Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:17

Versoepeling maatregelen

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-niet-iedereen-blij-met-versoepeling-maatregelen-noodsituatie-horeca-nog-niet-voorbij~adfe940d/

Dat was te verwachten, de ene groep is blij de andere niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom het campingsanitair nog niet open mag maar men wel in een restaurant naar de wc kan?


Pennestreek

Pennestreek

18-05-2020 om 16:42

Temet

Dat klopt, maar het gaat hier (nu) eigenlijk vaker andersom, dat medewerkers twijfelen of ze thuis moesten blijven of niet. Dan is het toch wel handig als je als leidinggevende een inschatting kan maken.
Ik zou het trouwens erg vreemd vinden in deze tijd, bij een verpleeghuis, dus met de meest kwetsbare groep bewoners, dat je dat als werkgever en werknemer niet gewoon kunt bespreken. Regels of niet.

Pennestreek

Pennestreek

18-05-2020 om 16:44

Bovendien

hoe zit dat dan met testen? Die uitslag is ook vertrouwelijk. Maar als je personeel hebt dat positief getest is wil je dat toch echt weten. Daarom hebben wij ook al vrij snel zelf testen geregeld iom met onze bedrijfsarts. Maar als je als werkgever in de ouderenzorg die optie niet hebt, moet je toch wat anders?

ElenaH

ElenaH

18-05-2020 om 16:50

Ziekmelden

Werkgevers moeten bij ziekte het salaris voor minimaal 70% doorbetalen. Veel werkgevers betalen nu 100 % door. Maar dat zijn zenietverplicht. Ik denk dat het snel afgelopen is met ziekmeldingen voor een snotneus als je 30 % loon moet inleveren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-05-2020 om 16:57

Goed werkgeverschap

Het gesprek na drie ziekmeldingen wordt door mijn werkgever uitgelegd als goed werkgeverschap. Er wordt niet verwijtend gevraagd waarom je zo vaak ziek bent, maar besproken of de ziekmelding te maken heeft met het werk (70% van de ziekmeldingen heeft niet betrekking op lichamelijke klachten), en of bepaalde aanpassingen kunnen helpen.
Ik vind het idioot dat een werkgever eist dat medewerkers zich niet aan de richtlijnen houden. Bij verkoudheidsklachten moet je thuisblijven, en bij koorts van gezinsleden moet het hele gezin thuis blijven. Als je medewerkers met klachten dwingt te werken in de ouderenzorg, ben je echt heel fout bezig. Ik zou dit als medewerker ergens melden, of desnoods aan de pers.
Ja, vroeger (3 maanden geleden) was het anders. Werken met een snotneus, raar kriebeltje in je keel of 39 graden koorts was dan wellicht stoer en getuigend van inzet. Tegenwoordig ben je een potentieel moordwapen.

vlinder72

vlinder72

18-05-2020 om 17:01

pennestreek

Ik las onlangs een artikel dat de privacywetgeving voor extra overlijdensgevallen heeft gezorgd. In Nederland hoef je namelijk niet te melden dat je positief getest bent en het mag ook niet door de GGD of een andere testinstantie gedeeld met iemand worden.

Dus als iemand het niet zelf meldt en gewoon door gaat met alles (al dan niet voorzichtiger) dan kan iemand mensen besmetten.

In Azië is die privacywet er niet. Daar betekende besmet zijn een melding en er kwam nog net geen verzegeling op je deur (hoewel dat in China wel letterlijk zo gebeurde) Besmet is Azie betekende thuisblijven of opgenomen worden in een speciale kliniek plus contact onderzoek. Familie ook in quarantaine en het werd ook gecheckt of iedereen zich daaraan hield.

Dat kan in Nederland niet. Onze privacywet weerhoudt een zo vergaande controle maar het heeft ook voor extra besmettingsgevallen gezorgd.

AVG

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/avg-belemmert-burgemeester-en-ggd-niet-bij-melden-coronadoden-1.1663216

Op dat verhaal van de privacywet die doden zou hebben gekost is een weerwoord gekomen.
Bovendien vraag je je af wat het toevoegt als je officieel 'weet' dat iemand in jou straat het coronavirus heeft. Voorzichtig moet je toch zijn, ook iemand die het officieel (nog) niet heeft kan jou besmetten.

Ik vond het ook een vreemd verhaal. Waarvan de uitleg mij niet volstond.

Maw ik geloof het niet dat het extra doden heeft gekost. Onnodig drama dit. Waarvan ik me afvraag waarom dat verhaal in de openbaarheid komt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-05-2020 om 17:31

Phryne

Het waren RIVM en overheid die bepaalden dat bij verkoudheidsklachten je thuis moest blijven en bij koorts het hele gezin, behalve bij zorgmedewerkers. Voor hen was verkoudheidsklachten niet genoeg om thuis te blijven maar er moest koorts bij zijn. En koorts in het gezin was ook voor de zorgmedewerkers geen reden om thuis te blijven. Zij moesten zelf koorts hebben.

Begrijpelijk vanuit de gedachte dat de zorg zou instorten als de strenge regels ook voor de zorgmedewerkers zou gelden. Slecht te begrijpen vanuit de gedachte dat mensen met verkoudheidsklachten wel degelijk besmet konden zijn en dus virusverspreiders konden zijn voor ze ziek werden. Of maar heel milde klachten hadden maar wel besmettelijk konden zijn.

Privacy

Je werkgever mag niet vragen naar je medische toestand. Punt. Jij mag wel vertellen over wat je al dan niet mankeert. Dat staat je vrij. Da's namelijk jouw persoonlijke informatie en jij bepaalt of je dat deelt of niet. Net als dat je ongetwijfeld voor toestemming tekent voor de uitslag van de coronatest. Je werkgever mag die vrijwillig verstrekte medische gegevens dan weer niet met anderen delen. Je werkgever zal om je (schriftelijke) toestemming moeten vragen om op de hoogte te worden gesteld van de uitslag van de coronatest die hij bij je wil laten uitvoeren.

skik

Chrono

Chrono

18-05-2020 om 17:51

Ziekenhuis

Ze hebben mij verzekerd dat op de ziekenhuisafdeling waar ik morgen word opgenomen, elke dienst begint met het doornemen van de gezondheid vn de medewerkers. Enig verschijnsel=naar huis.
Ik verwacht niet anders op zo'n afdeling, waar iedereen zwaar aan de afweerremmende medicatie zit.
En anders wilde ik niet eens komen trouwens.

Triva

Triva

18-05-2020 om 19:44

Poohbear

'Had dus eigenlijk kunnen zeggen dat ik dat helemaal niet hoefde te zeggen maar ik weet niet hoe ze dan zouden hebben gereageerd.'

Ze mógen het niet vrágen!!!

Triva

Mogen ze niet, heel veel werkgevers doen het wel.

Doet me denken aan de onuitroeibare praktijken rond de ouderbijdrage. Is niet verplicht, maar veel scholen doen net of dat wel zo is.

Brutalen hebben de halve wereld...

Groeten,

Temet

@Emma

@Emma

18-05-2020 om 21:44

Brutalen hebben de halve wereld.

Betrouwbare, bescheiden mensen de andere helft! 🎉😋

Pluk

Pluk

18-05-2020 om 23:24

Risico’s

https://www.erinbromage.com/post/the-risks-know-them-avoid-them

Interessant artikel over de grootste risico’s om besmet te raken. Niet de supermarkt, wel de kantoortuin en het restaurant. Buiten loop je vrijwel geen risico.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2020 om 07:23

Pluk

Dat heb ik hier ook al eens verkondigd. Ze hebben netjes alle veelzeggende incidenten bij elkaar gezocht.

Mogelijk is de seizonsgebondenheid van griep ook goeddeels te verklaren doordat mensen ind e zomer vaker buiten zijn en vaker de ramen open hebben.

Seizoensgebondenheid

Een grote factor in de seizoensgebondenheid van griep is, naast het feit dat virussen niet van warm en vochtig houden, dat kinderen juist WEL grote verspreiders van griep zijn. Daardoor is de zomervakantie een enorm vertragende factor in griepverspreiding. Cijfers uit o.a. Denemarken (er gebeurt niks na opening scholen) tonen aan dat dat voor corona inderdaad niet geldt.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2020 om 09:19

Alison

"Een grote factor in de seizoensgebondenheid van griep is, naast het feit dat virussen niet van warm en vochtig houden, dat kinderen juist WEL grote verspreiders van griep zijn. "

Het een sluit het ander niet uit.

"Cijfers uit o.a. Denemarken (er gebeurt niks na opening scholen) tonen aan dat dat voor corona inderdaad niet geldt."

Lijken erop te wijzen, hoogstens...

En dit lijkt dan weer de andere kant op te wijzen:

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/frankrijk-sluit-verschillende-scholen-na-opleving-aantal-besmettingen~a6ca911a/

"Een week nadat de Franse scholen deels heropenden, is er een ‘zorgwekkende opleving’ van coronabesmettingen die te linken zijn aan scholen. Zo’n zeventig nieuwe besmettingen worden gelinkt aan scholen. De betrokken instellingen hebben hun deuren opnieuw gesloten."

specht

specht

19-05-2020 om 10:00

ad hombre

Opvallend aan het artikel is, dat de besmettingen al hebben plaatsgevonden voordat de scholen open gingen.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2020 om 10:21

specht

"Opvallend aan het artikel is, dat de besmettingen al hebben plaatsgevonden voordat de scholen open gingen."

Dat staat er niet, specht.

"Hij [de minister] zei dat de opening van de scholen een aantal kinderen in gevaar brengt. Omdat de incubatietijd meerdere dagen tot zo’n twee weken bedraagt, is de kans groot dat de besmettingen al hebben plaatsgevonden voor de heropening van de scholen. Of de besmette personen leerlingen of leraren waren, lichtte hij niet toe"

Het is evident dat tenminste een deel van de besmettingen voor/buiten de school zal hebben plaatsgevonden, dat snapt iedereen. De vraag is of de besmettingen zich verspreid hebben op de scholen en daar geeft hij geen antwoord op.

Dat is ook begrijpelijk maar met een openingsperiode van een week en een incubatietijd van 2-14 dagen valt dat natuurlijk in het geheel niet uit te sluiten, ook dat zou iedereen moeten begrijpen.

specht

specht

19-05-2020 om 10:27

Frankrijk

Klopt het valt nooit uit te sluiten, maar het is wel zeer onzeker.
Eergisteren zijn er ook weer allerlei Franse scholen open gegaan.
Als ze echt denken dat het door het open gaan van de scholen komt, dan open je toch niet meer scholen?

Ad Hombre

"Het een sluit het ander niet uit". Nee, daarom zeg ik dus: NAAST het feit dat....
Er werd al snel gegrepen naar het sluiten van de scholen omdat scholen vaak één grote griepverspreidfabriek zijn.
Wat er nu in Frankrijk gebeurt kan er op wijzen dat kinderen elkaar toch makkelijk aansteken, maar dan nog blijft het feit dat de reden waarom de scholen open konden niet was dat kinderen zelf niet ziek werden, maar dat de verspreiding van kinderen naar volwassenen niet plaatsvond. Kinderen met een snotneus en een beetje koorts zijn een zeer frequent verschijnsel, dat houd je niet tegen. Het probleem was dat ze eventueel zwakke(re) volwassenen zouden aansteken. Dat dit hier is gebeurd blijkt nergens uit. Maar goed, het sluiten van scholen met uitbraken zal nog wel vaker gebeuren. Dat is wat anders dan de scholen massaal weer sluiten. En daar is voor zover ik kan zien ook in Frankrijk geen sprake van.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2020 om 10:38

specht

"Als ze echt denken dat het door het open gaan van de scholen komt, dan open je toch niet meer scholen?"

Je ziet toch ook hoe het hier gaat? Er is nog veel onzekerheid maar de maatschappelijke druk is aanzienlijk. De meest voor de hand liggende verklaring lijkt me dat ze het risico maar nemen.

En dan is het lokaal snel sluiten van scholen bij een mogelijke lokale uitbraak geen slechte optie. Het valt te hopen dat ze dat hier ook doen als het nodig is maar gezien de tot nu toe enorme bureacratie v.w.b. testen blijf ik wat sceptisch.

Als een kind verschijnselen vertoont zou je het eigenlijk meteen moeten testen en als het positief blijkt, de klasgenoten ook.

Ad Hombre

Volgens mij is dat toch ook de bedoeling, iedereen met klachten testen? Je begint met een steekproef (10 met klachten, 5 testen) en als daar een Corona-besmetting uitkomt test je de rest.
Als je lokale uitbraken de kop in kunt drukken hoeft de rest niet dicht, en hopelijk is de boel inmiddels voldoende onder controle om dat bij te kunnen houden.

Vakantie in Europa mogelijkheden

https://www.acsi.eu/nl/corona/

Op een rijtje gezet door de campingorganisatie ACSI.
We kunnen reserveren in Zweden en Polen.

Kleur-Campings open of dicht en onder welke voorwaarden?

Groen-Campings open voor toeristen uit heel Europa.

Geel-Campings open voor toeristen uit eigen land.

Oranje-Campings in sommige regio’s open, in sommige regio’s dicht.

Blauw-Campings open. gemeenschappelijke faciliteiten gesloten. Alleen voor kampeerders met eigen sanitair.

Rood-Campings gesloten voor iedereen.

ElenaH

ElenaH

19-05-2020 om 13:05

Duitsland

Is nu nog oranje. Maar de verwachting is dat vanaf 1 juli alle EU-bewoners weer welkom zijn.

Hmmm

Zweden.... lang niet meer geweest! De vakantie in Frankrijk is al geboekt maar daar moeten we nog even afwachten. Ik vrees er wel een beetje voor, we zouden al vroeg gaan.

vingerhoedje

vingerhoedje

19-05-2020 om 21:03

Elenah

Duitsland

Is nu nog oranje. Maar de verwachting is dat vanaf 1 juli alle EU-bewoners weer welkom zijn."

Volgens mij komt het advies van onze eigen overheid. Heel Europa staat nog op oranje, niet noodzakelijke reizen. Rutte zei net bij de persconferentie dat er een speciaal plan komt voor de vakantie naar het buitenland. Het zal ook afhangen hoe het aantal besmettingen daar is en hoe er met corona wordt omgegaan. Daarnaast kan het zijn dat er nog voorschriften komen voor als je weer terug komt in Nederland. In het ernstige geval kun je in twee weken in zelf quarantaine na je vakantie.
Wij zouden gaan vliegen naar Rome. We hebben voor de zekerheid 2 keer 2 nachten in Nederland geboekt die makkelijk te annuleren zijn. Ik hou er serieus rekening mee dat Italië toch niet doorgaat.

Busje komt zo

Nou hoorde ik Rutte toch zeggen dat middelbare scholieren niet met het OV naar school mogen, alleen per fiets of lopend. Vast ook nog wel door de ouders met de auto. Voor leerlingen voor wie school te ver is om te fietsen moet de school voor vervoer zorgen. Nou zitten er bij ons op school al echt best veel kinderen voor wie de afstand echt te ver is om te fietsen, maar wat andere scholen zijn echt regioscholen, ze komen van heinde en verre. Maar goed, school moet busjes laten rondrijden kennelijk. Ben benieuwd wie dat gaat betalen en wie dat gaat doen, waar haal je ineens zoveel chauffeurs vandaan?

skik

Tabitha

Tabitha

20-05-2020 om 08:02

Skik

Plus dat je in zo’n busje twee maximaal drie kinderen kwijt kunt als ze 1,5 meter uit elkaar moeten blijven. Wordt een dure grap, want dan moeten er heel veel busjes rijden.

@Emma

@Emma

20-05-2020 om 08:06

Touringcars?

Er staan wagenparken vol werkeloze touringcars inclusief chauffeur niks te doen in deze tijd 💡

Famke

Famke

20-05-2020 om 08:22

Die

touringcars worden mogelijk al ingezet om de capaciteit van het OV te vergroten, of studenten te vervoeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.