Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

06-05-2020 om 23:17

Versoepeling maatregelen

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-niet-iedereen-blij-met-versoepeling-maatregelen-noodsituatie-horeca-nog-niet-voorbij~adfe940d/

Dat was te verwachten, de ene groep is blij de andere niet.

Kan iemand mij uitleggen waarom het campingsanitair nog niet open mag maar men wel in een restaurant naar de wc kan?


Bas

Bas

16-05-2020 om 11:16

Lachen Pennestreek

Verzuimbeleid 'streng doch rechtvaardig'??
Ga toch lopen.
Als je je (volwassen!) personeel niet vertrouwt heb je niet het goede personeel.
Hier wordt dat 'strenge' ook gerechtvaardigd, bleeh.
En dan wordt het voor de 'rechtvaardigen', die wel eindeloos ziek mogen zijn op die manier verdedigd.
Getverdemme, onder die noemer is hier al een hoop leed aangericht. (bij de misbruikers lol)

Pennestreek

Pennestreek

16-05-2020 om 16:04

Bas, ik begrijp je niet?

Als je je personeel niet vertrouwt... Wie zegt dat dat niet vertrouwd wordt? Integendeel, hier gaan we juist heel erg uit van vertrouwen. Iedereen krijgt een jaarcontract en als je goed functioneert wordt dat een vast contract. Alleen, als je in een jaar meer dan 3 keer ziek bent geweest niet, dan wordt je contact niet verlengd. Dat is van tevoren duidelijk, dus daar kun je rekening mee houden. En als je nou heel goed bent, maar qua gezondheid pech hebt, wordt daar wel rekening mee gehouden. Zoals bij de collega in de huishoudelijke dienst die net na haar proeftijd een aanrijding kreeg en nog lang last had van de nasleep. Die is in haar eerste jaar wel 5 keer thuis gebleven. Maar het was duidelijk dat zij haar best deed er zoveel mogelijk te zijn. En ze leverde goed werk en was prettig in de omgang. Die heeft dus wel een vaste aanstelling gekregen.

Mijn werkgever behoort tot de besten in Nederland, onder andere hierdoor.

bieb63

bieb63

16-05-2020 om 17:19

Huh pennestreek

"Alleen, als je in een jaar meer dan 3 keer ziek bent geweest niet, dan wordt je contact niet verlengd. Dat is van tevoren duidelijk, dus daar kun je rekening mee houden. "

Daar kun je rekening mee houden...... Oh, oke...
Wat is het beleid van de fantastische werkgever? Snotteren en proesten, maar wél naar het werk, want je contract wordt niet verlengd?
Of als je pech heb: 1x griep, 2x migraine aanval of een buikgriep whatever. En dan je contract niet verlengd.
Fantastisch hoor...

Pennestreek

Pennestreek

16-05-2020 om 17:48

Punt

Er zijn nu eenmaal mensen die zich voor elke dwarszittende scheet ziek melden, die haal je er op deze manier prima uit. Dat was mijn punt meer. Als je laat zien dat je je inzet, niet de kantjes eraf loopt, dan zit je gewoon goed, en dan word je behoorlijk in de watten gelegd. En juist daarom willen veel mensen graag bij ons werken. Dus ja, de selectie is best streng.
Aan de andere kant krijgen heel veel mensen, ook mensen met beperkingen, een kans bij ons. Is je instelling goed, dan ben je welkom.

Triva

Triva

16-05-2020 om 18:12

Bieb

Welkom in de wereld van het minimumloon.... ja na 3x ziek krijg je geen contractverlenging of onbepaalde tijd contract. Dus als ze willen dat je met wat snotteren thuis blijft dan moeten ze daar ook aanpassingen op doen. Dat is nu net ook het probleem met corona. Over een half jaar is dat weer vergeten en dan maar turven: uh 1, 2, 3x ziek: out.

ElenaH

ElenaH

16-05-2020 om 18:16

Bieb

3 keer per jaar ziek is veel! Dat zou bij ons ook een Indringend Gesprek betekenen, zelf bij vaste krachten.

zebra

zebra

16-05-2020 om 18:24

bij ons

heb je na 2 ziekmeldingen in een jaar een ziekte verzuimgesprek maar dit is nog maar sinds vorig jaar. Het ziekteverzuim ligt erg hoog namelijk en heel vaak zijn het toch dezelfde mensen die zich meerdere keren per jaar ziek melden. Kan natuurlijk ook eens pech bij zitten zoals een tijd in de lappenmand door een ongeval maar ik denk dat er daar wel rekening mee gehouden wordt.

Pennestreek

Pennestreek

16-05-2020 om 18:54

Triva

Heeft niks met minimumloon te maken. Volgens mij is er bij ons niemand die in de laagste schaal zit. Dit geldt net zo goed (of misschien wel juist) bij de hogere schalen. Maar zoals Elena al zegt, 3 keer ziek is veel, als het niet om iets serieus gaat. Ik ben in mijn hele werkzame leven nooit ziek geweest. Wel eens in overleg thuis gebleven met flinke verkoudheid (ver voor het Corona-tijdperk). Maar het gebeurt gewoon vaak dat mensen zich ziek melden als ze een ziek kind hebben. Die types hebben we uiteraard liever niet. Dan neem je een dag vrij, omdat we best ruim in het personeel zitten is dat meestal geen probleem.

zebra

zebra

16-05-2020 om 19:22

vaak willen ze dat niet

vrij nemen vanwege een ziek kind, ziek melden is dan makkelijker blijkbaar. Hier bij ons althans. Ik ben nu zelf een paar dagen thuis geweest omdat ik rugklachten heb, heb vrij genomen maar als het volgende week toch niet gaat, dan zal het alsnog een ziekmelding worden. Ik kon mijn werk wel doen maar deed er veel langer over omdat ik tussendoor steeds moest zitten vanwege de pijn. Misschien stom maar dit voelde voor mij beter dan "gelijk" ziekmelden.

Pennestreek

Pennestreek

16-05-2020 om 19:26

Precies

Ziekmelden is dan gemakkelijker. Maar niet de bedoeling. In overleg kan er echt een heleboel, eenzijdig besluiten om de last dan maar bij de werkgever te leggen niet.

zebra

zebra

16-05-2020 om 19:30

Pennestreek

hier kan er doorgaans ook veel in overleg hoor. Bij ons is het niet zo dat we een hele grote groep zijn maar in de meeste gevallen is er wel iemand bereid om een vrije dag te verzetten als een collega ergens mee omhoog zit en daardoor op korte termijn een dag vrij wil zijn.

Triva

Triva

16-05-2020 om 19:40

3x per 12 mnd

is best snel bereikt met een flinke verkoudheid, een valpartij (het werk is ook nogal valgevoelig) en nog iets.

Flavia

Flavia

16-05-2020 om 19:51

Triva

Wordt er dan niets aan de valgevoeligheid gedaan?
Hier zou een ongeval met doktersbezoek of verzuim dat meerdere keren voorkomt reden zijn voor een diepgaand onderzoek en aanpassingen van de werkplek en processen. En een vraag aan het management hoe het kan dat een ongeval meer dan 1x kan gebeuren.

Het is echt het streven 0 ongevallen te hebben. En dat geldt wereldwijd. Is er een ongeval in Zuid-Amerika dan wordt de root-cause analyse gedeeld zodat de andere locaties kunnen beoordelen voor zij een vergelijkbaar risico hebben en preventief actie ondernemen.

bieb63

bieb63

16-05-2020 om 19:53

Nigmaals uh

Ten eerste: als je hoest, niest en snottert steek je je collega's aan...... ( ook zonder corona).
Als je een tijdelijk contract hebt met uitzicht op vast en je wil die baan graag, dan ge je niet de kantjes er af lopen. Dus je ook nieg ziekmelden als je niet ziek bent....
Ik meld mij ook nooit ziek, simpelweg omdat ik nooit ziej ben. Lucky me.
Maar er vanuit gaan dat iemand er de kantjes van af loopt omdat hij zich een paar keer ziek heeft moeten melden..... brr.
Mij lijkt dat als iemand zich niet wil inzetten, dat dat wel uit heel veel andere dingen blojkt.

Pennestreek

Pennestreek

16-05-2020 om 20:04

Dat zal je nog verbazen Bieb

Maar dan nog, wat is er brrr aan selectie? Iedere werkgever heeft toch graag mensen die goed presteren? Niemand houdt toch iemand in dienst die zich gemakkelijk ziek meldt? Maar je leest maar wat je wil lezen hoor. Alle 600 medewerkers werken hier graag, als een van de weinigen in de zorg hebben we geen personeelsgebrek en zelfs een wachtlijst. Dat zal niet zijn omdat het zo’n brrr werkgever is...

Iris

Iris

16-05-2020 om 20:06

Als

ik belde om te zeggen dat ik niet kon komen wegens een ziek kind, nam mijn baas aan dat ik zorgverlof op wilde nemen. En ik ben ook wel eens opgeroepen voor het spreekuur van de bedrijfsarts, omdat ik meer dan vier keer in een jaar (dat was daar het beleid) kort ziek was geweest. Ik heb namelijk inderdaad migraine en ik ben meestal ook wel twee keer per jaar zwaar verkouden.

zebra

zebra

16-05-2020 om 20:12

bij sommige beroepen

is er wel meer kans op valpartijen zoals bij postbezorgen. Ben destijds ook wel een paar keer onderuit gegaan, was een keer door gladheid en een keer doordat ik moe was doordat ik een wijk extra erbij had en daardoor waarschijnlijk wat minder alert.
Dit was een bijbaan maar bij mijn huidige baan kan het ook opletten geblazen zijn bij het dweilen van de wat oudere vloeren, nog niet overal antislip namelijk. Voor je het weet zit je in een spagaat.

zebra

zebra

16-05-2020 om 20:16

zwaar verkouden

dat kan zeker een reden zijn om je ziek te melden, ik bleef zelf altijd stug doorlopen maar ik weet niet of ik dat de volgende keer nog ga doen. Maar ik ben eigenlijk altijd wel wat verkouden, het hele jaar door dus waar trek je dan de grens tussen nog wel en niet meer komen werken.

Het nieuwe, of 'oude' 'normaal'

https://www.parool.nl/amsterdam/terug-naar-basisschool-de-toekomst-in-slotervaart-voor-wie-nog-durft~b1c1c758/

"De Wijs herhaalt keer op keer: de zorgen zijn begrijpelijk, maar alle kinderen die niet in een risicogroep vallen, moeten zo snel mogelijk weer naar school komen. “Ouders moeten hun kind elke dag opnieuw telefonisch afmelden, zodat we steeds weer in gesprek kunnen gaan. Vraag waar hun angst ligt, en hoe we die kunnen wegnemen. Bouw het langzaam op, eerst een halve dag of alleen mee buiten spelen. Op 1 juni verwachten we weer volledig open te gaan, en dan wordt de drempel om te komen alleen maar hoger.”

En als je toch je kind thuishoudt vanwege eigen kwetsbaarheid of die van familieleden dan is dat verwijtbaar, hoewel begrijpelijk niet oirbaar.

We weten nog steeds niet hoe besmettelijk kinderen zijn richting anderen, ook al worden ze zelf slechts incidenteel (ernstig) ziek. Dat wordt nu onderzocht.
Maar we beginnen wel alvast ouders als onmondige burgers te behandelen. Bel maar even elke dag dan houden we de druk op de ketel.

Hoe braaf ik was. Ik heb het jaren gedaan. Al kwam het me vreselijk slecht uit, in de ochtend onderweg andere kind weg te brengen, onderweg naar werk, en dan toch na een bepaalde tijd en voor een andere bepaalde tijd zien dat je contact maakt met de school en geen in-gesprek-toon treft.

Ik heb ook weleens geweigerd en om een emailadres gevraagd omdat ik het niet meer vond kunnen. Dat werd gelukkig wel geaccepteerd hoewel de bedreigingen niet minder werden. Bah, wat een wereld. Ik schaam me plaatsvervangend hoe we met deze ouders omgaan. Heb je met ziekte te maken, krijg je straf. Tot je je weer 'beter' gedraagt.

Triva

Triva

16-05-2020 om 23:20

Flavia

Zie zebra.... valpartijen worden niet veroorzaakt door nalatigheid van de werkgever dus helaas....

Jemig Pennestreek

"Maar het gebeurt gewoon vaak dat mensen zich ziek melden als ze een ziek kind hebben. Die types hebben we uiteraard liever niet. Dan neem je een dag vrij, omdat we best ruim in het personeel zitten is dat meestal geen probleem."

Wijst dat fantastische bedrijf van jou de werknemers dan niet op hun wettelijk recht op zorgverlof?

Ik vind dat drie keer ziek is geen vaste aanstelling en als je wel al een vaste aanstelling hebt een stevig gesprek ook niet echt normaal hoor. Bij ons word je wel uitgenodigd voor een verzuimgesprek als je vaak ziek geweest bent, maar niet in de zin dat je ter verantwoording wordt geroepen maar om te kijken of er een oorzaak/verband is waar vanuit de organisatie misschien iets aan gedaan kan worden. Aanpassing werkplek, andere taken, coaching, bedrijfsarts of gewoon niks omdat het stom toeval is dat je twee keer migraine hebt gehad, één keer aan je pols geopereerd moest worden en ook nog een griepje kreeg.

skik

Bas

Bas

17-05-2020 om 02:12

Pennestreek

Ik weet dat het 'normaal' is en ook niet iedereen vindt het brrr natuurlijk.
Bij ons ook niet, hoor.

Maar ik vind het dus wel akelig en het geeft mi een onveilige sfeer.
Had je ook gelezen dat het schade heeft berokkend aan collega's van me?
Of je 'de kantjes ervan af loopt' hangt soms ook samen met hoe goed je het kunt vinden met de persoon die dat beoordeelt.

Bovendien vind ik het een ongezonde instelling.
Je kunt echt beter wat laagdrempeliger ziek melden, dat is voor veel mensen veel gezonder.
Je weet toch wel dat stress enorm 'rondwaart' en dat veel mensen uitvallen met een burn out?
Ik weet zeker dat je dat deels kunt voorkomen met een minder streng verzuimbeleid.
(moeten werken terwijl je net een flinke longontsteking hebt gehad bijv put je zo uit dat je overall echt minder aankunt. Op kwetsbare momenten (ziekte) merken dat men vreest dat je de kantjes er vanaf loopt of misbruik wilt maken van je werkgever is niet bepaald bevorderlijk etc)

En je wordt op die manier toegankelijker voor mensen met beperkingen of gevoeligheden waardoor ze eerder 'ziek' zijn.

Bleeh, ik vind het zo onsmakelijk vaak.
Ik ken ook veel mensen die zich op de borst kloppen omdat ze 'nooit ziek zijn'. Dat is geen prestatie, dat is geluk.p

ElenaH

ElenaH

17-05-2020 om 06:39

Triva

'is best snel bereikt met een flinke verkoudheid, een valpartij (het werk is ook nogal valgevoelig) en nog iets.'

Maar na een valpartij ben je toch niet meteen ziek?

ElenaH

Het ligt er toch maar net aan wat voor werk je hebt en wat je gezondheidsprobleem is? De postbode kan haar ronde niet lopen met een zere knie, maar de debiteurenadministrateur kan er prima zijn werk mee doen achter z'n bureau. En de postbode kan met keelpijn en en verstopte neus de post wel bezorgen terwijl een docent dan beter thuis kan blijven.

skik

Flavia

Flavia

17-05-2020 om 08:08

verplicht

Dat na 3x ziekmelden per jaar moet je als bedrijf aangeven waarom mensen zo vaak ziek zijn. Meer dan 2x per jaar ziek zijn wordt frequent verzuim genoemd en de werkgever is dan verplicht actie te ondernemen.
Het is niet bedoeld als beoordelingscriterium.

Bij een hoger ziekteverzuim (gemiddeld melden mensen zich 2x per jaar ziek) is er vaak meer aan de hand dan 'gewoon' ziek. Het blijkt dat een hogere ziekte frequentie vaak leidt tot langdurige ziekte en dat moet je als werkgever voorkomen.

Het hebben van een gesprek na 3x per jaar ziekmelden is daarom een vrij gebruikelijk item in het kader van verzuimpreventie.

En dat kunnen heel korte gesprekken zijn, ik heb 'm ook gehad maar omdat ik een goede relatie met mijn toenmalige manager had heeft dat niet meer dan 5 minuten geduurd om het gezamelijke antwoord naar de arbodienst te dichten.
Aan de andere kant heb je de gesprekken die langer duren, veel moeilijker zijn want aan ziekworden zit ook een privé component waar je als werkgever niet naar mag vragen, er zit een bedrijfcultuurs component in, en een gedragscomponent.

Het is ook een methode om ongeoorloofdverzuim op te sporen. Genoeg medewerkers die zichzelf ziekmelden als hun kind ziek is. Daar is calimiteitenverlof voor. Of medewerkers die zich ziekmelden bij een arbeidsconflict, hoewel je er ziek van kunt worden is het sec ongeoorloofd verzuim.

Dat die gesprekken er zijn is bij 3x ziekmelden per jaar is dus helemaal niet zo gek.

Miezemuis

Miezemuis

17-05-2020 om 08:21

Pennestreek, wat slecht!

4x ziek = geen vast contract? Ook nu in deze tijd nog? Het was al slecht dat mensen met een snotneus of een hoestje naar het werk kwamen maar nu helemaal. Wat wil de werkgever nu bereiken?
Ow, ik ben verkouden maar ik voel me niet al te beroerd dus ik kan wel werken, en het is pas mei... ik weet niet of ik in de rest van het jaar nog een keer buikgriep krijg, of een migraine aanval, of mijn enkel verzwik.... laat ik deze beurt maar niet verbruiken dan... Hoesten? Ik? Nee hoor, ik verslik me af en toe...
Lekker dan voor clienten en collega’s.

ElenaH

ElenaH

17-05-2020 om 08:39

Miezemuis

'Het was al slecht dat mensen met een snotneus of een hoestje naar het werk kwamen maar nu helemaal.'

Serieus? Iedereen met een snotneus ziek thuis? En wel doorbetaald krijgen zeker ...

Danielle

Danielle

17-05-2020 om 09:46

Relatie met manager

Nou wordt ie mooi Flavia. Als je een goede relatie met je manager hebt, dan kom je tot een goed antwoord aan de arbodienst en word je niet ontslagen. En mensen die een slechte relatie met hun manager hebben? Hebben die daardoor een grotere kans op ontslag? En als de manager een machtswellusteling is? Dan krijgt hij wel erg veel macht om over andermans leven te beoordelen.

Ik ben zo’n zieke werknemer. Diabetes en bijna blind. Ben blij dat mijn sociale werkgever, een ziekenhuis, niet moeilijk doet als ik twee uur vrij neem om naar de internist te gaan. Of dat ik drie dagen in het ziekenhuis lig na een diabetische coma. Of dat ik aan staar (ja dat kon er ook nog wel bij) geopereerd moest worden. O ja, en dat ze de aanpassing aan mijn computer betaald hebben en ik een iPad heb om alle rapporten, notulen en agenda’s et cetera kan lezen omdat ik gewoon geprinte tekst niet kan lezen. Ik werk er nu 22 jaar en mijn beoordelingen zijn altijd prima. Bij Pennenstreek met haar fantastische werkgever was ik er dus al uitgegooid.

Flavia

Flavia

17-05-2020 om 09:57

Danielle

lees even: het is NIET bedoeld als beoordelingscriterium!

En ik denk dat jij met je manager er ook snel uit bent: er zijn duidelijk aanwezige oorzaken voor frequent verzuim. Dan moet de werkgever daarin faciliteren. Dat is juist de bedoeling van het gesprek, de werkgever moet dergelijke gesprekken voeren om aan de wet te voldoen om verzuim te beperken. Frequent verzuim wordt gezien als indicator voor later uitvallen. Als werkgever moet je beleid hebben op frequent verzuim.

Ze mogen je ook een gesprek laten voeren met bedrijfsarts, hr medewerker of wat ze er voor bedenken, maar een gesprek zal er altijd moeten zijn anders kun je niet achter de achterliggende oorzaken voor frequent verzuim komen.

Triva

Triva

17-05-2020 om 10:06

Miezemuis

Het gaat niet over een kalenderjaar maar over de afgelopen 12 mnd.

Algemeen: het doel van het verzuimgespr ek is geen 'matje:. Er wordt ook niet gepraat over de reden van ziekmelden (mag niét gevraagd worden) de maar hoe vaker ziek hoe meer kans op langduriger uitval. Het gaat er om te achterhalen of er een achterliggende oorzaak is die weggenomen kan worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.