Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:17

Versoepeling maatregelen

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-niet-iedereen-blij-met-versoepeling-maatregelen-noodsituatie-horeca-nog-niet-voorbij~adfe940d/

Dat was te verwachten, de ene groep is blij de andere niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom het campingsanitair nog niet open mag maar men wel in een restaurant naar de wc kan?


Triva

Triva

17-05-2020 om 10:07

Elenah

Niet ziek na een valpartij maar als je je werk niet kan doen, ook al is het voor 1-2 dagen moet je je toch ziekmelden!

Pennestreek

Pennestreek

17-05-2020 om 10:11

Laat maar

Personeelsbeleid is niet uit te leggen in een online conversatie. Daar zitten zoveel kanten aan. Het ging mij erom dat ongeoorloofd ziekteverzuim best streng wordt aangepakt. Dat gaat namelijk meestal over de instelling van iemand. Ik schreef ook al dat er juist goed wordt gekeken naar persoonlijke omstandigheden en dat er ook heel veel ruimte is voor mensen die wat mankeren, in welk opzicht dan ook. Dus Daniëlle, als jij gewoon je werk goed doet kun je prima bij ons werken. Ik heb heel veel collega’s met ziektes en privé problemen die hun werk in de weg zitten, maar dat zijn gewoon prima hard werkende gemotiveerde mensen. Dan kan er in overleg heel erg veel. Aangepast werk, andere werktijden, tijdelijk minder werken en allemaal met behoud van salaris.
En nee, tot aan corona werd je niet geacht thuis te blijven met een snotneus, maar wel als je nogal aan het hoesten en proesten bent. Maar dan kun je er ook voor kiezen om dagen te ruilen bijvoorbeeld, je hoeft niet meteen thuis te gaan zitten. Of iemand die bij mensen thuis schoonmaakt wordt even ingezet op de kantoren. Er valt echt wel wat te regelen. Maar dat overleg je met je leidinggevende en je dat is dus iets anders dan je bij een pijnlijke knie meteen ziekmelden. Als werkgever mag je niet vragen naar wat er aan de hand is, bij ons is het redelijk gewoon om dat vanuit jezelf te bespreken met je leidinggevende. Er heerst hier dus juist een heel open cultuur. Voel je je daar niet prettig bij, dan pas je hier niet blijkbaar.

Klinkt toch naar allemaal Pennestreek

Er loopt maar een dun lijntje tussen 'het is redelijk gewoon om vanuit jezelf de reden van je ziekmelding te bespreken' en 'ik voel me onder sociale druk van die zogenaamde open cultuur eigenlijk gedwongen om te vertellen wat ik mankeer en waarom ik me ziek meldt'.

Jouw opmerkingen lezend (dat soort types hoeven we niet, als je kind ziek is kan je een vrije dag opnemen, als je ziek bent kan je ook een dienst ruilen) klinkt het niet alsof je organisatie echt een ontspannen veilige werkomgeving is.

skik

Bas

Bas

17-05-2020 om 11:07

En mij gaat het erom

dat je nooit kunt weten of verzuim geoorloofd is of niet.
Die insteek gaat al uit van wantrouwen, meestal in een deel van je personeel. Dat vind ik een slechte insteek.

Ik heb me bijv nog nooit ziek hoeven melden bij een ziek kind. (of verlof hoeven nemen of welke regeling dan ook)
Maar ik had een stabiel betrouwbaar netwerk.
Ik kan me zo maar voorstellen dat een wankel kaartenhuis snel in kan storten onder bepaalde omstandigheden als je kind ziek wordt. Bijv.
Dat kan voor mensen een druppel zijn om zich ziek te melden om weer even rust in de tent te krijgen.

En idd, hier hangt veel, zo niet alles af van je relatie met je hoofd. (plus het selecte groepje er om heen)
En hier wordt het ook zeer gewaardeerd (gepusht) dat je open je ziekte bespreekt. Bleeh bleeh.
Inclusief de opvatting: als het je niet bevalt dan ga je maar.
En dat deden dan ook al veel lieve collega's van me. (hardwerkende, integere mensen!!!)

Ik werk bij een grote instelling die in de regio een grote monopolist is, dat geeft weinig opties. By the way.

Miezemuis

Miezemuis

17-05-2020 om 11:33

Pennestreek

Uit je eerdere berichten kreeg ik de indruk dat het beleid is, meer dan 3 x ziek = contract wordt niet verlengd. Maar hopelijk zit daar dan wel wat nuance en overleg in. Want het was altijd al belangrijk dat mensen zich niet gedwongen voelden om bij ziekteklachten door te werken, en nu helemaal.

Miezemuis

Miezemuis

17-05-2020 om 11:38

Ja Elena

Ook thuisblijven bij een snotneus graag. Zie de rivm regels.
In de zorg was dat helaas niet zo gewoon, maar als je werkt met kwetsbare mensen dan wil je ook niet dat ze besmet raken met een ‘gewoon’ verkoudheids- of griepvirus. Ook dat kan heel vervelend uitpakken in die groep. Dus die arbeidsethos van flink paracetamol erin en gaan, die mag er echt af. Zeker nu.
Want behalve je clienten wil je ook je zo broodnodige collega’s ziektevrij houden.

ElenaH

ElenaH

17-05-2020 om 11:50

Tja miezemuis

'Want behalve je clienten wil je ook je zo broodnodige collega’s ziektevrij houden.'

Met een snotneus ben je niet ziek (= niet in staat om te werken).

Pennestreek

Pennestreek

17-05-2020 om 11:56

Maar

Wat is er mis dan met bellen dat je kind ziek is en dat je geen opvang hebt, en dan met je leidinggevende overleggen hoe je dat samen (!) oplost? Dan ga je pas uit van vertrouwen in elkaar, niet als je als medewerker op eigen houtje besluit je ziek te melden. Want dat standaard beleid wordt uiteraard niet zwart-wit gehanteerd. Er is juist heel veel ruimte om dingen op te lossen. Dat schrijf ik ook al een paar keer. Maar ik hoef jullie niet te overtuigen, dat we bij medewerkers tevredenheidsonderzoeken steevast heel hoog scoren en een heel laag ziekteverzuim hebben zal dan vast door iets anders komen...

Anemone

Anemone

17-05-2020 om 12:13

Bij een ziek kind werk ik thuis

Ik vind het van goed werkgeverschap getuigen dat je als werknemer zelf bepaalt waar en wanneer je werkt, als je je resultaten maar haalt en afstemt met je collega’s. Hier nooit gedoe over vrije dagen opnemen of ziek melden, als ik me niet goed genoeg voel om naar het werk te gaan werk ik thuis, ook als mijn kind ziek is. Daar doe ik minstens zoveel als op kantoor, dus iedereen blij. Ik snap dat dat niet in elke baan kan, maar van postings van Pennestreek word ik helemaal kriegel, zou er gek van worden als mijn werkgever zo bovenop mijn nek zat en er een cultuur heerst van kijk ons eens goed bezig zijn. Ja als je de mazzel hebt dat jij en je kinderen nooit ziek zijn misschien, maar voor heel veel mensen lijkt me dit een onveilige werkomgeving.

Bas

Bas

17-05-2020 om 12:57

Pennestreek

Je schrijft zelf al: als je er anders in staat, pas je blijkbaar niet bij ons.
Dat zegt toch al wat over tevredenheid?
Mensen die bij jullie werken past de schoen al.
Bovendien zul je ook bij ons weinig mensen openlijk horen klagen.
Want weet je, daar is geen ruimte voor.

Ik werk al heel lang in de zorg en ken ook de periodes nog waarin we conflicten uitwerken in intervisies etc.
Dat ging er in sommige teams hard aan toe, maar die ruimte was er.
Die ruimte is er (bij ons) al lang niet meer.
No way dat ik mijn nek nog ga uitsteken of ergens verspilde energie in ga steken. Kan wel wat leukers doen met mijn leven!
Met een enkele collega is er een vertrouwensband en wordt openlijk gepraat over dit soort kwesties. Maar heel voorzichtig want de meeste mensen zijn naar half of niet te vertrouwen hierin.
Er is een angstcultuur.

En zelfs in enquêtes zal ik braaf aangeven, en met mij iedereen, tevreden te zijn. Want zelfs daar zit het wantrouwen dat 'anoniem' niet zo anoniem is.

Toe ik begon in zorg werd personeel uitgezocht op karakter. Al heel lang wordt jong relatief onmondig personeel geselecteerd. Dat doet ook iets met je cultuur. (en dat is bewust gebeurd zeg ik paranoïde)

Zorgverlof

"Wat is er mis dan met bellen dat je kind ziek is en dat je geen opvang hebt, en dan met je leidinggevende overleggen hoe je dat samen (!) oplost?"

Door er op te kunnen vertrouwen dat je bij je melding 'mijn kind is ziek' zorgverlof verleend wordt. Daar is dat namelijk voor. Je hoeft niks samen op te lossen, er is een wettelijke regeling voor.

skik

bieb63

bieb63

17-05-2020 om 13:28

Pennestreek

"Maar dan nog, wat is er brrr aan selectie? Iedere werkgever heeft toch graag mensen die goed presteren? Niemand houdt toch iemand in dienst die zich gemakkelijk ziek meldt? "

Dus iemand die zich 3x ziek heeft gemeld presteert niet goed? En/of meldt zich gemakkelijk ziek. Nogal een boute conclusie.
En wat ik al zei: als je die baan graag wil, meld je je NIET ziek als je niet echt ziek bent. En als je je wél ziek meldt, maar verder goed presteert en een prettige collega bent, dan vind ik dat dus een slechte werkgever als hij er dan vanuit gaat dat je de kantjes ervan af loopt...

Flavia

"Dat na 3x ziekmelden per jaar moet je als bedrijf aangeven waarom mensen zo vaak ziek zijn. Meer dan 2x per jaar ziek zijn wordt frequent verzuim genoemd en de werkgever is dan verplicht actie te ondernemen."

Van wie moet dat en waar staat dat dan?

Ik heb in een vorige werkkring (groep zelfstandigen die als groep personeel in dienst had) de PZ-zaken moeten doen en ik weet van deze verplichting niets. En wij hadden wel eens dat iemand drie keer in een jaar ziek was, dus wij zouden beslist iets hebben moeten doen, als jouw stelling klopt. Is die verplichting van recente datum, of hebben wij destijds de wettelijke verplichtingen niet nageleefd?

Groeten,

Temet

Miezemuis

Miezemuis

17-05-2020 om 13:56

Elena

Tja, dan ben ik blij dat jij mijn collega niet bent. Ik wil er namelijk op kunnen vertrouwen dat die wel thuisblijven bij een snotneus. Zelfs kinderen met een snotneus mogen nu niet naar school of de kinderopvang.

ElenaH

ElenaH

17-05-2020 om 14:30

Miezemuis

Tja, ik vind dat je je pas ziek meldt als je niet kúnt werken.

@nnemoon

@nnemoon

17-05-2020 om 15:45

Snotneus

Ik vind niet dat we zo krampachtig moeten doen als iemand verkouden is. Normaal zei je als iemand moest niezen, nies nog een keer dan hebben we morgen mooi weer. Nu ben je als de dood als iemand niest. Bij ons thuis wordt dag in dag uit geniest door verschillende allergieën en hooikoorts. Man en ik werken gewoon buitenshuis. We nemen wel de regels in acht, maar zo lang wij ons normaal voelen en geen koorts hebben gaan we gewoon werken, ook met een snotneus.
Bij mij op het werk meldt je je niet ziek als je kind ziek is. Je probeert te ruilen met een collega, neemt gewoon vrij of neem zorgverlof. Ik heb in september twee weken zorgverlof gehad. Zoon had een beetje ongelukkig zijn been gebroken en zat van zijn tenen tot zijn lies in het gips.
Als je meer dan twee keer per jaar ziek bent geweest wordt je uitgenodigd voor een gesprek. Ze kijken dan of het werk gerelateerd is en proberen samen een oplossing te zoeken. Dit doen ze ook om het ziekteverzuim te verminderen.

bieb63

bieb63

17-05-2020 om 17:00

Wel eens met annemoon

Uiteraard is het niet de bedoeling je ziek te melden als je kind ziek is. Dan neem je vrij of zorgverlof. Zal best wel eens voorkomen, maar uiteraard niet de bedoeling. Kwalijk vind ik dat mensen dat zomaar denken van een ander. Dat is wantrouwen. Iemand heeft zich ziekgemeld en heeft niet gezegd: ik meld me ziek, want mn kind is ziek.....
En een gesprekje bij 2 of 3 maal ziekmelden, vind ik ook helemaal Oke.
Maar contract niet verlengen, want 3x ziek, vind ik kwalijk, vooral omdat dat hier 1 op 1 genoemd wordt met kantjes er van af lopen. Nee, geen veilige werkomgeving.... Je beoordeelt iemand op zn werkkwaliteit, inzet, en collegialiteit. Voer gewoon een gesprekje met iemand over het ziekteverzuim, gewoon zoals ook met de vaste krachten. Zo hoort het en dán ben je pas een goede werkgever.

En nee, ik meld me ook niet ziek met een snotneus, hoesten en een beetje hoofdpijn ( even los van het coronatijdperk), maar of mn collega's daar altijd blij mee zijn.....

Miezemuis

Miezemuis

17-05-2020 om 17:33

Bieb

Meld je je nu wel ziek met een snotneus?
Ik hoorde ook bij degenen die doorgingen zolang ze nog rechtop konden staan. Maar dat haal ik me nu niet meer in mijn hoofd.
Ik schrik er echt van dat er hier blijkbaar mensen zijn die die maatregelen onzin vinden, kom op niet zo krampachtig doen over een snotneus, gewoon naar je werk hoor.
De algemene adviezen van anderhalve meter afstand, handenwassenhandenwassenhandenwassen, thuis werken als het kan en thuis blijven bij verkoudheidsklachten zijn er niet voor niets.

Miezemuis

Miezemuis

17-05-2020 om 17:35

En nee

Als je toch al thuiswerkt meld je je niet ziek nee. Maar als je op locatie moet werken, zeker met kwetsbare mensen, toch hopelijk wel.

@nnemoon

@nnemoon

17-05-2020 om 17:47

Nee ik meld me niet ziek

Nee ik meld me niet ziek bij een verkoudheid. Dan zit ik de helft van het jaar thuis. Ik ben meestal wel verkouden. Ik werk in het ziekenhuis en iedereen vindt dat prima als ik maar afstand houd, handen was enz.

ElenaH

ElenaH

17-05-2020 om 19:09

Precies

'thuis werken als het kan'

Wérken dus.

Triva

Triva

17-05-2020 om 19:31

Miezemuis

Je ziet even over het hoofd dat we het ook over ziekmeldingen in het algemeen hebben. Dus los van corona.

Ik hoop toch echt niet dat we straks allemaal met een snotneus thuis blijven en ziek melden.

Miezemuis

Miezemuis

18-05-2020 om 08:57

Triva

Ik hoop dat de verwarring daarin zit. Maar als de gedachte ook nu is, ‘niet te krampachtig doen over een snotneus’ en ‘ gewoon naar het werk’, zelfs bij werken met kwetsbare groepen, dan word ik namens die kwetsbare groepen niet blij.

In de zorg

Ik weet niet of het in de hele zorg is, maar het beleid van veel werkgevers in de zorg is dat je niet eens thuis mag blijven als je alleen verkouden bent terwijl je geen verhoging hoger dan 38 hebt.

Beleid

De werkgever mag niet vragen naar de medische klachten van de ziekmelding. Die worden beschouwd als privégegevens. Alleen de bedrijfsarts mag daar naar vragen. De vraag hoe hoog je koorts is, is dus niet oké.

skik

Pennestreek

Pennestreek

18-05-2020 om 15:21

Skik

In coronatijd blijkt er van alles vloeibaar dat dat voorheen niet was. Met richtlijnen van het RIVM waarin nadrukkelijk een temperatuur wordt aangegeven zou ik het raar vinden als een werkgever dat NIET weet. Natuurlijk zijn regels er meestal met een goede reden, maar in dit geval zijn we behoorlijk ingehaald door de realiteit, vind je niet?

Pennestreek

Pennestreek

18-05-2020 om 15:28

Miezemuis

het zou heel fijn zijn als in de zorg iedereen met een snotneus thuis kan blijven nu, maar de realiteit is dat er instellingen zijn die kampen met een ziekteverzuim van 50%. Daarmee kun je onmogelijk goede zorg leveren aan je hulpbehoevende cliënten, dus dan is de keus regelmatig tussen 'wel zorg met een snotneus en een risico' en 'geen zorg'. En dat is dus eigenlijk geen keus.

Ik snap je wel, maar het leven is helaas niet helemaal maakbaar. En ook zonder Corona was er al een personeelsgebrek in een heel groot deel van de zorg.

Los daarvan, buiten coronatijd zou het ook gewoon onbetaalbaar zijn als iedereen met een snotneus zich zou ziekmelden. Nu is een 'snotneus' hier natuurlijk synoniem voor 'iets besmettelijks', maar het gaat ook om andere dingen. Iemand die in de huishouding werkt en een gebroken been heeft kan lastig schoonmaken. Maar kan wellicht wel administratief werk doen, of voorlezen of zo. Dus hier kijken we naar wat iemand wél kan. Zeker als het om langdurige ziekmeldingen gaat.

Pennestreek

RIVM of niet, dat maakt niet uit. Als de werknemer aangeeft dat hij/zij niet kan werken ivm ziekte dan is het uiteindelijk de bedrijfsarts, en niet de werkgever, die toetst of dat klopt.

De bedrijfsarts mag vervolgens ook niet de aard van de ziekte aan de werkgever doorgeven, alleen maar of die werknemer ziek is, en tot welk werk deze werknemer eventueel nog wel in staat is (dat laatste met name bij langer durend verzuim).

Groeten,

Temet

Pennestreek

"Natuurlijk zijn regels er meestal met een goede reden, maar in dit geval zijn we behoorlijk ingehaald door de realiteit, vind je niet?"

Nee. Dit is nou precies waarom er zulke regels en wetten zijn. Een melding dat je niet kan komen werken wegens gezondheidsredenen is ook nu voldoende. Als de werkgever twijfelt aan de 'echtheid' van de melding moet hij er maar meteen de bedrijfsarts opzetten.

skik

Pooh Bear

Pooh Bear

18-05-2020 om 16:39

Skik

Mijn werkgever vroeg echt naar mijn temperatuur en vond het eerst niet hoog genoeg. Toen het hoger werd werd ik steeds voor 1 dag ziekgemeld en moest ik elke dag bellen om te zeggen hoe het nu ging.
En omdat ik koorts had zonder verkoudheid gingen ze er vanuit dat het geen Corona had denk dat ze het liefst hadden dat ik met paracetamol op gewoon had gaan werken.
Had dus eigenlijk kunnen zeggen dat ik dat helemaal niet hoefde te zeggen maar ik weet niet hoe ze dan zouden hebben gereageerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.