Gezondheid
Isabella70
17-12-2022 om 01:10
Gezonder leven
Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel.
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken.
Wie doet mee?
Isabella70
02-02-2025 om 21:12
En ik denk dat je juist goed bezig bent Tine.
Want mij lijkt dat het je niet écht te doen is om zo’n getal op weegschaal, dat is immers maar een hulpmiddel? Ik neem aan dat je echt minder vet en meer spieren wilt. Klinkt alsof je daarmee goed op weg bent.
TineWinkel
02-02-2025 om 21:13
Decembermamma schreef op 02-02-2025 om 19:59:
[..]
Met 2400 verbranden moet je echt heel veel.bewegen hoor. Ik heb vandaag 18 km gewandeld en zit nu op 1.800 kcal. Ik denk echt dat je wat aan je eten moet aanpassen. 1.900 a 2.000 is echt heel veel eten.
8 km hardlopen? Enkele uren fietsen? Ik vond t niet heel vreemd. En t is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen gewicht, hoeveel je verbruikt.
Maar, heel bijzonder: m'n fitbit app geeft die aantallen verbruikte calorieën. Maar m'n fitbit zelf, dus t ding om m'n pols, geeft 400 calorieën minder aan?! Echt, heel vreemd... dus ik denk nu dat m'n fitbit zelf correct is en de app dus raar doet
Decembermamma
02-02-2025 om 21:52
TineWinkel schreef op 02-02-2025 om 21:13:
[..]
8 km hardlopen? Enkele uren fietsen? Ik vond t niet heel vreemd. En t is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen gewicht, hoeveel je verbruikt.
Maar, heel bijzonder: m'n fitbit app geeft die aantallen verbruikte calorieën. Maar m'n fitbit zelf, dus t ding om m'n pols, geeft 400 calorieën minder aan?! Echt, heel vreemd... dus ik denk nu dat m'n fitbit zelf correct is en de app dus raar doet
Ja mijne geeft totale energieverbruik aan he dus incl.die in rust. Maar voor 2.400 kcal te verbranden moet je echt heel veel bewegen dus.
Valeria
03-02-2025 om 08:55
Decembermamma schreef op 02-02-2025 om 19:59:
[..]
Met 2400 verbranden moet je echt heel veel.bewegen hoor. Ik heb vandaag 18 km gewandeld en zit nu op 1.800 kcal. Ik denk echt dat je wat aan je eten moet aanpassen. 1.900 a 2.000 is echt heel veel eten.
2400 is dan toch gewoon je basis plus je beweging? Met wandelen verbrand je niet zoveel. Als ik het invul in MyFitnessPal, is een uur hard zwemmen of rennen net zoveel als drie uur wandelen. Als ik dan nog een paar keer ergens heenfiets die dag, geeft het ook al tegen de 2400 aan hier.
Met 3x brood zit ik al tegen de 1000, dan ga ik nog ergens nasi eten. Die 2000 haal ik wel zonder overeten of volzitten, en dan zit ik nog onder wat ik in totaal verbrand.
Max88
03-02-2025 om 09:20
Smartwatches en fitbits hebben een foutmarge van 4-50+%; je hebt er helaas niet zoveel aan(diverse onderzoeken te vinden op Google)Ook niet vwb de slaap. Als ik stilzit denkt ie al dat ik een dutje doe.
TineWinkel
03-02-2025 om 09:25
Max88 schreef op 03-02-2025 om 09:20:
Smartwatches en fitbits hebben een foutmarge van 4-50+%; je hebt er helaas niet zoveel aan(diverse onderzoeken te vinden op Google)Ook niet vwb de slaap. Als ik stilzit denkt ie al dat ik een dutje doe.
haha, dat laatste. Overigens soms bij mijn niet slechts 'een dutje doen', maar diepe slaap zelfs... En een foutmarge van 4%, daar hoor je mij niet over. Maar 1400 of 1800 calorieën, dat is een belachelijk verschil (vind ik). Maar eigenlijk is DAT dus niet het probleem in dit geval, maar vooral: waarom geeft de app na synchronisatie een totaal andere waarde dan mijn fitbit zelf. Dat zou toch gewoon dezelfde waarde moeten zijn (hoe goed of fout die ook is).
dan
04-02-2025 om 15:45
TineWinkel schreef op 02-02-2025 om 16:52:
Ik zit hier eigenlijk n beetje te balen, als ik eerlijk ben. Flink aan het sporten/bewegen de laatste tijd. Houd (ondertussen) in de Eetmeter van het Voedingscentrum bij wat ik eet: ca. 1900 tot 2000 kcal/dag terwijl ik 2400 verbrand (zegt mn Fitbit). En ik word gewoon 1 kg per 2 à 3 weken zwaarder... Nu totaal plus3kg. Ik weet het, is niet veel, maar ik vind het zo vreemd. En als ik dan gewoon met een meetlint mijn buikomvang meet dan zie ik daar geen verschil, integendeel, ik lijk daar smaller te worden.
Dat moet toch niet kunnen, zou je denken, die gewichtstoename. Ik ga komende week eens bij de sportschool op hun speciale weegschaal staan, waarmee ze ook vet- en spiermassa zouden kunnen wegen. Misschien dat dat opheldering geeft?
Als je veel aan krachttraining doet, dan kan het zijn dat je iets zwaarder geworden bent, zeker als je in omvang niet bent aangekomen.