Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:17

Versoepeling maatregelen

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-niet-iedereen-blij-met-versoepeling-maatregelen-noodsituatie-horeca-nog-niet-voorbij~adfe940d/

Dat was te verwachten, de ene groep is blij de andere niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom het campingsanitair nog niet open mag maar men wel in een restaurant naar de wc kan?


Misschien de frequentie Triva?

Op een camping is een deel van de gasten, die geen eigen sanitaire voorziening heeft, permanent afhankelijk van gedeelde voorziening, dus veel mogelijke contact- en besmettingsmomenten.
In een restaurant gaat niet iedere klant naar de toilet. Veel mensen gaan toch liever thuis en kunnen wel even wachten.
Het is overigens maar een uitstel van een maand.
En bovendien kunnen wij hier wel speculeren maar er is over nagedacht en op een gegeven moment een route bedacht die mogelijk meer te maken heeft met iets praktisch als 'niet allemaal tegelijk weer los' dan met wat precies. Er is in de commissies geprioriteerd en je kunt het mogelijk niet precies achterhalen waarom wat bedacht is.

Arbitrair

Ze kunnen nooit regels maken die voor elke situatie even logisch en 'eerlijk' zijn. Sneu als je net de sjaak maar ze moeten keuzes maken want alles open en alles mogen kan gewoon nog niet. Ik ben dolblij dat ik vanaf maandag weer mag roeien, maar dat mag alleen in een éénpersoonsboot, in een ploegboot mag nog niet want geen 1,5 meter afstand. Terwijl je allemaal achter elkaar zit en elkaar dus niet in het gezicht zit te hijgen. Eigenlijk net zoals kapper en klant. Maar het komt voor sporten nou toevallig zo uit.

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-05-2020 om 23:46

Ik weet het niet

maar vind het wel apart.

Ik zie het anders dan Anne: in restaurants zijn de toiletten vaak kleiner behuisd. En je hebt er als je naar de wc moet, heb je er niet altijd zicht op of er al mensen zijn. Als er dan wel meer mensen zijn, is het vaak wachten voordat je van het toilet gebruik kan maken. En waar je op elkaar moet wachten om je handen te wassen. Op de campings waar ik kom, is dat vaak veel minder.

Dus ik snap het niet echt. Ben voor mezelf blij dat de sanitaire voorzieningen voor de zomervakantie weer open mogen. Dat vergroot onze mogelijkheden om iets te vinden in een gebied dat ons aanspreekt. Voor campinghouders vind ik het jammer dat ze in de maand juni nog niet meer inkomsten kunnen halen van ouderen die er graag even uit willen.

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:59

Aagje

Precies. Overigens zijn de sportscholen ook boos.

Maar uhh, ouderen? Ik wilde graag op vakantie in juni maar voel mezelf geen oudere...

Campings zouden ook verplicht kunnen worden tot een halve bezetting

Dees

Dees

07-05-2020 om 06:17

Camping

Een volle camping is een drukte van belang een camping waar alleen mensen zijn die eigen sanitair hebben is een stuk rustiger.

@Emma

@Emma

07-05-2020 om 08:06

Alleen als het kan

We zullen het allemaal pas meemaken als er in juni geen nieuwe grote corona-uitbraken ontstaan. Als het niet kan gaan de campings (en andere plekken) ook zo weer dicht lijkt me.

ElenaH

ElenaH

07-05-2020 om 08:25

Lastig

Er gaat nu zo veel tegelijk weer open, dat je straks niet weet waar precies de nieuwe besmettingen vandaan komen. Gaat dan alles ook weer dicht?

Alles of niets

Het is een beetje alles of niets en iedereen of niemand. Musea en bioscoop zijn expliciet genoemd, maar over dierentuin en pretpark geen woord. Blijkt dat daar ook maar 30 mensen mogen komen. In een gemiddelde winkelstraat inclusief een terrasje zijn er dan meer mensen per vierkante meter dan in de Efteling met al die ruimte. Überhaupt 30 mensen.. bij IKEA, supermarkt of de Action mogen meer mensen tegelijk binnen. Het lijkt mij dat het in het openluchtmuseum of een grote concertzaal met reservering best met meer kan qua anderhalve meter. Ik mis een beetje het realistisch maatwerk.

Famke

Famke

07-05-2020 om 09:25

Misschien

valt het mee. Nu gaan per 11 mei eerst de basisscholen open, zijn contactberoepen toegestaan, mogen de bibliotheken weer open en mag iedereen, niet alleen de minderjarigen, buiten sporten. Pas drie weken later mag er meer. Dat is lang genoeg om in te schatten of het goed gaat. Als dat niet zo is, zal er geen versoepeling komen en zullen eventueel maatregelen teruggedraaid worden. Het is niet heel veel meer dan al het plan was voor 11 mei. Ik heb trouwens de indruk dat bibliotheken zelf besloten hebben te sluiten en dus al eerder weer open hadden kunnen gaan.

Triva

Triva

07-05-2020 om 09:49

Dees

Daarom zei ik: halve bezetting kan ook. Die maatregel is er ook voor restaurants en bioscopen. Waarom zijn die belangrijker om open te gaan dan een camping waar je bij iedereen ruim 10 m afstand kan houden? Campings hebben hier ook over nagedacht, schema's maken voor de douches etc. Ik vind ontspanning en er even uitkunnen ook heel belangrijk voor deze groep (en niet omdat ik nu toevallig in juni met vakantie wilde, ik kan ook wel in sept).

Bo

Bo

07-05-2020 om 10:44

Triva

Er zijn ook campings waar je een plaats met eigen sanitairhuisje kan huren. Die mogen wel open. Misschien is dat wat voor je?

Triva

Triva

07-05-2020 om 10:48

Bo

weet ik, het gaat ook niet om mij. Wij weten prima wat we wel en niet willen.

Het gaat mij ook niet alleen om dit maar om de versoepeling in het algemeen en hoe je zoiets doet. De zweden hebben het een stuk makkelijker, die hebben de boel niet dichtgegooid en hoeven het ook niet open te gooien. Hun maatregelen blijven gewoon staan.

Bo

Bo

07-05-2020 om 10:56

Triva

Oh helemaal mee eens. Dat heb ik ook eerder gezegd. Gooi de boel weer open en bescherm de mensen die het nodig hebben. De hele economie en daarmee de toekomst van huidige afstudeerders gaat naar de knoppen zo.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-05-2020 om 11:33

Dempen of doven

Dat het in Zweden zo goed zou gaan is een illusie. Je zou zelfs kunnen stellen dat ze the worst of the worst voor hun kiezen krijgen. Zowel hoge besmettingsaantallen als hoge economische kosten want ook in Zweden is de economie in elkaar gezakt door de lockdownmaatregelen die ze wel degelijk hebben.

Niemand kan het zich veroorloven om 'alles open te gooien' omdat het gehele zorgsysteem daardoor vastloopt dus in feite zijn er maar twee opties:

- Net genoeg doen om het zorgsysteem niet te verstoppen (dempen)

- Het virus hard onderdrukken en opsporen (doven)

In het 'dempen' scenario moet je een zekere mate van lockdown volhouden tot kudde immuniteit is bereikt (natuurlijk of door vaccinatie), dat zou zomaar jaren kunnen duren en het is zelfs de vraag of die immuniteit bereikbaar is. Misschien lukt een vaccin niet of duurt natuurlijke immuniteit maar kort. Omdat je nooit precies weet welke mate van lockdown nodig is zul je periodes van loslaten moeten afwisselen met het weer intrappen van de remmen (weer verder op slot gaan).

In het 'doven' scenario moet je een heel opsporingsysteem (test & trace) optuigen om het aantal besmettingen zo laag te houden dat een lockdown achterwege kan blijven. Dat kost geld, miljarden waarschijnlijk, maar dat is een schijntje vergeleken met de economische kosten van een jaren volgehouden lockdown. Nadeel is dat je reizen met gebieden waarin het virus nagenoeg vrij kan rondwaren (VS) sterk moet beperken.

In het 'doven' scenario, kunnen bejaarden en gehandicapten gewoon weer bezocht worden, natuurlijk extra voorzichtig, maar het besmettingsrisico zal minimaal zijn.

Andere landen (Nieuw Zeeland, Australie, Zuid-Korea, China, Denemarken) hebben bewezen dat het 'doven' scenario haalbaar en volhoudbaar is. Naarmate er meer landen komen die voor dat scenario kiezen kunnen de economieen van de 'groene zone' steeds verder open en nemen de economische kosten steeds verder af..

Ik zie eigenlijk geen reden om niet voor het 'doven' systeem te kiezen of het moet zijn dat je betwijfelt of je zorgsysteem en overheid wel in staat zijn om de rol te vervullen die van ze verlangd wordt. Laten we hopen van wel.

Je ziet dat loslaten en weer afremmen in Nederland lastig is. De regering heeft slappe knieen en geeft al snel toe als groepen gaan klagen (kappers, fysiotherapeuten). Als die groepen dan hun zin krijgen staan er direct weer andere groepen op die *ook* meer willen kunnen.

Dus waar het eerst de bedoeling was om de basisscholen voorzichtig deels te openen zien we dat straks ook kappers, fitnessclubs, OV, terrasjes, restaurants tegelijk mee open gaan. Als de papas en mammas op de basisschool gelijk naar de kapper en de fitness willen en de kindertjes naar school zie je al weer potentiele besmettingsnetwerken ontstaan die de boel weer kunnen doen opvlammen.

Iris

Iris

07-05-2020 om 11:44

Niet waar

Alleen ook contactberoepen met de basisscholen. Terrasjes, restaurants, sportscholen, OV later en alleen als het goed gaat.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-05-2020 om 12:00

Iris

"alleen als het goed gaat."

Echt wel. Als we ergens in Nederland slecht in zijn is het wel arbitraire regels opleggen en handhaven. Zodra er een groep open mag zullen talloze anderen (vaak terecht) denken, maar dan mag ik ook, want bij ons is het niet gevaarlijker! (en waarschijnlijk terecht)

Wat de Nederlanders niet snappen (want de helft van de Nederlanders heeft een ongdergemiddeld IQ) is dat het niet gaat om principes maar om aantallen. De zogenaamde logica die de overheid gebruikt (de beruchte anderhalve meter) wordt als breekijzer gebruikt om meer te mogen, terwijl die anderhalve meter natuurlijk maar arbitrair is. Soms is het te weinig en soms teveel, maar als algemene regel 'helpt' het.

In een situatie waarin je niet precies weet wat wel en wat niet riskant is is het een groot probleem dat iedere kleine ontpanning direct leidt tot grote groepen Nederlanders die vinden dat zij dan ook mogen. Het gaat toch goed?

Ad Hombre

Ad Hombre

07-05-2020 om 12:20

Elena

O ja?

https://www.nytimes.com/2020/05/04/opinion/coronavirus-sweden-herd-immunity.html

"It is too early to tell whether the approach has worked. Stockholm isn’t all of Sweden. And 25 percent of its population with antibodies is not cause for an immunity celebration. We don’t know if that percentage is accurate because the data isn’t available, the antibody tests still appear to be of uncertain accuracy, and we don’t even know what a positive antibody test means. There is some optimism that most people who are infected will have some temporary immunity. But if immunity is short-lived and only present in some individuals, that already uncertain 25 percent becomes even less compelling. We also still don’t know what total population percentage would be necessary to reach the herd immunity goal. It could be as high as 80 percent of the population."

Lees ook de rest van het artikel dat uitlegt waarom Zweden een slecht voorbeeld stelt.

Dit artikel dringt ook aan op de 'doven' strategie:

"The key will be for countries not to let their guard down too soon. They must roll out a testing and contact-tracing infrastructure that will allow them to identify outbreaks early and isolate and quarantine as necessary. In the United States, this is a realistic goal if there’s enough political willpower, fiscal firepower, and coordination. These things — not Sweden’s experience — should guide our next steps."

Weet iemand dit?

Wat ik heb gemist in de versoepeling van de regels is het verruimen van de zogenaamde samenscholingsregels. Mogen we nu nog steeds maar drie mensen op een verjaardag uitnodigen of mogen er meer komen op anderhalve meter afstand? Mogen ouderen komen, wat betekent in dit geval " voorzichtig zijn "?
Ps ik ben jarig op Hemelvaartsdag (21mei) en ik zou graag mijn familie weer eens zien. Maar geen idee of ik ze uit kan nodigen dus.

Tango

Tango

07-05-2020 om 12:44

Volgens mij

Ik dacht dat Rutte zei nog steeds maar 3 mensen thuis uitnodigen. Buiten mag je wel met meer mensen samen zijn, op anderhalve meter afstand.
Ik zat met dezelfde vraag. Ben volgende week jarig en had al helemaal niet meer gerekend op een groot feest hoor maar had het wel leuk gevonden als er iets meer mensen mochten komen.
Maar misschien heb ik het niet goed gehoord hoor. Ik kan het ook helemaal niet terugvinden en heb ook geen zin om het hele praatje van Rutte opnieuw te beluisteren.

Doven

Doven lijkt me alleen werken als je dat wereldwijd doet. Want als je de boel in Nederland dooft, maar in buurlanden niet dan heb je zo weer een uitbraak te pakken.

skik

specht

specht

07-05-2020 om 12:45

Tango

Rutte zei dit wel, maar hij noemde dit volgens mij vanuit zijn eigen situatie klein huis.

Tango

Tango

07-05-2020 om 12:46

Zwembaden

Was ook zoiets wat helemaal niet voor kwam in het praatje. Vanmorgen bleken die dus ineens weer open te mogen volgende week. Ook de binnenbaden. Hoe of wat is me niet helemaal duidelijk. Man is in ieder geval blij, want is een fanatieke baantjeszwemmer. Ik vind het dubbel, waarom zwembaden wel maar de kleinschalige sportschool waar ik sport pas op 1 september???

Jesse_1

Jesse_1

07-05-2020 om 12:51

Zwembad?

Een binnenbad is toch binnensporten, of heb ik ergens wat gemist? En voor 1,5 meter moet iedereen in z'n eigen baan of je moet één lang parcous over het hele zwembad uitleggen. Mensen moeten douchen (daar wij alle sportfaciliteiten de kleedkamers gesloten zijn).
Raar inderdaad.

Jesse_1

Jesse_1

07-05-2020 om 12:55

Maar

Het staat er inderdaad. Toch raar dat er binnen de binnensporten weer een uitzondering wordt gemaakt.
Zo krijg je dat mensen zich toch heel erg gaan afvragen, waarom die wel en de ander niet.
Maar; laten wij een ander niets misgunnen.

Gr. Jesse - die aan een binnensport zonder contact doet en tot 1 september op de reservebank gaat

Overleg

Je kunt onmogelijk alle overwegingen weten, voor een deel zal dat ook politiek zijn, maar er is overleg geweest met elke branche die ook voorstellen hebben gedaan over veiligheid. En terecht wordt ook daar veel verantwoordelijkheid gelegd bij de branche, waar protocollen nader uitgewerkt worden.

Want je hebt niets aan: het mag wel of het mag niet. Het gaat erom of het zo veilig mogelijk kan, terwijl je overal meer risico gaat lopen.

En het gaat om veel details.
Zelfs Van Dissel wist vanmorgen niet elk detail direct te beantwoorden en er werd door hem op een bepaald moment ook naar de website verwezen. Omdat hij niet verkeerd wilde citeren.

Jesse_1

Jesse_1

07-05-2020 om 14:23

Branche

Binnen een branche zijn vaak ook weer grote verschillen.

Nu is zwemmen wel een sport die je over het algemeen individueel doet, dus mensen tussen lijnen ene baan heen en andere baan terug en zwemmers met dezelfde snelheid per baan.

Bij mijn sport zou het prima kunnen, maar als ik aan de gemiddelde clubgenoot denk, dan schat ik de herseninhoud niet zo hoog in en zal het snel een gezelligheidsdingetje worden. In ieder geval bij een deel van de mensen, want dan het geheel beïnvloedt.

Tango

Tango

07-05-2020 om 14:28

Zwemmen e.d.

Ik kan me ook nog wel voorstellen dat zwemlessen voor kinderen weer doorgang kunnen vinden. Dat is natuurlijk ook belangrijk. Maar er staat gewoon dat de binnenbaden weer open gaan, hoe of wat verder staat er niet. Inderdaad, hoe zit het met douchen en omkleden? Vooraf zwemkleding aantrekken kan, maar naderhand moet je die natte zooi toch uittrekken ergens.
En de sportschool waar ik sport is zo klein, daar lopen maximaal 20 mensen per keer en dat aantal valt zeker nog te reguleren. De begeleiding houdt voortdurend toezicht, dus ook op kletsende clubjes e.d. En ik denk dus dat iedereen weer blij zou zijn als er weer gesport mag worden daar, dus zich zeker aan die regels zou houden. Maar goed, het mag dus niet...

ElenaH

ElenaH

07-05-2020 om 14:32

Zwemmen

Zou het virus zich niet verspreiden in het water? Corona heeft toch aerosolen nodig?

Ad Hombre

Ad Hombre

07-05-2020 om 14:44

skik

"Doven lijkt me alleen werken als je dat wereldwijd doet. Want als je de boel in Nederland dooft, maar in buurlanden niet dan heb je zo weer een uitbraak te pakken."

Tenzij je de grenzen bewaakt en dat is precies wat ze doen in Korea, Nieuw Zeeland etc. Duur en lastig maar goedkoper en makkelijker dan een paar jaar in lockdown.

Als je als enige land een uitdoofbeleid voert is dat natuurlijk lastig, maar als ook andere landen dat doen (Duitsland lijkt die kant op te gaan) zul je bijna wel moeten om te voorkomen dat *zij* de grenzen met ons dichtgooien:

https://www.zorgvisie.nl/aziatische-aanpak-van-indammen-coronacrisis-is-succesvoller/

Mijn inschatting is dat we mee zullen gaan met wat Duitsland doet (zoals meestal) en het lijkt erop dat Merkel een stuk beter weet wat ze wil dan Rutte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.