Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

21-07-2024 om 09:56

Annaniem2023 schreef op 21-07-2024 om 07:47:
  • dan schreef op 16-07-2 vkomen. Misschien toch weer wat meer brood eten maar dan koolhydraatverlaagd brood, ook verkrijgbaar in de supermarkt.

Ik heb bij de Eetmeter van het Voedingscentrum opgezocht of er minder calorieën in koolhydraatarm brood zit. Nee dus. Volkorenbrood 81,9 calorieën en kh-arm brood 84,4. Dat zet dus geen zoden aan de dijk. Mensen die minder koolhydraten eten om af te vallen eten meer eiwitten en groenten en die bevatten minder calorieën. Kh-arm wil bij graanproducten niet zeggen dat er ook minder calorieën in zitten.
voor mensen met diabetes betekent kh-arm brood dat ze de helft vh aantal koolhydraten binnenkrijgen en dus minder insuline hoeven te spuiten. Ik eet gewoon helemaal geen brood dan hoef ik daarvoor geen insuline te spuiten, nog makkelijker.

Het gaat me niet om de calorieën maar om de koolhydraten. Die zijn bij koolhydraat verlaagd brood toch nog lager dan bij gewoon brood. Natuurlijk kan ik het brood weglaten maar ik ben een broodeter. Hoeft niet elke dag maar toch meerdere keren per week.

Het lijkt me vooral van belang dat ik een weg zal vinden om  tegen die tijd op gewicht te blijven. Die weg zal voor iedereen anders zijn. 

Ik denk dat ik ook na het bereiken van mijn streefgewicht op mijn koolhydraten zal blijven letten. Op zich bevalt deze manier van eten me namelijk wel. Aardappels weglaten vind ik geen probleem, die eet ik sowieso weinig. Rijst kan ik blijven vervangen door bloemkool- of broccoli rijst maar we eten dit niet heel vaak. Pasta volledig weglaten is voor mij geen optie, daar ben ik dol op. Om die reden heb ik wel een paar soorten pasta in huis waar minder koolhydraten in zitten. Gisteren nog pastasalade gemaakt hiermee. 

In het najaar en winter eten we vaak een ovenschotel. Die valt eventueel makkelijk wat aan te passen wat aardappelpuree betreft. De helft van de schaal zonder puree bijvoorbeeld of een dun laagje.

dan schreef op 21-07-2024 om 09:56:

[..]

Het gaat me niet om de calorieën maar om de koolhydraten. Die zijn bij koolhydraat verlaagd brood toch nog lager dan bij gewoon brood. Natuurlijk kan ik het brood weglaten maar ik ben een broodeter. Hoeft niet elke dag maar toch meerdere keren per week.

Het lijkt me vooral van belang dat ik een weg zal vinden om tegen die tijd op gewicht te blijven. Die weg zal voor iedereen anders zijn.

Ik denk dat ik ook na het bereiken van mijn streefgewicht op mijn koolhydraten zal blijven letten. Op zich bevalt deze manier van eten me namelijk wel. Aardappels weglaten vind ik geen probleem, die eet ik sowieso weinig. Rijst kan ik blijven vervangen door bloemkool- of broccoli rijst maar we eten dit niet heel vaak. Pasta volledig weglaten is voor mij geen optie, daar ben ik dol op. Om die reden heb ik wel een paar soorten pasta in huis waar minder koolhydraten in zitten. Gisteren nog pastasalade gemaakt hiermee.

In het najaar en winter eten we vaak een ovenschotel. Die valt eventueel makkelijk wat aan te passen wat aardappelpuree betreft. De helft van de schaal zonder puree bijvoorbeeld of een dun laagje.

Je snapt mijn punt blijkbaar niet. En je snapt het punt van koolhydraatarm eten blijkbaar ook niet. 

Je valt niet af omdat je dezelfde producten zoals brood met minder koolhydraten eet, je valt af omdat je producten zoals eiwitten en groenten eet en die bevatten minder of geen koolhydraten en die bevatten meestal ook minder calorieën dan brood-, pasta- en andere koolhydraatrijke producten. 

Of je een gewone volkoren boterham of een koolhydraatarme boterham eet, maakt voor het aantal calorieën niks uit, nou ja, dat maakt dus blijkbaar 2,5 calorie uit. Met die 2,5 calorie minder ga je niet afvallen. 

dan

dan

21-07-2024 om 16:38

Annaniem2023 schreef op 21-07-2024 om 16:35:

[..]

Je snapt mijn punt blijkbaar niet. En je snapt het punt van koolhydraatarm eten blijkbaar ook niet.

Je valt niet af omdat je dezelfde producten zoals brood met minder koolhydraten eet, je valt af omdat je producten zoals eiwitten en groenten eet en die bevatten minder of geen koolhydraten en die bevatten meestal ook minder calorieën dan brood-, pasta- en andere koolhydraatrijke producten.

Of je een gewone volkoren boterham of een koolhydraatarme boterham eet, maakt voor het aantal calorieën niks uit, nou ja, dat maakt dus blijkbaar 2,5 calorie uit. Met die 2,5 calorie minder ga je niet afvallen.


Pffff, ik weet heus wel dat ik nu meer eiwitten en vetten eet. Het gaat me in mijn bericht even niet om het afvallen maar om het, op den duur, op gewicht blijven. Momenteel eet ik koolhydraat beperkt. Dit omdat deze vorm beter bij me past dan koolhydraatarm. Zodra ik op mijn streefgewicht ben, zal het even zoeken zijn naar wat op dat moment goed bij me past om op dat gewicht te blijven, niet verder af te vallen dus. Er zijn berekeningen voor te vinden op internet maar nu verdiep ik me daar nog niet in,  eerst op mijn streefgewicht zien te geraken en daar geef ik me nog ruim een jaar de tijd voor. 

Isabella70

Isabella70

22-07-2024 om 01:03 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 21-07-2024 om 16:35:

[..]

Je snapt mijn punt blijkbaar niet. En je snapt het punt van koolhydraatarm eten blijkbaar ook niet.

Je valt niet af omdat je dezelfde producten zoals brood met minder koolhydraten eet, je valt af omdat je producten zoals eiwitten en groenten eet en die bevatten minder of geen koolhydraten en die bevatten meestal ook minder calorieën dan brood-, pasta- en andere koolhydraatrijke producten.

Of je een gewone volkoren boterham of een koolhydraatarme boterham eet, maakt voor het aantal calorieën niks uit, nou ja, dat maakt dus blijkbaar 2,5 calorie uit. Met die 2,5 calorie minder ga je niet afvallen.

In koolhydraatarm brood zitten wel vaak flink meer vezels, zie ik. Dat lijkt me dan wel een voordeel, omdat het toch een uitdaging is om genoeg vezels te eten bij een khbeperkt dieet. Maarja, ik ben dan ook wel erg van de vezels…. (maar niet van het beperken van koolhydraten. Ook wel een poosje gedaan maar zoals ik het nu doe (bijna alleen maar ‘gezonde’ koolhydraten) bevalt me veel beter)

dan

dan

22-07-2024 om 12:19

Isabella70 schreef op 22-07-2024 om 01:03:

[..]

In koolhydraatarm brood zitten wel vaak flink meer vezels, zie ik. Dat lijkt me dan wel een voordeel, omdat het toch een uitdaging is om genoeg vezels te eten bij een khbeperkt dieet. Maarja, ik ben dan ook wel erg van de vezels…. (maar niet van het beperken van koolhydraten. Ook wel een poosje gedaan maar zoals ik het nu doe (bijna alleen maar ‘gezonde’ koolhydraten) bevalt me veel beter)


Inname van vezels is zeker van belang maar ik vermoed dat dit bij mij wel in orde is. Dat is namelijk ook een van de redenen dat ik soms wel brood eet want ik heb geen zin om steeds overal apart vezels doorheen te doen. Ik eet misschien ook wel meer fruit dan mensen die echt kha of zelfs keto eten maar ook hier zitten vezels in. 

Verder werkt deze manier van leven prima bij mij, zeker bij het afvallen. Terwijl voorheen andere manieren om af te vallen ook prima werkten maar nu een stuk minder. 

Annaniem2023 schreef op 21-07-2024 om 16:35:

[..]

Je valt niet af omdat je dezelfde producten zoals brood met minder koolhydraten eet, je valt af omdat je producten zoals eiwitten en groenten eet en die bevatten minder of geen koolhydraten en die bevatten meestal ook minder calorieën dan brood-, pasta- en andere koolhydraatrijke producten.

Met dan wel 1 kanttekening: eiwitten bevatten evenveel calorieen per gram als koolhydraten. Wat bij mij wel veel effect heeft, is dat eiwitten mij lang een vol/voldaan gevoel geven, ik krijg daarna pas na flink wat uren weer trek in eten. Dus om die reden probeer ik in elke maaltijd veel eiwitten binnen te krijgen: geen boterham met zoet beleg, maar met eiwitrijk beleg. Het aantal calorieen is vergelijkbaar, maar de behoefte om na het eten weer te gaan eten komt pas (veel) later - echt heel fijn als je wilt afvallen.

Isabella70

Isabella70

22-07-2024 om 14:32 Topicstarter

TineWinkel schreef op 22-07-2024 om 14:12:

[..]

Met dan wel 1 kanttekening: eiwitten bevatten evenveel calorieen per gram als koolhydraten. Wat bij mij wel veel effect heeft, is dat eiwitten mij lang een vol/voldaan gevoel geven, ik krijg daarna pas na flink wat uren weer trek in eten. Dus om die reden probeer ik in elke maaltijd veel eiwitten binnen te krijgen: geen boterham met zoet beleg, maar met eiwitrijk beleg. Het aantal calorieen is vergelijkbaar, maar de behoefte om na het eten weer te gaan eten komt pas (veel) later - echt heel fijn als je wilt afvallen.

Ja, maar ‘zoet beleg’ is meestal ook gewoon niet zo gezond. (Zoals wij het maken) Het zit vol met toegevoegde suikers waar je sowieso juist trek van krijgt. (misschien niet iedereen) Of zoetstoffen waarvan je vaak ook effect op bloedsuikerspiegel niet zo goed weet. 
Dat is niet te vergelijken met ‘gezonde’ koolhydraten. 
Denk dat het anders werkt met een volkoren boterham met banaan ofzo. 
Los daarvan heb je je eiwitten natuurlijk ook gewoon nodig. Zelf denk ik wel dat tekorten in te voeding zich vaak vertalen in ‘trek’. 

Wat versta je onder gezonde koolhydraten, waarbij je gezond tussen haakjes zet.

Isabella70

Isabella70

22-07-2024 om 15:38 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 22-07-2024 om 15:25:

Wat versta je onder gezonde koolhydraten, waarbij je gezond tussen haakjes zet.

Gewoon het algemeen gestelde; volkoren, groente, fruit, noten, zaden, peulvruchten enz. 

maar waarom zet je gezond tussen haakjes? Ik heb het idee dat je koolhydraten maar niks vindt, maar het zijn een van de drie basisvoedingsstoffen

Annaniem2023 schreef op 22-07-2024 om 18:24:

maar waarom zet je gezond tussen haakjes? Ik heb het idee dat je koolhydraten maar niks vindt, maar het zijn een van de drie basisvoedingsstoffen

Nouja daar kan ik me wel wat bij voorstellen, gezond kan ongezond worden als je er teveel van neemt, eenzijdig eet enz.

Over die koolhydraten, ik heb diabetes type 2, insulineresistentie en reageer voor het eerst op een streng keto dieet, waarbij ik ook vast, OMAD enz. 

Ik kan koolhydraatloos eten en toch veel kilocalorieën binnenkrijgen. Eenmaal in ketose, vetverbranding, voel ik me energieker, helderder van geest, minder moe. Dus nee, koolhydraten heb je niet per se nodig. Het mag hoor, maar je kunt zonder.

Isabella70

Isabella70

22-07-2024 om 19:26 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 22-07-2024 om 18:24:

maar waarom zet je gezond tussen haakjes? Ik heb het idee dat je koolhydraten maar niks vindt, maar het zijn een van de drie basisvoedingsstoffen

Oh, dan is dat een misverstand, heb zeker niks tegen koolhydraten. 
Gezond zette ik tussen aanhalingstekens omdat het niet voor ieder product even evident is dat het gezond is en het vaak ook van persoon tot persoon verschilt wat gezond is voor iemand. 

dan

dan

22-07-2024 om 20:32

Isabella70 schreef op 22-07-2024 om 19:26:

[..]

Oh, dan is dat een misverstand, heb zeker niks tegen koolhydraten.
Gezond zette ik tussen aanhalingstekens omdat het niet voor ieder product even evident is dat het gezond is en het vaak ook van persoon tot persoon verschilt wat gezond is voor iemand.


Ook hier zeker niks tegen koolhydraten maar bij mij werkt het blijkbaar beter om bepaalde keuzes hierin te maken.

Max88 schreef op 22-07-2024 om 18:48:

[..]

Nouja daar kan ik me wel wat bij voorstellen, gezond kan ongezond worden als je er teveel van neemt, eenzijdig eet enz.

Over die koolhydraten, ik heb diabetes type 2, insulineresistentie en reageer voor het eerst op een streng keto dieet, waarbij ik ook vast, OMAD enz.

Ik kan koolhydraatloos eten en toch veel kilocalorieën binnenkrijgen. Eenmaal in ketose, vetverbranding, voel ik me energieker, helderder van geest, minder moe. Dus nee, koolhydraten heb je niet per se nodig. Het mag hoor, maar je kunt zonder.

Wat fijn dat het je zo goed helpt. Ik heb diabetes type 1 en kan niet koolhydraatloos eten. Lijkt me trouwens supermoeilijk, want ze zitten in zoveel voedingsmiddelen. 

Annaniem2023 schreef op 22-07-2024 om 23:36:

[..]

Wat fijn dat het je zo goed helpt. Ik heb diabetes type 1 en kan niet koolhydraatloos eten. Lijkt me trouwens supermoeilijk, want ze zitten in zoveel voedingsmiddelen.

Klopt, ik zat op carnivoor,  dan is het wel te doen; het is zeg maar duidelijk. Maar na 1.5 jaar heb ik wel weer behoefte aan wat groente, al is het maar tijdelijk. Afgelopen jaar veel stress gehad en nog en dat werkt op zoveel dingen tegen. Ik moet echt weer aan de bak, ook voor mn glucosewaardes, ik had alle medicatie af mogen bouwen en dat wil ik zo houden🙂.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.