Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:17

Versoepeling maatregelen

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-niet-iedereen-blij-met-versoepeling-maatregelen-noodsituatie-horeca-nog-niet-voorbij~adfe940d/

Dat was te verwachten, de ene groep is blij de andere niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom het campingsanitair nog niet open mag maar men wel in een restaurant naar de wc kan?


@Emma

@Emma

20-05-2020 om 20:21

Hij meent het ook niet echt....

....denk ik hierbij.
Rutte roept jongeren op de revolutie te beginnen - https://nos.nl/l/2334527

Famke

Famke

20-05-2020 om 20:28

Hier

prioriteit bij de leerlingen die schoolexamens moeten maken en leerlingen die nu nog niet over kunnen. Leerlingen in de vijfde krijgen les op school. Zij maken zoveel mogelijk de toetsen volgens het PTA. Leerlingen uit de andere klassen komen naar school voor mentorgesprekken in kleine groepen en voor school- en sportactiviteiten. Leerlingen die nog niet over zijn volgen voor maximaal vier vakken extra lessen op school.

Kluns

Kluns

20-05-2020 om 20:52

Oei

E bikes voor hele hordes pubers?
Alsjeblieft niet zeg, lijkt me vragen om problemen.
En al helemaal voor kinderen die al niet goed fietsen. En die heb je er natuurlijk ook bij.

Kluns

Nee inderdaad, daar dacht ik ook al aan. Die jochies die hier met de tram gaan nu op de e-bike. Wel snelheid en branie, geen verkeersinzicht, een gouden combinatie!

Maar goed, kunnen ze alvast oefenen met crashen voordat ze een scooter hebben

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

20-05-2020 om 22:02

Temet

"Die jochies die hier met de tram gaan nu op de e-bike. Wel snelheid en branie, geen verkeersinzicht, een gouden combinatie!"

Gezonde jongeren fietsen sowieso al 25km/u als ze een beetje doortrappen.

Niet in Amsterdam. Amsterdamse scholieren zijn iha amper vooruit te branden, tenminste als ze in groepen fietsen. Ik ben veel ouder, niet bijzonder sportief en ik rijd op een loodzware fiets, maar ik haal die kinders gewoonlijk moeiteloos in. Nou ja, als ik er langs kan tenminste.

Groeten,

Temet

Wegen

Misschien kan Amsterdam het voorbeeld van andere steden volgen en bepaalde toegangswegen naar scholen autovrij maken, zodat er nog meer gefietst kan worden. Of fietsenverhuur bij de P&R's (ja liggen buiten de stad. maar personeel van scholen woont vaak buiten de stad).

Tsjor

recreatieve ruimtes

Ondertussen wordt ook duidelijk dat de recreatieve ruimtes schaars goed zijn geworden. En alleen oproepen niet werken, want je weet niet hoeveel mensen dezelfde oorspronkelijke gedachte hebben als jij op hetzelfde moment ("Laten we naar het strand gaan, ja, leuk").
Ik denk dat beter gecommuniceerd moet worden, dat de 1,5 meter afstand houden belangrijk is om bij een mogelijke uitbraak kontaktonderzoeken te kunnen doen. "Waar ben je geweest? Op het strand in Scheveningen. Tsja, dat kan heel veel kontakten die kontakten hebben gehad etc. opleveren", en dat zou dan weer kunnen leiden tot een rigoreuze en generieke maatregel.
Maar je kunt het toch berekenen: 1,5x1,5 = 2,25m2. Bereken de oppervlakte van de beschikbare recreatieve ruimte, deel dat door 2,25, vermenigvuldig dat met 2 (want mensen uit een gezin mogen dichter bij elkaar zitten) en je weet hoeveel mensen toegang kunnen krijgen tot een gebied. Verkoop elke dag 's morgens vroeg dagkaartjes via internet voor een zeer laag bedrag (0,50 cent bijvoorbeeld), maximaal 4 per persoon, maximaal 1 keer per week. Dat kun je doen met stranden, waterplassen, bossen (alhoewel het daar niet zo druk is). Toegangswegen tot recreatiegebieden afzetten en BOA's inzetten om kaartjes te controleren. Op het strand kunnen strandwachten hun werk doen en als het uit de hand loopt kan de politie ingeschakeld worden.
Nu worden BOA's ingezet om te bepalen of we wel intelligent genoeg met de maatregelen omgaan, terwijl die maatregelen multi-interpretabel zijn. Dat levert irritatie op. Vervolgens willen de BOA's hun machtsaanzien gaan versterken met verdedigingsmiddelen. Zeer ongewenst. Een generieke maatregel, gebaseerd op een buitengewoon naar incident. Overigens heeft een eerder zeer ernstig strandincident met festivalgasten laten zien, dat ook bewapende politie op dat moment niets kan doen als een massa zich tegen je richt. 2009: https://www.parool.nl/nieuws/strandfeest-eindigt-in-dodelijk-geweld~b7efb776/ Het is geenszins enige poging om dit soort geweld goed te praten, in tegendeel. Het verschijnsel dat een massa niet-bij-zinnen-zijnde mensen zich tegen politie, BOA, buschauffeurs, conducteurs, stadionmedewerkers etc. kan keren vraagt om een andere analyse en andere oplossingen.
In het geval van de BOA's: nog eens kritisch kijken naar wat hun rol nu is in deze corona-tijd want zoals het nu gaat met hun functie in de samenleving gaat het niet goed: het lijkt teveel op een waarden-en-normen- beoordeling, die schuurt tegen de vrijheid van mensen.
Nog eens goed ophelderen, waarom die 1,5 regel belangrijk is.
En meenemen, dat mensen via internet allerlei informatie verzamelen over allerlei (onzekere) inzichten die ze allemaal zelf willen meenemen in het bepalen van hun eigen intelligente versoepeling.

Tsjor

Of cirkels

In sommige parken maakt de gemeente met verf cirkels in het gras. Daar mag je met je minigroepje gaan zitten. Van een afstand gezien lijkt zo'n park dan kneiterdruk (is het ook natuurlijk) maar kan de afstand toch bewaard worden.

skik

Tsjor

“Maar je kunt het toch berekenen: 1,5x1,5 = 2,25m2. Bereken de oppervlakte van de beschikbare recreatieve ruimte, deel dat door 2,25, vermenigvuldig dat met 2 (want mensen uit een gezin mogen dichter bij elkaar zitten)“

Wil deze berekening kloppen, dan moet iedereen op dat ene punt in het midden van zo’n denkbeeldig vlak blijven en een gezin op datzelfde punt bovenop elkaar. Ook het aankomen en vertrekken is niet in de berekening opgenomen.

Weer naar school

https://www.nporadio1.nl/nos-radio-1-journaal/onderwerpen/538165-meeste-basisscholen-zien-geen-leerachterstand-door-corona

Per 8 juni gaan basisscholen weer 'normaal' open. Het afstandsonderwijs wordt nu problematischer. Een deel stopt meteen en een deel blijft, in elk geval is er het voornemen, om, al is het deels, door te gaan voor kwetsbare leerkrachten en leerlingen die thuisblijven. De verwachting is dat er ook (meer?) leerlingen thuis gaan blijven waarvan de ouders vinden dat de klas na 8 juni te vol is en die alsnog bang zijn voor besmetting.

Ik snap dat het een hijs is, dat afstandsonderwijs, maar jammer is het wel dat het toch op veel plaatsen losgelaten wordt.
Het zou prettiger zijn als dat nog lang, misschien wel altijd, als een mogelijkheid bij school zou kunnen blijven.

De reden

De reden om dat nu vol te houden is dat het voor een deel van de kinderen nu en ook zonder een bedreigende virusziekte, een vorm van onderwijs is dat WEL gevolgd kan worden waar een toenemende groep kinderen niet naar school gaat, niet naar school kan gaan, en dus geen onderwijs krijgt.
Je wil dat het onderwijs in elk geval doorgaat. En die flauwe praatjes over sociale noodzaak om naar school te gaan waarmee men van alles toedekt: het lukt niet elk kind, sommigen lijden onder ongewenst en schadelijk 'sociaal gedrag' van leerkrachten en leerlingen, en je vernielt de mogelijkheid om thuis door te leren door schoolgang te verplichten.
Veiligheid en welzijn komt eerst, dan pas het leren. En sommige kinderen zijn niet veilig op school (zie pesten) en lijden op school. En dat is geen gebbetje.
Hoe men dat ook tracht te criminaliseren.

Voortgezet onderwijs op de radio om 10.00 uur

https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/onderwerpen/538189-verhalen-van-spraakmakers-middelbare-scholen-op-weg-naar-heropening-deel-1

Serie van 5 scholen, elke dag een interview, deze week over de opstart van het voortgezet onderwijs.

Veel leerkrachten hebben inmiddels wel meer digitale ervaring. Dat is winst.
En deze school in Bleiswijk is overgegaan van Zoom naar Teams omdat ze daar meer leerlingen, namelijk 9, tegelijk konden zien. Als ik het goed begrepen heb.

Die lijkt me wel handig want ik kan met Zoom maar drie mensen zien als ik ook nog een document 'share'.

Afstandsonderwijs

Is geen o line onderwijs. Er zijn heel veel scholen die bijna niks online hebben gedaan maar met papieren pakketten elke week ophalen op school. Logisch dat deze scholen stoppen met afstand o derwijs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.