Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan schreef op 10-07-2024 om 13:20:

Vanochtend was mijn gewicht naar wens, precies 20 kg eraf en dan vet. De vorige keer was er ook een kilo aan spiermassa verdwenen, dat vond ik wel erg jammer. Ook mijn bloeddruk was netjes. BMI was vorig jaar mei 39,6 en nu 32. Natuurlijk nog te hoog maar toch al een mooie vooruitgang.

Ook nog wat tips mee gekregen voor het trainen en ik kon nog aansluiten bij een training die in grote lijnen hetzelfde is als de circuit training dus dat was fijn. Ik blijf voorlopig 1 keer per week pilates volgen, 1 keer per week circuit training en 1 keer individueel sporten in de zaal. Tijdens mijn vakanties kan het afwijken en volg ik graag een spinningles. Het wandelen wil ik daarnaast ook blijven doen.

Goed bezig!

Isabella70

Isabella70

13-07-2024 om 00:33 Topicstarter

Wat een geweldig resultaat Dan! Daar mag je wel heel trots op zijn! 
Hier ook een halve kg afgevallen. Al sluit ik niet helemaal uit dat deze laatste halve kg spiermassa is. Want ik beweeg momenteel echt fiks minder. 
En flink wat etentjes ed gehad. Redelijk gezonde keuzes gemaakt voor zover mogelijk maar helemaal weten wat je eet doe je dan toch niet. 

dan

dan

13-07-2024 om 22:04

Isabella70 schreef op 13-07-2024 om 00:33:

Wat een geweldig resultaat Dan! Daar mag je wel heel trots op zijn!
Hier ook een halve kg afgevallen. Al sluit ik niet helemaal uit dat deze laatste halve kg spiermassa is. Want ik beweeg momenteel echt fiks minder.
En flink wat etentjes ed gehad. Redelijk gezonde keuzes gemaakt voor zover mogelijk maar helemaal weten wat je eet doe je dan toch niet.

Dat is hier dit weekend ook het geval want we zijn nu een weekendje weg. Zitten in een hotel in het midden van het land waar onze zoon met partner woont. Vanavond uit eten geweest, morgen ook en beide dagen gebak. Ook wijn gedronken. Vandaag wel veel gewandeld

Maar na dit weekend ga ik weer op de gezonde toer wat eten betreft, nu gewoon lekker genieten van allerlei lekkernijen.

Isabella70

Isabella70

14-07-2024 om 00:45 Topicstarter

Veel plezier Dan! 
Geniet er idd maar van! 
Ik kan dat momenteel minder, merk ik. Het gezondere eten begint in mijn systeem te komen. Ik ‘moest’ van dochter een baksel proberen, ze had het ‘verantwoorder’ gemaakt maar ook niet helemaal. Ik schoot echt in de weerstand. En herkende dat meteen van een eerdere periode waarin ik gezonder at. Best dubbel gevoel, maar hoop het ergens toch ook vast te houden. 
Hier momenteel veel mensen in mijn omgeving die met allerlei vervelende kwalen zitten waarbij voeding best een rol speelt. Ook familieleden en een aantal kwalen kunnen erfelijk zijn. Dat speelt wel allemaal mee bij mij, sterkt me flink in mijn wens gezonder te eten. Veel mensen met forse darmproblemen bijv waardoor ik me vast voorgenomen heb nooit meer mijn vezelinname te verwaarlozen, of mijn darmflora. 
En bij het uiteten had ik het liefst de enorme klodders saus van mijn voorgerecht afgeschraapt. Heb ik niet gedaan (ik schrapte het witte brood erbij al) maar echt genoten ervan? Mwoa. Wel genoten van mijn glaasjes wijn bijv en van de frietjes. 
Maar leukste vind ik toch wel dat ik, sinds gezondere eten, zo ontzettend  geniet van ‘gewoon’ eten! Moet wel zeggen dat ik vooral maak wat ik lekker vind. 
En leuk dat partner toch wel mee lijkt te doen. Op zo’n manier nu dat ik wel het gevoel heb dat het nu wat meer structureler begint te worden. Voorheen was het een tijdje meedoen, dan weer flink ongezond gaan eten enz. Zoals hij nu eet zal hij wellicht niet echt gaan afvallen, maar ook vast niet enorm gaan bijkomen. (was toch wel mijn zorg) En het is uiteraard veel gezonder voor hem. Hij is zeker niet zo strikt als ik maar eet toch best gezond nu dus ik ben tevreden. 

dan

dan

14-07-2024 om 21:04

Het scheelt een hoop als iedereen binnen het gezin gezonder eet. Bij ons is dat helaas niet zo. Mijn zoon en zijn vriendin wel als ze bij ons zijn maar mijn man totaal niet. Maar mij lukt het gelukkig wel goed om na een weekend weg weer de knop om te zetten. Voor de komende week staan er ook weer 3 trainingen gepland bij de sportschool. Uiteraard ook weer voldoende water drinken. 
 
Eind dit jaar wil ik graag nog 4 kg kwijt zijn en dat moet haalbaar zijn. 
 

Eet je niet samen dan? Wij eten gewoon als gezin. 

Isabella70

Isabella70

15-07-2024 om 01:47 Topicstarter

Decembermamma schreef op 14-07-2024 om 22:05:

Eet je niet samen dan? Wij eten gewoon als gezin.

Ik weet niet voor wie je vraag was, maar hier eten we lang niet altijd samen. Best moeilijk nl met wisseldiensten (partner werkt wel regelmatig)

Als we wel samen eten, dan eet partner gewoon wat ik hem voorzet, hij is een ontzettend makkelijke eter, fijn voor mij. Maar als hij kookte was het niet altijd zo gezond als ik wilde, en die tijd lijkt nu wel voorbij. En dochter had ook geregeld minder gezonde wensen, en ook dat is al zo lang voorbij nu dat ik wel denk dat ze het inmiddels ook goed geïntegreerd heeft. Ze klaagt nu wel vaker dat ik haar veel te gezond opgevoed heb Ze komt weleens terug van logeerpartijtjes en geeft dan aan de groente gemist te hebben. Best raar nog soms hoor want bij ons werd heel wat af gesnoept. 
Soms klaagt ze ook nog wel dat er geen ‘lekker’ toetje is…terwijl we op 5 minuten fietsen van een winkel zitten! Maar ze is dan weer te lui iets te halen. 


dan

dan

15-07-2024 om 07:13

Decembermamma schreef op 14-07-2024 om 22:05:

Eet je niet samen dan? Wij eten gewoon als gezin.


Normaal gezien wel, zoon is de deur al uit maar komt meestal 2 of 3 keer per kwartaal een weekend hierheen. Soms alleen of anders samen.

Mijn man eet niet koolhydraat beperkt dus dat betekent de maaltijden vaak gedeeltelijk aanpassen. Of hij wil friet en ik niet, dan bakt hijj zijn friet zelf. 

Natuurlijk kan ik hetzelfde eten als hij, scheelt me toch werk maar khb werkt voor mij het beste.

dan

dan

16-07-2024 om 16:54

Het zou een stuk makkelijker zijn als ik graag vlees zou eten, dan was het vooral een kwestie van aardappels, rijst/pasta en brood weg te laten en vooral groente en vlees of vis te eten. Maar omdat ik weinig vlees eet, moet ik dit vervangen om toch aan voldoende eiwitten en vetten te komen. Zodra ik wat meer op gewicht ben, ga ik verder kijken hoe ik het best verder kan gaan om niet terug aan te komen. Misschien toch weer wat meer brood eten maar dan koolhydraatverlaagd brood, ook verkrijgbaar in de supermarkt. 

dan

dan

19-07-2024 om 19:19

Wat een hitte maar als ik het goed heb, gaat de temperatuur na morgen een stuk naar beneden. Toch vind ik het wel prettig om bij de avondmaaltijd iets warms te eten. 

Het schijnt ook het beste voor je lichaam te zijn om warm te eten en drinken tijdens de warmte. Als je koude dingen eet wil je lichaam dat opwarmen en gaat het werken. 

hier zit ik nu op 54 kg gewichtsverlies, ik merk dat ik er super gezond uit zie en meestal ook voel. Had alleen flink koorts en oorpijn van de week dus tja.


dan

dan

20-07-2024 om 13:55

Decembermamma schreef op 20-07-2024 om 06:08:

Het schijnt ook het beste voor je lichaam te zijn om warm te eten en drinken tijdens de warmte. Als je koude dingen eet wil je lichaam dat opwarmen en gaat het werken.

hier zit ik nu op 54 kg gewichtsverlies, ik merk dat ik er super gezond uit zie en meestal ook voel. Had alleen flink koorts en oorpijn van de week dus tja.
.

 Niet fijn om deze klachten te hebben. Maar wel een enorme prestatie om al zoveel gewichtsverlies te hebben. Om op een gezond BMI uit te komen, moet ik nu nog 19 kg afvallen (dat zou dan 39 kg in totaal zijn) Zal wel zien of ik daar kan geraken en zo niet, dan vind ik het ook geen ramp. Ik heb 104 kg gewogen en als ik bijvoorbeeld op 70 kg kan raken, is het ook al een mooie prestatie. 

dan schreef op 20-07-2024 om 13:55:

[..]

Niet fijn om deze klachten te hebben. Maar wel een enorme prestatie om al zoveel gewichtsverlies te hebben. Om op een gezond BMI uit te komen, moet ik nu nog 19 kg afvallen (dat zou dan 39 kg in totaal zijn) Zal wel zien of ik daar kan geraken en zo niet, dan vind ik het ook geen ramp. Ik heb 104 kg gewogen en als ik bijvoorbeeld op 70 kg kan raken, is het ook al een mooie prestatie.

Weet je dat ik dat ook zei. Ik vind 85 wel oke, en toen 75 is wel oke, nu blij met 65......maar 55 is ook prima.

dan

dan

20-07-2024 om 19:18

Decembermamma schreef op 20-07-2024 om 16:55:

[..]

Weet je dat ik dat ook zei. Ik vind 85 wel oke, en toen 75 is wel oke, nu blij met 65......maar 55 is ook prima.

Ja, de kans bestaat inderdaad dat ik mijn grenzen nog wel ga verleggen zodra ik in de buurt van 70 kg kom maar 55 zou voor mij echt te weinig zijn dus daar streef ik totaal niet naar, 64 is wel het minimum dat ik wil wegen. 

  • dan schreef op 16-07-2 vkomen. Misschien toch weer wat meer brood eten maar dan koolhydraatverlaagd brood, ook verkrijgbaar in de supermarkt.

Ik heb bij de Eetmeter van het Voedingscentrum opgezocht of er minder calorieën in koolhydraatarm brood zit. Nee dus. Volkorenbrood 81,9 calorieën en kh-arm brood 84,4. Dat zet dus geen zoden aan de dijk. Mensen die minder koolhydraten eten om af te vallen eten meer eiwitten en groenten en die bevatten minder calorieën. Kh-arm wil bij graanproducten niet zeggen dat er ook minder calorieën in zitten. 
voor mensen met diabetes betekent kh-arm brood dat ze de helft vh aantal koolhydraten binnenkrijgen en dus minder insuline hoeven te spuiten. Ik eet gewoon helemaal geen brood dan hoef ik daarvoor geen insuline te spuiten, nog makkelijker. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.