Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:17

Versoepeling maatregelen

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-niet-iedereen-blij-met-versoepeling-maatregelen-noodsituatie-horeca-nog-niet-voorbij~adfe940d/

Dat was te verwachten, de ene groep is blij de andere niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom het campingsanitair nog niet open mag maar men wel in een restaurant naar de wc kan?


Touringcars

Touringcars gaan niet rondrijden met maar 4 kinderen er in, dus die zullen heel wat oppik locaties moeten aandoen om nog enigszins rendabel te zijn. Dat wordt een lange, lange reis dan.

skik

Tabitha

Tabitha

20-05-2020 om 10:26

Touringcars

Misschien dan de kinderen naar een centraal punt in hun woonplaats laten komen? Dan hoeft zo’n bus niet in allerlei kleine straatjes te manoeuvreren.
Overigens vind ik 8 km reisafstand wel een lage grens. Een gemiddelde gezonde puber kan best 15 km fietsen. Zijn ze misschien nog wel sneller op school dan wanneer ze met een bus(je) mee moeten.

Samenkomsten

Het lijkt erop dat het verbod op samenkomsten komt te vervallen? Het staat er niet expliciet, maar wel dat de regels worden vereenvoudigd. En dat

Gelukkig maar, want de huidige regels zijn echt bizar onduidelijk en inconsistent. Samenkomsten in prive-sfeer zijn verboden (staat in alle noodverorderingen van veiligheidsregio's) maar dat wordt pas gehandhaafd bij overlastgevende feesten... of soms toch bij studenten op hun eigen balkon. Samenkomsten in publieke ruimte zijn verboden waarbij de ongeschreven(!) regel wordt gehanteerd dat er vanaf 3 mensen sprake is van een samenkomst. Georganiseerd sporten mag wel, napraten na het georganiseerde sporten mag niet, ongeorganiseerd (ongepland) met mensen praten mag dan weer wel.

Dus het lijkt me een flinke verbetering dat dat straks niet meer geldt.

Lijkt mij ook Syboor

In het woud van regels zat wel erg veel onduidelijkheid en grijs gebied.
Overigens zou ik boetes voor samenkomsten in de privésfeer altijd laten voorkomen bij de rechter. Aangezien er aan het begin van de hele toestand duidelijk door de minister van Justitie werd gezegd dat alles binnen je eigen huis en tuin binnen de privésfeer viel en dat het hier dus om adviezen ging, niet om afdwingbare regels. Maar dat zijn overijverige BOA's heel snel vergeten. Dan zou ik die boete nog wel willen betalen, maar dat strafblad dat erbij hoort, dat mocht de rechter dan opleggen.

Maar ik ben ook heel blij dat die regels zijn afgeschaft: gewoon anderhalve meter afstand houden.

@Emma

@Emma

20-05-2020 om 12:06

Touringcars

Tja, het is het eerste wat in mij opkomt. Geen idee hoeveel touringcars er zijn en of ze allemaal bij de treinen worden ingezet.

Stint of Cabriobus

Het zou veiliger kunnen zijn om met een stint kinderen en jongeren te vervoeren. Lekker in de frisse lucht. En anders een Cabriobus, ze bestaan!

ElenaH

ElenaH

20-05-2020 om 12:24

Stint?

Er passen niet veel pubers in één stint. En ze mogen de weg niet op sinds oktober 2018.

Vervoer

Je gaat ze natuurlijk niet thuis ophalen maar op de plek waarbij ze normaal gesproken op het OV stappen bijvoorbeeld.

Van onze leerlingen woont 8% binnen een straal van 8 kilometer. Van de 92% die verder weg woont zullen er vast veel zijn die niet willen of kunnen fietsen. Dat zijn heel wat touringcars vol.

skik

Zonne

Zonne

20-05-2020 om 12:41

Hoe is allemaal scholieren in een aparte touringcar zetten dan beter dan in een lijnbus? Dan komen alleen de andere mensen die scholieren niet tegen, maar verder?

Ad Hombre

Ad Hombre

20-05-2020 om 12:59

Zonne

"Hoe is allemaal scholieren in een aparte touringcar zetten dan beter dan in een lijnbus? Dan komen alleen de andere mensen die scholieren niet tegen, maar verder?"

Dan blijft een eventuele uitbraak beperkt tot die school i.p.v. dat allerlei andere scholen waarvan ook mensen in zo'n bus zitten ook besmet raken. 1 uitbraak op 1 school is beter te bestrijden dan 4 uitbraken op 4 scholen.

Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?

Kopzorg

Kopzorg

20-05-2020 om 13:00

Hoezo met de bus?

====Van onze leerlingen woont 8% binnen een straal van 8 kilometer. Van de 92% die verder weg woont zullen er vast veel zijn die niet willen of kunnen fietsen. Dat zijn heel wat touringcars vol.====

Hoezo is gekozen voor die 8 km grens?
Als je in ons dorp meer kan dan VMBO fiets je 5, 9, 11 km of meer afhankelijk van de school van je keuze. En het gros van de leerlingen fietst! Vorig schooljaar moest ik onze jongste regelmatig brengen, omdat hij niet kon fietsen en in de bus te snel overprikkeld raakte. Dan gingen we met de auto langs een 9 km lange "trein" van fietsers. Hoe dichter we bij school kwamen hoe meer "wagonnetjes" (kleine of wat grotere groepjes) er aan de "trein" aansloten. Pas bij heel slecht weer wordt de bus gepakt.

Hoezo moeten leerlingen dan nu met de bus vervoerd worden?
Oké na meer dan 10 weken thuis en geen sport zullen de meeste kinderen wat van hun conditie kwijt zijn maar dat bouw je zo weer op.

En even voor de duidelijkheid, we wonen midden in de randstad, waar je dus ook al snel over zulke afstanden praat.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-05-2020 om 13:09

Kopzorg

Is natuurlijk net zo arbitrair als de 1.5m grens.
Je mag heus wel fietsen als je op 10km woont.

Wat zijn Nederlanders toch een regeltjeszeuren...

Kopzorg

Kopzorg

20-05-2020 om 13:18

8 km

Van mij hoeft er helemaal geen bus geregeld te worden voor kinderen die zo'n kippe stukje van school wonen.
8 tot 12 km is prima te fietsen.
Alle aanpassingen van het onderwijs hebben al genoeg gekost. Leerlingen die dat kunnen moeten gewoon fietsen.
Voor de duidelijkheid mijn kind met NAH deed dat inmiddels ook dagelijks voor hij door corona thuis kwam te zitten.
In regio's waar je 20 km van school woont is een bus handig, 40 km per dag fietsen is wel heel veel week in week uit.

Kopzorg

Het gaat natuurlijk over de vele kinderen die normaal gesproken met het OV gaan. Zeker in grote steden zijn dat er heel veel.

Een aantal van die ov kinderen kan door die 8 km grens nu (indien mogelijk) fietsen. Voor al die andere kinderen wordt dat dus lastiger.

Mijn kind woont 20 km van school af en ging met een directe ov verbinding daar naar toe, klein half uur reistijd.

Ik vind dat ze nu wel kan fietsen voor die paar keer: mooi weer en 1 uur is te doen. Partner vindt gewoon ov en kind wil niet zo ver alleen fietsen. Een elektrische fiets zou nog geleend kunnen worden, dus is zeker een optie.

Degene met Wie kind altijd samen reist fietst niet verder dan een straal van 2 km van huis af, hoeft hier ook niet, want alles is binnen die straal te bereiken, die ouders vinden 20 km fietsen naar school gevaarlijker dan met OV.

Het lijkt erop dat het nu halen en brengen wordt, maar eigenlijk kan dat andere kind dan niet met ons mee, dus zouden we apart moeten rijden...

Ik vind het wel gedoe, wat is nu de goede keuze?

Amsterdamse

Amsterdamse

20-05-2020 om 13:42

brommer of elektrische fiets

Gewoon al die pubers die te ver van school wonen een brommer of elektrische fiets! Bijvoorbeeld via lease, of te leen voor een korte periode.

Zonne

Zonne

20-05-2020 om 13:45

Alsof die scholieren alleen mixen in de bus? Sport is weer van start enz. De beperking van de contacten is niet zo groot als wat het gaat kosten.

Ik denk ook niet dat scholen het kunnen en willen betalen om allemaal apart vervoer te gaan regelen als er drie scholen uit dezelfde stad ieder twee leerlingen uit dorp A hebben.

En zo'n kind uit dorp B mag dan niet in de bus met de buurman, maar wel met een kind uit dorp C...

Dan kan het OV beter een extra bus laten rijden op een drukke scholierenroute (die weten welke dat zijn en hoe laat), in plaats van de middelbare scholen ieder het wiel opnieuw te laten uitvinden en te laten puzzelen over hoe of wat.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-05-2020 om 14:17

Zonne

"Alsof die scholieren alleen mixen in de bus? Sport is weer van start enz. De beperking van de contacten is niet zo groot als wat het gaat kosten."

Voor buitensporten vallen de risico's naar het zich laat aanzien wel mee. OV is helaas wel een risico met een aantal gedocumenteerde uitbraken.

"Ik denk ook niet dat scholen het kunnen en willen betalen om allemaal apart vervoer te gaan regelen als er drie scholen uit dezelfde stad ieder twee leerlingen uit dorp A hebben."

Ik ben blij dat ik het niet hoef te organiseren.

Mijntje

Mijntje

20-05-2020 om 14:18

hier

Hier is het niet meteen hele dagen naar school, want 25 % past nog in het gebouw. Waarschijnlijk blijft het afstandsonderwijs met af en toe een toets, mentoruur en gym (buiten). Vervoersproblemen zou ik met school bespreken.

Amsterdamse

Maar wat is dan niet te ver? 10km? 12? 15?

Amsterdamse

Amsterdamse

20-05-2020 om 14:56

Te ver

Tja, wat is te ver. Denk dat dat afhankelijk is van de puber. Kan me voorstellen dat kind de afstand een keer uitprobeert met de fiets.

Dat soort dingen doe ik vaker met mijn pubers, iets uitproberen. Oudste gaat mbo opleiding doen in Haarlem, na de zomer. We hebben de reis Amsterdam - Haarlem een keer gemaakt met ov, van deur tot deur, en dat was goed te doen qua tijd, vond ze zelf. Geen idee wat er na de zomer kan en mag met ov, maar kan me voorstellen dat ze de trip uitprobeert met een leen elektrische fiets als ov niet kan/mag. Afstand is 20 km enkele reis.

Gevoelsmatig zeg ik dat de grens op ongeveer 10 km enkele reis zit. Dat fiets ik van Amsterdam west naar oost.

kippe-eindje

Zoals MarSy al terecht opmerkt zijn er vooral in de steden hordes scholieren die met het OV gaan. Hier in Amsterdam Nieuw-West zitten 's ochtends de trams vol met scholieren en ik durf te wedden dat een groot deel van die scholieren binnen 8 kilometer van de school woont. Maar waar de kaaskopjes en masse fietsen, doen de kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond dat veel minder. Ouders zien daar vaak het nut niet van.

Goed, en in die situatie zegt meneer Rutte (en Kopzorg) dat die kinderen maar gewoon moeten gaan fietsen, dat kunnen ze best.
Dan blijkt dat ze geen fiets hebben, of die is stuk, gaat meneer Rutte dan de nieuwe fiets of de reparatie betalen? Denk het niet. Gaat de overheid de ouders dwingen dit te betalen? Zou niet weten hoe. Ik ben echt reuze benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.

Een volkomen schot voor de boeg: 1/3 pakt alsnog een fiets (laten we hopen dat ze een beetje geoefende verkeersdeelnemer zijn, anders houd ik mijn hart vast), 1/3 wordt door een ouder met de auto gebracht (opstoppingen!) en 1/3 komt helemaal niet en claimt gezondheidsklachten bij zichzelf of familie.

We gaan het zien. Stomtoevallig hebben wij de enorme luxe dat de VO-school op loopafstand ligt, dus ik kan comfortabel achterover leunen.

Groeten,

Temet

leen-electrische fiets

Electrische fietsen zijn duur en diefstalgevoelig. Als ik er een zou hebben zou ik wel even heel diep nadenken voordat ik die zou uitlenen aan een scholier.
Swapfiets verhuurt geloof ik tegenwoordig ook e-bikes, dus dat kan dan ook nog. Zal wel begrotelijk zijn, vermoed ik zomaar.

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

20-05-2020 om 15:05

Kopzorg

'Van mij hoeft er helemaal geen bus geregeld te worden voor kinderen die zo'n kippe stukje van school wonen.
8 tot 12 km is prima te fietsen.'

Gelukkig voor mijn puber bepaal jij dat niet.

Amsterdamse

Amsterdamse

20-05-2020 om 15:12

Leenfiets electrisch

Ja, ik bedoel ook een leenfiets van een bedrijf. Ik zou ook niet zo snel een elektrische fiets lenen van iemand, inderdaad veel te duur en diefstalgevoelig.

Als een fietsverhuurbedrijf was, zou ik hierop inspringen.
Misschien deal maken met de gemeente, iets subsidieachtigs of coronamaatregeldeal.

Kopzorg

De woonplaats maakt wel wat uit. Over 12 kilometer door de stad doe je langer vanwege verkeerslichten, voorrang, drukte dan in een rustiger dorp. Veel kinderen hebben geen fiets, kunnen hem ook niet stallen behalve op straat waar hij gejat wordt. Je kan ook niet verwachten dat die kinderen ineens allemaal een fiets of brommer gaan aanschaffen. Hun OV abonnement kost het gezin al weer genoeg geld.

skik

Famke

Famke

20-05-2020 om 17:51

#289

Waarschijnlijk blijft het afstandsonderwijs met af en toe een toets, mentoruur en gym (buiten).

Mag niet van Rutte! Nou ja, vooruit, hij noemde dat scholen zich niet moeten beperken tot een mentoruurtje of een paar toetsen op school (hoera!) dus wellicht dat de gym het redt.

Amsterdamse

Amsterdamse

20-05-2020 om 18:21

Fietshuur

Uit de brief van (middelbare) school zoon:

Vervoer naar school
Om het OV te ontlasten vraagt de overheid om zo veel mogelijk met de fiets of met eigen vervoer te komen. We gaan ervan uit dat dit mogelijk is voor iedereen die binnen een straal van 8 kilometer van school woont. Momenteel wordt in Amsterdam de mogelijkheid van fietsenhuur door leerlingen onderzocht. Als het vervoer naar school een probleem oplevert voor leerlingen die meer dan 8 kilometer van school wonen, verzoeken wij jullie contact met ons op te nemen. We zoeken dan naar een passende oplossing.’
Nou, best netjes als start.

En verder is de eerste week vooral voor mentorlessen en voor vaklessen vijfde klas om voor te bereiden op SE’s.
Vanaf de tweede week afwisselend lessen en mogelijkheden voor toetsen en afronden projecten voor alle leerjaren, nog niet duidelijk welke lessen. Loopt tm 17 juni en daarna is de SE week voor de vijfde. Met ook nog allerlei data voor inhalen, herkansen etc.

Pluk

Pluk

20-05-2020 om 19:42

Een keer per week

Hoe vaak zullen ze in deze periode naar school gaan? 1 keer per week of zo? Dan lijkt het mij toch wel te fietsen. Hier moeten de kinderen 10 km, maar dat fietsen ze altijd al, normaal elke dag. Juist fijn die beweging, even het hoofd leeg na een schooldag.

Ik denk dat de kinderen op de school van mijn kinderen tot 15 km van school wonen. Die gaan normaal soms met de bus. Maar voor die ene keer per week kunnen ze dat best fietsen denk ik. Het is ook nog zomer, lekker licht, niet koud. Ik verwacht dan ook niet dat kinderen hier in de buurt gebruik maken van een busje oid. Ik denk dat ouders dan eerder brengen en halen. Dat is ook wel te doen voor die paar keer. Veel mensen werken nu toch thuis.

Pluk

Pluk

20-05-2020 om 19:44

Stad

In de stad zal het wel anders zijn dan op het platteland, denk ik. Kinderen zijn fietsen misschien wat minder gewend, er is meer oponthoud en het verkeer is natuurlijk een stuk drukker. Maar volgens mij mogen de kinderen ook niet in de spits reizen toch? Dus dat laatste valt dan wel weer mee.

Rja

Kind moet een aantal keer om 08.30 uur op school zijn voor toetsen, is toch echt spits.

En het is natuurlijk van de zotte wat Rutte zegt: wel veel fysieke lessen, niet alleen 'maar' toetsen en mentorles. Alsof dat niet belangrijk is! Toetsing is belangrijk on te weten waar de leerling staat!

En dan bovenstaande eisen en dan beperkingen opleggen over ov en buiten spits reizen en 20% van de leerlingen aanwezig en 1,5 meter afstand. Als je een hele beroepsgroep over de kling wil jagen, moet je dat vooral doen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.