niets anders. Met zijn 2en thuis is toch wat weinig sociaal.'

Bizar. Die jongen zit al 8 weken thuis, en nu ineens zou dat niet goed zijn? Rare reactie van die directeur.

@Emma

@Emma

10-05-2020 om 07:06

Scholen

Er zijn scholen waar ze online een parallel lesprogramma hebben voor kinderen die niet komen. Helemaal parallel is het niet natuurlijk maar beter dan niks. Zo'n jongen die thuis zit is echt niet de enige en daar heeft hij natuurlijk meer aan dan aan zo'n gesprek..

Iets anders: gisteravond heb ik de Luizenmoeder zitten kijken. Dat is nu echt bizar en uit een ver verleden

Gezicht

Nadat ik plichtmatig een doekje over m'n winkelwagentje heb gehaald wrijf ik over m'n neus waar ik kriebel aan heb, doe ik m'n haar met mijn hand achter m'n oor en bijt ik gedachteloos aan het haakje aan m'n nagel. Ik was mijn handen niet echt vaker dan normaal. Ik ben er echt laks in. Ik ga er maar vanuit dat de kans op besmetting via winkelwagentjes te verwaarlozen klein is.

skik

Zonne

Zonne

10-05-2020 om 08:43

Logisch dat het drukker wordt

Mensen hebben nu hun uitgestelde aankopen echt nodig. Veel winkels waren al wel gewoon open en er is niets met anderen gebeurd die gewoon gingen, dus nu durven er meer mensen te gaan.

Plus dat je je scheel betaalt aan verzendkosten voor kleine dingen die je gewoon in de buurt kunt kopen.

Zus

Zus

10-05-2020 om 11:37

Bas

Je schrijft dat mensen op je werk zich niet meer aan de maatregelen houden en dat het daarom voor jou ook niet meer zinvol is. Ik zou juist nu meer dan eerst afstand proberen te houden en je handen nog vaker wassen. Juist door de laksheid van anderen is de kans groter geworden dat iemand besmet /is en jij dan ook als je het gaat loslaten. Voor je handen zou ik uierzalf aanraden, insmeren voor je gaat slapen.

Bas

Bas

10-05-2020 om 13:43

Zus

Ik kan me voorstellen dat je juist extra alert wordt als anderen lakser worden.
Voor mij werkt dat dus niet zo, ben meer een aanpasser.
Ik zie ook te veel besmettingsmogelijkheden, zeker op mijn werk. Meer dan het risico wat inperken kan ik niet, mezelf helemaal beschermen is bij ons onmogelijk. Op het moment dat de rest hier niet aan mee doet wordt het water naar de zee dragen, dus nee dank je.

Maar ik houd heus nog wel afstand en was mijn handen.
Maar ik neem niet meer bij alles wat ik doe handschoenen mee ed. Open een vitrinedeur bij ah en sluit mezelf af van het idee dat die mogelijk besmet is. Etc.

Angela67

Angela67

10-05-2020 om 14:13

bas

hoe kan je nou zoveel inzicht in je zelf hebben en niet bereid zijn eraan te werken?
je bent toch niet een pleaser eersteklas die alleen maar klakkeloos volgt en niet nadenkt? Je klinkt intelligenter dan dat.
en als je wel nadenkt en toch geen moeite wilt doen dan vind ik het vooral egoïstisch. Maar zeg dat dan, niet dat je een 'aanpasser' bent.
gr Angela

Angela67

Angela67

10-05-2020 om 14:15

dit geschreven hebbende is het voor iedereen een worsteling, want niemand vindt dit leuk. maar als iedereen die nadenkt en zichzelf observeert zich gewoon maar neerlegt bij dingen dan klinkt dat wel alsof het allemaal toch niet goed komt.
En ook dat gevoel is dan weer verklaarbaar, maar nog steeds geen onvermijdelijk feit voor de rest van ons leven.
gr Angela

Chrono

Chrono

10-05-2020 om 14:51

Lakser

Hoe lakser iedereen wordt, hoe meer ik aan huis en tuin gebonden ben. Toen iedereen zich braaf aan de regels hield kon ik makkelijk een wandeling maken, tegenliggers doken netjes het struikgewas in, net als ik. Inmiddels moet ik nog verder uitwijken en ongeveer de sloot in springen.
Winkels bezoek ik al maanden niet meer.

Tihama

Tihama

10-05-2020 om 15:29

valt hier mee

In het kader van 'hier': ik woon in Almere. Ik kom eigenlijk alleen nog maar bij de supermarkt. En 1 klein uitstapje naar de boekhandel in het kader van koop lokaal.

Omdat ik wel gewoon 5 dagen werk, kom ik meestal (tegen mijn zin in) in het weekend in de winkel. Vomar, Deen en Lidl. Dat gaat echt voortreffelijk. Ik vind dat iedereen in de winkel zich keurig aan de regels houdt. Niet alleen gepoetst karretjes, maar ook elkaar ruimte geven.

Verder sluit ik me zoveel mogelijk af: precies vanwege de reden: Er zijn al teveel mensen die laks worden, dus als ik braver ben, dan gaat het gemiddeld het beste.

Ik heb net even de statistieken van Denemarken opgezocht: de scholen zijn daar nu al 3,5 week open (geen 2 dus). Een echt effect had dus allang zichtbaar moeten zijn. De lijn gaat echter, gelukkig, nog steeds naar beneden. Ook in Denemarken zijn ze niet zomaar opengegaan: ook daar is het omkleed met veel extra maatregelen.

Vandaag zag ik een klein college van prof Martijn van der Steen. Hij legt uit welke strategieën een overheid/bedrijf kan toepassen om om te gaan met een situatie van onbekende onbekenden. Ik vond het een erg goed verhaal. Kleine stapjes, uitproberen, bijsturen, nieuwe kleine stapjes. Je kunt alleen vooruit komen door blind tastend uit te proberen. Boem = ho.
En dat dan een beetje wetenschappelijk.


https://www.youtube.com/watch?v=optUGe72m1I

Ik ben eigenlijk best tevreden hoe het hier gaat. Sommige mensen zijn gewoon heel erg dom, maar daar is niks nieuws aan.

Zonne

Zonne

10-05-2020 om 16:16

Bovendien

"Sommige mensen zijn gewoon heel erg dom, maar daar is niks nieuws aan."

Bovendien zijn die mensen die dom zijn al wekenlang heel erg dom. Die beginnen daar niet ineens mee.

De rest wordt geleidelijk wat losser, maar de meesten houden gewoon afstand hier. Het schijnt wel drukker te zijn in de binnenstad, maar daar kom ik nooit. Als ik ga hardlopen of wandelen zie ik nog evenveel (of weinig) mensen. Voor iedereen die nu extra naar buiten gaat is er bij iemand anders de klad in gekomen.

drukke binnenstad

Er gaan nu meer winkels open, maar vaak wel met sterk ingekrompen openingstijden. De koopavond eraf, de zondagopening eraf, en ook minder uren op de gewone dagen. En dat dan in combinatie met beperkingen in het aantal bezoekers, dat kan haast niet anders dan leiden tot lange rijen op de stoep.

Ik woon in Amsterdam aan de rand van de stad en hier valt het nog mee, maar ik was laatst meer richting het centrum gegaan en daar zie je wel problemen: de stoepen zijn vaak ook te smal om comfortabel plaats te bieden aan een rij wachtenden en aan passanten, van de stoep af gaat ook niet, want op het daarnaast gelegen fietspad stopt het verkeer ook niet. Het echte oude centrum is dan wel weer vrij rustig naar ik begrijp omdat alle toeristen weg zijn, maar ik ben niet meer rond de Dam geweest sinds 13 maart (toen het uitgestorven was, maar toen waren ook vrijwel alle winkels dicht).

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

10-05-2020 om 18:01

Chrono

"Hoe lakser iedereen wordt, hoe meer ik aan huis en tuin gebonden ben. Toen iedereen zich braaf aan de regels hield kon ik makkelijk een wandeling maken, tegenliggers doken netjes het struikgewas in, net als ik. Inmiddels moet ik nog verder uitwijken en ongeveer de sloot in springen."

Volgens mij loop je buiten weinig risico zolang je je niet langdurig in groepen ophoudt (voetbalstadion en concerten e.d.) maar dat is makkelijk te vermijden. Hoe harder het waait hoe beter. Zelfs binnen lijken mensen pas besmet te raken als ze langere tijd in elkaars gezelschap verblijven. Bij een uitbraak in een kantoortuin raakte nagenoeg alleen mensen op aangrenzende plaatsen bezet en nauwelijks mensen via het koffieapparaat of de lift of zo. Dat verklaart ook dat de 'lockdown' zo goed werkt want dat soort situaties zijn eigenlijk grotendeels afgesloten.

"Winkels bezoek ik al maanden niet meer."

Als je het kan vermijden is dat zeker verstandig.

Bas

Bas

10-05-2020 om 23:04

Pff Angela

Ik kan niet zoveel met je verwijtende teksten.
Hoezo wil ik geen moeite doen?
Ik houd me nog steeds aan basale regels en ik denk dat ik net nog voorzichtiger ben dan gemiddeld, ben van nature ook minder sociaal dan gemiddeld dus dat scheelt in deze ook flink.

Maar ik ben niet roomser dan de paus en het lijkt me, nogmaals, totaal geen zin hebben om bepaalde maatregelen te handhaven als het gros het niet doet.

Ik zag het zelf ook ook liever anders.
Maar de beer is nu los, mensen komen uit de lock down en houden zich praktisch nergens meer aan, dat wordt nu alleen maar erger.

Zelfbescherming

Je kunt sowieso wat blijven doen voor je eigen bescherming. Als je je kwetsbaar weet ga je bijvoorbeeld niet met het ov maar met de fiets of de auto. En sowieso werk je zoveel mogelijk thuis.
Zoek je boodschappenmoment zorgvuldig en bestel waar mogelijk online.
Zolang je kleffe warme samenkomsten vermijd als bezoeken aan nachtclubs en zo of opeengehoopt in een metrostel of bus, of zingend in een kerkruimte zonder de benodigde ruimte van meer dan 1,5 meter. Zingen geeft een grotere range aan druppeltjes.
Stap uit de lift als er iemand bij je instapt of voorkom dat ze bij je instappen.
Raak zelf geen zaken, liftknopjes of deurknoppen buiten, aan zonder bescherming.
En was je handen goed en maak goed schoon met natte doekjes.
Wat kan dat schelen?
En als er eens iets niet helemaal volgens de regels gaat laat de regels dan niet helemaal los.

Ik hoorde vandaag van verschillende mensen die toch voor moederdag op bezoek waren gegaan. Soms alleen op afstand in de tuin maar soms ook vanwege het slechter wordende weer 'even' binnen. Maar dan wel op afstand.

Dan zou ik na afloop van het bezoek ook de oppervlakken afnemen met een nat doekje of sopje. Evenals de deurposten en klinken en armleuningen waar men eventueel mee in aanraking is geweest.

Voorkomen is beter dan genezen......

Horeca

https://nos.nl/video/2333400-seoul-sluit-nachtclubs-en-bars-na-nieuwe-besmettingen-opmaken-voor-tweede-golf.html

Het is vreselijk voor de horeca maar op de 'ouderwetse' manier, allemaal binnen aan de bar aan de drank onder de glitterlichten, gaat het echt niet.

Buiten op afstand en afhaal en drive through en wat je ook kunt verzinnen maar niet dit.

" Seoul sluit nachtclubs en bars na nieuwe besmettingen: 'Opmaken voor tweede golf'

Nadat Seoul eerder al had besloten alle nachtclubs en bars voor twee weken te sluiten, moeten nu ook clubs in de omgeving van Seoul dicht. Afgelopen dag zijn er 34 nieuwe besmettingen gemeld in Zuid-Korea, waarvan 24 rond een uitgaansgebied in Seoul. "

Angela67

Angela67

10-05-2020 om 23:47

Raar

Bas nou doe je het weer. Je zoekt gewoon excuses; omdat de rest het niet zou doen hoef jij ook niet.
1. Lekker voorbeeld voor je kinderen/directe omgeving
2. Stel je voor dat iedereen zo denkt en handelt
3. Je hebt waarschijnlijk ook totaal ongelijk want jouw ervaringen zijn per definitie niet statistisch relevant. Dus het is ook nog eens contraproductief om jouw observaties (die gekleurd zijn) tot waarheid te verheffen .

Dus hoe komt het dat je dit niet snapt? En als je het wel snapt dan zeg je toch gewoon dat jij het niet belangrijk genoeg vindt? Hoe zouden je kinderen reageren? Of je directe buren?geven die je groot gelijk en is dus alles dan maar gewoon klaar?
Doe je ook geen enkele moeite om jezelf in een actiever, realistisch spoor te krijgen?
Gr Angela

Bas

Bas

11-05-2020 om 02:00

Tsja Angela

Ik snap je postings niet zo goed. Die ik trouwens vervelend van toon vind. We hoeven het toch niet eens te zijn om aardig te blijven naar elkaar?

Ik weet wel bijna zeker dat ik alleen maar verwoord zoals dat voor veel mensen ook werkt.
Dat zien we nu toch ook om ons heen??
En nogmaals voor mij zit daar wel degelijk logica in want het werkt echt alleen maar als genoeg mensen mee doen.

Maar geen zorg hoor, ik ben nog steeds een prima voorbeeld voor mijn omgeving. Ik houd prima afstand en ben erg hygiënisch. Volgens mij val ik in herhaling trouwens dus ik begrijp het niet zo...

Ik word alleen makkelijker. Houd afstand maar wring me bijv niet meer zo in bochten als anderen geen afstand houden. Simpel omdat het nu te veel mensen worden die geen afstand houden.

En AnneJ je lijstje is mooi en strevenswaardig maar niet altijd en voor iedereen haalbaar.
Zo kan ik door mijn drukke baan bijv slecht mijn winkelbezoek plannen.
(Maar behalve boodschappen doen en veilig met hond wandelen blijf ik veilig thuis hoor. Mij zul je niet in de wachtrij bij ikea aantreffen
Op mijn werk zijn er ontelbare plekken die potentieel besmet zijn en waar ik nonstop mee in aanraking kom en mezelf voldoende beschermen is echt niet mogelijk.
Dan kan ik panisch blijven, me ziek melden of er het beste van proberen te maken en er wat meer bij te ontspannen. Dat laatste is niet alleen een keuze maar bijna noodzaak om niet overspannen te worden.

Liever had ik op mijn werk (zorg) een heel ander pakket aan maatregelen gezien, al vanaf het begin. Actiever testen, veel meer preventieve bescherming, meer poetspersoneel ipv nu juist minder, laagdrempeliger ziek kunnen melden, juist voor zorgpersoneel enz enz.. Maarja, ik zit niet in de politiek dus ik ga hier helaas niet over.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2020 om 09:20

Bas

Simpel omdat het nu te veel mensen worden die geen afstand houden.===

Dit vind ik dus echt iets om boos over te worden. Niet speciaal op jou, maar in het algemeen.

Wat ik best zorgelijk vind klinken, is dat jij in je zorgbaan nog steeds niet verantwoord kunt werken. Dat lijkt me ook een extra reden om buitenshuis toch strak de regels te blijven naleven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.